Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av Bjerknez »

På flotte dager kan telt være en fin greie, hvis man har plass nok til å ha med teltet. Men det frister utrolig lite å slå opp et telt når det det regner og blåser og eller når man er kaldt og våt. Det tar jo timesvis og tørke.

For meg blir det en nobrainer og bruker noen få hundrelapper på ei hytte.

Men MÅTTE jeg velge et telt, så ville jeg valgt et telt jeg vertfall kunne stå delvis oppreist i. Da er dte lettere og få på seg alle klærne når det regner ute etc. Men da blir vel teltet såpass stort og drasse med seg at vinninga går opp i spinninga.

Det med telt er en smakssak og hva man bør velge kommer helt ann på hva man ønsker av komfort. Større telt = mer komfort, men det tar mer plass og visa versa.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg velger også ståhøyde. Gidder ikke å ligge når mc klær skal av og på. Hva har vel en 4-5 kg ekstra telt å bety når man slipper å bære det på ryggen tenker jeg. Har ikke slitt ut teltet som er Redverz Atacama, men det har mere med at jeg ikke har hatt så mange turer enda. Comfort er mitt valg og god plass til stol og bord i tillegg.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av AJ »

Fortsatt veldig fornøyd med Vaude Chapel 3 teltet med max. innvendig høyde (i teltåpningen/vestibylen) på 170 cm., 16 cm. lavere enn kroppshøyden. Så her går det fint å kle av og på seg med lett bøyd nakke uten ubehag :). I tillegg god plass til bord og stol(er) m.m:
Vaude ch3.PNG
Liten pakkstørrelse, får fint plass til det i sideveska, mens poen med teltstenger går i yoppboksen, evt. surret fast til ene sideveska.
Vekt: rett under 4 kg.

Men der man ute etter telt såm står seg bedre i kraftig vind så ville jeg antakelig gått for dette:
tswkktelt.PNG
https://www.123friluft.no/products/baro ... gJIQ_D_BwE

Også tar jeg meg selv i å innimellom savne Etesian 4 teltet vi hadde for noen år siden. Ståhøyde på 190 cm. om jeg ikke husker feil. Veldig romslig med en kompakt pakkstørrelse. Vekt: rett under 6 kg.

Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av pingvin »

raster skrev: 31 jan 2023, 15:09Klestørk er også mulig, og primusvarme om nødvendig.
Er ikke gass i telt fy-fy? Noen skrekkhistorier om telt i lys lue med turgåere inni etter gass samlet seg i toppen av telt og antent. Tror stormkjøkken/rødsprit tryggere.

Men mulig trygt om tar forholdsregler, bare referer til hva hørt (også her inne mener jeg) :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Gass bør kun brukes i teltåpningen eller i fortelt i god avstand til andre ting, og aldri uten at man har den under oppsyn.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av Nomade »

pingvin skrev: 31 jan 2023, 17:34
raster skrev: 31 jan 2023, 15:09Klestørk er også mulig, og primusvarme om nødvendig.
Er ikke gass i telt fy-fy? Noen skrekkhistorier om telt i lys lue med turgåere inni etter gass samlet seg i toppen av telt og antent. Tror stormkjøkken/rødsprit tryggere.

Men mulig trygt om tar forholdsregler, bare referer til hva hørt (også her inne mener jeg) :-k
Primus går på parafin :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 31 jan 2023, 17:36 Gass bør kun brukes i teltåpningen eller i fortelt i god avstand til andre ting, og aldri uten at man har den under oppsyn.
Hørtes fornuftig ut :thumleft
Nomade skrev: 31 jan 2023, 18:29 Primus går på parafin :)
Ser ut som primus har flere gassbrennere enn multifuelbrennere (som vel går på både parafin, bensin, diesel og gass om skjønner det riktig).

