Nei, vurderte nok egentlig aldri den gamle 800-serien. Den har for all del gode skussmål den også, men en av de større forandringene er i motoren hvor den gamle 800-motoren er mer som en veldig smooth symaskin mens 900-motoren er designet for å oppføre seg mer som en v-twin (som er en av mine favorittmotorer).Lifehack skrev: 03 jul 2026, 12:08 Veldig nyttig det du skriver om DL650 og størrelse – når du er 182 og måtte senke fothvilerne, jeg er 192, så da vet jeg hva jeg går til der. Tiger 900-serien ser fantastisk ut, men 140k+ er dessverre over budsjettet mitt. Jeg vurderer derfor forrige generasjon – Tiger 800 XRX/XRT 2016–2018 – som ser ut til å gi mye av det samme (cruise, varmeholker, god ergonomi) til 80–100k. Siden du kjører 900 Rally Pro selv: vurderte du 800-generasjonen før du kjøpte, og er det noe ved den jeg bør være obs på? Hører gjerne om det er kjente svakheter eller ting som gjør at 900-en er verdt å strekke seg etter. Denne ser ut som et ok kjøp? https://www.finn.no/mobility/item/468702775?ci=6
Planen nå er uansett: lappen først (oppkjøring om noen uker), så jakte på riktig sykkel utover sensommeren/høsten når prisene gjerne kryper nedover.
Jeg var også på jakt etter noe relativt offroad-orientert, men slangeløse dekk var et hardt krav. Offroad-varianten av 800 (XC-serien) kom kun med slangedekk. XR-serien, som f.eks. XRX'en du linker, er hakket mer egnet for vanlig asfalt med bl.a. mindre framhjul og kortere dempervandring.
Men gode sykler etter hva jeg har hørt og en av de største ankepunktene noen kommer med er at den oppleves som noe topptung sammenlignet med bl.a. nyere 900.