Side 3 av 3
Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 16 apr 2026, 00:09
av dypen
Daniel1987 skrev: 15 apr 2026, 19:01
Denne har egen oljetank. Skal se om jeg ikke får honet lett over før montering
Anbefaler å sjekke om den får olje og riktig mengde fra oljetanken

Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 16 apr 2026, 09:11
av Kristofferen
Se der ja, det der får man ikke fikset med forgasserjustering
Det er veldig lurt å hone sylinderen før montering av nytt stempel og stempelringer, men dersom du ikke har utstyr eller vil gjøre det, er det uansett veldig viktig å sjekke at det ikke er kanter ved eksosporten som stempelet kan ta tak i.
Har den stått lenge? Det kan være at det har vært rust i eksosanlegget som har fått bli med litt av eksosen tilbake i sylinderen og laget det hakket i stempelet.
Veldig viktig å sjekke at oljepumpe og hele oljesmøringssystemet fugnerer som det skal. Bedre å blande 2% olje i bensinen frem til du vet med sikkerhet at det også forsvinner olje fra den eksterne oljetanken, enn å risikere å kjøre den på ren bensin i tanken før man vet. Ja, den vil røyke mer, men det er en billig forsikring kontra enda en skjæring.
EDIT: Var begge klipsene til kryssbolten til stempelet på plass? Så på merkene på stempelet på nytt, og her må det har vært noe som har kommet inn i sylinderen og laget denne skaden.
Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 16 apr 2026, 14:31
av Daniel1987
Ja skal blande olje i bensinen selv nå. Begge klippsene var der. Jeg skal hone over sylinderen før vi setter i nytt stempel, har ikke kjent no kanter, men tar noen runder. Ja må ha vært noe nedi der så stygt stempelet var

Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 16 apr 2026, 15:52
av Kristofferen
Krysser fingrene for at den blir bra igjen med nytt stempel

Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 16 apr 2026, 16:11
av Daniel1987
Ja

betalte heldigvis veldig lite for scooteren, så om en må koste på et sett med sylinder og stempel til 599 så kommer en billig ut av det uansett
Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 20 apr 2026, 17:03
av Kristofferen
Hvordan gikk dette her, har du fått nytt stempel? :)
Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 20 apr 2026, 20:26
av Daniel1987
Har nå fått i nytt stempel å da starta scooteren med en gang, men tålte ikke gass. Ble kjørt noen små turer før den stoppet. Fikk liv i den igjen uten luftfilter men går bare så vidt. Legger ved et bilde av pluggen. Den var helt som ny før den starta igjen
Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 22 apr 2026, 07:44
av Daniel1987
Ser også at forgasseren lekker/renner over når den har stått litt med bensinkrana på, dette kan vel å være flottørnåla?
Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 22 apr 2026, 15:03
av DAE
Det kan du regne med ja, skal stenge på riktig nivå
Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 23 apr 2026, 20:39
av Kristofferen
Den pluggen ser fin ut. Hvilket merke er det på pluggen?
Du har fortsatt et problem med forgasseren. Om du ikke får til å vaske/rengjøre den skikkelig og få flottør til å stoppe der den skal, så bør du bestille deg en ny komplett forgasser.
Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 27 apr 2026, 21:53
av Daniel1987
Det er ngk plugg, husker ikke tallene i farta
Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 27 apr 2026, 21:58
av Daniel1987
Thansen selger flottørsett med nål, men umulig å si om denne passer, da den i forgasseren er svart å den på thansen er hvit. Vanskelig å se om dem ser like ut
Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 27 apr 2026, 22:42
av Toalmar
Hvis flottørsett m/nål er til din scooter og den har original forgasser skal du nok ikke bry deg om nålen er svart eller hvit.
Løp og kjøp

Re: Piaggio zip 50 2t problemer
Lagt inn: 28 apr 2026, 19:11
av Daniel1987
Har nå drevet litt med scooteren igjen, så fått starte på den men stoppa hele tiden. Sjekket gnist å den kommer og går hele tiden. Holder seg stabil når jeg kommer borti cdi boksen. Satti en annen plugg jeg hadde med kortere gjenger å løsnet cdi å da får den hele tiden. Har nå kjørte den varm å den går bra på halv gass men tåler ikke full gass. Den går best når lufteskruen er justert helt inn, å justerer jeg den bittelitt ut, så stopper den