Første MC – billig startsykkel eller kjøpe noe jeg kan beholde?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Re: Første MC – billig startsykkel eller kjøpe noe jeg kan beholde?

Legg inn av kaLARSnikov »

Lifehack skrev: 03 jul 2026, 12:08 Veldig nyttig det du skriver om DL650 og størrelse – når du er 182 og måtte senke fothvilerne, jeg er 192, så da vet jeg hva jeg går til der. Tiger 900-serien ser fantastisk ut, men 140k+ er dessverre over budsjettet mitt. Jeg vurderer derfor forrige generasjon – Tiger 800 XRX/XRT 2016–2018 – som ser ut til å gi mye av det samme (cruise, varmeholker, god ergonomi) til 80–100k. Siden du kjører 900 Rally Pro selv: vurderte du 800-generasjonen før du kjøpte, og er det noe ved den jeg bør være obs på? Hører gjerne om det er kjente svakheter eller ting som gjør at 900-en er verdt å strekke seg etter. Denne ser ut som et ok kjøp? https://www.finn.no/mobility/item/468702775?ci=6

Planen nå er uansett: lappen først (oppkjøring om noen uker 🤞), så jakte på riktig sykkel utover sensommeren/høsten når prisene gjerne kryper nedover.
Nei, vurderte nok egentlig aldri den gamle 800-serien. Den har for all del gode skussmål den også, men en av de større forandringene er i motoren hvor den gamle 800-motoren er mer som en veldig smooth symaskin mens 900-motoren er designet for å oppføre seg mer som en v-twin (som er en av mine favorittmotorer).

Jeg var også på jakt etter noe relativt offroad-orientert, men slangeløse dekk var et hardt krav. Offroad-varianten av 800 (XC-serien) kom kun med slangedekk. XR-serien, som f.eks. XRX'en du linker, er hakket mer egnet for vanlig asfalt med bl.a. mindre framhjul og kortere dempervandring.

Men gode sykler etter hva jeg har hørt og en av de største ankepunktene noen kommer med er at den oppleves som noe topptung sammenlignet med bl.a. nyere 900.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Enig med SveinHa her. En japansk sykkel som har gått litt og er gammel er noe litt annet enn en solid BMW.
BMWene må vedlikeholdes de også. Det gjelder å følge litt med på det mekaniske, men du vil sjeldent få stopp på grunn av "spøkelsesfeil".
BMWene er bygget av kvalitetskomponenter du ser i bilindustrien. Japanske sykler er av en litt annen byggekvalitet.

Min sykkel runder 180 000km i disse dager. Jeg har vedlikeholdt den nøye i mitt 10-årige eierskap, men mitt bruksmønster gir høy slitasje. Så har jeg fortsatt den originale ABSen sittende i sykkelen, tilsvarende som R1150GS har. Jeg har bare byttet bremsevæske en gang pr. år.
Når jeg ser japanske sykler som har gått 1/3 del av det min har gått, så synes jeg ofte de japanske brukssyklene ser ut som har gått det dobbelte av min.. Den dagen ABS-en ikke funker mer, så bypasser jeg den bare. Så fortsetter jeg å bruke sykkelen. Null stress..

Jeg synes denne var kul. Ser ut til å være i veldig god stand Kan sikkert prute litt på den.
https://www.finn.no/mobility/item/466578095

Jeg er litt opptatt av at ting skal se originalt og greit ut. Er sykkelen modifsert med alskens tull og tøys(både mekanisk og elektrisk) så vet man jo aldri.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 03 jul 2026, 13:54 Jeg er litt opptatt av at ting skal se originalt og greit ut. Er sykkelen modifsert med alskens tull og tøys(både mekanisk og elektrisk) så vet man jo aldri.
Får ikke blitt mer enig :thumleft
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 03 jul 2026, 21:59 Får ikke blitt mer enig :thumleft
Samme her. Ser ut til at de som gjør mye jobb i å scramble eller cafere (nytt ord, fant på det nå :crazy: ) en sykkel mener at den plutselig blir verdt dobbelt så mye... ikke for meg i alle fall...

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

FredrikE24 skrev: 03 jul 2026, 13:54 BMWene er bygget av kvalitetskomponenter du ser i bilindustrien. Japanske sykler er av en litt annen byggekvalitet.
Tja. Når var det BMW begynte å bruke 'strips' som nivåindikator for bensin-nivå? Etter sigende tok de i bruk en del fra sine biler, som ikke var utsatt for like mye vibrasjoner som i bilenes bensintank. Resultatet ble at de feilet etter ett-to år, av og til innenfor garanti-tiden, ellers utenfor. I siste alternativ en kostnad på et par tusenlapper hvert annet år om du ville ha nivåindikasjon på bensin-nivå.

I motsetning til den klassiske 'motstand-tråd og flottør' varianten som var i bruk i den tidlige K-serien, noe som bare virket :-)

For ikke å snakke om da de gikk bort fra tappe- og fylle-hull for olje på bakdrevene (R1200 serien, om jeg husker rett). Kombinert med innkjøp av lagre av tvilsom kvalitet (?) førte dette til mange bakdrev-havarier for kunder som trodde de hadde kjøpt en MC med "god BMW-kvalitet".

BMW's renomme for kvalitet er basert på deres 2-ventilerte boksere, som de hadde tenkt å slutte å lage tidlig på 80-tallet. Men selv ikke de var uten kjente problemer.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, disse tankmålerne ja. Jeg er glad jeg har flottør i rør i min.

De kardangene som kom på R1200 og K1200/K1300 kan både tappes og fylles, men man må av med bakhjulet for å tappe. Årsaken til lagerhavari i starten er at de har montert kulelageret utenfor selve drevet. Så det bader ikke i olje som tidligere. På den måten er den enklere å sette sammen, enklere å shimse og lettere i vekt.. Jeg liker det gamle designet bedre.

Men jeg står fortsatt for at jeg synes kvaliteten på bitene på en BMW generelt er bra sammenlignet med de mye enklere syklene fra Japan.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

BMW tankmåler :D
IMG_6095.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Lifehack
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 600 F - 1997 // Yamaha XS 1100 - 1979

Legg inn av Lifehack »

kaLARSnikov skrev: 03 jul 2026, 13:13
Nei, vurderte nok egentlig aldri den gamle 800-serien. Den har for all del gode skussmål den også, men en av de større forandringene er i motoren hvor den gamle 800-motoren er mer som en veldig smooth symaskin mens 900-motoren er designet for å oppføre seg mer som en v-twin (som er en av mine favorittmotorer).

Jeg var også på jakt etter noe relativt offroad-orientert, men slangeløse dekk var et hardt krav. Offroad-varianten av 800 (XC-serien) kom kun med slangedekk. XR-serien, som f.eks. XRX'en du linker, er hakket mer egnet for vanlig asfalt med bl.a. mindre framhjul og kortere dempervandring.

Men gode sykler etter hva jeg har hørt og en av de største ankepunktene noen kommer med er at den oppleves som noe topptung sammenlignet med bl.a. nyere 900.
Flott, takk for tisp! God info der for videre Finn-leting :)

Lifehack

Legg inn av Lifehack »

FredrikE24 skrev: 03 jul 2026, 13:54 Enig med SveinHa her. En japansk sykkel som har gått litt og er gammel er noe litt annet enn en solid BMW.
BMWene må vedlikeholdes de også. Det gjelder å følge litt med på det mekaniske, men du vil sjeldent få stopp på grunn av "spøkelsesfeil".
BMWene er bygget av kvalitetskomponenter du ser i bilindustrien. Japanske sykler er av en litt annen byggekvalitet.

Min sykkel runder 180 000km i disse dager. Jeg har vedlikeholdt den nøye i mitt 10-årige eierskap, men mitt bruksmønster gir høy slitasje. Så har jeg fortsatt den originale ABSen sittende i sykkelen, tilsvarende som R1150GS har. Jeg har bare byttet bremsevæske en gang pr. år.
Når jeg ser japanske sykler som har gått 1/3 del av det min har gått, så synes jeg ofte de japanske brukssyklene ser ut som har gått det dobbelte av min.. Den dagen ABS-en ikke funker mer, så bypasser jeg den bare. Så fortsetter jeg å bruke sykkelen. Null stress..

