Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Artig at den tråden ble vekket til live igjen :-) .
Det gir meg muligheten til enda en gang å skryte av Etesian4 jeg kjøpte for en stund siden og som vi har brukt på flere treff, sist Norgestreffet på Lista i fjor, hvor teltet holdt stand mot tidvis svært kraftig vind. Her noen bilder fra første prøveoppsetting hjemme på plenen:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=120904#p120904" onclick="window.open(this.href);return false;

Veldig fornøyd med dette teltet, som veier kun 6 kg med alt tilbehør.

Og det greier fint en sykkel som Stelvio å bære - en sykkel som har nyttelast m/passasjer på hele 163 kg. Til sammenligning har BMW 1600 nyttelast m/passasjer på 136 kg...
Uten at det har noen særlig relevans i en tråd om valg av telt... :roll
Men artig å nevne likevel... :P :p
Hvordan GS'en ligger an husker jeg ikke i farten... ;-)

For øvrig selges Etesian4 til samme pris her i landet fortsatt som da jeg kjøpte det, nemlig kr. 5990,-. Jeg betalte dog en god del mindre idet jeg kjøpte det fra utlandet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

SuperMorten skrev:
Kmann skrev:Jeg tenker: Det der var et fint telt. Men hvis man kjører MC har man plass til litt til, en lavvo av en lette typen med plass for noen flere uten å stable i høyden. Men det forutsetter mulig at man kjører en sykkel som kan bære med litt (BMW GS) og er verdens beste... Da kan man jo campe litt utenfor allfarvei og ;) :lol
Jepp, og vi som ikke har GS har Visa eller Mastercard.. Trenger ikke telt da vel.. :lol
Problemet mitt er at der jeg liker å sove kan Visa eller Mastercard kun brukes til å smøre brødskiven med :knegg
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
SuperMorten skrev:
Kmann skrev:Jeg tenker: Det der var et fint telt. Men hvis man kjører MC har man plass til litt til, en lavvo av en lette typen med plass for noen flere uten å stable i høyden. Men det forutsetter mulig at man kjører en sykkel som kan bære med litt (BMW GS) og er verdens beste... Da kan man jo campe litt utenfor allfarvei og ;) :lol
Jepp, og vi som ikke har GS har Visa eller Mastercard.. Trenger ikke telt da vel.. :lol
Problemet mitt er at der jeg liker å sove kan Visa eller Mastercard kun brukes til å smøre brødskiven med :knegg
:thumleft
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Artig at den tråden ble vekket til live igjen :-) .
Det gir meg muligheten til enda en gang å skryte av Etesian4 jeg kjøpte for en stund siden og som vi har brukt på flere treff, sist Norgestreffet på Lista i fjor, hvor teltet holdt stand mot tidvis svært kraftig vind. Her noen bilder fra første prøveoppsetting hjemme på plenen:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=120904#p120904" onclick="window.open(this.href);return false;

Veldig fornøyd med dette teltet, som veier kun 6 kg med alt tilbehør.

Og det greier fint en sykkel som Stelvio å bære - en sykkel som har nyttelast m/passasjer på hele 163 kg. Til sammenligning har BMW 1600 nyttelast m/passasjer på 136 kg...
Uten at det har noen særlig relevans i en tråd om valg av telt... :roll
Men artig å nevne likevel... :P :p
Hvordan GS'en ligger an husker jeg ikke i farten... ;-)

For øvrig selges Etesian4 til samme pris her i landet fortsatt som da jeg kjøpte det, nemlig kr. 5990,-. Jeg betalte dog en god del mindre idet jeg kjøpte det fra utlandet...
Litt av et skip du har med å gjøre hvis Guzzien din veier 604kg når du er på tur AJ.

291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Sist redigert av Bringisen den 02 jan 2014, 21:38, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:
Og det greier fint en sykkel som Stelvio å bære - en sykkel som har nyttelast m/passasjer på hele 163 kg. Til sammenligning har BMW 1600 nyttelast m/passasjer på 136 kg...
Jeg skjønte ikke helt den. Hvor mye er nyttelast totalt? før du setter på passasjer og fører.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:

291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Tror han mente 163kg før passasjer... men skjønte det ikke helt jeg heller. Er jo ikke sikkert de veier 75 kg heller
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok , jeg vet hva nyttelast er. Regnet mye på dette under kl II sertifikatet for mange år siden :D Men jeg tenkte annerledes enn deg med dette med passasjer akkurat nå.
Jeg ser at tillat totalvekt på min sykkel er 450kg og på en Stelvio er den 475kg.
I følge MotoGuzzi Norge sin side veier Stelvio 291kg kjøreklar.
I følge BMW Norge sin side veier min sykkel 238kg kjøreklar.
Det var derfor jeg ble litt nysgjerrig på hvordan du tenkte det :thumleft

Ellers er jeg relativt heldig som veier 75 kg, siden det er dette som regnes som vekten til føreren.
Sist redigert av Bringisen den 02 jan 2014, 22:04, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvekten
AJ?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvekten
AJ?
Og her står kjøreklar vekt 291kg

http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok , jeg vet hva nyttelast er. Regnet mye på dette under kl II sertifikatet for mange år siden :D Men jeg tenkte annerledes enn deg med dette med passasjer akkurat nå.
Jeg ser at tillat totalvekt på min sykkel er 450kg og på en Stelvio er den 475kg.
I følge MotoGuzzi Norge sin side veier Stelvio 291kg kjøreklar.
I følge BMW Norge sin side veier min sykkel 238kg kjøreklar.
Det var derfor jeg ble litt nysgjerrig på hvordan du tenkte det :thumleft

Ellers er jeg relativt heldig som veier 75 kg, siden det er dette som regnes som vekten til føreren.
Det kan jo ikke stemme for da hadde det blitt 109kg nyttelast etter 75kg fratrekk for fører. Dette var rart
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvekten
AJ?
Og her står kjøreklar vekt 291kg

http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
Sikkert med og uten bensin?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvekten
AJ?
Og her står kjøreklar vekt 291kg

http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
Sikkert med og uten bensin?
Jo , men kjøreklar vekt er vel med bensin ?

"Fully fuelled/road-ready. EU Directive 93/93/EEC, filled With all operation fluids, fuelled to at least 90% of usable tank capacity"
Sist redigert av Bringisen den 02 jan 2014, 22:12, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.

Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?

Forklar meg hva jeg roter med her :-)
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...

Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.

Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;

og her:

http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvekten
AJ?
Og her står kjøreklar vekt 291kg

http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
Sikkert med og uten bensin?
Jo , men kjøreklar vekt er vel med bensin ?
Sikkert, jeg leste curb weight og tenkte det var med bensin.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av ejs »

:thumleft
curb weight = kjøreklar med full tank-
If it ain't broke, I'll break it.

Svar