Side 3 av 3

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 16 apr 2026, 00:09
av dypen
Daniel1987 skrev: 15 apr 2026, 19:01 Denne har egen oljetank. Skal se om jeg ikke får honet lett over før montering
Anbefaler å sjekke om den får olje og riktig mengde fra oljetanken :thumleft

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 16 apr 2026, 09:11
av Kristofferen
Se der ja, det der får man ikke fikset med forgasserjustering :knegg
Det er veldig lurt å hone sylinderen før montering av nytt stempel og stempelringer, men dersom du ikke har utstyr eller vil gjøre det, er det uansett veldig viktig å sjekke at det ikke er kanter ved eksosporten som stempelet kan ta tak i.
Har den stått lenge? Det kan være at det har vært rust i eksosanlegget som har fått bli med litt av eksosen tilbake i sylinderen og laget det hakket i stempelet.

Veldig viktig å sjekke at oljepumpe og hele oljesmøringssystemet fugnerer som det skal. Bedre å blande 2% olje i bensinen frem til du vet med sikkerhet at det også forsvinner olje fra den eksterne oljetanken, enn å risikere å kjøre den på ren bensin i tanken før man vet. Ja, den vil røyke mer, men det er en billig forsikring kontra enda en skjæring.

EDIT: Var begge klipsene til kryssbolten til stempelet på plass? Så på merkene på stempelet på nytt, og her må det har vært noe som har kommet inn i sylinderen og laget denne skaden.

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 16 apr 2026, 14:31
av Daniel1987
Ja skal blande olje i bensinen selv nå. Begge klippsene var der. Jeg skal hone over sylinderen før vi setter i nytt stempel, har ikke kjent no kanter, men tar noen runder. Ja må ha vært noe nedi der så stygt stempelet var😄

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 16 apr 2026, 15:52
av Kristofferen
Krysser fingrene for at den blir bra igjen med nytt stempel :D

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 16 apr 2026, 16:11
av Daniel1987
Ja😄 betalte heldigvis veldig lite for scooteren, så om en må koste på et sett med sylinder og stempel til 599 så kommer en billig ut av det uansett

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 20 apr 2026, 17:03
av Kristofferen
Hvordan gikk dette her, har du fått nytt stempel? :)

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 20 apr 2026, 20:26
av Daniel1987
Har nå fått i nytt stempel å da starta scooteren med en gang, men tålte ikke gass. Ble kjørt noen små turer før den stoppet. Fikk liv i den igjen uten luftfilter men går bare så vidt. Legger ved et bilde av pluggen. Den var helt som ny før den starta igjen

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 22 apr 2026, 07:44
av Daniel1987
Ser også at forgasseren lekker/renner over når den har stått litt med bensinkrana på, dette kan vel å være flottørnåla?

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 22 apr 2026, 15:03
av DAE
Det kan du regne med ja, skal stenge på riktig nivå

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 23 apr 2026, 20:39
av Kristofferen
Den pluggen ser fin ut. Hvilket merke er det på pluggen?

Du har fortsatt et problem med forgasseren. Om du ikke får til å vaske/rengjøre den skikkelig og få flottør til å stoppe der den skal, så bør du bestille deg en ny komplett forgasser.

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 27 apr 2026, 21:53
av Daniel1987
Det er ngk plugg, husker ikke tallene i farta

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 27 apr 2026, 21:58
av Daniel1987
Thansen selger flottørsett med nål, men umulig å si om denne passer, da den i forgasseren er svart å den på thansen er hvit. Vanskelig å se om dem ser like ut

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 27 apr 2026, 22:42
av Toalmar
Hvis flottørsett m/nål er til din scooter og den har original forgasser skal du nok ikke bry deg om nålen er svart eller hvit.
Løp og kjøp :thumleft

Re: Piaggio zip 50 2t problemer

Lagt inn: 28 apr 2026, 19:11
av Daniel1987
Har nå drevet litt med scooteren igjen, så fått starte på den men stoppa hele tiden. Sjekket gnist å den kommer og går hele tiden. Holder seg stabil når jeg kommer borti cdi boksen. Satti en annen plugg jeg hadde med kortere gjenger å løsnet cdi å da får den hele tiden. Har nå kjørte den varm å den går bra på halv gass men tåler ikke full gass. Den går best når lufteskruen er justert helt inn, å justerer jeg den bittelitt ut, så stopper den