Bergenstur i mai - reiserapport

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Bergenstur i mai - reiserapport

Legg inn av RuneMC »

(Edit: Bildene i denne tråden var dessverre lagret i MCsiden's galleri som ble fjernet desember 2015 ifbm endring av forumet. Beklager dette - utenfor min kontroll.)

Denne turen ble klekket ut endel tidligere i år da jeg fikk den briljante ideen om å kjøre MC til Bergen i mai, istedenfor å fly :bananas (som kona og barna skulle). Barna og kona hadde nemlig lyst til å besøke akvariet kombinert med besøk av noe familie på den kanten.

"Ikke bestill flybillett til meg! Jeg tar MC'n!" måtte jo bli en fin langtur og mye mer fristende enn alt styret med flyplasser og slikt - men lite ante jeg da at våren skulle drøye såpass... Temperaturkart på Yr.no og værmeldinger på pent.no ble studert i dagene forut og det så faktisk varmest ut via E16 så satset på den. Vegvesen.no sin melding for fjellovergangene ble også sjekket. :notworthy:
Her er sykkelen klar til tur Kr.Himmelfartsdag. All bagasjen i en skipssekk surret med et par solide stropper. Fant ut at det var like så greit som Biltema sidevesker som ikke helt passet, og romslig nok. Prøvekjøring kvelden før avslørte også fordelaktig tyngdefordeling og merket ikke noe til den egentlig - der den satt fast som en eksemplarisk passasjer :prf
[album]437[/album]
Veien opp til Fagernes var stort sett en transportetappe og tok første stopp og tanking her. Oppholdsvær hele veien.
Fagernes så brunt og trist ut ennå, våren hadde ikke kommet langt der nei - bildet jeg tok av sentrum skal få hvile i fred...
Litt etter Fagernes begynte man å ane fjellene i det fjerne og spenningen øket i forhold til om det skulle være noe is eller snø på veien.
[album]438[/album]
Veiene ble også mer passende som MC-veier etter Fagernes med mange slake svinger langs vann og elver. De første tunnellene dukket også opp i form av ras-overbygg
[album]439[/album][album]440[/album]
Over selve fjellet var det hvitt - veldig hvitt, men asfalten var tørr og bar
[album]441[/album]
Men, var ikke for tidlig at det begynte å gå nedover mot Lærdal på andre siden, trives bedre når snøen er noen hundre meter over der veien går... Fine veier nedover mot Lærdal bortsett fra et par steder hvor det var lysregulert pga veiarbeide. Jammen jobbet de ikke på Kr. Himmelfart... Møtte forresten en haug med gamle 1950-talls busser som var perfekt restaurert, sikkert et eller annet arrangement.
Tunnelene varierte endel i kvalitet og det mest kjedelige var å måtte holde nøyaktig turtall igjennom spesielt Lærdalstunnelen på 24,5 km... Av en eller annen grunn er fartsboksene stort sett bare plassert inni tunneler her vest...og kjørte jeg bare litt saktere enn fatsgrensen var det lokale biler som ville kjøre forbi med en gang - så fasiten ble å holde nøyaktig fart, basert på beste estimat utifra turtall og ikke speedometeret som viser ca 10km/t for mye. Etter Lærdal/Aurland ble det veier vekselvis langs fjord og igjennom diverse tunneler... Skikkelig smaragdgrønt vann i fjorden
[album]442[/album]
Gudvangen gjorde godt inntrykk her var det et turistskip innom og en ultramoderne luksus-yacht. Virket som et fint sentrum for turister og tilreisende og tok bl.a. bilde av et artig pub-skilt... får ha et besøk til gode der en annen gang når man ikke skal kjøre. Det var en camping rett på bortsiden, så muligheten er der hvis været smiler og man har god tid. :b_c:
[album]443[/album][album]444[/album]
Litt videre, etter Voss, tok jeg en stopp på en rasteplass merket "Furnestreet" der snickers sjokolade og iskaffe fra Valdres ble inntatt. Den gule kassebilen var Litauisk registrert og eieren stod nede ved vannet og fisket... nåja, må vel spe på med fisket middag i dyre Norge...
[album]445[/album]
Stoppet såvidt etter det også for å ta et bilde av idyllisk vestlandsvei :thumleft
[album]447[/album]
Deretter skulle det bare blitt en liten transport-etappe igjen, men jammen klarte jeg å kjøre feil i en rundkjøring og havnet nedi Bergen sentrum og litt forbi. Reservebensin-lampa hadde nemlig begynt å lyse litt etter at jeg passerte Dale - men Bergen er ikke som Oslo... visstnok er det kun et par bensinstasjoner i Bergen sentrum av den automatiske typen... men det var jo ikke jeg klar over akkurat da, så rotet rundt litt der før jeg omsider fikk tanket et stykke utenfor byen på rett vei igjen... Ankomst hos vertskapet ble derfor en time seinere enn det ellers ville blitt. Men utsikten var det ikke noe å si på :jada:
[album]446[/album]

