Forbrukermakt - bruker vi den nok?
Lagt inn: 19 apr 2010, 21:23
Forbrukerrådet rådes oss til å bruke vår forbrukermakt.
Men hvordan skal vi bruke denne makten vi har som forbrukere?
Globe kjøpte nettopp GPS til sin flott MC. Han er neppe gjerrig, men prisbevisst og jeg er ganske sikker på at han 'skannet' web'en og fant den leverandøren med lavest pris her i landet. Det er å anvende forbrukermakten!
Nevner også at Gammelgutt hadde en lite hyggelig opplevelse med Hyosong importøren idag... Hvordan vil denne opplevelsen påvirke hans neste valg av MC?
Selv byttet jeg forsikringer for et par år siden og fikk et tilbud med så og si like vilkår som var nesten 6000,- kr. lavere. Sjekket på nytt i år og fant at jeg fortsatt hadde det beste tilbudet blant de jeg undersøkte.
Det er forbrukermakt!
Kjøp av deler på eBay og andre selgere i utlandet med lavere totalpriser enn hva selgere av samme produkt her i landet opererer med, er også en del av forbrukermakten.
I dag var jeg 'klønete' og 'dum' og spurte et lokalt verksted om jeg kunne låne et klinkeverktøy for å klinke sammen en kjede jeg hadde kjøpt på eBay.
Da fikk jeg en lang lekse om "sånne som deg" kjøper deler av "noen i Oslo" for så å komme til "dumme XXXX (navnet på firmaet/innheaver jeg snakket med) å forlange å få hjelp".
Jada! Akkurat dette sa han, en kjent størrelse og importør av et MC-merke her jeg bor.
Jeg sa at jeg ikke forlangte hjelp av ham eller noen andre, men at jeg rent faktisk spurte om å låne et verktøy - uansett hvor taktløst og dumt et slik spørsmål var. Jeg forlangte ingenting!
Det ble nesten en krangel mellom oss og det virket som at vedkommende slett ikke var ute etter å etablere et forhold til en ny kunde med tanke på hva jeg kunne legge igjen av penger hos ham ved senere anledninger.
Likevel tilbød han seg å bytte kjede og drev for meg til en anstendig pris. Jeg skulle tenke på det, sa jeg.
Men da jeg kom hjem og sjekket -posten fant ejg en mye hyggeligere melding fra konkurrenten: "KAn du komme med sykkelen idag? Vi gjør jobben i morgen! Mvh. XXXX"
Ingen moralpreken om at jeg kjøper deler andre steder, men en forståelse og realitetsorientering om at kunder med forbrukermakt nettopp gjør slike ting og at lokale forhandlere/verksteder må forholde seg til dette.
Ingen tvil om hvilken verksted jeg velger og hvilket jeg velger bort! Sånn fungerer forbrukermakten.
Så får han andre, som preket moral, greie seg uten meg som kunde, selv om den unge mekanikeren han har ansatt og som jeg først snakket med virket veldig interessert i å gjøre jobben. Kanskje fordi han hadde litt lite å gjøre pga. en sjef med litt feil holding til dagens kunder og deres forbrukermakt?
Flere med erfaringer det er verd å dele?
Gjør det gjerne i denne tråden
Men hvordan skal vi bruke denne makten vi har som forbrukere?
Globe kjøpte nettopp GPS til sin flott MC. Han er neppe gjerrig, men prisbevisst og jeg er ganske sikker på at han 'skannet' web'en og fant den leverandøren med lavest pris her i landet. Det er å anvende forbrukermakten!
Nevner også at Gammelgutt hadde en lite hyggelig opplevelse med Hyosong importøren idag... Hvordan vil denne opplevelsen påvirke hans neste valg av MC?
Selv byttet jeg forsikringer for et par år siden og fikk et tilbud med så og si like vilkår som var nesten 6000,- kr. lavere. Sjekket på nytt i år og fant at jeg fortsatt hadde det beste tilbudet blant de jeg undersøkte.
Det er forbrukermakt!
Kjøp av deler på eBay og andre selgere i utlandet med lavere totalpriser enn hva selgere av samme produkt her i landet opererer med, er også en del av forbrukermakten.
I dag var jeg 'klønete' og 'dum' og spurte et lokalt verksted om jeg kunne låne et klinkeverktøy for å klinke sammen en kjede jeg hadde kjøpt på eBay.
Da fikk jeg en lang lekse om "sånne som deg" kjøper deler av "noen i Oslo" for så å komme til "dumme XXXX (navnet på firmaet/innheaver jeg snakket med) å forlange å få hjelp".
Jada! Akkurat dette sa han, en kjent størrelse og importør av et MC-merke her jeg bor.
Jeg sa at jeg ikke forlangte hjelp av ham eller noen andre, men at jeg rent faktisk spurte om å låne et verktøy - uansett hvor taktløst og dumt et slik spørsmål var. Jeg forlangte ingenting!
Det ble nesten en krangel mellom oss og det virket som at vedkommende slett ikke var ute etter å etablere et forhold til en ny kunde med tanke på hva jeg kunne legge igjen av penger hos ham ved senere anledninger.
Likevel tilbød han seg å bytte kjede og drev for meg til en anstendig pris. Jeg skulle tenke på det, sa jeg.
Men da jeg kom hjem og sjekket -posten fant ejg en mye hyggeligere melding fra konkurrenten: "KAn du komme med sykkelen idag? Vi gjør jobben i morgen! Mvh. XXXX"
Ingen moralpreken om at jeg kjøper deler andre steder, men en forståelse og realitetsorientering om at kunder med forbrukermakt nettopp gjør slike ting og at lokale forhandlere/verksteder må forholde seg til dette.
Ingen tvil om hvilken verksted jeg velger og hvilket jeg velger bort! Sånn fungerer forbrukermakten.
Så får han andre, som preket moral, greie seg uten meg som kunde, selv om den unge mekanikeren han har ansatt og som jeg først snakket med virket veldig interessert i å gjøre jobben. Kanskje fordi han hadde litt lite å gjøre pga. en sjef med litt feil holding til dagens kunder og deres forbrukermakt?
Flere med erfaringer det er verd å dele?
Gjør det gjerne i denne tråden
