Serviceintervaller- og kostnader
Serviceintervaller- og kostnader
Det er sikkert noen som har kunnskaper/erfaring med disse to syklene her inne?
Hva er ca. servicekostnader, og intervaller, på
- Susuki GSXR1000 (fra 2000-mod)
- Yamaha R1 (fra 2000-mod)
Med ca. servicekostnader mener jeg akkurat det, iom. at det selvsagt kan variere.
Hva er ca. servicekostnader, og intervaller, på
- Susuki GSXR1000 (fra 2000-mod)
- Yamaha R1 (fra 2000-mod)
Med ca. servicekostnader mener jeg akkurat det, iom. at det selvsagt kan variere.
Sist redigert av AJ den 16 feb 2010, 13:12, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Flyttet denne til "Verkstedet...". Passer antakelig best her, jfr. spørsmål om 'service'... AJ, Admin.
Begrunnelse: Flyttet denne til "Verkstedet...". Passer antakelig best her, jfr. spørsmål om 'service'... AJ, Admin.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Serviceintervaller- og kostnader
Tja,du kommer da kanskje i mål med 5000,- ?
Men VET ikke sikkert.....
Men VET ikke sikkert.....
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Serviceintervaller- og kostnader
Hva er intervallene, da?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37921
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Serviceintervaller- og kostnader
Usikker, men Yamaha TDM har serviceintervaller på 10.000 km (liten service --> oljeskift + div. sjekk + oljefilterskift hver 20.000 km.)frankh skrev:Hva er intervallene, da?
Ventiljustering, kjølevannsjekk, evt. bytte og pluggbytte hver 40.000 km., mener jeg å huske...
Pris avhenger nok litt av verkstedet. Lokale verkstedet på mindre steder tar seg mindre betalt enn de større i mer befolkningstette områder...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Serviceintervaller- og kostnader
I alle dager? Oljefilterskift hver 20.000? Jeg skifter olje hver 5.000, og da også filter. Greit nok at det er ducati, men er forskjellen SÅ stor?AJ skrev: Usikker, men Yamaha TDM har serviceintervaller på 10.000 km (liten service --> oljeskift + div. sjekk + oljefilterskift hver 20.000 km.)
I alle dager ogjen? Plugger skiftes ved hver 10.000 km. på Ducati. Forskjellen på ventiljustering kan jeg (nesten) forstå, iom. at desmodromventilene krever mye mer vedlikehold enn på "typiske" firere. Men 40.000 var da veldig lenge?AJ skrev: Ventiljustering, kjølevannsjekk, evt. bytte og pluggbytte hver 40.000 km., mener jeg å huske...
Det er klart. Jeg lurer bare på ca-erfaringer, slik at det er mulig å få en idé om kostnadene. SuperSport-en jeg har nå har serviceintervaller på 10.000km, og inntill 40-50-60.000km koster det fort 7.000 pr. gang. Etterhvert går ofte ventilene seg mer til, og trenger mindre justering, men det er bare én av mange ting som må gjøres hver 10.000.AJ skrev: Pris avhenger nok litt av verkstedet. Lokale verkstedet på mindre steder tar seg mindre betalt enn de større i mer befolkningstette områder...
Det jeg prøver å finne ut av er om jeg på en GSXR (1000) eller R1 vil komme godt under 7.000,- pr. 10.000km i servicekostnader.
Ducati har en helt unik sjarm og "feel", men jeg får mer og mer inntrykk av at det er idiotisk dyrt i forhold til omtrent alt annet. Og det er så lenge siden jeg kjørte japansk skrævrakett at jeg husker ingenting sånt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37921
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Serviceintervaller- og kostnader
En liten korrigering: oljeskift hver 10.000 km, men filterskift kun hver 20.000 km, dvs. ny olje og nytt filter hver 20.000 km.
Var litt kjapp med pluggbytte også; skal skiftes hver 20.000 km. Men jeg har satt inn NGK Iridum i stedet og regner med å øke intervallet til det dobbelte...
Bytte luftfilter: hver 40.000 km.
Men ventiljusteringen er riktig; kun hver 40.000 km.
Og kjølevæske anbefales byttet ut hvert 3. år...
Ducati er vel jevnt over kjent for å måtte ha hyppige servicer... Kan fort bli kostbart i lengden...
Var litt kjapp med pluggbytte også; skal skiftes hver 20.000 km. Men jeg har satt inn NGK Iridum i stedet og regner med å øke intervallet til det dobbelte...
Bytte luftfilter: hver 40.000 km.
Men ventiljusteringen er riktig; kun hver 40.000 km.
Og kjølevæske anbefales byttet ut hvert 3. år...
Ducati er vel jevnt over kjent for å måtte ha hyppige servicer... Kan fort bli kostbart i lengden...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Serviceintervaller- og kostnader
Hvis man kjører mer enn 10.000 pr. sesong blir det kjappt 14-15.000 i året, ja.AJ skrev:Ducati er vel jevnt over kjent for å måtte ha hyppige servicer... Kan fort bli kostbart i lengden...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37921
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Serviceintervaller- og kostnader
Da kan jeg bare si at service på en TDM, som jeg kjenner best, koster en brøkdel av dette, tross dobbelt kjørelengde...frankh skrev:Hvis man kjører mer enn 10.000 pr. sesong blir det kjappt 14-15.000 i året, ja.AJ skrev:Ducati er vel jevnt over kjent for å måtte ha hyppige servicer... Kan fort bli kostbart i lengden...
Og så tar jeg sjansen på å legge til at jeg har det minst like morsomt med TDM'en som det en ducatist har... tror jeg...
Joda, jeg er ganske sikker på at jeg har det
Sykkelens lyd og lekenhet er på omtrent samme nivå!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Serviceintervaller- og kostnader
TDM er litt feil type sykkel for min smak. Men GSXR eller R1, derimot :-)
Lyden? Nuvel. Det er vel ingen som kommer helt opp mot Ducatis lyd med termignonipotter. Men det kommer selvsagt an på preferanser.
Lyden? Nuvel. Det er vel ingen som kommer helt opp mot Ducatis lyd med termignonipotter. Men det kommer selvsagt an på preferanser.
Re: Serviceintervaller- og kostnader
R og mange sport touring sykler har service intervaller på 6000 km.
Mange vil vel hevde at akkurat dette er å overdrive en liten smule :-)
Oljeskift intervaller er ofte 12000 km, plugger 24000, ventiler kanskje 48000.
6000 sjekken er vel mest en sikkerhetskontroll, for man tar vel høyde for at R-sykler og sport touring i en del tilfeller kjøres veldig hardt!!
Og feil med bremser vil vi ikke ha i 300 km/t!!!
Fj'n har ikke hatt behov for ventiljustering på 150000 km (men sjekkes selvfølgelig regelmessig)
Mange vil vel hevde at akkurat dette er å overdrive en liten smule :-)
Oljeskift intervaller er ofte 12000 km, plugger 24000, ventiler kanskje 48000.
6000 sjekken er vel mest en sikkerhetskontroll, for man tar vel høyde for at R-sykler og sport touring i en del tilfeller kjøres veldig hardt!!
Og feil med bremser vil vi ikke ha i 300 km/t!!!
Fj'n har ikke hatt behov for ventiljustering på 150000 km (men sjekkes selvfølgelig regelmessig)
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Re: Serviceintervaller- og kostnader
Bytter olje på 6000km, filter og olje på 12000km og sjekker ventiler på 24000km på min Yamaha xj600 -99mod
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-
- Innlegg: 7601
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Serviceintervaller- og kostnader
skifter olje og filter hver høst når jeg setter den bort...viktigeste er faktisk filteret..olja tåler mye men all dritten ligger i filtret...ny olje og gammalt filter?neitakk flere hundre i olje og ikke bytte filter til ca 70 kr
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Serviceintervaller- og kostnader
Oljeskift inkl. filter samt klargjøring på MC-huset under vinterlagring hvert år ,samt
full service på omlag 20.000 km. :=D>
Da føler jeg meg relativt trygg driftsmessig.
full service på omlag 20.000 km. :=D>
Da føler jeg meg relativt trygg driftsmessig.
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Serviceintervaller- og kostnader
Men hvilke sykler er dette?
-
- Innlegg: 7601
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Serviceintervaller- og kostnader
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后