...fortsettelse følger...
Sist redigert av RuneMC den 10 des 2015, 23:20, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bergenstur i mai - reiserapport

Legg inn av Globe »

Hærlig....liker din reisemåte :) Skjønner at dette måtte være en flott tur :thumleft

Har storkost meg med ditt turreferat her, flotte bilder; venter i spenning på fortsettelsen :mk

Spiff
Innlegg: 33
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda VFR Vtec 2002

Re: Bergenstur i mai - reiserapport

Legg inn av Spiff »

Velkommen til Bergen! Nordens paradis eller noe sånt... :lol Høres ut som en fin tur. Kjører muligens Bergen-Geilo til helgen hvis det blir bra vær. Bare en ting jeg lurer på, du skriver:
[Tunnelene varierte endel i kvalitet og det mest kjedelige var å måtte holde nøyaktig turtall igjennom spesielt Lærdalstunnelen på 24,5 km... Av en eller annen grunn er fartsboksene stort sett bare plassert inni tunneler her vest...
Tar fotoboksen bilde bakfra? Regner jo med at det er noen som gjør det og de må jeg merke med stor X på kartet mitt..og i tenkeboksen. Ellers så er vi som bor her ganske vant med fotobokser og "normalen" er nok å ligge ca. 10 km/t over fartsgrensen når en kjører bil. Hvertfall gjør jeg det og det går alltid bra.

Spiff

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bergenstur i mai - reiserapport

Legg inn av RuneMC »

Hehe, nei du har et poeng der... man kan jo faktisk bli "flashet" på MC uten å risikere særlig... er nok vanen fra å kjøre bil som henger i...

På den annen side er det jo raslet med sabler for å gjøre om så fotoboksene tar bakskilter også... så tenker som så at det er greit å ikke provosere for mye... ser på det som et moment i det å ha "full kontroll" :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bergenstur i mai - reiserapport

Legg inn av RuneMC »

Dagen etter ankomst var MC-fri med tur til Akvariet i Bergen på programmet.

Virkelig knallfint vær i Bergen denne dagen med fullt av folk ute - spesielt siden det var skolefri også.
[album]449[/album]
På Akvariet var det mye å kikke på - de har jo alt fra pingviner og fisk til krokodiller og slanger i tropisk avdeling.
Selshowet var fint men litt for mye folk til at det ble full uttelling her (for mange som stod langs rekkverket og dermed skjermet for utsikten) Ihvertfall fikk vi nå sett et par dresserte mennesker som danset i takt med selene ( eller var det omvendt? ) :D
[album]452[/album]
Fargerike sjøanemoner
[album]451[/album]
Disse karene vil jeg nødig tråkke på i vannet
[album]450[/album]

Som en kuriositet så fortalte en av dyrepasserne ute at han måtte passe på å jage duene fra fiskedammen med karpene hele tiden. Ellers var det nok at en due fikk plaske rundt i noen minutter før et oljelag ville spre seg over dammen og gjøre livet utrivelig både for fisk og et par stokkender som holdt til der. By-duene var m.a.o. utrolig skitne...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bergenstur i mai - reiserapport

Legg inn av RuneMC »

Lørdag 15 mai var været om mulig enda bedre og det kriblet etter å kjøre en litt lengre tur i området.

Resten av ekvipasjen tok turen til Fløyen og et tivoli mens jeg satte avgårde litt nordover.
Jeg hadde ikke noen klar plan og fulgte E39 et stykke mot Førde/Ålesund... lekte litt med tanken på å kjøre til Ålesund, men litt langt og hovedveien blir jo på mange måter ikke så spennende der den mangler særlig utfordringer hva gjelder svinger og slikt. (Ser jo i ettertid at det er mange ferje-forbindelser på veien også...)

Tok derfor av veien der det stod til Eknes og kom inn på en trivelig men ganske smal vei... veldig fin å bare putre langs med passelig variasjon og fantastisk utsikt... :jada:
[album]453[/album][album]454[/album]
Etterhvert var det skiltet ned til Bjørsviki og det så ut som en fin liten vik... med "særs morosam veg" nedover den bratte skråningen - eller hva synes om veien sett ovenfra (markert med rødt) - veldig artig løsning på veibygging ihvertfall :prf
[album]460[/album]
...med litt strø-sand her og der (!) - så tok den helt "piano" ja... Men fin var den - viken som nesten hadde samme navn som den i Oslo...
[album]461[/album][album]462[/album][album]463[/album]

Opp igjen til hovedveien og deretter ny avkjørsel til Masfjorden - dette var ypperlig MC-vei med god asfalt og lite trafikk. Lange strekk var kun 1 og 1/2 bil-bredde med mange møteplasser (et vestlands-fenomen ?) - men for bil og MC så holdt bredden fint også til å møtes.
[album]455[/album][album]456[/album][album]457[/album]
Kom etterhvert til Masfjorden men veien fortsatte så da fortsatte jeg og...
Passerte et lite tettsted i en vik og litt videre forbi en gård og så tilslutt en grind der det var grusvei på andre siden. Nå hadde ikke jeg grusdekk på og den så jo litt privat ut også, så snudde der. Tilbake i tettstedet tok jeg en stopp ved dagligvare-butikken - kjekt å støtte de lokale så ikke alle proviant-muligheter i distriktene forsvinner :-) Is smakte gitt :thumleft
[album]458[/album][album]464[/album]
På returen tok jeg en liten rast langs veien og spiste litt Polly Turmiks
[album]466[/album][album]459[/album][album]465[/album]
En bil som passerte tutet og jeg studerte på om det var positivt eller negativt... sykkelen stod jo utenfor veien, så burdte ikke være til noe hinder... mulig den fosforgule hjelmen satte en støkk i sjåføren som i irritasjons-blandet lettelse tutet ? Eller de kanskje tutet for å advare en eventuelt halvsløv "biker" mot å rave ut i veien mens de passerte? Mye man kan filosofere over med litt nøttemiks innabords :knegg

Dagen var ung, så etter at jeg var tilbake på hovedveien tok jeg en tur utover Radøy også - men uten å ta flere bilder den dagen...
Passerte imidlertid Alverstraumen der det var et par fine småøyer som så helt private ut med hus og nøst.

Deretter gikk kursen sørover først på E39, deretter på E16 og deretter Rv7 retning Norheimsund - også en fin MC-vei - før det ble en burger-stopp på Bjørkheim og deretter retur...

Ikke så kjempelange turen totalt, men en fin smak av vestlandske veier og natur - absolutt fine MC trakter... :thumleft men tipper det er litt som fjellheimen - været er alfa og omega - fint vær så finnes det ikke bedre, dårlig vær så finnes det ikke verre...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bergenstur i mai - reiserapport

Legg inn av AJ »

Utrolig flotte bilder!!

Når jeg ser sånne bilder håper jeg at jeg kommer meg ut på langtur snart. Har bare vært noen korte turer så langt. Men det er heldigvis fortsatt ganske tidlig i sesongen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bergenstur i mai - reiserapport

Legg inn av RuneMC »

AJ skrev:Utrolig flotte bilder!!

Når jeg ser sånne bilder håper jeg at jeg kommer meg ut på langtur snart. Har bare vært noen korte turer så langt. Men det er heldigvis fortsatt ganske tidlig i sesongen.
Takk, takk.

Egentlig ikke det beste kameraet siden jeg må manuelt stille eksponering for hvert bilde omtrent, siden den automatiske er "bak mål" - og Sony support forteller meg at de ikke har noen planer om firmware-oppdatering nei. (Hvitbalansen innendørs er også helt "bak mål", så må også stilles manuelt da.) Eneste fordelen er at det er lite i format så får plass i jakkelomma. Siste gang jeg skal stole på en "EISA Award" som dette fikk - WX1 er modellen btw. Anbefaler heller det jeg kjøpte til kona ifjor Panasonic TZ7 (evt etterfølger) - bare litt større men både bilder og film er bedre, pluss mye bedre zoom også. (Men kona lynsjer meg om jeg putter hennes i jakkelomma...). Ellers er speilrefleks selvfølgelig bedre, men altfor tungt og stort å drasse på har jeg funnet ut...

Tidlig i sesongen??? :dontknow Det ble jo PANG sommer med en gang idag da... :D :jada:



EDIT - ser jeg glemte å ta med returen i denne tråden, så klipper fra "ut på tur" tråden der jeg skrev om returen.
-----

Brukte (Dainese) Goretex jakke og (Halvarsson) DryWay bukser på returen for den som lurer. Holdt sånn ca bra og kan skrive under på at det bøtta ned stort sett hele veien fra Bergen til Drammens-området idag.

Her fra strekningen Aurland-Hol, bar og våt vei... men følte trangen til å skrape støvelen nedi flere steder bare for å sjekke at det ikke var tegn til is - ble dog enda litt mer betenkt da det stod fareskilt for "Issvuller" ved innkjøringen til Geiteryggs-tunnelen... Men kunne heldigvis ikke se noen issvuller i mørket.... :roll
[album]428[/album]
Kaldt var det, regnet gjorde det og blåste gjorde det... men en erfaring rikere. Fjellheimen er desidert bedre i sol og oppholdsvær!

Et par bilder til fra Aurlandsdalen før oppstigningen via krappe hårnålssvinger (2-dre gir svinger) og diverse tunneler som også svingte tildels mye noen av de... Vel på toppen var det ny serie med tunneller hvor jeg møtte flere puljer med 3-4 turistbusser, jammen glad jeg ikke møtte dem i de første hårnålssvingene...
[album]429[/album][album]430[/album]
Nyinnkjøpte "Waterproof" hansker kapitulerte på første strekket - ble for kalde... sommerhansker med Norrøna Svalbard overtrekksvotter funker mye bedre - da fryser man ikke på hendene, så enkelt er det.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar