Koster å være kar.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Globe »

Helt sant....selv hører jeg musikk når jeg kjører langt (sånn sett så tåler jeg støy fra hjelmen da den er "tildekket")...men kjenner mange som absolutt ikke ønsker, eller greier å kjøre med slike "forstyrrende element" i ørene.

Ulike preferanser ja :thumleft

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Togmannen »

Ang. hjelmer og sikkerhet, ta en kikk her./

Søk opp resultatet på Caberg Trip(900kr) og Shoei X-Spirit 2(4800kr)... På samme måte som med biltema hjelmen er ikke prisen relatert til sikkerheten, den er relatert til hva folk er villige til å betale. Så lenge som folk er dumme nok til å betale 5000 for en hjelm med Shoei på og ikke mer enn 700 for en med biltema på, kommer prisene til å være de samme. Skal selv en tur innom til sverige for service på sykkelen til våren, og skal da kjøpe en Caberg i Karlstad. Får mange ørepropper for 4000kr..

Når det gjelder kostnader ellers er vel den største variable(ikke slitasjekonstant) forsikring. Og der slipper jeg unna med 2400kr for fullkasko. Når jeg hørte hva de skulle ha for en Gxs600r var det oppimot 20 000.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Dexter »

Jeg tror at jeg hadde mistet noe av gleden ved å kjøre sykkel dersom jeg skulle finregnet på hva det egentlig koster. Ikke kan jeg verdisette den gleden det er å dyrke denne interessen heller. Det koster kroner, det koster tid, det koster å gjøre noen prioriteringer og jeg kommer ikke unna det. Jeg har jo på en måte tatt et valg da jeg anskaffet meg sykkel.

Når det er sagt så er det jo åpenbart at økonomi spiller en viss rolle. Enten har man råd eller så har man ikke råd, men det blir en være eller ikke være diskusjon. Dersom jeg kommer til at jeg en vakker dag kanskje ikke har råd, så skal jeg ta stilling til det da, og se hvilken prioriteringer jeg kan gjøre.

Jeg dyrker kjøregleden, friheten, samholdet, vennskapet og det sosiale. Det å dele det med andre, sammen med andre, eller bare for meg selv. Det er slik jeg velger å forholde meg til det. Det er for meg ubetalelig.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Banditmannen »

For min del, skjønner jeg at motorsykkel koster en del kroner, men jeg vil ikke vite nøyaktig hvor mye... :-#

Hvis en f.eks en jeger eller laksefisker begynner å regne kilopris på det de har i fryseren, ville nok det også bli noen ganske stygge regnestykker! :lol


Personlig trøster jeg meg selv med det faktum at jeg slutta å røyke for over fire år siden, og alt det jeg da har spart, brukes for alt det er verdt(og litt til) :knegg

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Globe »

Hmmm jeg kjører sykkel og er røyker...tenk på hva jeg kan spandere på meg da.....om jeg skulle finne på å slutte :-k ;e

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koster å være kar.

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Hmmm jeg kjører sykkel og er røyker...tenk på hva jeg kan spandere på meg da.....om jeg skulle finne på å slutte :-k ;e
Med begge deler... :eh
Det går vel ikke an :8-[
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Globe »

Ånei...her tenker jeg nok mest på hva røykeslutt vil kunne tilføre MC-interessen....helt klart!! :thumleft

Se på Godtvoksen....har har finansiert sin MC med røykeslutt...eller rettere sagt...han har forskuttert røykeslutten...Så lenge han holder ut som "ikke-røyker" i 129 år til, så er Silkesvarten (Honda VTX 1800) finansiert ferdig :lol

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Banditmannen »

Globe skrev:Ånei...her tenker jeg nok mest på hva røykeslutt vil kunne tilføre MC-interessen....helt klart!! :thumleft

Se på Godtvoksen....har har finansiert sin MC med røykeslutt...eller rettere sagt...han har forskuttert røykeslutten...Så lenge han holder ut som "ikke-røyker" i 129 år til, så er Silkesvarten (Honda VTX 1800) finansiert ferdig :lol
Jeg regner på samme måten som GV, men for min del, holder det nok med 4-5 år! ;e Med mindre jeg bytter sykkel innen den tid da... :-J

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Koster å være kar.

Legg inn av FJZZR »

Dexter skrev:Jeg tror at jeg hadde mistet noe av gleden ved å kjøre sykkel dersom jeg skulle finregnet på hva det egentlig koster. Ikke kan jeg verdisette den gleden det er å dyrke denne interessen heller. Det koster kroner, det koster tid, det koster å gjøre noen prioriteringer og jeg kommer ikke unna det. Jeg har jo på en måte tatt et valg da jeg anskaffet meg sykkel.

Når det er sagt så er det jo åpenbart at økonomi spiller en viss rolle. Enten har man råd eller så har man ikke råd, men det blir en være eller ikke være diskusjon. Dersom jeg kommer til at jeg en vakker dag kanskje ikke har råd, så skal jeg ta stilling til det da, og se hvilken prioriteringer jeg kan gjøre.

.
Kanskje du skal regne litt likevel.
Økonomien blir veldig god når vi beholder sykkelen en stund, ihvertfall sammenliknet med samme distanse kjørt på 4 hjul.
Grunnen er i første rekke at sykkelen ikke faller så fort i verdi som bilen, men også (i det fleste tilfeller) billigere forsikring, og er det en bensin bil vi sammenlikner med , så er forbruket til sykkelns fordel det også.

Fj'n (med 200000 km på telleren) har ikke kostet meg mere en 10000 kr i verkstedutgifter!! Vis meg den bilen som slår det. Ingen av de Tyske jeg har hatt ihverfall!!

Kjøpte den i 89 for kroner 39000....

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Onsløv »

Tror kanskje jeg skal selge sykkelen og begynne med røyking.
Hva koster en 20 pack om dagen? 80kr?
80 kr x 365dager * 3,5år = 102200kr

Jeje, tror eg kan ha mer glede av sykkelen enn røyking.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Geir »

Onsløv skrev:Tror kanskje jeg skal selge sykkelen og begynne med røyking.
Hva koster en 20 pack om dagen? 80kr?
80 kr x 365dager * 3,5år = 102200kr

Jeje, tror eg kan ha mer glede av sykkelen enn røyking.
Fytterakker'n... Jeg som både røyker OG har sykkel..... :scratch At man har mer glede av sykkelen enn av røyking er hevet over enhver tvil. Selv hadde jeg kuttet ut røykingen på dagen hvis valget stod mellom røyk - sykkel. Å slutte med røykingen og bruke sedlene på sykkel & tilhørende saker og ting virker som en særdeles god plan når man regner litt på hva man betaler for å kvalifisere seg for en fremtid slepende på en oksygenflaske. Noen gode røykeslutt hypnotisører her?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Intruder »

I går var jeg innom Biltema og prøvde halvhjelm... :-k
Str.57-58 passet,59-60 var for liten.... :lol Minner meg om "Smil til det skjulte kamera!"
Dette var prøvehjelmer,lurer på hva som hadde skjedd om jeg kjøpte en...? :oh :dontknow
Ihvertfall vanskelig å bli klok på størrelsene deres!! :jada:
Men det fins visst hodekrympere et sted i verden..... *mas :\m/:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Onsløv »

Geir skrev:
Onsløv skrev:Tror kanskje jeg skal selge sykkelen og begynne med røyking.
Hva koster en 20 pack om dagen? 80kr?
80 kr x 365dager * 3,5år = 102200kr

Jeje, tror eg kan ha mer glede av sykkelen enn røyking.
Fytterakker'n... Jeg som både røyker OG har sykkel..... :scratch At man har mer glede av sykkelen enn av røyking er hevet over enhver tvil. Selv hadde jeg kuttet ut røykingen på dagen hvis valget stod mellom røyk - sykkel. Å slutte med røykingen og bruke sedlene på sykkel & tilhørende saker og ting virker som en særdeles god plan når man regner litt på hva man betaler for å kvalifisere seg for en fremtid slepende på en oksygenflaske. Noen gode røykeslutt hypnotisører her?
Har du lest boka "Endelig - Ikke røyker" av Allen Carr?

Jeg har lest den, og har ikke begynt å røyke ennå.
Kjøpte den opprinnelig til sambizen, og hun sluttet ihvertfall, og har ikke tatt seg et trekk siden, (6 år) AFAIK.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Koster å være kar.

Legg inn av evike »

Snikkeren skrev:Joda, jeg ser den. Men det går kanskje mer på konsentrasjonsnivået når man kjører. Med en mer komfortabel hjelm kan man konsentrere seg om kjøringen, istedenfor å irritere seg over hjelmen. Dette blir jo mer individuelt. En person kan irritere seg over noe en annen person ikke bryr seg om.
På tur alene er det vindstøy (eller musikk - hvis jeg husker å ta med MP3-spiller og ledning). På lange turer er KM som regel med og da har jeg noen å skravle med/høre på (hvis jeg gidder). :\m/: Intercom kan jo slås av også...
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Godtvoksen

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:Ånei...her tenker jeg nok mest på hva røykeslutt vil kunne tilføre MC-interessen....helt klart!! :thumleft

Se på Godtvoksen....har har finansiert sin MC med røykeslutt...eller rettere sagt...han har forskuttert røykeslutten...Så lenge han holder ut som "ikke-røyker" i 129 år til, så er Silkesvarten (Honda VTX 1800) finansiert ferdig :lol
Silkesvarten er ferdig finansiert etter 5 år.. ;e og det med mine utgifter til røyk. Klarer jeg og holde meg borte fra røyken så lenge så kan jeg praktisk talt si jeg har fått meg min drømmesykkel Honda VTX 1800 helt gratis...

Svar