Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

rolf-arne skrev: 04 nov 2022, 12:54 Uenig , neida - prøver å lære - med bare 4 sesonger på MC- så er det en del nytt som må fordøyes - så leser og utfordrer både dekk produsenter og andre , ved å spørre - hvorfor er det slik?? gode svar gir ny eller bedre kunnskap.

Viktigste jeg har lært at det er enorm forskjell på mc-dekk og bil-dekk , og at friksjon på mc-dekk stort sett er den samme i sving som ved rett frem kjøring- det siste tok litt tid å fordøye... men OK er det sånn så er det sånn. :twothumbs:
Som med det meste i livet så litt slik at jo mer man lærer innenfor et emne, jo mer skjønner man at man ikke kan eller skjønner :scratch Altid redd for folk som påstår de kan alt innenfor gitt felt...

Litt usikker på hva du tenker på med samme friksjon i sving som rett frem men liker litt kakestykke prinsippet, at jo større del av kaka man bruker på fart, jo mindre har du igjen til bremsing. I sving. Rett fram har man 100% til bremsing.

Men er jo mye annet som påvirker friskjonen også, en ting man merker godt er at selv om bremser hardt må det likevel være mykt og progressivt, jo mer man bremser, jo større kontakt mellom dekk og bakke og da kan man igjen bremse enda harderer osv.

Og ikke minst bruk av gassen, at man har litt pådrag gjennom svingen så ikke blir for mye vekt på forhjulet . Selv om ikke redd for å bremse ganske hardt inn i sving. Greit at god regel å gjøre seg ferdig med bremsing før svingen men MotoGP gutta bremser dypt inn i svingen uten at dermed sagt skal kopiere deres teknikk på landeveien :knegg En "riktig" sving er skarpest midt på så ikke ulogisk at kan være på brems en stykke inn i svingen mens fremdeles ikke har fullt nedlegg.

Mange dekk har jo mykere gummiblanding på sidene enn på midten (2CT etc), da har man jo faktsik bedre grep i sving enn rett fram, i tillegg har særlig sportsdekke nokså flate sider (spiss profil) så får mer kontaktareal ved nedlegg og også da bedre grep (vel mest fremtredende bak så effektsterke sykler kan få kraften ned i bakken).

Men friksjon og dynamikk er fryktelig komplekse saker. Er ingeniør og jobbet mye med dynamiske beregninger og testing både i bil- og forsvarsindustrien men dette er ikke enkelt...

Ble litt vel opphengt i dekk en stund etter 3 ufrivillige skauturer på 3 år og overtenkte litt ifht hvordan påvirket friksjon etc. Så til slutt måtte jeg bare prøve å ikke tenke for mye og bare kjøre avslappet og "bra", må kjøre med litt selvtillit. Men merker fikk litt tilbakefall nå :lol
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

Må bare si meg helt enige med begge de to siste - når jeg tidligere bemerket grep / friksjon på dekk på rett vei kontra sving så var ikke stopp effekten i bildet. Helheten er altid litt større enn hva man i øyeblikket beskriver. Har hatt mine rare turer - værste var vått der det ikke skulle vært vått og masser av løv - og sleipe fra en bekk som hadde tatt veien over veibanen akkurat bak en bakke topp... hadde massevis med flaks og det gikk godt... så joda det å kjøre på vei er sammensatt og til dels uforutsigbart.

Men i søken etter å finne de gode enkelttingene så må man ta en ting om gangen-- nå har jeg såvidt begynt å nyte kjøring etter utforkjøringa, men ribbeina er en stadig påminnelse om mulige konsekvenser. Auuuu
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 04 nov 2022, 13:15Men å kjøre drittfort i regnvær innebærer såpass mange ukjente farer at det ikke er noe en bør strekke strikken for mye på-man ser ikke dieselsøl eller fettkladder som har falt av svingskiver..og friksjonen ER lavere uansett dekk.
Tror leste en gang at ca 70% av grepet på våt kontra tørr asfalt selv om sikkert mange faktorer som påvirker dette forholdstallet.

Kan opplagt ikke kjøre like fort i regn, nei. Men synes faktisk veldig god trening å kjøre semi-fort i regn, må være supermyk på alt man gjør, bremsing, giring, nedlegg, gass etc. Fint for å legge til seg gode vaner også for kjøring i tørt :thumleft Noen fått for seg at når man skal kjøre fort så er det riv og røsk men helt snudd på hodet...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

RobinTr
Innlegg: 3
Registrert: 17 feb 2023, 19:30
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S

Dekk grus/asfalt?

Legg inn av RobinTr »

Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler😄

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekk grus/asfalt?

Legg inn av AJ »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler😄
Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no, @RobinTr :vs !
Flott sykkel du har, forresten :thumleft .
Regner med at du fikk denne levert med Mitas Terra Force-R?
Mange er visst skeptiske til disse. Selv er jeg storfornøyd med disse slovenske dekkene, men de er ikke førstevalget om man tar sikte på litt tøffere gruskjøring.
Da vil ganske sikkert disse passe bedre. Om du skulle være interessert å sjekke ut en annen og mer egnet Mitasvariant:

https://www.mitas-moto.com/en/products/ ... -08-enduro
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler😄
Kjørte på Pirelli Scorpion Rally STR (viktig at STR da ikke-STRen er mye mer offroad rettet) i fjor etter å ha sett veldig mye bra omtale. 70/30 dekk men sitter veldig bra på asfalt samtidg som har skikkelige knaster (ikke bare grove spor) så bra også på grus. Sikkert mindre bra på gress, søle, snø etc siden lave knaster men ikke utfordret dette. Bråker lite selv om ikke "Chevron" knaster.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Dekk grus/asfalt?

Legg inn av Olav K »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler😄
For kjøring på grusveier med normal kvalitet, slik at man kan kjøre med en vanlig familiebil/lekeSUV, vil de fleste dekk være gode nok. Mer grusvennlige dekk vil dog være mer solide.
I denne kategorien er min erfaring at f.eks Michelin Anakee Adventure gjør jobben på en grei måte, og du beholder stort sett asfaltegenskapene.

Skal du over på veier av typen "to dype hjulspor med gress i midten og på sidene" vil jeg vurdere grovere mønster, type Mitas E07, Motoz Tractionator GPS eller lignende. Kanskje Conti TKC 70, som har et litt snillere mønster, men funker sålenge det er tørt.

Hakket over der igjen finner du Conti TKC 80, Anakee Wild, Metzler Karoo 4 (styr unna Karoo 3), men da ofrer du gjerne litt presisjon og grep under mer sportslig kjøring på asfalt. Slites også noe fortere.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Dekk grus/asfalt?

Legg inn av Roargutten »

Olav K skrev: 21 feb 2023, 08:30
RobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler😄
For kjøring på grusveier med normal kvalitet, slik at man kan kjøre med en vanlig familiebil/lekeSUV, vil de fleste dekk være gode nok. Mer grusvennlige dekk vil dog være mer solide.
I denne kategorien er min erfaring at f.eks Michelin Anakee Adventure gjør jobben på en grei måte, og du beholder stort sett asfaltegenskapene.

Skal du over på veier av typen "to dype hjulspor med gress i midten og på sidene" vil jeg vurdere grovere mønster, type Mitas E07, Motoz Tractionator GPS eller lignende. Kanskje Conti TKC 70, som har et litt snillere mønster, men funker sålenge det er tørt.

Hakket over der igjen finner du Conti TKC 80, Anakee Wild, Metzler Karoo 4 (styr unna Karoo 3), men da ofrer du gjerne litt presisjon og grep under mer sportslig kjøring på asfalt. Slites også noe fortere.
Støtter Olav på mange av disse valgene.

Jeg ville nok gått for TKC 70 fremme og TKC 70 ROCKS bak. Da har en du kjempekombo som sitter bra på tørr/våt asfalt og som fungerer utmerket på grusen.
Vanlig TKC 70 bakdekket er blankt på midten for bedre sliteevne, dette gjør det litt glatt rett frem på grusen, derfor valget av ROCKS utgaven bak.

Eller er både Anakee Wild og TKC 80 også gode alternativer, men da enda grøvre og vil gi litt mer støy ved asfaltkjøring.

Jeg selv varierer litt, men innenfor TKC 80, Anakee Wild, Motoz Rallz / Motoz Tractionator Adventure. Dette er dog grove dekk og ikke sikkert er nødvendig for ditt bruksmønster.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

RobinTr
Innlegg: 3
Registrert: 17 feb 2023, 19:30
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av RobinTr »

Spørs nok om jeg ikke går for TKC 70/TKC 70 Rocks ja😄 ser ut til at folk er fornøyde med de👍 takk for svar folkens😎👍

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Roargutten »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 16:12 Spørs nok om jeg ikke går for TKC 70/TKC 70 Rocks ja😄 ser ut til at folk er fornøyde med de👍 takk for svar folkens😎👍
Et godt valg det 👍

Sjekk denne:
https://www.snikkeren-mc.no/continental ... rfaringer/
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 16:12 Spørs nok om jeg ikke går for TKC 70/TKC 70 Rocks ja😄 ser ut til at folk er fornøyde med de👍 takk for svar folkens😎👍
Vurderer å gå for disse ved neste dekkbytte siden det kanskje ligger an til mer gruskjøring framover:

https://www.mitas-moto.com/en/products/ ... 36%7D&l=en


Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

RobinTr
Innlegg: 3
Registrert: 17 feb 2023, 19:30
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av RobinTr »

Det er nok noen ålreite dekk det også AJ👍

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 19:20 Det er nok noen ålreite dekk det også AJ👍
Vil tro det, ja.
Min erfaring på mine KTM 1290'er er at Mitas Terra Force-R holder lengst, 14000 km. og mer og med Bridgestone Battlax Adventure A40, som en god nummer to (ikke A41, som slites ned fortere, er min erfaring) med hensyn til slitasje og kjørelengde ned på TWI markørene på dekket. Deretter Conti og Pirelli og Metzeler.

Har kjørt på alle disse og kommer stadig tilbake til Mitas :) .
Men skal nevnes at jeg aldri har kjørt på Mitas E-07 Enduro Trail, så jeg vet naturligvis ikke hvordan disse fungerer på KTM 1290 SA S.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Jeg kjørte en sesong med Dunlop Trailsmart på Super Ténéréen, disse var jeg ikke fornøyd med. Det er 90/10 dekk, og opplevdes veldig utrygge f.eks i situasjoner hvor jeg skulle krysse den høye midtryggen mellom hjulsporene på traktorveier. De hadde absolutt ingen sidegrep i disse situasjonene.
Derfor valgte jeg i fjor å gå til 70/30 dekk, og satte på Bridgestone Battlax Adventure AT41. Disse ble lansert i fjor og hadde allerede bra omtale på flere dekktester. Jeg er kjempefornøyd med disse til alt jeg har brukt dem til. På asfalt (det er jo der jeg kjører mest) virker de veldig trygge både på tørt og vått, og bråker ikke. På fin grusvei funker omtrent alt, så det er ikke så viktig. Men på dårlige og lite brukte skogsveier som jeg kjører en del på har disse virkelig gjort en forskjell. Godt grep i akselerasjon og brems, og veldig godt sidegrep. Starter sesongen med disse som nå har rullet ca 4000 km og er like fine ennå. Mye trolig blir det neste dekksettet også AT41.
https://www.bike.no/nyheter/nytt-fra-br ... rail-at41/

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

De fleste av oss får vel ikke testet SÅ mange forskjellige dekk og begrenset hvor vitenskapelig det blir. Og jeg er helt klart hverken Rossi eller Ullevålseter så ville ikke hørt for mye på meg.

Men Chaparral Motorsports har gjort nokså grundige sammenligningstester, beste jeg har sett og absolutt medvirkende til mine valg. Riktignok fra 2020 men mesteparten av dekken diskutert her er med.

2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar