Triumph Scrambler 1200X Ønskes kjøpt

For de som er ute etter ny brukt-MC.
Svar
Brukeravatar
Eivind Pleym
Motorsykkelen din: Bandit 600 N (2004)

Triumph Scrambler 1200X Ønskes kjøpt

Legg inn av Eivind Pleym »

Ønsker å kjøpe en Triumph Scrambler 1200 X (YM24/YM25).

Er på utkikk etter et pent behandlet eksemplar med ryddig historikk og fulgte servicer :D

Minstekrav / Preferanser:

Skadefri og i god teknisk stand.

Dokumentert servicehistorikk (spesielt 10 000 km-service dersom kjørelengden tilsier det).

Farge/utgave: Åpen for det meste, men søker primært standardmodellene (Sapphire Black, Ash Grey, Carnival Red).

Ekstrautstyr som varmeholker, motorbøyler/beskyttelse eller midtstøtte er et pluss, men ikke nødvendig.

Ta kontakt om du føler denne treffer deg eller noen du kjenner! :)
Eivind Pleym Pedersen

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Triumph Scrambler 1200X Ønskes kjøpt

Legg inn av AJ »

Heisan @Eivind Pleym og velkommen her på MCsiden.no :vs !

Få brukte av denne modellen på Finn.no. ser jeg...

https://www.finn.no/mobility/search/mc? ... bler+1200X

Og det kan jo fort bety at de som er solgt blir hos fornøyde eiere, som bl.a. @pingvin her på forumet, som har bred erfaring med sin.

Brukeravatar
Eivind Pleym

Takk! Ja, det kan jo tyde på det! Tenkte Det var lurt å få opprettet et ønske på forumet her, i tilfelle noen sitter på en som de har planlagt for salg! :) Som du ser ligger det en Icon Edition ute, men den er jo opp mot nypris, så da må man vel ha ro i sjela og vente litt, eller grave i forum! :)
Eivind Pleym Pedersen

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Det var annonse på en 2024 modell på Finn til 159900,- med bare 500 km, nå utover vil det kanskje være muligheter for god pris på ny … de som er i ferd med å bli overligger eller enda bedre hvis det fortsatt er 2025 modeller der ute. Da snakker vi kanskje 165 - 170000,- for overligger med full garanti / kjøpsloven fem år.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Som nevnt av AJ, har Triumph Scrambler 1200 XE men leide X i Malaga i våre, se HER så kjennskap til begge.

Som nevnt i linken over, synes X'en kanskje er den peneste av X, XC og XE, Xen har finest proposjoner. Men synes likevel XE'en er litt tøffere så litt 50/50 for min del.

Man leser ofte at X er en bedre gatesykkel enn XE siden lavere så lettere å flikke fra side til side. Men jeg kan ikke si merket at den var så mye mer lettstyrt og merkbart dårligere til å sluke ujevnheter i veien, mye smårufsete asfalt i Norge så det er ganske viktig for meg. Vet ikke om skyldes mest lengre vandring eller bedre spec på demperne, tipper litt begge deler. Ikke justerbare dempere på X heller så dempingen er som de er (XE kan justeres). Så vet ikke helt om enig i at X er bedre på asfalt. Ikke kjørt X på grus, vil tippe XE noe bedre men at X er helt OK, mer dekkene som er viktig. De færreste drar vel Scrambler 1200 ut i skauen selv om visstnok overraskende bra der også størrelsen tatt i betraktning.

Hva er grunnen til at du tenker X istedenfor XE? Pris er selvfølgelig et argument for X og kan skjønne de som synes X er penere. Noen er redd for høyden, jeg er 178cm og har ikke noe problem med XE men har nok litt lengre bein enn snitte for høyden. Ville uansett prøvekjørt begge om hadde muligheten.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Eivind Pleym

Det er nettopp høyde og (hovedsaklig) pris som er hovedgrunnen til at jeg leter etter X og ikke XE. Selv er jeg 180 høy, så jeg klarer nok fint å manøvrere en XE, men jeg tenker også på hvilke veivalg som blir tatt når jeg kjører i Norge. I hovedsak er det asfalt, og ellers relativt gode grusveier. Så da håper jeg på at X skal tåle dette, og at kanskje XE kan bli "overkill" for mitt bruk. Men så klart, finner jeg plutselig en 1200 XE på Finn til god pris så blir det jo "vanskelig" å tenke klart!

På finn ligger det en Icon Edition 2025 ute, men er priset ekstremt høyt, siden den er nettopp Icon, og har en del ekstrautstyr. Skulle gjerne sett at den sykkelen var 10.000 billigere og heller hadde en "vanlig" finish :P
Eivind Pleym Pedersen

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Må prutes🙂

Brukeravatar
Eivind Pleym

Jess! Er i full sving per epost, så får se hvor stort ønske de har for å få den ut av butikken!
Eivind Pleym Pedersen

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Ingen ting med mc blir «overkill», kjør på :thumleft
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

En ting jeg stusser litt på med Scrambleren er vektfordelingen på høyre og venstre side. Det må da være overvekt på høyresiden med både eksosanlegg og drivlinje - kjede og drev - på denne siden, mens på venstresiden kun ha bremseskive, kaliper og sidestøtte.

Skulle tro denne sykkelen vil ha tendenser til å trekke mot høyre/få en overbalanse mot høyre pga. av dette?
Men det gjør den sannsynligvis ikke...
Så hva har britene gjort for å få en så balanser vektfordeling som mulig?

Ellers er det å si at Scrambleren ser drivende flott ut :yeyeye !

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 09 aug 2026, 14:39 En ting jeg stusser litt på med Scrambleren er vektfordelingen på høyre og venstre side. Det må da være overvekt på høyresiden med både eksosanlegg og drivlinje - kjede og drev - på denne siden, mens på venstresiden kun ha bremseskive, kaliper og sidestøtte.
Ikke noe har merket eller tenkt på, heller ikke sett noen kommentert på dette på forum. Om Triumph har gjort noe for å motvirke en slik effekt eller om forskjellen er så liten at knapt merkbart vet jeg ikke.

Kjører i praksis alltid med sideveske, da kompenserer man jo delvis for vektforskjellen, i tillegg til rack og veske så er det litt verktøy, litt ekstraklær og litt annet småstæsj. Dette er SW-Motech sin Legend bag på 9.5L, den står på for dagsturer så har jeg en større 13.5L for flerdagsturer så varierer jeg toppbag i tillegg avhengig av type tur, nederts 30L Moskomoto 30L duffel med campingutstyr.

PS! Vært en del problemer med brudd i bakrammen når man har lastet bagasjebrett tungt (bak sete), tror bedre på senere modeller men jeg kjører aldri med passasjer (kona nekter) så har bare bag på baksete. Da blir det mindre moment/belastning på bakrammen og ikke noe ulempe for kjøreegenskapene at vekten er lengre frem uansett.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Eivind Pleym skrev: 09 aug 2026, 10:40 Det er nettopp høyde og (hovedsaklig) pris som er hovedgrunnen til at jeg leter etter X og ikke XE. Selv er jeg 180 høy, så jeg klarer nok fint å manøvrere en XE, men jeg tenker også på hvilke veivalg som blir tatt når jeg kjører i Norge. I hovedsak er det asfalt, og ellers relativt gode grusveier. Så da håper jeg på at X skal tåle dette, og at kanskje XE kan bli "overkill" for mitt bruk. Men så klart, finner jeg plutselig en 1200 XE på Finn til god pris så blir det jo "vanskelig" å tenke klart!

På finn ligger det en Icon Edition 2025 ute, men er priset ekstremt høyt, siden den er nettopp Icon, og har en del ekstrautstyr. Skulle gjerne sett at den sykkelen var 10.000 billigere og heller hadde en "vanlig" finish :P
Kanskje denne som jeg leide i Spania? Nydelig sykkel, liker alle de svarte detaljene, blir litt renere og klassisk design. XE er litt mer blingete med gull-gaffel (som ikke er Öhlins med Showa, bakdemperne er ôhlins men har svarte fjærer...) og Brembo M50 monoblock kalippere.

Begge klarer nok det du er ute etter, likhetene er tross alt mye flere enn forskjellene :thumleft

Bilde

Har hatt Scrambler 1200 i 5 år nå og fremdeles veldig fornøyd:

- Motoren er sterk og sprek nok (særlig etter fjernet katalysator og mappet den om) men "bare 90hk" så ikke så "sint" så blir ikke så lett fristet til å kjøre idiot
- Sterkt så ikke krise om et gir for høyt ut av svingen
- Lettkjørt til tross for 21" forhjul, delvis pga 150 bakhjul. Nesten som en stor motard på smal og svingete vei
- God ergonomi. Noen klager på litt hard sal, jeg har ikke noe problem med den
- God å stå å kjøre på. Dette er livsviktig for meg da litt kranglete rygg, så reieser meg opp i alle 60 soner for å strekke ryggen litt. Must for min del.
- Bonus at kan ta med på grusvei og går ikke av veien for kjerrevei/traktorvei heller.
- Ser fantastisk ut :D Vær forberedt på at folk kommer bort, gjerne gamle gubber som skal mimre men egentlig alle, selv de som ikke kjører MC. Selv kona sier den er pen :knegg

Ulemper:

- Ikke så mye vindbeskyttelse. Finnes mye skjermer å fa kjøpt med blir aldri noe Goldwing. På plussiden så ikke lite fristende å kjøre tullefort og jeg prøver uansett å unngå hovedveier. Og så er jo litt luft en del av opplevelsen, har bil hvis vil ha 100% beskyttesle mot vinden.
- Varm potte mot høyre bein. Men mest problem om kjører med tynn bukse (olabukse el.) og må stå stille i lyskryss el. Lite problem for meg i Kongsberg. Og blitt bedre etter de flyttet katalysatoren bakover, nå integrert i potta.
- Folk blir misunnelige og baksnakker deg :knegg

Brukeravatar
Eivind Pleym

Jepp. Har sykt lyst på en slik. Rød, grønn, grå, hvit, samma det! :P Hadde jeg brydd meg om vinden så hadde jeg ikke kjøpt en nakensykkel uansett. Får bare håpe at noen har "kjøpt feil" eller ombestemt seg og vil bli kvitt sin før neste sesong :)
Eivind Pleym Pedersen

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Eivind Pleym skrev: 09 aug 2026, 21:16 Jepp. Har sykt lyst på en slik. Rød, grønn, grå, hvit, samma det! :P Hadde jeg brydd meg om vinden så hadde jeg ikke kjøpt en nakensykkel uansett.
Helt enig, trenger man vindbeskyttelse er man enten på feil type vei eller kjører i feil vær :thumleft Er selverklært "fair weather rider og skyr motorveier som pesten. Bruker kun sykkel til kosekjøring, hadde man pendlet måtte man tenkt anderledes og bedre sykler om kjører langturer med passasjer. Har kjøretøy med masse bagasjeplass og hvor sitter beskyttet perfekt mot vær og vind...det kalles bil :knegg

Ramlet over denne nå (eller, mer korrekt, algoritmene ordnet nok det), mye av det samme jeg tenker:

Brukeravatar
Eivind Pleym

Har sett hvert eneste youtubeklipp som omtaler de to syklene. Spesielt om de tar for seg 1200X sine muligheter på litt rølpete grusvei. Jeg har ikke noe imot vær og vind, på den måten at jeg koser meg i dårlig vær uansett! :P
Eivind Pleym Pedersen

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Joda, som med så mye når det gjelder MC så er det ikke noe feil eller riktig, bare forskjellige preferanser. Er ikke så mye regn jeg har noe i mot (har goretex), er våt asfalt jeg ikke liker :[-(

Brukeravatar
Eivind Pleym

Jeg ser det ligger en XC 2022 ute nå til 130 000,-.... Har noen erfaring med den? Den er jo keyless bl.a. Har hørt at det har vært trøblete?
Eivind Pleym Pedersen

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Eivind Pleym skrev: 13 aug 2026, 18:25 Jeg ser det ligger en XC 2022 ute nå til 130 000,-.... Har noen erfaring med den? Den er jo keyless bl.a. Har hørt at det har vært trøblete?
Ja, så den, regnet med at du lå ute med autosøk og fikk den med deg :D Keyless er en av gjengangerne som diskuteres og som vanlig er det de som er negativ som roper høyest. Jeg har hatt null problemer og digg å slippe å ta av hanskene igjen for å finne nøkkel så jeg liker det. Men for så vidt enige i at når de sier A så bør de si B, også tanklokket burde vært keyless. Og for så vidt tilhenger av at det enkleste er det beste, en nøkkel går ikke tom for batteri.

Men det er back-up system, bare å ta av setet å legge nøkkelen på dedikert sted så får man startet sykkelen om nøkkelen går tom for batteri. Har testet det noen ganger og det fungerer. For meg ikke så big deal hverken ene eller andre veien, hadde vært helt OK med vanlig nøkkel også.

Tror 2022 var føsrte året med katalysator i potta, ble flyttet pga klager om at ble for varmt der den var i headeren. Triks om vil bli kvitt katalysator da men se ut som stock, er å kjøpe potter frem til 2021, de er da uten katalysator.

EDIT: Ser nå at annen sykkel du har sett, rart har blå tank (som min), trodde bare XE hadde dette. En del bytter men ikke 100% sikker så kanskje er original? Jeg trodde var DENNE, den potta hører du men ser ut til at origoanlpotta flkger med, lurt å bytte om du skal utenlands.

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

https://www.finn.no/472260410

Keyless start og bensinlokk🙂var tidlig ute denne produsenten

Brukeravatar
Eivind Pleym

Tok kontakt med selger. Han hadde ombestemt seg. Så den røyk. Der var jeg noen minutter unna å ha ny sykkel :'(
Eivind Pleym Pedersen

Svar