Serviceintervaller- og kostnader

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Det er sikkert noen som har kunnskaper/erfaring med disse to syklene her inne?

Hva er ca. servicekostnader, og intervaller, på
- Susuki GSXR1000 (fra 2000-mod)
- Yamaha R1 (fra 2000-mod)

Med ca. servicekostnader mener jeg akkurat det, iom. at det selvsagt kan variere.
Sist redigert av AJ den 16 feb 2010, 13:12, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Flyttet denne til "Verkstedet...". Passer antakelig best her, jfr. spørsmål om 'service'... AJ, Admin.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av Intruder »

Tja,du kommer da kanskje i mål med 5000,- ?
Men VET ikke sikkert..... :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Hva er intervallene, da?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37921
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

frankh skrev:Hva er intervallene, da?
Usikker, men Yamaha TDM har serviceintervaller på 10.000 km (liten service --> oljeskift + div. sjekk + oljefilterskift hver 20.000 km.)

Ventiljustering, kjølevannsjekk, evt. bytte og pluggbytte hver 40.000 km., mener jeg å huske...

Pris avhenger nok litt av verkstedet. Lokale verkstedet på mindre steder tar seg mindre betalt enn de større i mer befolkningstette områder...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

AJ skrev: Usikker, men Yamaha TDM har serviceintervaller på 10.000 km (liten service --> oljeskift + div. sjekk + oljefilterskift hver 20.000 km.)
I alle dager? Oljefilterskift hver 20.000? Jeg skifter olje hver 5.000, og da også filter. Greit nok at det er ducati, men er forskjellen SÅ stor?
AJ skrev: Ventiljustering, kjølevannsjekk, evt. bytte og pluggbytte hver 40.000 km., mener jeg å huske...
I alle dager ogjen? Plugger skiftes ved hver 10.000 km. på Ducati. Forskjellen på ventiljustering kan jeg (nesten) forstå, iom. at desmodromventilene krever mye mer vedlikehold enn på "typiske" firere. Men 40.000 var da veldig lenge?
AJ skrev: Pris avhenger nok litt av verkstedet. Lokale verkstedet på mindre steder tar seg mindre betalt enn de større i mer befolkningstette områder...
Det er klart. Jeg lurer bare på ca-erfaringer, slik at det er mulig å få en idé om kostnadene. SuperSport-en jeg har nå har serviceintervaller på 10.000km, og inntill 40-50-60.000km koster det fort 7.000 pr. gang. Etterhvert går ofte ventilene seg mer til, og trenger mindre justering, men det er bare én av mange ting som må gjøres hver 10.000.

Det jeg prøver å finne ut av er om jeg på en GSXR (1000) eller R1 vil komme godt under 7.000,- pr. 10.000km i servicekostnader.

Ducati har en helt unik sjarm og "feel", men jeg får mer og mer inntrykk av at det er idiotisk dyrt i forhold til omtrent alt annet. Og det er så lenge siden jeg kjørte japansk skrævrakett at jeg husker ingenting sånt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37921
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

En liten korrigering: oljeskift hver 10.000 km, men filterskift kun hver 20.000 km, dvs. ny olje og nytt filter hver 20.000 km.

Var litt kjapp med pluggbytte også; skal skiftes hver 20.000 km. Men jeg har satt inn NGK Iridum i stedet og regner med å øke intervallet til det dobbelte...

Bytte luftfilter: hver 40.000 km.

Men ventiljusteringen er riktig; kun hver 40.000 km.

Og kjølevæske anbefales byttet ut hvert 3. år...

Ducati er vel jevnt over kjent for å måtte ha hyppige servicer... Kan fort bli kostbart i lengden... :mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

AJ skrev:Ducati er vel jevnt over kjent for å måtte ha hyppige servicer... Kan fort bli kostbart i lengden... :mk
Hvis man kjører mer enn 10.000 pr. sesong blir det kjappt 14-15.000 i året, ja.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37921
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

frankh skrev:
AJ skrev:Ducati er vel jevnt over kjent for å måtte ha hyppige servicer... Kan fort bli kostbart i lengden... :mk
Hvis man kjører mer enn 10.000 pr. sesong blir det kjappt 14-15.000 i året, ja.
Da kan jeg bare si at service på en TDM, som jeg kjenner best, koster en brøkdel av dette, tross dobbelt kjørelengde...

Og så tar jeg sjansen på å legge til at jeg har det minst like morsomt med TDM'en som det en ducatist har... tror jeg... :8-[
Joda, jeg er ganske sikker på at jeg har det :knegg :D
Sykkelens lyd og lekenhet er på omtrent samme nivå! \:D/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

TDM er litt feil type sykkel for min smak. Men GSXR eller R1, derimot :-)

Lyden? Nuvel. Det er vel ingen som kommer helt opp mot Ducatis lyd med termignonipotter. Men det kommer selvsagt an på preferanser.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av FJZZR »

R og mange sport touring sykler har service intervaller på 6000 km.

Mange vil vel hevde at akkurat dette er å overdrive en liten smule :-)

Oljeskift intervaller er ofte 12000 km, plugger 24000, ventiler kanskje 48000.

6000 sjekken er vel mest en sikkerhetskontroll, for man tar vel høyde for at R-sykler og sport touring i en del tilfeller kjøres veldig hardt!!
Og feil med bremser vil vi ikke ha i 300 km/t!!!

Fj'n har ikke hatt behov for ventiljustering på 150000 km (men sjekkes selvfølgelig regelmessig)

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av Misha »

Bytter olje på 6000km, filter og olje på 12000km og sjekker ventiler på 24000km på min Yamaha xj600 -99mod :prf
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

mekkern
Innlegg: 7601
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av mekkern »

skifter olje og filter hver høst når jeg setter den bort...viktigeste er faktisk filteret..olja tåler mye men all dritten ligger i filtret...ny olje og gammalt filter?neitakk flere hundre i olje og ikke bytte filter til ca 70 kr :[-(
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av Intruder »

Oljeskift inkl. filter samt klargjøring på MC-huset under vinterlagring hvert år ,samt
full service på omlag 20.000 km. :=D>
Da føler jeg meg relativt trygg driftsmessig. :notworthy: :knegg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Men hvilke sykler er dette?

mekkern
Innlegg: 7601
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar