Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Domino »

I følge nettsiden deres har Classic Motorcycles flyttet på hjemmekontor, men det ser ut som det fortsatt er en viss drift. Jeg kjenner en som hadde sin Tiger på service der i sommer. Fin sykkel, forresten!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 03 nov 2022, 14:56 Det nærmeste fra der du bor er vel AMD i Oslo, vil jeg tro?
Triumphentusiastbutikken og verkstedet Classic Motorcycles i Tønsberg er vel avviklet...

Det er ikke akkurat noen hemmelighet at mange, meg selv ikludert, har opplevd AMD på måter vi har reagert på.
Men min erfaring med verkstedet deres har i all hovedsak vært god.
Med en liten "ripe i lakken" på KTM-servicen i år, som du kan lese om her: viewtopic.php?p=417857#p417857
Ordnet seg uten spørsmål.
Iflg Triumph så er det jo bare de 3 omtalte Triumph forhandlerne på østlandet, CBP, AGM og AMD. Og siden dårlig erfaring med 2 første så får vi prøve AMD neste gang, takk for tips :thumleft

Trist Classic Motorcycles ble nedlagt, hadde jo masse sjarm. Synd bare må være slike glatte jålebutikker :sorry
Domino skrev: 03 nov 2022, 15:14 I følge nettsiden deres har Classic Motorcycles flyttet på hjemmekontor, men det ser ut som det fortsatt er en viss drift. Jeg kjenner en som hadde sin Tiger på service der i sommer. Fin sykkel, forresten!
Får ha det som Plan D om AMD også svikter :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

om man ser på mønsteret på dette Avon dekket så er det et midtfelt som bare leder vann bort ved dekkets press, ingen kanaler som fører vann ut fra dekkets midte.
avon.jpg

Ser man derimot på Dunlop sit beste dekk for vått føre så krysser mønstret midten
trailsmart-768x939.jpg
Så jeg tror nok at dette dekket ikke har alverden å gå på i det våte element.

Selv kjører jeg Dunlop Roadsmart som har et mønster i mellom disse to og det sitter som limt selv ved mye vann. Har hatt et sett Avon som varte litt over halvparten av mine Dunlop Roadsmart3 dekk
Roadsmart 3.jpg
Tror det er det 7ende Road Smart 3 settet som står på STen nå.

Men til Cobra Chrome - mønster plassering og dybde / mengde forteller ikke meg at dette er et utprega vått dekk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 17:11 Selv kjører jeg Dunlop Roadsmart som har et mønster i mellom disse to og det sitter som limt selv ved mye vann. Har hatt et sett Avon som varte litt over halvparten av mine Dunlop Roadsmart3 dekk

Tror det er det 7ende Road Smart 3 settet som står på STen nå.
Interessant innlegg!
Hva tenker du om det som har vært mitt dekkvalg de siste årene, nemlig dette:
Mitas-TERRA-FORCE-R.jpg
Et dekk jeg for øvrig begynte å brukwe og fant alle gode grunner til å fortsette med, før KTM valgte dette som standarddekk på nye KTM 1290 fra årsmodell 2021:
https://www.mitas-moto.com/en/media-and ... dventure-s

Har selv aldri opplevd problemer på vått føre med dette dekket.
Men skal legges til at jeg kjører noe mer reservert på slikt føre enn på tørr asfalt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev:
rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 17:11 Selv kjører jeg Dunlop Roadsmart som har et mønster i mellom disse to og det sitter som limt selv ved mye vann. Har hatt et sett Avon som varte litt over halvparten av mine Dunlop Roadsmart3 dekk

Tror det er det 7ende Road Smart 3 settet som står på STen nå.
Interessant innlegg!
Hva tenker du om det som har vært mitt dekkvalg de siste årene, nemlig dette:
Mitas-TERRA-FORCE-R.jpg
Et dekk jeg for øvrig begynte å brukwe og fant alle gode grunner til å fortsette med, før KTM valgte dette som standarddekk på nye KTM 1290 fra årsmodell 2021:
https://www.mitas-moto.com/en/media-and ... dventure-s

Har selv aldri opplevd problemer på vått føre med dette dekket.
Men skal legges til at jeg kjører noe mer reservert på slikt føre enn på tørr asfalt.
Mønsteret er jo omtren av samme art som det som Dunlop mener er sitt beste vått dekk.

I midlertid vil jeg tro at dine dekk , kanskje er bedre på vått.

I allfall bedre på grusen...