Jeg synes denne var kul. Ser ut til å være i veldig god stand Kan sikkert prute litt på den.

Jeg er litt opptatt av at ting skal se originalt og greit ut. Er sykkelen modifsert med alskens tull og tøys(både mekanisk og elektrisk) så vet man jo aldri.
180k km! Såpass ja, det er imponerende :) Har ikke noen sterke meninger om tysk vs japansk, det kommer vel med erfaring. Greit å høre med dere som har vært ute en vinternatt før om hva som funker i lengden. Nesten 30-år gammel sykkel du har delt der ja. Vet ikke om jeg tørr det basert på erfaring så langt, ikke spesilt mekanisk anlagt, selv omjeg har lyst å lære mer, så er det å finne tid til alt :)

Lifehack

Legg inn av Lifehack »

SveinHa skrev: 03 jul 2026, 12:46 Det skal sies at jeg aldri har hatt rumpa i salen på en GS men har lest andres erfaringer og det er sannsynlig at det stemmer siden kjøring i "gelände" har en fordel av en mer oppreist kjørestil.

Vedr. gammel sykkel så må vel BMW R være et nokså skuddsikkert valg om den ellers faller i smak. Leste for noen år siden om en motorjournalist som reagerte på at enkelte mente at en MC med mer enn 100k på telleren var oppbrukt. Han gikk på Ebay og kjøpte den sykkelen med flest km uten noen andre søkekriterier og endte på en BMW R1100 med ca 200k. Han skrudde den i beter og fant INGEN tegn på at den var nær livets slutt...
Interessant, Takk. BMW GS er absolutt på listen her, men det er gjerne fint å se at de er godt fulgt opp, da, ja. ABS-problemet er tydeligvis en gjenganger, ser jeg her og på annonsene, men det er gjerne ikke så viktig; det ser ut som syklene fungerer bra uten det også, selv om en nybegynner som meg kanskje burde ha det.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Lifehack skrev: 06 jul 2026, 15:02 ABS-problemet er tydeligvis en gjenganger
En "konstruksjonsfeil" på ABS på BMW R (259) er hvis batteriet ikke er helt 100 så får en veldig lett ABS feil ved start. Flere veier rundt det og det enkleste er å slå på tenning og vente til ABS-oppstartrutine er ferdig før start. Det tar bare 2-3 sekund. Der er en ombygging på nett som gjør at ABS enheten ikke slås på før dynamoen har begynt å lade og da er problemet løst. Jeg løste det ved å sette inn lithiumbatteri og har aldri hatt ABS-feil etter det.

En annen sak med denne sykkelen er at den har vanlig bakbrems men i tillegg virker håndbremsen på begge hjul. Vet ikke hvor vanlig det er... kan jo være standard på alle nå for alt jeg vet...

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Nå er jeg usikker på hvilken GS-modell du mener her SveinHa, men R1150GS har integralbremser. R1100GS har ikke.
R1100GS har samme "problemet" din sykkel har vedrørende varsellamper. R1150GS har ikke.

BMW fra og med R1150 og K1200RS 2001- har integralbremser. Noen har del-integral(feks. K1200RS) andre har hel-integral.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Lifehack skrev: 06 jul 2026, 14:51
FredrikE24 skrev: 03 jul 2026, 13:54 Enig med SveinHa her. En japansk sykkel som har gått litt og er gammel er noe litt annet enn en solid BMW.

180k km! Såpass ja, det er imponerende :) Har ikke noen sterke meninger om tysk vs japansk, det kommer vel med erfaring. Greit å høre med dere som har vært ute en vinternatt før om hva som funker i lengden. Nesten 30-år gammel sykkel du har delt der ja. Vet ikke om jeg tørr det basert på erfaring så langt, ikke spesilt mekanisk anlagt, selv omjeg har lyst å lære mer, så er det å finne tid til alt :)
Om du ikke er mekanisk anlagt, så skal du ikke ha noen gammel sykkel overhodet med mindre du vil sette den bort på verksted for alt mulig.
Det at jeg har kjørt nesten 200 000km innebærer masse skruing og vedlikehold for at den skal være shipshape. Du kan jo lese i tråden min. Det er 10års historikk der.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

FredrikE24 skrev: 06 jul 2026, 16:10 Nå er jeg usikker på hvilken GS-modell du mener her SveinHa
R1100

Lifehack

Legg inn av Lifehack »

FredrikE24 skrev: 06 jul 2026, 16:11
Om du ikke er mekanisk anlagt, så skal du ikke ha noen gammel sykkel overhodet med mindre du vil sette den bort på verksted for alt mulig.
Det at jeg har kjørt nesten 200 000km innebærer masse skruing og vedlikehold for at den skal være shipshape. Du kan jo lese i tråden min. Det er 10års historikk der.
Det er vel en god erkjennelse det at jeg bør gå for noe nyere med lite skrubehov :)

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Alt må vedlikeholdes, men man kan si at med kilometer og aktiv bruk, så kreves det vedlikehold om sykkelen skal kjøre skikkelig bra.
Jeg har bekjente som kjører japansk og ikke rører en skrue år etter år. Det byttes bare olje og filter. Men så kjører de adskillig mindre og er adskillig mindre avhengig av motorsykkelen. Men at jeg har en godt vedlikeholdt sykkel ser man veldig godt når man drar på langtur sammen med andre gamle sykler. Det er mye klaging på dårlige veier blant annet (støtdempere er jo en gjenganger).

Du må sende en ny sykkel på service, og det koster det også. Så spørs det hvor mye det koster å ha en gammel sykkel gående for lut og kaldt vann med kun det aller nødvendigste utført på verksted. Jeg er over snittet nøye på vedlikeholdet....

Lifehack

Legg inn av Lifehack »

FredrikE24 skrev: 08 jul 2026, 12:26 Alt må vedlikeholdes, men man kan si at med kilometer og aktiv bruk, så kreves det vedlikehold om sykkelen skal kjøre skikkelig bra.
Jeg har bekjente som kjører japansk og ikke rører en skrue år etter år. Det byttes bare olje og filter. Men så kjører de adskillig mindre og er adskillig mindre avhengig av motorsykkelen. Men at jeg har en godt vedlikeholdt sykkel ser man veldig godt når man drar på langtur sammen med andre gamle sykler. Det er mye klaging på dårlige veier blant annet (støtdempere er jo en gjenganger).

Du må sende en ny sykkel på service, og det koster det også. Så spørs det hvor mye det koster å ha en gammel sykkel gående for lut og kaldt vann med kun det aller nødvendigste utført på verksted. Jeg er over snittet nøye på vedlikeholdet....
Ser den. Blir vel en gylden middelvei her. Ikke for gammel sykkel, og forhåpentligvis i god stand, så langt det lar seg sjekke. Noe enkelt vedlikehold skal jeg klare, men overlater tyngre ting til verkstedet. Iom det er første sykkel, så kan det ikke være sikkert at jeg treffer planken på første forsøk, så kan det være greit å ha noe som er enkelt omsettbart etter ett år eller to.

Brukeravatar
Maschev
Motorsykkelen din: 2001 Honda VFR 800

Legg inn av Maschev »

Min første sykkel var en SV650 som jeg betalte rundt 20.000,- for. Rakk aldri å få noe problemer med den da jeg kun hadde den én sesong grunnet oppgradering. Men skulle jeg valgt igjen hadde jeg nok gått for en eldre japansk sykkel som har vært behandlet bra. Det er svært lite problemer med de og de har et godt rykte av en grunn. Ville nok dog valgt en 700-750 slik at behovet for oppgradering ikke var der med en gang. Nyere sykler skal jo som regel ikke ha mye feil, men de bør følge servicer med tanke på videresalg. Og det er ikke gratis. Så er det vel fint å bli god på en sykkel som tåler en velt kontra en nyere dyr sykkel. Men det er bare min mening.

Lifehack

Legg inn av Lifehack »

Maschev skrev: 09 jul 2026, 14:35 Min første sykkel var en SV650 som jeg betalte rundt 20.000,- for. Rakk aldri å få noe problemer med den da jeg kun hadde den én sesong grunnet oppgradering. Men skulle jeg valgt igjen hadde jeg nok gått for en eldre japansk sykkel som har vært behandlet bra. Det er svært lite problemer med de og de har et godt rykte av en grunn. Ville nok dog valgt en 700-750 slik at behovet for oppgradering ikke var der med en gang. Nyere sykler skal jo som regel ikke ha mye feil, men de bør følge servicer med tanke på videresalg. Og det er ikke gratis. Så er det vel fint å bli god på en sykkel som tåler en velt kontra en nyere dyr sykkel. Men det er bare min mening.
For min del så har jeg allerede min 20.000-sykkel, en nesten 50 år gammel Yamaha XS1100. Etter en del øvelseskjøring på den innser jeg at den neppe fungerer for meg slik jeg har tenkt å bruke MC. Den er tung og lite moderne - naturligvis - men veldig kul. Blir kanskje beholdt til finværskjøring i nærheten? Ønsker å finne noe som er mer behagelig på langtur og har mindre risiko for noe som feiler. Bruker mye tid på YT og Finn :) Kom over denne 750 GS'en som nærmer seg mitt budsjett, virker som et intressant valg, da den kommer ferdig bulket :) https://www.finn.no/mobility/item/469335491?ci=2

Brukeravatar
Maschev
Motorsykkelen din: 2001 Honda VFR 800

Legg inn av Maschev »

Lifehack skrev: 09 jul 2026, 16:57
Maschev skrev: 09 jul 2026, 14:35 Min første sykkel var en SV650 som jeg betalte rundt 20.000,- for. Rakk aldri å få noe problemer med den da jeg kun hadde den én sesong grunnet oppgradering. Men skulle jeg valgt igjen hadde jeg nok gått for en eldre japansk sykkel som har vært behandlet bra. Det er svært lite problemer med de og de har et godt rykte av en grunn. Ville nok dog valgt en 700-750 slik at behovet for oppgradering ikke var der med en gang. Nyere sykler skal jo som regel ikke ha mye feil, men de bør følge servicer med tanke på videresalg. Og det er ikke gratis. Så er det vel fint å bli god på en sykkel som tåler en velt kontra en nyere dyr sykkel. Men det er bare min mening.
For min del så har jeg allerede min 20.000-sykkel, en nesten 50 år gammel Yamaha XS1100. Etter en del øvelseskjøring på den innser jeg at den neppe fungerer for meg slik jeg har tenkt å bruke MC. Den er tung og lite moderne - naturligvis - men veldig kul. Blir kanskje beholdt til finværskjøring i nærheten? Ønsker å finne noe som er mer behagelig på langtur og har mindre risiko for noe som feiler. Bruker mye tid på YT og Finn :) Kom over denne 750 GS'en som nærmer seg mitt budsjett, virker som et intressant valg, da den kommer ferdig bulket :) https://www.finn.no/mobility/item/469335491?ci=2
Jeg skjønner. For de som skulle søke i forumet i fremtiden er det allikevel fint å få inn ulike meninger om det som var emnetittelen :thumleft

Når det gjelder 750 GS så har min samboer en 2021 modell. Jeg har selvsagt også kjørt den litt og det er en fin sykkel! Lettkjørt og går godt nok for de aller fleste. Vi har sågar vært 2 stk + bagasje på tur til Gøteborg uten at det var noe problem. Det er så klart mindre å gå på med tanke på totalvekt sammenlignet med en større sykkel, men man pakker bare smartere. Kunne fint eid en slik sykkel selv for å si det slik.

Hvis jeg skal trekke ned noe så er det at dempere foran er litt "softe" og at bensintanken er litt liten så det blir en del fyllinger. Originalsetet er også ikke spesielt komfortabelt, men det er vel en innsparing på de fleste sykler disse dager. Men det er mye sykkel for pengene og jeg tror ganske mange hadde hatt det veldig fint med en slik sykkel fremfor å kjøpe en 1300 gs f.eks.

Svar