Men fair point, kan fyre trygt med Primus og sikkert parafin de fleste tenker på når sier Primus :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av raster »

Bruker stormkjøkken med gass på turer i varmegrader. Primus med miljøbensin på vinter. Kovea fireball er også bra. Med forsiktighet og erfaring er det trygt, det skumleste er co forgiftning, en må ventilere. Rødsprit går an, men hvis du kommer borti og det renner utover når det brenner så har du et problem.. Særlig å kunne lage mat og koke kaffe i teltet er vanskelig å komme utenom i dette forblåste landet:)
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av Ketil »

JohnnyTh skrev:Dette med ståhøyde i telt har jeg egentlig aldri forstått noe av. Selvsagt er det praktisk hvis man skal bo i teltet i lang tid, men det er det jo ikke så ofte en skal. Greit nok at man kan bli sittende værfast og bli en stund i teltet, men man pleier vel ikke stå så mye da.

Selv har jeg nå et Helsport Fjellheimen superlight 3camp.
https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen ... yle?page=1
Dette er et fantastisk telt. Lett med liten pakkestørrelse. Man ofter litt finesser når man velger superlight og man betaler ekstra for mindre. Men jeg er kjempefornøyd.
Har akkurat samme telt som deg og deler dine synspunkt. Passe stort, lett og tåler rufsete vær.
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av pingvin »

Ketil skrev: 01 feb 2023, 00:09
JohnnyTh skrev:Dette med ståhøyde i telt har jeg egentlig aldri forstått noe av. Selvsagt er det praktisk hvis man skal bo i teltet i lang tid, men det er det jo ikke så ofte en skal. Greit nok at man kan bli sittende værfast og bli en stund i teltet, men man pleier vel ikke stå så mye da.

Selv har jeg nå et Helsport Fjellheimen superlight 3camp.
https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen ... yle?page=1
Dette er et fantastisk telt. Lett med liten pakkestørrelse. Man ofter litt finesser når man velger superlight og man betaler ekstra for mindre. Men jeg er kjempefornøyd.
Har akkurat samme telt som deg og deler dine synspunkt. Passe stort, lett og tåler rufsete vær.
Har Helsport Sarek Superlight 2+Camp. ligner veldig på Fjellheimen bare litt mindre. Og litt billigere og lettere (1.65kg). Tror en litt enklere utgave av annet helsport telt som blir laget for XXL. Lå og snuste med autosøk en stund og fikk det for 3.999,-, da begynner det å bli grei pris.

Enig i at 4-5 kg ikke betyr så mye på +1000cc MC men på KTM 690 offroad så begynner man å merke slikt og ikke bare telt men summen av alle kg sparer så betyr det mye. Og fjerne alt man egentlig ikke trenger...

Kun prøveoppslått Sarek teltet i hagen så det må bli mål i 2023, å faktisk overnatte i det utenfor tomtegrensen :D

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av JohnnyTh »

pingvin skrev: 01 feb 2023, 07:06
Ketil skrev: 01 feb 2023, 00:09
JohnnyTh skrev:Dette med ståhøyde i telt har jeg egentlig aldri forstått noe av. Selvsagt er det praktisk hvis man skal bo i teltet i lang tid, men det er det jo ikke så ofte en skal. Greit nok at man kan bli sittende værfast og bli en stund i teltet, men man pleier vel ikke stå så mye da.

Selv har jeg nå et Helsport Fjellheimen superlight 3camp.
https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen ... yle?page=1
Dette er et fantastisk telt. Lett med liten pakkestørrelse. Man ofter litt finesser når man velger superlight og man betaler ekstra for mindre. Men jeg er kjempefornøyd.
Har akkurat samme telt som deg og deler dine synspunkt. Passe stort, lett og tåler rufsete vær.
Har Helsport Sarek Superlight 2+Camp. ligner veldig på Fjellheimen bare litt mindre. Og litt billigere og lettere (1.65kg). Tror en litt enklere utgave av annet helsport telt som blir laget for XXL. Lå og snuste med autosøk en stund og fikk det for 3.999,-, da begynner det å bli grei pris.

Enig i at 4-5 kg ikke betyr så mye på +1000cc MC men på KTM 690 offroad så begynner man å merke slikt og ikke bare telt men summen av alle kg sparer så betyr det mye. Og fjerne alt man egentlig ikke trenger...

Kun prøveoppslått Sarek teltet i hagen så det må bli mål i 2023, å faktisk overnatte i det utenfor tomtegrensen :D

Bilde
Jeg hadde samme teltet på turen min til Nordkap i 2020. Jeg syntes det var litt lav høyde i fotenden og det ble litt lite for 2 personer. Ellers var det helt fantastisk. Fjellheimen teltet er helt perfekt for mitt bruk. 3 person telt er greit til 2 personen når man kjører mc. Da har man plass til utstyr om natta.
Å prioritere ståhøyde på bekostning av vekt og pakkevolum har aldri vært aktuelt for min del. Hvor mye bagasjeplass man har er desidert viktigst når en er på en 3-4 ukers tur.

Jeg har en primus multifuel og det fungerer fint å ha den i forteltet. men man må jo bruke hodet.

Å bruke noen hundrelapper på hytte er luksus. Men hvis en skal gjøre det hver dag i 4 uker så blir det fort en ganske stor kostnad.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av pingvin »

JohnnyTh skrev: 01 feb 2023, 09:36 Jeg hadde samme teltet på turen min til Nordkap i 2020. Jeg syntes det var litt lav høyde i fotenden og det ble litt lite for 2 personer. Ellers var det helt fantastisk. Fjellheimen teltet er helt perfekt for mitt bruk. 3 person telt er greit til 2 personen når man kjører mc. Da har man plass til utstyr om natta.
Å prioritere ståhøyde på bekostning av vekt og pakkevolum har aldri vært aktuelt for min del. Hvor mye bagasjeplass man har er desidert viktigst når en er på en 3-4 ukers tur.
Sa vel ikke det, men kjøpt mitt som solotelt, får ikke konemor med på hverken MC eller telttur og i hvert fall ikke MC telttur :sorry

Som du sier, gå opp til telt spec'et for 1 person mer enn det man planlegger for å overnatte er god regel for litt romslig plass.

For meg dreier det seg mindre om økonomi og mer om å kunne overnatte fine steder og ikke være avhengig av hotell/hytte. I realiteten så sikkert 30 døgn hotell/hytte pr. døgn i telt om ikke mer.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av greina »

pingvin skrev: 01 feb 2023, 16:46 For meg dreier det seg mindre om økonomi og mer om å kunne overnatte fine steder og ikke være avhengig av hotell/hytte. I realiteten så sikkert 30 døgn hotell/hytte pr. døgn i telt om ikke mer.
Det er omtrent sånn mine turer også foregår. Når jeg har med telt så er det for å ha muligheten hvis det passer sånn, derfor har jeg slått fra meg tanken om å ha med et telt som tar (relativt) mye plass å pakke med seg. Tunellteltet jeg har nå har en takhøyde på 100 cm på det høyeste, og det blir for klønete for min smak med mine 185 cm. 20-30 cm mer takhøyde klarer seg, og da får jeg fortsatt plass til det i sidekofferten. Ved behov så har jeg en liten tarp jeg kan spenne opp for å få ståhøyde.

20-30 cm gjør mye for komforten, mitt telt til venstre.
IMG_2685(1).jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av Roargutten »

Jeg har 2 helsport telt og 1 marmot Vapor.

Takhøyde og plassen i Marmot teltet gjør at det er stort sett kun det som blir brukt. Mer eller mindre rette vegger fra bakkenivå gjør at plassfølelsen øker enormt inne i teltet. Samtidig med god høyde.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Hadde jeg blitt tvunget til å kjøpe meg telt, så hadde vertfall minstekravet vært høy vannsøyle (over 6.000) og innvendig høyde på minst 1.40. Man må kunne sitte i en stol i teltet uten at hue går oppi taket. Jeg ville også hatt et fortelt hvor jeg kunne lagt fra meg diverse utstyr samt fyrt primus etc.

Det må også være intuitivt og sette opp og har mulighet for god lufting.

Slik jeg ser det er det trolig teltet til AJ som er dte mest innbydende så langt i denne tråden.

Svar