Side 1 av 2

Riktig dekktrykk

Lagt inn: 26 apr 2010, 21:52
av Jolly Jumper
:thumleft
Kjørte en flott tur Byneset rundt for første gang med passasjer. Etter at jeg oppdaget at dekktrykket var alt for lavt ble dette korrigert. For en forskjell det utgjorde! Det ble en halt annen sykkel å kjøre! Passasjeren satte også stor pris på nymontert sissy bar! :prop:

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 26 apr 2010, 22:47
av Globe
Hærlig....viktig å teste "turformen" frem til 1.mai ;e :thumleft

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 26 apr 2010, 22:53
av Onsløv
Jolly Jumper skrev:Etter at jeg oppdaget at dekktrykket var alt for lavt ble dette korrigert. For en forskjell det utgjorde! Det ble en halt annen sykkel å kjøre!
Hihi, velkommen i gjengen. Jeg skyldte på at dekket var trappet som årsak til at det var ekkelt i svinger o.l... etter jeg fylte luft i fremdekket var det kanon!! Tror jeg lå på under 1 bar på fremdekket.

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 27 apr 2010, 08:17
av tagesk
"Alle" vet hvordan bildekk slites om trykket ikke er riktig.
For lite: Slitt p kantene. For mye: Slittpå midten.

Noen som kan fortelle hvordan et MC-dekk slites med for mye eller fort lite luft?

[TaSK]

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 27 apr 2010, 09:02
av TrondA
Er ingen ekspert på dette og vil anbefale å lytte til flere enn meg. Jeg kaster meg likevel utpå med et svar siden jeg har egen erfaring med begge deler, altså har kjørt MIN motorsykkel med både for lavt og for høyt dekktrykk.
Dette var en Yamaha XT 350 med Kenda K761 dekk. (Billige allround-offroad dekk)

Jeg kjørte stadig med passasjer, men hadde liten anledning til å pumpe ekstra luft i dekkene. Det endte med at jeg alltid kjørte med sprengte dekk for å være forberedt de ca. 80 ekstra kiloene for passasjer og hennes bagasje.
Med dekk overfylte med luft, ble de slitt på midten og fikk i tillegg litt skilpaddeskall-aktig, flekkvis slitasje. Knastene ble også skjeve.

På såpeglatte vinterveier fikk jeg råd om å slippe ut ganske mye luft for å få større overflate i kontakt med bakken. Her synes jeg egentlig dekkene tålte belastningen ganske godt. Jeg kunne ikke se klassiske tegn til slitasje langs kantene etter disse fåtallige dagene på holka. Tror likevel varmeutviklingen i dekket var høy og ødeleggende. Synes grepet ble bedre. Verre var det med kjøreegenskapene. Hele sykkelen ble vinglete med wobbel og ustabilitet.

Etter dette har jeg lært dette:
Høyt trykk gir for lav temperatur og det blir glatt og hardt i regnvær, grus og grov asfalt. Kjøreegenskapene endres ikke katastrofalt tross rar slitasje på gummmien.
Lavt trykk gir altfor høy temperatur i dekket og ødelegger dekkveggene. Kjøreegenskapene blir fullstendig ødelagt, men kan ha en funksjon ved sakte fart på glastt veibane.

Her vil nok andre kunne bidra med sine erfaringer, skal bli spennende å høre hva folk med gode sportsdekk sier om dette.

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 27 apr 2010, 09:19
av Godtvoksen
Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut riktig dekktrykk? Det står ingen ting om det i manualen til min Honda...

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 27 apr 2010, 09:38
av AJ
Godtvoksen skrev:Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut riktig dekktrykk? Det står ingen ting om det i manualen til min Honda...
Tror du har store muligheter til å finne brukermanual til MC'en din fra linken i denne tråden:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=1603" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 27 apr 2010, 10:41
av Globe
Godtvoksen skrev:Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut riktig dekktrykk? Det står ingen ting om det i manualen til min Honda...

Her er en oversikt over dekktrykk på din Honda. Om dekkdimensjonene stemmer, så skulle dette være korrekt.

Trykk på bildet for å se hele katalogen:

[img]http://img.skitch.com/20100427-j7nps572 ... f1k28g.jpg[/img]

Bildet ble veldig utydelig, men den sier altså 2.0 både foran og bak. Regner med da at dette er trykket, ved kalde dekk!

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 27 apr 2010, 10:59
av tagesk
TrondA skrev: Lavt trykk gir altfor høy temperatur i dekket og ødelegger dekkveggene.
På to ferier har jeg til min store forbløffelse måttet skifte bakdekk underveis.
Registrert totalvekt på sykkelen er 460kg. Når vi drar på tur veier vi, vel, når sannheten skal frem, ca 520 kg.
ANbefalt trykk bak er 2.9. Jeg kjører med 3.2 når vi drar på tur.
Men to ganger har jeg opplevd at bakdekket har vært helt blankt på sidene, med masse spor igjen på midten.

Foreløpig konklusjon: Enda mer luft?

Problemet er at dekket er stemplet "MAX PRESURE 42 PSI" som er noe slikt som 3.0.

[TaSK]

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 27 apr 2010, 15:52
av mekkern
du har overlast-enkelt og greit...les hvilken maks belastning dekket tåler og du er nok nær/over grensen.
men det finnes muligens dekk med høyere lasteindex.. :scratch

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 13 mai 2010, 10:41
av Jalmar
Slitasjen på mc-dekk blir som regel motsatt av slitasjen på et bildekk ved feil dekktrykk. For lavt trykk i et bildekk gir mest slitasje på ytterkantene av dekkets slitebane, mens for høyt trykk gir mest slitasje på midten. På et mc-dekk vil man oppleve det motsatte. Dette fordi et for lavt trykk vil øke varmen i dekket, og dette vil igjen øke slitasjen på den delen av slitebanen som er mest i kontakt med veien. Så opplever man at mc-dekket blir "flatt" på grunn av mest slitasje på midten, er det på tide å justere trykket opp.

Jeg har ikke nok erfaring med knastedekk til å uttale meg enda, men foreløpig har jeg sett at bakdekket på TransAlpen er nesten utslitt på midten, og jeg har kjørt på Hondas anbefalte luft-trykk (29 psi). Dekkene som sitter på TransAlpen er Heidenau K60. Skaden hadde allerede skjedd på mitt bakdekk, men jeg økte allikevel trykket til 40 psi, og det virker som at det er et riktigere trykk, for nå har slitasjen på midten gitt seg. Ved målinger jeg har foretatt av mønsterdybden underveis, har jeg nå de siste 2000 km kun slitt ca 1 mm av midtens knaster, i motsetning til de første 2000 km der midtknastene blei slitt ca 3 mm. Min kjøring med dette dekket har vært ca 70/30 % asfalt/grus, og ca 1000 km med passasjer. Totalt har dekket pr. idag rullet 4200 km.

Med gatedekk har jeg mer erfaring. Det tydeligste eksempelet jeg har er fra tiden med en Kawa Z750S. Monterte Metzeler Z6 på denne etter at originaldekkene var utslitt, og fulgte fabrikkens dekktrykk-anbefalinger. Fikk 6000 km ut av bakdekket, og ca 10000 ut av fordekket. Neste sett dekk økte jeg trykket til det maks-trykket som er preget inn på dekkenes sider. Da økte kjørelengden på dekkene til 19000 km for bakdekket. Vet ikke hvor langt jeg kunne kjørt på fordekket, for jeg skiftet begge samtidig ved 19000 km. Jeg merket ingenting negativt på kjøreegenskapene med det økte dekktrykket.

På Voyageren bruker jeg Metzeler Marathon ME880 både foran og bak. Dette fordi Kawasakis anbefalinger på dekktype ikke har stor nok bæreevne, og blir feil slitt/ for fort utslitt. Jeg følger DEKK-FABRIKANTENS trykk-anbefalinger for dekkene/sykkelen, og opplever kjørelengder på ca 25000 km på for- og bakdekk. På de Nord-Amerikanske nettsidene til Metzeler ligger det trykk-kart til Voyager, og de anbefaler trykk som ligger ca 10 psi over Kawasakis anbefalinger. I og med at Metzeler sikkert har mer greie på dekk enn Kawasaki, har jeg valgt å følge dette. Og det har vært svært gunstig hittil, både når det gjelder levetid på dekkene og kjøreegenskaper.

Så mine erfaringer tilsier at man bør ta sykkel-fabrikantens anbefalinger med en stor klype salt når det gjelder dekktrykk. Følge heller dekk-fabrikantens anbefalinger. Disse anbefaler som regel høyere trykk enn sykkel-fabrikanten. Dessuten er det en god regel å legge seg på det makstrykket som står på dekksidene når man kjører med full vekt-belastning på sykkelen.

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 13 mai 2010, 11:25
av Pollti
Jeg følger mc produsentens anbefalinger og er fornøyd med det. Ingen unormal slitasje å se på Cagges dekk selv etter nesten 10 000 km. På Hyosungen vet jeg ikke enda, den har bare rullet ca 120 km på ny dekkene. Om det har noe å si at dekkenes ytelse overstiger hva som kom forventes av sykkelene vet jeg ikke. Begge disse moppene ruller på Pirelli Sport Demon. Begge kjøres lett lastet og de kjøres ikke spesiellt hardt heller. På Ducatien jeg har stuet bort vet jeg ikke siden den kjøres så lite. Den ruller på Bridgestone og med mc produsentes anbefalte trykk.

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 13 mai 2010, 11:57
av Duville
Ingen som nevner det jeg er veldig betenkt på når man har for lite dekktrykk - heldigvis bare fått høre men likevel -
Er det noen fare for å "dra dekket av felgen" ved godt pådrag i sving og godt nedlegg??? vet ikke men det virker jo litt mulig-----. :-k

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 13 mai 2010, 12:07
av Gammelgutt
Hyosung gt 250 skal i følge instruksjonsboken ha;
Foran uten passasjer: 29psi, med p: 29psi
Bak u p : 32psi med p: 36psi
Verkstedet anbefaler 36 foran og 38 bak uansett med eller uten passasjer.

På Daelimen forsøkte jeg noe lavere trykk bak en periode og fikk mye mer slitasje.

Re: Riktig dekktrykk

Lagt inn: 13 mai 2010, 12:11
av ejs
:thumleft
Tror ikke du trenger å være redd for det .med veldig lite luft føles det som om sykkelen svømmer.
Har du så lite luft ,så kjører du nok ikke med fullt nedlegg , :D :D