Nå vet jeg jo at myndighetene ønsker full kontroll på meg og mine gjøremål og de ønsker å gi meg minst mulig frihet til til å leve livet mitt. Det er ting jeg prøver å protestere mot så mye som mulig selv om jeg vet at det er like nyttig som å pisse i motvind...
Noen få helt ferske eksempler:
- Jeg kjøpte meg en ny generator fra et firma i Spania til en pris rundt kr 6000. For at jeg skulle kunne overføre beløpet til Spania måtte jeg oppdatere STASI-registrene i min bank med alt det der fjaset med at jeg ikke var en politisk engasjert person (har svart på det tidligere), at jeg er norsk statsborger (de har bilde av passet mitt), hvor mye penger jeg kom til å sende eller motta fra utlandet pr måned og år (svarte 2 mill. på begge). Der var en del flere spørsmål også men husker ikke på uvesentligheter... Da STASI hadde fått sitt og jeg bekreftet til banken at STASI-registeret var oppdatert fikk jeg lov å sende av gårde de kr 6000 (noen dager forsinket...).
- For å ikke legge fra meg flere spor enn nødvendig på nett kjører konsekvent VPN på PCen og GrapheneOS/E-OS eller lignende på telefonen.
- Jeg har drevet å småhandlet litt i kryptovaluta, bare noen få tusen kroner, kjøpt og solgt litt og gjort noen kroner på det. ALLE salg jeg tjener på blir rapportert til myndighetene og skattlegges selv om jeg ikke har realisert gevinsten og jeg TROR at tap blir tilsvarende trukket fra gevinsten men VET ikke. I tillegg til transaksjonsgebyr på kryptobørsen så blir der ikke så mye netto ut av det hele...
- Jeg har brukt FIRI for handel for den har et rent, oversiktlig og greit brukergrensesnitt men appen vil ikke på min nyeste telefon så i romjulen ville jeg overføre alle mine kryptopenger til min nye konto i Binance men da satte FIRI foten ned og låste pengene mine. Skulle jeg flytte verdiene mine måtte FIRI ha dokumentasjon på hvor de ble av med screenshot o.l. Jeg ba de ryke og reise og frigi mine penger og etter 3 purringer kansellerte de transaksjonen. Etter en uke fikk jeg omsider lov å fortsette handelen men da var der blitt nytt år og planen min om å bli kvitt STASI-FIRI før årsskiftet raknet... Valgte da å ta ut alt jeg hadde stående i FIRI og overføre til min bankkonto og etter en dag eller så fikk jeg en epost der "de godkjente mitt uttak" og at pengene ville komme i løpet av noen dager. De skylder på fare for hvitvasking men det er nok helt andre ting som ligger bak som å miste kontroll på pengeflyten...
- De ovenfor nevnte tingene er også grunnen til at vi alle MÅ bruker mer kontanter. Kjøpte nylig noen hjul til bilen og lånte kr 3000 i kontanter av dama og hun ville ha pengene tilbake i kontanter rimeligvis. Stakk innom nærmeste minibank og ville ta ut kr 3000 men det gikk ikke, max beløp for ett uttak var kr 2000. Greit nok det men der var et gebyr på kr 27. Fikk mine 2000 og gjorde et nytt uttak på kr 1000, denne gang med et gebyr på kr 22 som til sammen er drøye 1.6% i gebyr... Det er tydelig at selv om butikker er PÅLAGT å ta mot kontanter så gjør myndigheter/banker det så ugunstig de kan for kundene... Husk at hver gang et beløp går gjennom en bank forsvinner promiller/prosenter av beløpet i bankens lomme men betaler du kontant så har seddelen samme verdi hele tiden... og det er nok ikke uten grunn at Stoltenfjerten vil fjerne tusenlappene...