Startproblemer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Startproblemer

Legg inn av frankh »

Mulig dette er veldig merke/modellbetinget, men jeg prøver likevel:

Jeg har en Ducati 900SSie som ikke vil starte normalt etter vinteren. Inntil jeg målte batteriet (hadde ikke mulitimeter før i ettermiddag) så har jeg tenkt at det var batteriet som var gåent, etter to runder med mc-laderen uten at sykkelen ville starte.

Det merkelige er:
1. Batteriet - det er et 12V batteri (14Ah tror jeg) - måler nå, etter lading, 12.6V. Det skulle jo være mer enn bra nok for et 12V batteri.
2. Sykkelen starter umiddelbart med startkabler fra bilen.

Batteriet leverer altså tilsynelatende nok spenning, men sykkelen starter likevel ikke uten startkabler.

Noen som har noen idèer?

EDIT: Nå målte jeg spenningen på batteriet mens jeg forsøkte å starte. Da varierte det - stort sett på 11.9x, men det var nedi 10.5 et par øyeblikk. Så da betyr det vel ganske enkelt at det er gåent?

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Startproblemer

Legg inn av hansraymond »

frankh skrev:Mulig dette er veldig merke/modellbetinget, men jeg prøver likevel:

Jeg har en Ducati 900SSie som ikke vil starte normalt etter vinteren. Inntil jeg målte batteriet (hadde ikke mulitimeter før i ettermiddag) så har jeg tenkt at det var batteriet som var gåent, etter to runder med mc-laderen uten at sykkelen ville starte.

Det merkelige er:
1. Batteriet - det er et 12V batteri (14Ah tror jeg) - måler nå, etter lading, 12.6V. Det skulle jo være mer enn bra nok for et 12V batteri.
2. Sykkelen starter umiddelbart med startkabler fra bilen.

Batteriet leverer altså tilsynelatende nok spenning, men sykkelen starter likevel ikke uten startkabler.

Noen som har noen idèer?
Hey!! Prøv å måle Ampere på batteriet, og utladingen, hjelper lite med 12 volt dersom batteriet ikke klare å levere power ved start- ;e
Prøv også å bruke en såkalt syrevektmåler. biltema har slikt feks,
Måtte bytte batterier på et par sykler tidligere, pga batteriet ikke leverte ved belastning.
Så mitt råd er: bytt og prøv igjen.. :D
Lykke til.. ;-);)
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Startproblemer

Legg inn av mekkern »

dette er typisk defekt batteri.. hvis du bare har 12,6 Volt rett etter lading er det litt lavt det også.
men det essensielle er at det ikke leverer AmperVolt under last(startforsøk)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar