Føler vel ikke det var svar på spørsmålet …Bjerknez skrev: 10 feb 2025, 13:47Du slipper å gire forstår du veldypen skrev: 10 feb 2025, 13:45Har bare kjørt scooter uten manuell gearing ellers så har jeg kjørt manuellt gearet motorsykler og da er det jeg som bestemmer når, hvor, opp eller nedutc skrev: 10 feb 2025, 12:53 Det er rart at de fleste som er negative, ikke bare her men mange andre steder også, til automat eller dct på mc har ikke den fjerneste ide om hva dere snakker om når det ikke er forsøkt skikkelig. Nå har jeg 25000 kilometer bak meg på ATAS med DCT og mer morro har jeg aldri hatt det på motorsykkel.
Oppfordring: Ikke bedøm et produkt før du har prøvet det ut skikkelig.Min tanke har hele tiden vært at det å geare er en del av kjøreopplevelsen på motorsykkel og mindre vedlikehold.
Hva går jeg glipp av ved å ikke velge sykkel med automat?![]()
Automatgir eller ikke –
Re: Automatgir eller ikke –
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24453
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Var ment som litt tørr humor....dypen skrev: 10 feb 2025, 16:45Føler vel ikke det var svar på spørsmålet …Bjerknez skrev: 10 feb 2025, 13:47Du slipper å gire forstår du veldypen skrev: 10 feb 2025, 13:45Har bare kjørt scooter uten manuell gearing ellers så har jeg kjørt manuellt gearet motorsykler og da er det jeg som bestemmer når, hvor, opp eller nedutc skrev: 10 feb 2025, 12:53 Det er rart at de fleste som er negative, ikke bare her men mange andre steder også, til automat eller dct på mc har ikke den fjerneste ide om hva dere snakker om når det ikke er forsøkt skikkelig. Nå har jeg 25000 kilometer bak meg på ATAS med DCT og mer morro har jeg aldri hatt det på motorsykkel.
Oppfordring: Ikke bedøm et produkt før du har prøvet det ut skikkelig.Min tanke har hele tiden vært at det å geare er en del av kjøreopplevelsen på motorsykkel og mindre vedlikehold.
Hva går jeg glipp av ved å ikke velge sykkel med automat?![]()

Re: Automatgir eller ikke –
Ja det skjønte jeg og kommentaren var en reminder til @utcBjerknez skrev: 10 feb 2025, 17:11Var ment som litt tørr humor....dypen skrev: 10 feb 2025, 16:45Føler vel ikke det var svar på spørsmålet …Bjerknez skrev: 10 feb 2025, 13:47Du slipper å gire forstår du veldypen skrev: 10 feb 2025, 13:45Har bare kjørt scooter uten manuell gearing ellers så har jeg kjørt manuellt gearet motorsykler og da er det jeg som bestemmer når, hvor, opp eller nedutc skrev: 10 feb 2025, 12:53 Det er rart at de fleste som er negative, ikke bare her men mange andre steder også, til automat eller dct på mc har ikke den fjerneste ide om hva dere snakker om når det ikke er forsøkt skikkelig. Nå har jeg 25000 kilometer bak meg på ATAS med DCT og mer morro har jeg aldri hatt det på motorsykkel.
Oppfordring: Ikke bedøm et produkt før du har prøvet det ut skikkelig.Min tanke har hele tiden vært at det å geare er en del av kjøreopplevelsen på motorsykkel og mindre vedlikehold.
Hva går jeg glipp av ved å ikke velge sykkel med automat?![]()
![]()

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 450
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Automatgir eller ikke –
Jeg kommer til å teste BMW ASA. Kan etter hva jeg forstår kjøres i "manuell" med quickshift opp/ned. Litt blandede tester - bl.a. på at den ikke er spesielt myk i skiftene på lage gir... Men vil teste før jeg avskriver det.
Kanskje quickshift er første steg bort fra "den engasjerende følelsen"??
Kanskje quickshift er første steg bort fra "den engasjerende følelsen"??
Re: Automatgir eller ikke –
Quickshift har jeg kjørt med i mange år og brukes flittig når jeg vil ha litt fart på sakene men bruker clutch ved normal kjøring.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39501
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Quickshift synes jeg er bra greie. Her bestemmer man selv fortsatt når man vil gire og overlater ikke dette til "hjernen" til sykkelen.dypen skrev: 11 feb 2025, 12:13 Quickshift har jeg kjørt med i mange år og brukes flittig når jeg vil ha litt fart på sakene men bruker clutch ved normal kjøring.
Quickshifter for øvrig en del på Guzzien, som jo har gir og tørrclutch som en manuelt giret bilmotor

Men bruker det kun der det er mekanisk trygt, fra 4.gir opp oppover. Alltid clutch ved nedgiringer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

Re: Automatgir eller ikke –
Fornuftig detAJ skrev: 12 feb 2025, 19:16Quickshift synes jeg er bra greie. Her bestemmer man selv fortsatt når man vil gire og overlater ikke dette til "hjernen" til sykkelen.dypen skrev: 11 feb 2025, 12:13 Quickshift har jeg kjørt med i mange år og brukes flittig når jeg vil ha litt fart på sakene men bruker clutch ved normal kjøring.
Quickshifter for øvrig en del på Guzzien, som jo har gir og tørrclutch som en manuelt giret bilmotor.
Men bruker det kun der det er mekanisk trygt, fra 4.gir opp oppover. Alltid clutch ved nedgiringer.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24453
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Må bare presisere at jeg er ikke i mot at MC produsenter lager motorsykler med automatgir. Jeg sier bare at automatgir for MEG når det kommer til MC er veldig lite inspirerende og egentlig bare kjedelig.
Så kan jo andre ha andre meninger enn meg. Det er helt i orden.
Så kan jo andre ha andre meninger enn meg. Det er helt i orden.
- SveinHa
- Innlegg: 669
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Jeg har hatt min andel biler med tomatgir og den absolutt beste på alle måter var 2008 Range Rover L322 TDV8 og helt bånn i bøtta var Toyota RAV4 med CVT (det var nok med en prøvetur med den...). Kjører av og til en pizzabil med robotkasse og det er heller ikke veldig imponerende men funker nå på sin makelige odde måte... Smart ForTwo diesel med robotkasse var betydelig bedre.
For MC ville jeg ikke en gang tenkt tanken på tomatgir, Det er jo en del av det å kjøre MC å være "på" hele tiden og det gjelder også giring og å ha sansene på plass... Men folk må nå velge det de vil...
For MC ville jeg ikke en gang tenkt tanken på tomatgir, Det er jo en del av det å kjøre MC å være "på" hele tiden og det gjelder også giring og å ha sansene på plass... Men folk må nå velge det de vil...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Bjerknez
- Innlegg: 24453
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Enig.SveinHa skrev: 14 feb 2025, 10:18 Jeg har hatt min andel biler med tomatgir og den absolutt beste på alle måter var 2008 Range Rover L322 TDV8 og helt bånn i bøtta var Toyota RAV4 med CVT (det var nok med en prøvetur med den...). Kjører av og til en pizzabil med robotkasse og det er heller ikke veldig imponerende men funker nå på sin makelige odde måte... Smart ForTwo diesel med robotkasse var betydelig bedre.
For MC ville jeg ikke en gang tenkt tanken på tomatgir, Det er jo en del av det å kjøre MC å være "på" hele tiden og det gjelder også giring og å ha sansene på plass... Men folk må nå velge det de vil...
Motorsykler skal ha manuell helt klart. Quickshifter er flott, men ikke noe automat nei. Automatgir er i mine øyne forbeholdt mopeder og scootere.
- Forza750
- Innlegg: 25
- Registrert: 22 jun 2022, 22:16
- Motorsykkelen din: Honda XRV 750 RD04 Africa Twin 1990
Re: Automatgir eller ikke –
Helt uenig. Trangsynt og gammeldags holdning i mine øyne. Minner meg om da jeg kjøpte Forza 750, da vippet det for folk når de skjønte den hadde kjede, og ikke reimBjerknez skrev: 14 feb 2025, 10:59Enig.SveinHa skrev: 14 feb 2025, 10:18 Jeg har hatt min andel biler med tomatgir og den absolutt beste på alle måter var 2008 Range Rover L322 TDV8 og helt bånn i bøtta var Toyota RAV4 med CVT (det var nok med en prøvetur med den...). Kjører av og til en pizzabil med robotkasse og det er heller ikke veldig imponerende men funker nå på sin makelige odde måte... Smart ForTwo diesel med robotkasse var betydelig bedre.
For MC ville jeg ikke en gang tenkt tanken på tomatgir, Det er jo en del av det å kjøre MC å være "på" hele tiden og det gjelder også giring og å ha sansene på plass... Men folk må nå velge det de vil...
Motorsykler skal ha manuell helt klart. Quickshifter er flott, men ikke noe automat nei. Automatgir er i mine øyne forbeholdt mopeder og scootere.

Husker når jeg kjørte Velo Solex og Ciao, og alle de andre hadde Kreidler og Yamaha... Det skjønte de ikke, men når jentene kom bort til meg, da holdt smådrenge kjeft....
Eller når jeg hadde Golf GTI med DSG kasse på midten av 2000 tallet... kunne jo ikke ha det?! En ordentlig kjøremaskin måtte selvsagt ha 3 pedaler. Doooh... Nei, må ikke det vettu

Kompis av meg kjører pre-war HD med fotkløtsj og håndgiring... Hæ... det går jo ikke?! Jo han er super happy med sitt valg.
Jeg har en 35 år gammel World Beater med manuell kasse, og jeg hadde sikkert ettermontert en flott dobbelkløtsj kasse med mulighet for manuell giring (funker FJELL imo) og sport programmer osv, men er selvsagt strålende fornøyd med god gammeldags kløtsj og girskift på høyrefoten... Passer glimrende til både meg, syklen og bruken av den.
Jeg har en nesten ny manuell Scrambler ... kjempe bra! Har en nyere Tiguan med DSG... super bra. Har også en 2012 Golf Cab med manuell giring og den er jo gull verdt. Hadde vært akkurat like bra med DSG.
Til alle haters, og Bjerknez: Åpn opp hjerteklaffen deres og slip solen inn. Det er plass til alle (i allfall i min verden)

- Bjerknez
- Innlegg: 24453
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Så lenge automatgir på MC funker for deg så kjør på. Men det betyr ikke at jeg er trangsynt av den grunn. Vi har forskjellige preferanser og meninger alle sammen.
- Forza750
- Innlegg: 25
- Registrert: 22 jun 2022, 22:16
- Motorsykkelen din: Honda XRV 750 RD04 Africa Twin 1990
Re: Automatgir eller ikke –
Bjerknez skrev: 14 feb 2025, 15:04 Så lenge automatgir på MC funker for deg så kjør på. Men det betyr ikke at jeg er trangsynt av den grunn. Vi har forskjellige preferanser og meninger alle sammen.

- Domino
- Innlegg: 1171
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Automatgir eller ikke –
Jeg har faktisk sett litt på Aprilia Mana 850 etter at jeg hørte den omtalt på en podcast. Og den har til og med CVT-kasse!
- Forza750
- Innlegg: 25
- Registrert: 22 jun 2022, 22:16
- Motorsykkelen din: Honda XRV 750 RD04 Africa Twin 1990
Re: Automatgir eller ikke –
..og den er til og med så genial at man kan ha den i sport modus å gire manueltDomino skrev: 16 feb 2025, 21:48 Jeg har faktisk sett litt på Aprilia Mana 850 etter at jeg hørte den omtalt på en podcast. Og den har til og med CVT-kasse!
