Ny feil ang start av MC

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Ny feil ang start av MC

Legg inn av Onsløv »

På min nåværende MC, må jeg ha den i fri for å kunne starte.
Den stopper momentant dersom jeg har den i gir og tar ned støtten.

Har jeg støtta oppe, starter den kun i fri.

Mener å huske at den tidligere MC' startet også når den var i gir, så fremt jeg hadde kløtsjen inne?

Irriterende når man står i et lyskryss og kveler MC'en, og må stresse med å få den i fri før den starter. Er dette vanlig?
Sist redigert av Onsløv den 13 jul 2010, 19:20, redigert 2 ganger totalt.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37891
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Start av MC

Legg inn av AJ »

Onsløv skrev:På min nåværende MC, må jeg ha den i fri for å kunne starte.
Den stopper momentant dersom jeg har den i gir og tar ned støtten.

Har jeg støtta oppe, starter den kun i fri.

Mener å huske at den tidligere MC' startet også når den var i gir, så fremt jeg hadde kløtsjen inne?

Irriterende når man står i et lyskryss og kveler MC'en, og må stresse med å få den i fri før den starter. Er dette vanlig?
Husker ikke hvordan dette er på TDM'en selv om motoren har stoppet ved igangsetting noen få ganger i lyskryss... :-k Men dette finner jeg helt sikkert ut siden det samme kommer til å skje i år, regner jeg med. Tosylindrede motorer finner gjerne på å stoppe om man er litt brå på clutchen uten at gasshånda følger helt med samtidig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37891
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Start av MC

Legg inn av AJ »

Onsløv skrev:På min nåværende MC, må jeg ha den i fri for å kunne starte.
Den stopper momentant dersom jeg har den i gir og tar ned støtten.

Har jeg støtta oppe, starter den kun i fri.

Mener å huske at den tidligere MC' startet også når den var i gir, så fremt jeg hadde kløtsjen inne?

Irriterende når man står i et lyskryss og kveler MC'en, og må stresse med å få den i fri før den starter. Er dette vanlig?
Husker ikke hvordan dette er på TDM'en selv om motoren har stoppet ved igangsetting noen få ganger i lyskryss... :-k Men dette finner jeg helt sikkert ut siden det samme kommer til å skje i år, regner jeg med. Tosylindrede motorer finner gjerne på å stoppe om man er litt brå på clutchen uten at gasshånda følger helt med samtidig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: Start av MC

Legg inn av runerytter »

Motor i gir skal starte med klutsjen inne, dersom støtte er oppe.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Start av MC

Legg inn av mekkern »

sjekk om det er bryter på clutchhendlen OG om den virker.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: Start av MC

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg hadde samme problemet + problem med bryteren til sidestøtten. Sprayet sidestøttebryter og clutchbryter godt med contact protect fra Biltema og problemene var borte. :-J

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Start av MC

Legg inn av Geso »

Har i dag startet min XJ etter vinteren.
Kan greit startes i gir når klutsjen holdes inne.( Har ikke prøvd uten å holde den inne)

Kan kun startes i fri dersom sidestøtta er nede.

Hva som gjør at du sliter, har jeg ingen aning om.

Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start av MC

Legg inn av d.strand »

Når vi snakker om sykler som ikke vil starte. Da jeg var ute på min første tur for sesongen i dag, så kom jeg ikke lenger enn 600 meter før sykkelen bestemte seg for å bare skru seg av. Og jeg kunne rett slett ikke skjønne hvorfor :scratch Første jeg tenkte var, "jeg har vell skrudd på bensinkrana på fullt? :scratch " Så jeg sjekket den, og den hadde jeg så klart skrudd på. Så jeg tenkte jaja, får prøve å starte den igjen.. Og ingenting skjedde.. Ikke så mye som knist.. Så jeg satt ned støtta, og da slo det meg.. Kan det være at kabelen som registrerer om støtta er nede eller ikke har løsnet? Og gjett om den var.. Så plugget den inn igjen, festet den også litt med elektro-teip, og vips! full fres igjen :D Alt dette skjedde pga jævla telehiv! ](*,) Eller.. Fordi jeg kanskje fordi jeg var å rota litt rundt støtten da jeg skrudde sammen sykkelen for et par dager siden? :orefk Jeje, same shit, alt fungerer nå 8)

Men tilbake til det jeg egentlig skulle si, på min CBR så kan jeg starte den i gir med clutchen inne så lenge støtta er oppe :-) Og i fri både med støtta nede og oppe :P
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: LØST: Start av MC

Legg inn av Onsløv »

Da har jeg fått fikset det slik at MC'en starter når den er i gir også...

Kort versjon:
Dårlig kontakt i bryteren.

Lang versjon:

Først tok jeg og nappet ut kontakten til bryteren, så tok jeg en ledning og stappet hver sin ende ned i hver sin kontakt.
Forsøkte å starte... skjedde ingenting.

Så tok jeg multimeteret, sett på nederste bilde, et slikt er gull verdt å ha i feilsøkingsøyemed, og målte om det kom strøm gjennom ledningene. Joda, 11,5 volt på ene ledningen og 9v på den andre, målt til jord.
Ikke spør meg, jeg skjønte ikke noe jeg heller.
Så gikk jeg inn og forberedte middag....


ca 5 minutter etterpå....

En lyspære tente 15 cm over hodet mitt, jeg hadde jo glemt å ta opp støtta for pokker, er jo en bryter på støtta der og.
Ut igjen, ta av kontakten, og "kortslutte" denne. VROOOM!

Yess. Så skrudde jeg ut switchen, en skrue som holdt denne fast, og tok den med inn. Den var klemt sammen med 4 stk hemper, så var litt tricky å få åpnet den.


Bilde
Shot with E4200 at 2010-04-06

Sånn ser den altså ut inni... (Sorry dårligt bilde)
Man ser kanskje at det er sorte flekker på kontaktflaten. Måten denne switchen virker på er at når man trykker inn clutch-hendelen, vil fjæren presse ut "skli-klossen" og lage "kortslutning" på kontaktflaten.
Så her måtte det renses.

I boden ble 5-56 tatt frem for anledningen, og innom badet for å hente Q-tips. Sprayet en dash på og skrubbet med q-tipsen.

Verktøyene som ble brukt under "reperasjonen"

Bilde
Shot with E4200 at 2010-04-06


Tidsforbruk: Ca en matbit. :D
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: LØST: Start av MC

Legg inn av cheron »

Jævla matvrak......... 8)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: LØST: Start av MC

Legg inn av Relax »

Onsløv skrev:Da har jeg fått fikset det slik at MC'en starter når den er i gir også...

Kort versjon:
Dårlig kontakt i bryteren.

Lang versjon:

Først tok jeg og nappet ut kontakten til bryteren, så tok jeg en ledning og stappet hver sin ende ned i hver sin kontakt.
Forsøkte å starte... skjedde ingenting.

Så tok jeg multimeteret, sett på nederste bilde, et slikt er gull verdt å ha i feilsøkingsøyemed, og målte om det kom strøm gjennom ledningene. Joda, 11,5 volt på ene ledningen og 9v på den andre, målt til jord.
Ikke spør meg, jeg skjønte ikke noe jeg heller.
Så gikk jeg inn og forberedte middag....


ca 5 minutter etterpå....

En lyspære tente 15 cm over hodet mitt, jeg hadde jo glemt å ta opp støtta for pokker, er jo en bryter på støtta der og.
Ut igjen, ta av kontakten, og "kortslutte" denne. VROOOM!

Yess. Så skrudde jeg ut switchen, en skrue som holdt denne fast, og tok den med inn. Den var klemt sammen med 4 stk hemper, så var litt tricky å få åpnet den.


Bilde
Shot with E4200 at 2010-04-06

Sånn ser den altså ut inni... (Sorry dårligt bilde)
Man ser kanskje at det er sorte flekker på kontaktflaten. Måten denne switchen virker på er at når man trykker inn clutch-hendelen, vil fjæren presse ut "skli-klossen" og lage "kortslutning" på kontaktflaten.
Så her måtte det renses.

I boden ble 5-56 tatt frem for anledningen, og innom badet for å hente Q-tips. Sprayet en dash på og skrubbet med q-tipsen.

Verktøyene som ble brukt under "reperasjonen"

Bilde
Shot with E4200 at 2010-04-06


Tidsforbruk: Ca en matbit. :D

Først trodde jeg det var pizza,,,men kanskje det var knekkebrød?

Kult skrevet uansett :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: LØST: Start av MC

Legg inn av Onsløv »

Relax skrev:Først trodde jeg det var pizza,,,men kanskje det var knekkebrød?

Kult skrevet uansett :thumleft
Sopp på knekkebrød?

Aniwei, det er pizza, uten ost. Kan kanskje ikke kalles pizza da.. :D

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: LØST: Start av MC

Legg inn av Onsløv »

cheron skrev:Jævla matvrak......... 8)
Jo, takk for den, ellers bare bra? ;-)
Kjem plutselig en tur :D

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: LØST: Start av MC

Legg inn av Duville »

Verktøyene som ble brukt under "reperasjonen"

Bilde
Shot with E4200 at 2010-04-06




JADA jeg skjønner at du har fått dette til og gratulerer med det, man hva pokker brukte du stearinlyset til under denne jobben - de står "nevnt" under "verktøy" :dontknow

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: LØST: Start av MC

Legg inn av Onsløv »

:knegg Man må ha litt romantisk stemning når man duller med elskerinnen sin. :lol

Svar