Noen som har erfaring med defekt oljetemperatur sensor (oil temperature sensor)?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Noen som har erfaring med defekt oljetemperatur sensor (oil temperature sensor)?

Legg inn av AJ »

Så vist jeg vet er det ikke hopetall med aktive KTM 1290 eiere her på MCsiden.no, men tar likevel opp problemet jeg nettopp oppdaget på min 1290 S, 2018 mod. med snart 85K på telleren. Altså en sykkel som begynner å dra litt på årene med en voksen km.stand.
Og med det så er det vel uunngåelig med noen "alderdomstegn"... :roll

Det som har skjedd der at oljetemperaturvisningen har gått "bananas" og viser høyre temperatur normalt. Samtidig som temperaturen fluktuerer - dvs. faller og stiger etter eget forgodtbefinnende - fra eksempelvis 85 til 92 med en topp på 100 og raskt stigende herfra ved stans og tomgangskjøring.
Altså helt i ulage og 10 - 15 og opp til 20 grader over det som er normalt med de vårtemperaturene vi har nå om dagen.

Samtidig viser kjølevæskemåleren samme verdi som den alltid har gjort, langsomt stigende opp til fire segmenter og å holde seg der. Akkurat som sykkelen har gjort fra den var ny. Mao. stabil temperatur. Motor og varmen fra eksosanlegget kjennes også normalt ut slik dxet alltid har gjort.
Ingen lukt av brent olje eller svart/blå eksos. Heller ingen feilmeldinger av noe, som f.eks. "General failure", tent motorlampe, varsling om høy oljetemperatur, lavt oljetrykk o.l.
Forøvrig oljenivå og fargen/konsistens på oljen som normalt.

Lot sykkelen kjøle seg ned noen timer etter at jeg oppdaget dette i går, for deretter å slå på tenninga. Da viste oljetemp.måleren fra 54 til 63 (flukuert) med kald motor, mens ambient(utetemperatur)måleren viste reell temperatur i lufta.
Samme i dag tidlig:
otx 1.jpg
Dette er vel et tydelig tegn på at sensoren er defekt, vil jeg tro?

Så er spørsmålene:
Noen andre som har opplevd det samme på KTM eller andre sykler?

Og... hvilke andre sykler der ute har slike oljetemp.målere? KTM syklene min er de eneste jeg har hatt med slik måler.
Ingen av Guzzi'ene, Yamaha TDM 900 eller Triumph Tiger.
Virker litt "smør på flesk" med både kjølevæskemåler og oljetemp.måler... Noen tanker om dette?

På KTM'en er oljetemperaturvisningen valgbart, dvs. kan legges til i favorittvalgmenyen eller la være. Så altså ingen kritisk funksjon man ikke kan velge bort.

Så jeg kommer mest sannsynlig til å kutte ut visningen i favrittoversikten og forholde med kun til kjølevæskemåleren, som ikke kan velges bort Altså det jeg vil kalle en kritisk funksjon.

Så får man bare se om oljetemperatursensoren gir signaler til ECU og instrumentpanelet om kritiske tilstander pga. av høy temperatur...

Er det andre ting jeg bør tenke på, som f.eks. termostat som styrer oljetemperaturen eller annet.

KTM verksted er for øvrig orientert om tilfellet og jeg forventer svar derfra i løpet av uka.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med defekt oljetemperatur sensor (oil temperature sensor)?

Legg inn av SveinHa »

Oljetermostaten virker nok. Feil på den ville ikke gitt raske endringer uansett. Du har nok rett i at det er sensorbrudd, evt. ledningsbrudd. Verdien du leser av er nok filtrert, hadde det vært en direkte avlest verdi ville den nok fluktuert betydelig mer... Men det er jo, som du sier, ikke en kritisk verdi, kun til info...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med defekt oljetemperatur sensor (oil temperature sensor)?

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 20 apr 2025, 11:56 Oljetermostaten virker nok. Feil på den ville ikke gitt raske endringer uansett. Du har nok rett i at det er sensorbrudd, evt. ledningsbrudd. Verdien du leser av er nok filtrert, hadde det vært en direkte avlest verdi ville den nok fluktuert betydelig mer... Men det er jo, som du sier, ikke en kritisk verdi, kun til info...
Satser på at det er en løs kontakt, ledningsbrudd evt. at det er kommet noe skitt i koblingen (som selvfølgelig ikke er så lett tilgjengelig der den viselig nok er plassert under tanken....) eller defekt sensor og at alt annet fungerer, som termostat, oljetrykk osv.

Som nevnt kommer jeg til å fjerne visningen fra favorittmenyen og forholde meg til kjølevæskemåleren og selvfølgelig til feilmeldinger som evt. måtte dukke opp.

Også må jeg bare nevne at du verden! hvor befriende det er med Guzzi'en hvor man slipper å forholde seg til all denne informasjonen, som de fleste moderne motorsykler ivrer etter å opplyse føreren om...

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

En slik temperatursensor er en motstand som varierer med temperatur. Det er mulig å ohme motstanden og sammenligne med oppgitt verdi for gitt temperatur. Hva som er riktige verdier finnes gjerne i verkstedhåndboka. På denne måten er det mulig å avdekke om det er sensoren som er problemet eller om årsaken ligger i ledningsnettet som @SveinHa allerede har nevnt.

Jeg vet ikke hvilke parametre motorstyringen vektlegger på denne motoren. Om oljetemperatur har en betydning bør ting være i orden slik at motorstyringen ikke blir lurt.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

tunmag
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511

Legg inn av tunmag »

Har byttet oljetempsensoren en gang på min 16 modell superduke. Husker ikke eksakt, men den gikk bananas og viste 70-80-90 grader ved oppstart på kald motor. Skjedde nokså med en gang jeg hadde fått sykkelen, ikke hatt problem siden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

tunmag skrev: 20 apr 2025, 14:09 Har byttet oljetempsensoren en gang på min 16 modell superduke. Husker ikke eksakt, men den gikk bananas og viste 70-80-90 grader ved oppstart på kald motor. Skjedde nokså med en gang jeg hadde fått sykkelen, ikke hatt problem siden.
Men ingen problemer, feilmeldinger og overopphetet olje, svartrøyk fra eksosen osv. mens du enda kjørte med "bananas" sensoren?

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Det er som regel kun en NTC som er stukket inn i oljesirkulasjonen et sted. Motstanden leses av motorstyringen med et lavpassfilter på inngangen for å roe ned målingen i displayet.

Har du måling, men at denne viser feil har du enten problemer med selve motstanden, eller dårlig kontakt på veien til motorstyringen.

En standardverdi for disse er typisk 10kohm ved 25degC. Ustabiliteten skyldes fort vibrasjoner med motoren i gang eller når føleren er ved en viss temperatur som kan skyldes termiske spenninger(i materialet) og man får kontaktfeil.

Du kan jo bare bytte føler? Er jo en smal sak.

Du kan jo anse det hele som en gimmick om du ikke vil gjøre noe med det. Oljetemperaturen er imidlertid fin å ha om man kjører på høy belastning lenge. Men det er sjeldent et problem i Norge. Kjører man i 30 varmegrader på Autobahn grisefort over lengre til er saken imidlertid en annen. Da blir redskapen varm, svært varm. Det er også en mekanisk termostat som bypasser oljekjøler om olja er «for kald», så man skal liksom holde en viss oljetemperatur. For lav oljetemperatur er ikke bra.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 20 apr 2025, 14:52 Du kan jo bare bytte føler? Er jo en smal sak.
Sant nok.
Men jeg gidder ikke å styre med å ta av tanken for å komme til sensorkontakten siden den likevel skal av når det er tid for service, som jeg overlater til verkstedet.

Det jeg først og fremst vil forsikre meg om er at jeg ubekymret kan fortsette å kjøre med en oljetemp.sensor som åpenbart viser feil, jfr. bildet i første innlegg. Være seg om dette skyldes dårlig kontakt, ledningsbrudd eller en langsomt "døende" sensor.

Og som allerede nevnt, oljetemp.visningen er frivillig valg som en "Favoritt" innstilling på TFT displyset. Altså ingen kritisk visning, noe egentlig veldig få er.
Mulig jeg tar feil, men det er vel strengt tatt kun speedomtervisning som er påkrevd...

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Du kan nok fint kjøre ubekymret videre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 20 apr 2025, 15:20 Du kan nok fint kjøre ubekymret videre.
Satser på det så lenge det ikke popper opp feilmeldinger og advarsler og kjølevæskemålerern holder seg på fire segmenter :drg

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ser det er andre som har opplevd det samme, stabil kjølevæske temp. mens oljetempen flukter.
Må tydeligvis av med tanken ja.
https://www.advrider.com/f/threads/sudd ... r.1401058/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 20 apr 2025, 15:33 Ser det er andre som har opplevd det samme, stabil kjølevæske temp. mens oljetempen flukter.
Må tydeligvis av med tanken ja.
https://www.advrider.com/f/threads/sudd ... r.1401058/
Har vært innom denne tråden, ja... ;)

Men kom til at jeg gjerne ville lufte problematikken her på MCsiden også, mest fordi jeg står midt oppe i det, men også dels fordi jeg fant ut at det ikke var noen annen tråd om emnet her på forumet fra før.

tunmag
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511

Legg inn av tunmag »

AJ skrev: 20 apr 2025, 14:27
tunmag skrev: 20 apr 2025, 14:09 Har byttet oljetempsensoren en gang på min 16 modell superduke. Husker ikke eksakt, men den gikk bananas og viste 70-80-90 grader ved oppstart på kald motor. Skjedde nokså med en gang jeg hadde fått sykkelen, ikke hatt problem siden.
Men ingen problemer, feilmeldinger og overopphetet olje, svartrøyk fra eksosen osv. mens du enda kjørte med "bananas" sensoren?
Sykkelen fungerte som normalt, forutenom feilvisning på oljetemp. Kjørte slik til den skulle inn på verksted for service.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

tunmag skrev: 21 apr 2025, 09:43
AJ skrev: 20 apr 2025, 14:27
Sykkelen fungerte som normalt, forutenom feilvisning på oljetemp. Kjørte slik til den skulle inn på verksted for service.
Høres bra ut. Satser på det samme; fjerner visningen fra favorittmenyen og får fikset ny sensor på neste service om det viser seg at den er defekt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ny runde i dag.
Ved oppstart kald motor viste oljetemp.målingen 54 grader. Åpenbart feil, naturligvis, siden lufttemperaturen var 10 grader...
Økte sakte men sikkert til 102 etter ca. en mils kjøring. Flukturerte litt underveis noe oljetemp.målingen aldri har gjort tidligere.
Kjølevæskemålingen slo seg til ro med fire segmenter, slik den alltid har gjort uavhengig av kjølig vårtemperatur og tropesommertemp. midtsommers.
Fortsatt ingen feilmeldinger, uvanlig eksosutslipp, som sort røyk eller lukt av brent olje ol.
Heller ingen problemer med å berøre driftsvarm motor. Og etter kjøringen så oljen akkurat som før turen startet. Oljenivået det samme.

Så da fortsetter jeg ubekymret å kjøre sykkelen fram til tid for service og bytte av sensor senere i sommer.

Svar