Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Pollti

Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av Pollti »

Har lagt merke til din Suzuki 1400 og spesiellt sylinderen på bildet. Er den så strøken som den ser ut,tenker da på lakken ? I tilfelle du har gjort noe for å få den utseendemessig strøken, hva gjorde du ? Hvilken lakk ble brukt og hvordan vedlikeholder du det ?

Grunnen til tåkespørsmålene er at jeg har en ganske pen Suzuki 800 som er skjemt av flassende lakk på kjøleribbene, dette drar ned helhetsinntrykket ganske mye. Har prøvd å finne metoder for å fjerne flassende lakk på en grei måte uten hell. Har litt liten lyst til å glassblåse sylinderene da det ser ut for meg som flassinga muligens kan skyldes oksidering på kjøleribbene.
Jeg skraper av løs lakk med en bladsøker (av alle ting) og lakker med noe sylinder lakk jeg kjøpte på Gasolin i Porsgrunn. Noen steder sitter det som hønn og andre steder flasser det av igjen selv om motoren ikke har vært startet. Nå må det sies at denne motoren startes sjeldent mere enn 2 ganger i året men den står lagret i tørt kaldlager. Samme så jeg på Virago og samme greia er det også på Cometen til kona ser jeg. Cometen har Suzuki motor. Mener å kunne "se" at denne skavanken syntes tydeliger på V twin enn på vanlige rekkemotorer og ?
Nå begynner jeg å komme i modus for å selge den men jeg syntes det er greiest å selge noe som er i grei kosmetisk stand eller å kunne gi evntuell kjøper tips om hvordan det kan løses.

Gammelgutt

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av Gammelgutt »

Det er vel ikke Kim Il du planlegger å selge?. :[-X

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av mekkern »

Hvis du vasker med fosforsyre før du lakker så får du oxyd-dritten vekk-ferro-bet funker greit.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av Pollti »

Ingen planer om å selge Kim - Il. Ypperlig som transportmiddel t/r jernbanen den og enda bedre som opplæringssykkel for kona og KawaBæiben. Og på krokstiene her ute så er den grei for meg og når jeg futter avgårde kl 5 om morgenen for å finne et nytt kaffested. Kim -Il er et greit bekjentskap for småkjøring.
Og Mekkis, fosfyrsyre funker ikke som du sier, har prøvd det. Jeg mistenker svært at Erling har en amerikansk sylinder jeg ?

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av mekkern »

er mulig det er magnesiumlegering da..da er jeg mere usikker bortsett fra blåsing.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av Rottenikken »

..et spørsmål til Erlingen: Skal du selge?
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av Erling »

Pollti, jeg har overhodet ingen ide om hvorfor motorblokka på min Skruzuki, ser bedre ut enn din Skruzuki,
Men den er er alltid blitt parkert og lagret tørt innendørs. (vci-pose fra MC-Avisa)
Bilde
Den er ikke kjørt i regnvær, eller for tidlig i sesongen som nå. Hvor det etter min mening er mykje "dritt" langs veien enda, som da tærer på finishen til biken.
Selvsagt blir man overrumplet av regn ( eller snø, se bildet i galleriet), men hverken jeg eller forrige eier ( én) tok ut sykkelen hvis vi viste ville regne.
Men jeg har dessverre ikke peiling på det du spør om, men skal sjekke litt rundt og komme tilbake med ett svar på det med renovering av utseende på motorblokk. OK? :-k

Og til ditt spørsmål rottenikken:
Nei jeg har ingen planer å selge, men takk for forespørsel!
Kjøpte den selv i fjor august fra Alta ( kun én eier), så den er for fersk.
Synd at de har sluttet å produsere modellen, for det er mange som liker denne siste retro modell, som er produsert i mere moderne tid..
Litt merkelig dette med forespørsel om kjøp forresten, for jeg har alldri opplevd lignende med noen annen bike jeg har hatt. For du er slett ikke den første som vil ha den. Tre stykker har spurt meg, siden jeg kjøpte den.
Blant annet da jeg tok dette bildet ( se under), kom det en fremmed og ville kjøpe den på stedet.
Bilde
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Pollti

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av Pollti »

Pent behandlet med andre ord. Skal bli artig å se hva du finner ut.

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av hansraymond »

Hmm pollti, sjelden sykkel den vx800. trodde du bare ville ha småkubikk? derfor ble jeg litt overraska når du sier "800ccm" :lol
er det kanskje en VX800 du har eller en Marauder 800?
http://en.wikipedia.org/wiki/File:VX800_1.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://motoprofi.com/bikephoto/2091/suz ... 1997_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
hvorfor ikke bygge den om slik: http://motorbike-search-engine.co.uk/Custom/vx800.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; :prop:
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av Misha »

hansraymond skrev: hvorfor ikke bygge den om slik: http://motorbike-search-engine.co.uk/Custom/vx800.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; :prop:
:oh Dæven! Nå begynner det å ligne noe! :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av hansraymond »

Misha skrev:
hansraymond skrev: hvorfor ikke bygge den om slik: http://motorbike-search-engine.co.uk/Custom/vx800.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; :prop:
:oh Dæven! Nå begynner det å ligne noe! :thumleft
jepp steike tøff.. :yeyeye
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av Erling »

Pollti skrev:Pent behandlet med andre ord. Skal bli artig å se hva du finner ut.
okei Pollti, du lurte fært, og jeg tilbød meg og sa jeg skulle prøve å innhente info om renovering av utseende av Suzukimotor/sylinderblokk + vedlikehold.
Jeg, eller rettere sagt vi, har vært heldig og fått ett svar fra meget mc-kyndig hold(spesielt SkruZuki), som på meg virker svært vettug. Håper du er enig? :skriver
Her er hva som ble sagt;
Når det gjelder lakkering av motorer, så har jeg brukt vanlig spraylakk på de som jeg har lakket.
Det er viktig og ta bort det som er løst.
Men skal det bli bra, så må all lakk fjernes og spesial grunning for alu brukes først.

Lakken på Suzuki sine motorer er normalt noe av det bedre fra Japan. Litt eldre Yamaha er HELT håpløs, der flakker lakken etter første året.
Tror nok at det beste han( det er deg Pollti) kan gjøre, er å lakke det som han kommer til med vanlig lakk.
og her kommer dagens virkelige vedlikeholdtips til oss alle, helt gratis!
Ta imot og juble folkens
:mk
Jeg bruker silikonspray på motorene etter vask/tørring, da holder lakken seg blank og fin år etter år. Eks: GSX1550'en din (vår)!
fornøyd Pollti?
Sist redigert av Erling den 08 apr 2010, 12:36, redigert 1 gang totalt.
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av Erling »

Pollti, jeg glemte én ting og det er hvordan du kan fjerne slitt lakk.
Jeg tok og demonterte Vannbussen sin motor i vinter, og bl.a. glassblåste sylinderblokka.
Sylinderblokka er riktignok ikke lakkert ( 1972 model), men de nyere er det.

Den ble fin gitt, men fy fa** for en jobb.
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Pollti

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av Pollti »

Takk Erling ! Det er siste utvei å glassblåse. Blir det tid i sommer så tar jeg en omgang og ser det litt an. Tror jeg.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spørsmål til Erling og andre om Suzuki.

Legg inn av mekkern »

silikon----fy jævler det er det værste jeg vet på ting som skal lakkeres...finnes ikke noe som er mere inkompatibelt....og aluminium som er kul umulig å få helt rent da..spesielt støpt.Torskeauer goddag.
hvis det er aluminium som skal blåses kan det lønne seg å bruke alu-oksyd da flaten blir mattere og lakken sitter bedre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar