Er det noen forumværinger som er bosatt i Bærum og som kunne ha vurdert å leie ut innkjørselen sin, hageslange pluss en bøtte for en hundrings, slik at jeg kan få vasket MCen?
Låne plass for vask
Låne plass for vask
Heisann.
Er det noen forumværinger som er bosatt i Bærum og som kunne ha vurdert å leie ut innkjørselen sin, hageslange pluss en bøtte for en hundrings, slik at jeg kan få vasket MCen?
Re: Låne plass for vask
Her ville jeg vel funnet en vaskeplass på en bensinstasjon i området. Der bør det være mulighet for og legge forvask, skum og avspyling
Uansett lykke til :)
Takk for tips, men er litt stressa med tanke på høytrykk samt kaldt vann rett på varm motor.Toalmar skrev: 17 mai 2025, 15:17 Her ville jeg vel funnet en vaskeplass på en bensinstasjon i området. Der bør det være mulighet for og legge forvask, skum og avspyling
Da går du litt lengre fra sykkel’n når du spyler, med litt avstand blir det mer skånsomt for sykkel’n

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Kjør til vaskeplassen. Kjøp deg en is/kaffe og slapp av i 20-30 min.
Rull sykkelen for hånd inn i vaskehallen. Vask. Rull den ut igjen. Tørk. Kjør.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Takk. Jeg skulle skrive det samme selvMegaoctane skrev: 18 mai 2025, 04:17 Kjør til vaskeplassen. Kjøp deg en is/kaffe og slapp av i 20-30 min.

Det er galskap og kjlre sykkelen rett inn i selvvask og spyle på avfetting etc. mens sykkelen er varm. Da er det mange problemer som kan oppstå. Rent vann tar sjelden skade, men såpe og avfetting bør du holde langt unna varme overflater.
Avfetting og forvask skal skje med kald sykkel. Da tenker jeg ikke kun på at motoren er kald, men overflater ellers bør være kalde. Avfetting som fordamper pp overflaten før avspyling kan skade de fleste overflater. Jeg har selv opplevd det. Lakk kan poleres opp igjen og fikses, men spesielt motorer med elokserte sorte overflater og ikke minst sort plast kan få permanente skader. Å polere bort dette kan bli et rent helvete på motorsykler da det er mange kriker og kroker etc.
Et lite tips hvis du vasker hjemme, er å kjøpe en løvblåser eller lignende for å blåse tørr sykkelen etter vask. Denne kjøpte jeg for litt siden og er helt super:
https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fri ... yYQAvD_BwE
Men generelt når du vasker i slike selvvaske annlegg så dropp avfettingen og såpe hvis du ikke har tid til å vente til sykkelen er kald. Det kan gjøre mer skade enn motsatt.
Vask heller aldri direkte i solen. Jada, det kan gå fint en, to eller åtte ganger, men plutselig står du der med en ødelagt lakk og motor full av skjolder. Derfor er beskyttelse viktig. Det er ingen garanti, men legger du en god voks eller forsegler på lakk og plastikk er du noe tryggere.
Du kan få låne oppkjørselen min, men jeg bor ikke i Oslo. Da må du ta turen til Fredrikstad. Her har jeg høytrykkspyler, løvbåser, og all den såpen og kjemikalie du trenger. Å nei, jeg har ikke tenkt til å kreve leie av 2 kvadratmeter gårdsplass i en time.
Skulle du ta turen, så kom helst på lørdag eller søndag, eller evt. etter 16:30 i ukedager. Men det må avtales da jeg må flytte en bil samt gjøre klar etc. :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Her er bilde av plasten på min sykkel etter avfetting i sola hjemme på gårdsplassen:
Det var et rent helvete og få dette bra igjen. Det tok meg 3 dager med konstant bløtlegging av plastfornyer gjennom hele døgnet i tre dager. Hadde nok vært lettere å kjøpt nye plastdeler...
Det var et rent helvete og få dette bra igjen. Det tok meg 3 dager med konstant bløtlegging av plastfornyer gjennom hele døgnet i tre dager. Hadde nok vært lettere å kjøpt nye plastdeler...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jeg kjører bare sykkelen inn i vaskehallen, spyler med vann et par runder rundt først, så på med skum. Lar det ligge på litt. Aldri noe problemer med det. Er smart å ikke spyle med høytrykk innpå, hold god avstand. Da varer hjullager etc. mye lenger.
- Bjerknez
- Kontakt:
Både produsenten av avfettinger og brukere fraråder bruk av slike midler på varme overflater og i direkte sollys. Jegbhar ikke vært så nøye med tidligere (for mange år siden) å det har gått bra, helt til det ikke gikk så bra. Det samme skjedde både på min Triumph Street Triple og BMW S1000R. Det er et rent helvete og få pent igjen når skjoldene først har oppstått.
Har man en helt ny sykkel man vil ta vare på så bør så absolutt rådene mine følges.
Problemet med avfettingen på slike automatvasker er at man ikke vet hvir sterk den er eller hva den inneholder. På biler med glatte overflater og lakk er det nok ikke stor fare, men på plast og motor samt chrome etc. ville jeg vært meget forsiktig hvis overflatene var varme.
Skal jeg vaske sykkelen mens jeg ernpå tur i slike selvvaskehaller, så dropper jeg kjemikaler. Da bruker jeg kun vann og avspyling for å fjerne den værste møkka. Så tar jeg heller en mer grundig vask når turen er over når sykkelen er kald.
Har man en helt ny sykkel man vil ta vare på så bør så absolutt rådene mine følges.
Problemet med avfettingen på slike automatvasker er at man ikke vet hvir sterk den er eller hva den inneholder. På biler med glatte overflater og lakk er det nok ikke stor fare, men på plast og motor samt chrome etc. ville jeg vært meget forsiktig hvis overflatene var varme.
Skal jeg vaske sykkelen mens jeg ernpå tur i slike selvvaskehaller, så dropper jeg kjemikaler. Da bruker jeg kun vann og avspyling for å fjerne den værste møkka. Så tar jeg heller en mer grundig vask når turen er over når sykkelen er kald.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Hvorfor skal man bruke avfetting på MC egentlig? Har aldri brukt det.
- Bjerknez
- Kontakt:
Som regel trenger man ikke det på MC. Den blir sjelden skitten på samme måte som biler. Men avfetting hjelper noen ganger når man skal ta hovedvasken før vinteren etc. avfetting blandet riktig skader uansett ikke hvis man bruker det riktig.FredrikE24 skrev: 18 mai 2025, 21:29 Hvorfor skal man bruke avfetting på MC egentlig? Har aldri brukt det.
Petroliumsbasert avfetting (kaldavfetting) er god på og fjerne/løse opp asfaltflekker fra felger etc. men petroliumsbasert avfetting KAN være skadelig for gummislanger etc så det bør brukes med omhu.
Alkalisk avfetting derimot er det som er mest vanlig å bruke sommerstid. Alkalisk avfetting er bedre på og løse opp organisk skitt. Pollen, innsekter, sevje fra trær, fuglebajs etc. skummet man bruker på bensinstasjoner som kalles forvask er nok alkalisk da alkalisk avfetting blandes med vann. Petrokjemisk avfetting kan som oftest ikke blandes med vann og den avfettingen sprutes på ren og finnes gjerne med en egen pistol.
Uansett så MÅ man til med berøringsvask for å fjerne trafikkfilm, da det ikke finnes midler som fjerner dette. Så vidt jeg vet. Men trafikkfilm er trolig ikke det man finner mest av på motorsykkel. Men noe er det nok.
-
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Skum på vaskehall er vel ikke å regne som avfetting?
- Bjerknez
- Kontakt:
Skum i vaskehall er som regel merket "forvask" og inneholder nok alkalisk avfetting. Merk at alkalisk avfetting egentlig ikke er noe annet enn sterk såpe. Litt vhengig av hvor sterkt det er blandet. Ren såpe slik vi kjenner den (bilshampo) er i hovedsak laget for å lage god gli når man håndvaskåker bilen/sykkelen. Den såpen er ikke sterk i det hele tatt og vertfall ikke blandet med vann.
Så jeg vil vedde på at denne forvasken inneholder alkalisk avfetting blandet med vann. Så jo, jeg tror dette er avfetting. Alkalisk avfetting.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg bruker selv å legge skum på bilen hjemme, men skummet legger jeg over avfettingen som ligger under for at den skal virke lenger og henge lenger på panelet. Da kan man fint bruke vanlig shampo i skumlansen da hovedformålet ikke er å rengjøre.
Men den i selvvaskehaller inneholder nok alkalisk avfetting, noe som egentlig ikke er annet enn en sterkere såpe.
Men den i selvvaskehaller inneholder nok alkalisk avfetting, noe som egentlig ikke er annet enn en sterkere såpe.
- Bjerknez
- Kontakt:
Hva som er rett og galt og hva som funker får uansett være opp til hver enkelt mener jeg. Å diskutere korrekt måte og vaske på er umulig. For to dager siden var det en som sa på et kurs til instruktøren at han rådet han til å prøve stålull inne i felgene. Det hadde han hatt god erfaring med i alle år.
Da tenker jeg litt sånn... ja... da fortsetter du med det...
Fadern vasket bilen med skurefille og zalo å jeg har sev vasket bil på feil måte. Det funker utmerket de første 2-3 gangene, men så blir den plutselig ikke like blank lenger da den får vaskeriper etc. så drar man frem Tirtle Wax polish som ikke fjerner noe som helst av riper og gjør alt bare værre. Til slutt sitter man igjen med en bil som bare ser matt og sliten ut i lakken.
Poenget mitt er å holde bilen sykkelen blankest mulig med minst mulig effort over tid. Jeg liker at ting ser nytt ut selv etter flere år. Andre er ikke så nøye på det å det er greit. Jeg snakker ikke om rent og pent slik at dem fleste mener det ser bra ut. Jeg mener 100% rent og 100% ripefritt hvor man ikke kan se skavanker overhodet i lakken når man ser på den i solskinn.
Da tenker jeg litt sånn... ja... da fortsetter du med det...
Fadern vasket bilen med skurefille og zalo å jeg har sev vasket bil på feil måte. Det funker utmerket de første 2-3 gangene, men så blir den plutselig ikke like blank lenger da den får vaskeriper etc. så drar man frem Tirtle Wax polish som ikke fjerner noe som helst av riper og gjør alt bare værre. Til slutt sitter man igjen med en bil som bare ser matt og sliten ut i lakken.
Poenget mitt er å holde bilen sykkelen blankest mulig med minst mulig effort over tid. Jeg liker at ting ser nytt ut selv etter flere år. Andre er ikke så nøye på det å det er greit. Jeg snakker ikke om rent og pent slik at dem fleste mener det ser bra ut. Jeg mener 100% rent og 100% ripefritt hvor man ikke kan se skavanker overhodet i lakken når man ser på den i solskinn.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jegbhar hatt to personer hjemme hos meg som har hatt motorsykkel som mente at lakken på tanken var tilnærmet som ny. Jeg teipet opp et område, startet poleringsmaskinen og kjlrte et lite område i 2 minutter og reiv av teipen. Den orginalenlakken var ikke så bra allikevel.... å jeg måtte derfor polere resten tanken også (noe jeg visste jeg måtte). Begge fikk en aha opplevelse.
Det er en av grunnene til at jeg leverer bilen på full keramisk behandling den 24.juni. Jeg har nemlig ikke noe sted og stå når jeg skal polere en hel bil og ikke har jeg rygg til det heller. Men å polere en og annen ripe etc. er null problem.
Det er en av grunnene til at jeg leverer bilen på full keramisk behandling den 24.juni. Jeg har nemlig ikke noe sted og stå når jeg skal polere en hel bil og ikke har jeg rygg til det heller. Men å polere en og annen ripe etc. er null problem.