Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »


Bjerknez skrev:Må bare få utdype at jeg aldri har ment at noen har vært treige vedrørende kjøringen på forumturen.

Men så har jeg da kommet dit at jeg har erfart at det for kan bygge seg opp en liten intern vennlig "konkurranse" hvor man gjerne tester seg selv litt ved å henge seg på angivelig mer erfarne førere. Dette er er helt ok hvis man klarer å innse når nok er nok. Men ikke like ok hvis man tror på død og liv at man kan holde følge. Da kan det gå galt.



Men igjen, så mener jeg at de aller fleste dekk av kjent merke er mer enn gode nok for de
Grep på våt vei i form av vannplaning tror jeg de fleste dekk er gode på. Eller gode nok i normale hastigheter og rett frem.
Ove, det var ikke ment som et svar på din bemerkning, det er bare min egen observasjon.

Men så deler jeg din tanke om muligheten for vennlig konkurranse, som kan få noen til å strekke seg litt langt... selv har jeg nok vært der noen ganger, også denne lørdagen.. Helt til sykkelen gav beskjed om at vi to allikevel ikke var så godt kjent som jeg trodde... vi må både være trygge på oss selv og på vårt utstyr.

Så må vi ha i tankene ,som du ofte er inne på, at vi ikke er så samkjørt, som det ofte ser ut til.

Dekk er generelt gode nok, det er nok så...men med dekk som med sykkel og vei så må man lære dem å kjenne... kunnskapen om dekkenes begrensninger er særdeles viktig.

Den viktigste begrensningen , stoppeffekt , kan komme som en overraskelse i vått føre...om vi ikke har lært våre dekk å kjenne på forskjellige fører.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Noen som vet forskjellen på disse 3 variantene av Pirelli Scorpion Rally STRm90/90-21? Utfra betegnelse er "Variante A" for rimeligste og "A" på dyreste eneste forskjellen ifht den midt i mellom.

Om det da i det hele tatt er noe forskjell, samme dekk bare registrert med litt forskjellig betegnelse og av en eller annen grunn til forskjellig pris? "Variante A" og "A" høres jo nokså likt ut...

(klikk på bildet så det blir litt større og enklere å lese)

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

pingvin skrev:Noen som vet forskjellen på disse 3 variantene av Pirelli Scorpion Rally STRm90/90-21? Utfra betegnelse er "Variante A" for rimeligste og "A" på dyreste eneste forskjellen ifht den midt i mellom.

Om det da i det hele tatt er noe forskjell, samme dekk bare registrert med litt forskjellig betegnelse og av en eller annen grunn til forskjellig pris? "Variante A" og "A" høres jo nokså likt ut...

(klikk på bildet så det blir litt større og enklere å lese)

Bilde
I Pirellikatalogen står det bare en variant av Scorpion Rally STR. Jeg kan ikke se noen forskjell.
Jeg vil tippe at denne nettbutikken har disse registrert hos seg med forskjellige varenummer fordi de har kjøpt disse inn til lager på forskjellige tidspunkt og fra forskjellige tilbydere.
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... -rally-str

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

kjellv skrev: 31 aug 2022, 07:42I Pirellikatalogen står det bare en variant av Scorpion Rally STR. Jeg kan ikke se noen forskjell.
Jeg vil tippe at denne nettbutikken har disse registrert hos seg med forskjellige varenummer fordi de har kjøpt disse inn til lager på forskjellige tidspunkt og fra forskjellige tilbydere.
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... -rally-str

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja, det kanskje mistenkte. Mange takk :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det er temperatur rating, altså dekkets evne til å takle varme over en viss hastighet, finnes i A, B og C.
Hvor A er best.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Gammelsmurfen skrev:Det er temperatur rating, altså dekkets evne til å takle varme over en viss hastighet, finnes i A, B og C.
Hvor A er best.
Og kanskje C passer best på kalde Norske veier..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

vet at enkelte dekk som leveres som OEM dekk og ettermarked for spesifike sykler har markeringer som Variante A D K J og O.
Dette har ikke noe med temp å gjøre men at de er mc modellspesifike.
sånn som:
https://www.motorsykkeldekk.com/motorsy ... -/r-367339

mens dette er "no annet" variant..
https://www.motorsykkeldekk.com/motorsy ... -/r-301347

jeg så engang en liste. men finner den ikke nå.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

mekkern skrev: 31 aug 2022, 19:20 vet at enkelte dekk som leveres som OEM dekk og ettermarked for spesifike sykler har markeringer som Variante A D K J og O.
Dette har ikke noe med temp å gjøre men at de er mc modellspesifike.
sånn som:
https://www.motorsykkeldekk.com/motorsy ... -/r-367339

mens dette er "no annet" variant..
https://www.motorsykkeldekk.com/motorsy ... -/r-301347

jeg så engang en liste. men finner den ikke nå.
Ikke vet jeg, men dette står på Pirelli´s egne sider : https://www.pirelli.com/tires/en-us/car ... e-markings
Men det kan godt være noe annet dette med "variante" som dekkonline har på sidene.
temprating.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Gammelsmurfen skrev:
mekkern skrev: 31 aug 2022, 19:20 vet at enkelte dekk som leveres som OEM dekk og ettermarked for spesifike sykler har markeringer som Variante A D K J og O.
Dette har ikke noe med temp å gjøre men at de er mc modellspesifike.
sånn som:
https://www.motorsykkeldekk.com/motorsy ... -/r-367339

mens dette er "no annet" variant..
https://www.motorsykkeldekk.com/motorsy ... -/r-301347

jeg så engang en liste. men finner den ikke nå.
Ikke vet jeg, men dette står på Pirelli´s egne sider : https://www.pirelli.com/tires/en-us/car ... e-markings
Men det kan godt være noe annet dette med "variante" som dekkonline har på sidene.
temprating.png
En ting er jeg i alle fall sikker på, og det er at et og samme dekk ikke kan ha like gode egenskaper på asfalt med temperatur på 15 grader som på 50 grader. Jeg synes det rimer bra at en produsent kan levere det samme dekket med gummiblanding tilpasset temperaturforholdene i det landet de skal selges.
Jeg er inntil det motsatte er bevist ganske sikker på at et dekk som har sine beste egenskaper på 50+ grader varm asfalt neppe er like bra her hos oss som har en snittemp på maks 15 grader gjennom sesongen.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Hm, tricky. Tipper ikke noe problem men hadde vært betryggende å fått bekreftet :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Dette med temp tracktion og thredwear er noe som har vært på bildekk i minst 30 år.
Men disse modellspesifike eller spesialutgavene er noe mer MC spesifikt. Variante finner jeg ikke annet enn som noen internkoder.ei heller som noen markedskode.

Normalt velger jeg dekk uten noen spesialvariant.
Men hva en får i diversje dekksjapper er jo også en faktor en ikke helt rår over da ikke alle oppgir ev utgave.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 01 sep 2022, 05:02 Normalt velger jeg dekk uten noen spesialvariant.
Men hva en får i diversje dekksjapper er jo også en faktor en ikke helt rår over da ikke alle oppgir ev utgave.
Ja, tror safer her om noe som helst usikkerhet...

Fikk tilbud fra Alf Graarud på 1745,-/2300,- for foran/bak, dekkonline tar 2000,- for bakdekk så om ikke tar rimeligste fordekk er det bare 300.- å spare, da kjøper jeg like godt av Alf Graarud og støtter norsk sjappe som bonus. Har tillit til at de selger meg det skal ha.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

pingvin skrev: 01 sep 2022, 07:30
mekkern skrev: 01 sep 2022, 05:02 Normalt velger jeg dekk uten noen spesialvariant.
Men hva en får i diversje dekksjapper er jo også en faktor en ikke helt rår over da ikke alle oppgir ev utgave.
Ja, tror safer her om noe som helst usikkerhet...

Fikk tilbud fra Alf Graarud på 1745,-/2300,- for foran/bak, dekkonline tar 2000,- for bakdekk så om ikke tar rimeligste fordekk er det bare 300.- å spare, da kjøper jeg like godt av Alf Graarud og støtter norsk sjappe som bonus. Har tillit til at de selger meg det skal ha.
Kjøpte samme dekk tidligere i år hos Alf Graarud og sjekket hva betalte den gangen fikk da pris omtrent som dekkonline. Så spurte om kunne få dekken til samme pris nå, noe jeg da fikk :D

Kudos til Alf Graarud :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 09 sep 2022, 07:26
pingvin skrev: 01 sep 2022, 07:30
mekkern skrev: 01 sep 2022, 05:02 Normalt velger jeg dekk uten noen spesialvariant.
Men hva en får i diversje dekksjapper er jo også en faktor en ikke helt rår over da ikke alle oppgir ev utgave.
Ja, tror safer her om noe som helst usikkerhet...

Fikk tilbud fra Alf Graarud på 1745,-/2300,- for foran/bak, dekkonline tar 2000,- for bakdekk så om ikke tar rimeligste fordekk er det bare 300.- å spare, da kjøper jeg like godt av Alf Graarud og støtter norsk sjappe som bonus. Har tillit til at de selger meg det skal ha.
Kjøpte samme dekk tidligere i år hos Alf Graarud og sjekket hva betalte den gangen fikk da pris omtrent som dekkonline. Så spurte om kunne få dekken til samme pris nå, noe jeg da fikk :D

Kudos til Alf Graarud :thumleft
Mine dekk er 3.000 kroner dyrere hos Graarud kontra Dekkonline.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 09 sep 2022, 07:28 Mine dekk er 3.000 kroner dyrere hos Graarud kontra Dekkonline.
Ulempen med 240 bakdekk 😅

Betaler nå 3500,- nok foran/bak og regner med de har holder ut sesongen så langt innenfor dekkbudsjettet :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar