Eivind Pleym skrev: 09 aug 2026, 10:40
Det er nettopp høyde og (hovedsaklig) pris som er hovedgrunnen til at jeg leter etter X og ikke XE. Selv er jeg 180 høy, så jeg klarer nok fint å manøvrere en XE, men jeg tenker også på hvilke veivalg som blir tatt når jeg kjører i Norge. I hovedsak er det asfalt, og ellers relativt gode grusveier. Så da håper jeg på at X skal tåle dette, og at kanskje XE kan bli "overkill" for mitt bruk. Men så klart, finner jeg plutselig en 1200 XE på Finn til god pris så blir det jo "vanskelig" å tenke klart!
På finn ligger det en Icon Edition 2025 ute, men er priset ekstremt høyt, siden den er nettopp Icon, og har en del ekstrautstyr. Skulle gjerne sett at den sykkelen var 10.000 billigere og heller hadde en "vanlig" finish
Kanskje denne som jeg leide i Spania? Nydelig sykkel, liker alle de svarte detaljene, blir litt renere og klassisk design. XE er litt mer blingete med gull-gaffel (som ikke er Öhlins med Showa, bakdemperne er ôhlins men har svarte fjærer...) og Brembo M50 monoblock kalippere.
Begge klarer nok det du er ute etter, likhetene er tross alt mye flere enn forskjellene
Har hatt Scrambler 1200 i 5 år nå og fremdeles veldig fornøyd:
- Motoren er sterk og sprek nok (særlig etter fjernet katalysator og mappet den om) men "bare 90hk" så ikke så "sint" så blir ikke så lett fristet til å kjøre idiot
- Sterkt så ikke krise om et gir for høyt ut av svingen
- Lettkjørt til tross for 21" forhjul, delvis pga 150 bakhjul. Nesten som en stor motard på smal og svingete vei
- God ergonomi. Noen klager på litt hard sal, jeg har ikke noe problem med den
- God å stå å kjøre på. Dette er livsviktig for meg da litt kranglete rygg, så reieser meg opp i alle 60 soner for å strekke ryggen litt. Must for min del.
- Bonus at kan ta med på grusvei og går ikke av veien for kjerrevei/traktorvei heller.
-
Ser fantastisk ut 
Vær forberedt på at folk kommer bort, gjerne gamle gubber som skal mimre men egentlig alle, selv de som ikke kjører MC. Selv kona sier den er pen
Ulemper:
- Ikke så mye vindbeskyttelse. Finnes mye skjermer å fa kjøpt med blir aldri noe Goldwing. På plussiden så ikke lite fristende å kjøre tullefort og jeg prøver uansett å unngå hovedveier. Og så er jo litt luft en del av opplevelsen, har bil hvis vil ha 100% beskyttesle mot vinden.
- Varm potte mot høyre bein. Men mest problem om kjører med tynn bukse (olabukse el.) og må stå stille i lyskryss el. Lite problem for meg i Kongsberg. Og blitt bedre etter de flyttet katalysatoren bakover, nå integrert i potta.
- Folk blir misunnelige og baksnakker deg