Da følger jeg , det som er tilført av kunnskap fra div. dekkprodusenter.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

Legger også ved et bilde av Pirelli sitt vått dekk for motoGP.

Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.
Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk



Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg holder med deg at jeg ville prøvd andre steder etter en slik opplevelse. Så langt er mulig så ville jeg hele tiden handlet der hvor jeg fikk den beste magefølelsen.

Når det er sagt, så er jeg egentlig ikke så opptatt av at jeg får så veldig mye ekstra eller noe ekstra i det hele tatt. Jeg er mer opptat av at dem svarer kjapt på mail, gor meg fort hjelp, priser seg lavest av konkurrentene og holder det dem lover. Fullbyrder dem disse tingene så er jeg ikke så opptatt av så mye annet. :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 22:52 Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.
Skal en kverulere litt (eller egentlig ganske mye) så er ikke det seiper vel, seiper er vel ikke spor men bare snitt i gummien. Seipene drenerer vel ikke så mye, mer for å gripe i underlaget og muligens øke varmen i dekket...eller noe slikt. Vanlig på særlig piggfrie vinterdekk til bil.

Men skjønte godt hva du mente altså ;)

Bilde

Tror pga rund profil så mindre behov for drenering ifht vannplaning enn bil, vannet kommer seg lettere unna uansett, men GP gutta har jo over 300kmt så da trenger man sikkert tross alt bra drenering. Og mer spor=mer varme=mer grep når kaldt så litt der også kanskje.

Interessant lesing om "Grip And Tread Pattern Design" fra Continental her.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Med de hastighetene vi beveger oss i er vannplaning ikke et stort tema på MC dekk. til det er marktrykket på den lille flaten for stor. det som er mer interresant er varmen i dekket samt gummiblandingen og innholdet av silica-samt mønsteret på "siden" av dekket der man ligger når man skal ha en retningsendring og sidekrefter.Dette er stedet man ønsker mer varme og mulighet for mer drenering spesielt med tanke på at kontaktflaten blir større og har mer behov for drenering da marktrykket blir mindre pr cm2.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 04 nov 2022, 08:08 Med de hastighetene vi beveger oss i er vannplaning ikke et stort tema på MC dekk. til det er marktrykket på den lille flaten for stor. det som er mer interresant er varmen i dekket samt gummiblandingen og innholdet av silica-samt mønsteret på "siden" av dekket der man ligger når man skal ha en retningsendring og sidekrefter.Dette er stedet man ønsker mer varme og mulighet for mer drenering spesielt med tanke på at kontaktflaten blir større og har mer behov for drenering da marktrykket blir mindre pr cm2.
Ja, tror også mer der :thumleft Selv om føles betryggende med litt mønster likevel, kanskje like mye psykologisk...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

pingvin skrev: 04 nov 2022, 07:05
rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 22:52 Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.
Skal en kverulere litt (eller egentlig ganske mye) så er ikke det seiper vel, seiper er vel ikke spor men bare snitt i gummien. Seipene drenerer vel ikke så mye, mer for å gripe i underlaget og muligens øke varmen i dekket...eller noe slikt. Vanlig på særlig piggfrie vinterdekk til bil.

Men skjønte godt hva du mente altså ;)

Bilde

Tror pga rund profil så mindre behov for drenering ifht vannplaning enn bil, vannet kommer seg lettere unna uansett, men GP gutta har jo over 300kmt så da trenger man sikkert tross alt bra drenering. Og mer spor=mer varme=mer grep når kaldt så litt der også kanskje.

Interessant lesing om "Grip And Tread Pattern Design" fra Continental her.
Kan godt være at man bruker begrepet seiping litt forskjellig - der jeg har det fra så brukes det explisitt om våtbanedekk om de ekstra spor ytterst i kanten av dekket, De som gir den ekstra vannkast effekten. Så for meg så er et for meg dårlig begrep- "seiping" bare et begrep som sier noe om ekstra spor i tilleg til det orginale mønsteret. Vinter dekk , spesiellt piggfrie har jo en seip for å øke friksjonen, som du også nevner.

Men der du tenker at en rund profil i seg selv ordner opp, så mener de dekk produsentene jeg har studert, Pirelli,Michelin og Dunlop at du tar feil. På grunn av våre runde dekk har vi et mye mindre kontaktpunkt mot veibanen og MÅ derfor drenere bedre enn en bil. Derfor er det så stor forskjell på dekkene i bildene over.

Mest på rettstrekk, da Avon dekket med sin midtbane fortere vil flyte på den bølgen som bygges opp foran dekket. (eller plane)

Om du ser på Pirelli sitt dekk så er det 2 langsgående spor som ta opp det som ikke presses ut til siden - for at dekket ikke skal begynne å plane. Men det skal bemerkes at Diablo Rain som dette er - er spesifikt tatt frem for forhold hvor det er sluttet å regne og vannet på banen avtar, men det er fremdeles vann over hele bredden.

Og når du sier mer spor mer varme - så stemmer nok det når det er tørt - men dekkprodusentene hevder det motsatte på/i vått føre - de hevder at det er så mye avkjøling at de må ha en mykere "gummi2 blanding for å få tilnærmet samme grep som med sliks - sliks må varmes før man går ut på bane - det trenger du nesten ikke med regndekk - de er mye mykere.

Men om du kjører på tørt føre så holder et regndekk , kanskje 3 runder - mens sliks kan holde et helt løp..
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Mer oppvarming går vel bare på at med mer spor/seiping så blir det mer bevegelse i gummien som genererer varme. Og mykere gummi gjør det samme, mer bevegelse=mer varme.

"Seiping er oppkutting i fine snitt på tvers av slitebanen på bildekk i den hensikt å øke dekkets friksjon under styring og oppbremsing på glatt føre. Den ytre dekkdelens mykhet/bøyelighet blir større og den tilgjengelige kontaktflaten øker." iflg stor norske leksikon.

Men vi er nok ikke så veldig uenige ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

pingvin skrev: 04 nov 2022, 10:26 Mer oppvarming går vel bare på at med mer spor/seiping så blir det mer bevegelse i gummien som genererer varme. Og mykere gummi gjør det samme, mer bevegelse=mer varme.

"Seiping er oppkutting i fine snitt på tvers av slitebanen på bildekk i den hensikt å øke dekkets friksjon under styring og oppbremsing på glatt føre. Den ytre dekkdelens mykhet/bøyelighet blir større og den tilgjengelige kontaktflaten øker." iflg stor norske leksikon.

Men vi er nok ikke så veldig uenige ;)
Uenig , neida - prøver å lære - med bare 4 sesonger på MC- så er det en del nytt som må fordøyes - så leser og utfordrer både dekk produsenter og andre , ved å spørre - hvorfor er det slik?? gode svar gir ny eller bedre kunnskap.

Viktigste jeg har lært at det er enorm forskjell på mc-dekk og bil-dekk , og at friksjon på mc-dekk stort sett er den samme i sving som ved rett frem kjøring- det siste tok litt tid å fordøye... men OK er det sånn så er det sånn. :twothumbs:
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har cobra chrome. 150 framdekk og 240 bakdekk. Ingen problemer med tanke på vannplaning rett frem på E6 med tidvis opp til ca. 1cm. Med vann.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Skal en snakke om vannplaning og grep så er dette to forskjellige sider ved kjøring på våt vei.
Grep er ofte helt ræva den første tiden til dråpene har gått sammen og at veibanen er blitt skikkelig våt og oljer og annen skit er vasket bort.
Deretter er grepet ganske greit.

Hvis en skulle ta disse tingene for gitt når det gjelder mønster og grep så skulle vel disse dekkene være helt sjef på vått føre?

https://www.dunlopmotorcycletires.com/tire-line/dt3-r/
Bilde

Da kan jeg opplyse at dette er de værste dekka jeg noensinne har benyttet på våt veibane-Egentlig mye værre enn den dritten vi brukte på tidlig 80 tall.
Mens de dekka jeg har på samme sykkel nå sitter som støpt-ikke bare på vått for det gjør mange men også på veibane som er litt kald, full av pollen og annet griseri som samles etter en lang periode med opphold på vårparten.
Jeg og en annen i følget med 1290 SA med samme dekk var de eneste som ikke opplevde en del slipp både på for og bakhjul med "litt inspirert" kjøring spesielt de første mila til dekkene ble varmere.
https://www.continental-tires.com/motor ... ailattack3
som man ser har heller ikke disse dekkene sammenhengende mønster slik at vann dreneres helt ut-og da spesielt ikke på midtpartiet.
Bilde

Vannplaning har jeg forøvrig kun opplevd i bil-ikke på mc selv på feil side a 2 tallet på speedo ut av tunell i monsunregn-med drittdekk fra Avon. :O

Men å kjøre drittfort i regnvær innebærer såpass mange ukjente farer at det ikke er noe en bør strekke strikken for mye på-man ser ikke dieselsøl eller fettkladder som har falt av svingskiver..og friksjonen ER lavere uansett dekk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar