Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av SveinHa »

1993 BMW R1100RS totalvekt 450 kg
2021 Yamaha YZF125 totalvekt 320 kg
Sist redigert av SveinHa den 31 aug 2023, 12:29, redigert 1 gang totalt.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

SveinHa skrev:1993 BMW R1100RS totalvekt 450 kg
2021 Yamaha YZF125 totalvekt 320 kg
Rart om ingen kjører slike sykler og kan gi tilbakemelding på hva de bruker av dekk.

Etter prat med en dekk'mann så fikk jeg også en aha opplevelse, når det kom til hvorfor det ofte oppleves så stor forskjell i slitasje på omtrent like tunge sykler,

Motorkraft var svaret, for stor bruk av krsft gjør at hjulet "små" spinner og derved slites ned som med sandpapir...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av SveinHa »

Var innom noen dekksjapper i går og endte opp på BestDrive/Dekkmann. Poden fikk seg et Michelin Pilot Street (samme som stod på sykkelen fra før) og jeg kjøpte et Metzeler Roadtec 01 så får vi se hvordan det utvikler seg... Levering man/tirs
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av SveinHa »

SveinHa skrev: 01 sep 2023, 11:49 ...kjøpte et Metzeler Roadtec 01 så får vi se hvordan det utvikler seg...
Første prøvetur i dag og kan konkludere med at jeg har fått meg "ny" sykkel. Dette var en heeeelt annen verden enn det gamle (som skulle være nesten nye iflg. selger) Bridgestone Battlax Sport Touring. Nå slipper jeg å kjempe med styret gjennom svingene og kan til og med styre ved å flytte kroppsvekten. Grandios forbedring :twothumbs:
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Brigg »

SveinHa skrev: 13 sep 2023, 08:24 Første prøvetur i dag og kan konkludere med at jeg har fått meg "ny" sykkel. Dette var en heeeelt annen verden enn det gamle (som skulle være nesten nye iflg. selger) Bridgestone Battlax Sport Touring. Nå slipper jeg å kjempe med styret gjennom svingene og kan til og med styre ved å flytte kroppsvekten. Grandios forbedring :twothumbs:
Har du noen tanker om hva forbedringen skyldes? Er det dekktypen eller er det forskjellen i slitasje mellom gammelt og nytt?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av SveinHa »

Brigg skrev: 13 sep 2023, 09:00 Har du noen tanker om hva forbedringen skyldes? Er det dekktypen eller er det forskjellen i slitasje mellom gammelt og nytt?
Har litt for lite greie på det men det gamle framdekket var litt "kantete". Prøvde å slipe bort toppene og det hjalp en del. Den blå plastslangen er en mer perfekt bue og du ser jo hvordan dekket er kantete i forhold til den:
IMG_20230624_195755_438.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Brigg »

Den slitasjen var ganske tydelig. For øvrig smart å bruke en slange til å sjekke. Tror jeg må lete i kassen med slangerester og se om jeg finner en egnet slange så skal jeg gjøre samme testen på mine dekk.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

Har du kjørt med feil dekktrykk …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 13 sep 2023, 10:38 Har du kjørt med feil dekktrykk …
Nope, men vet ikke hva som har skjedd før min tid...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ketil »

Da har jeg på tampen av sesongen fått lagt om til Mitas E7+. Hadde egentlig tenkt å prøve samme dekk som @Kjellv, Dunlop Raid, men lokal forhandler skulle ha drøye 8000 for et sett. Har hatt lyst til å prøve 50/50 dekk og har lest mye bra om E7. Bestilte hos Online MC i Stryn og fikk levert til Finnmark på under ei uke. Skal prøve å få en testtur på skogsbilveier i Pasvik i helgaBilde Legger ved et par bilder av de ferske dekka, og ja, GSA`n er skittenBilde
Bilde

Bilde

Bilde


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Roadtec01 er et meget bra touringdekk. Jeg er på mitt fjerde sett Roadtec01SE og hatt 6-7 sett Roadtec01, og for meg er det ingen andre dekk som gjelder..
Meget holdbare, sportslig profil og har aldri sluppet grepet.

Har kjørt med andre BMWer som har sverget til Bridgestone og Michelin, og jeg har konkludert med at Metzeler passer meg og sykkelen mye bedre.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Siden jeg ikke husker om denne brukertestsiden er lagt inn her i denne dekktråden, søkte jeg i stedet for å bla gjennom 165 sider.
Men ingen treff på søkeordet Tyretest.

Så da legger vi den likesågodt inn sånn at folket her inne kan gå inn å se hva andre brukere mener de ulike merkene.
Sjekket nå nettopp selv hvilke erfaringer andre har med Maxxis Promaxx, som jeg jo har gått til innkjøp av til min Moto Guzzi V7 850 Special.

Så for øvrig på Tirendo.no hvor jeg bestilte bakdekket i går at prisen i dag har falt med en drøy femtilapp... Grunnet kronekursen, kanskje :scratch ?
Uansett for lite til at jeg vil prøve meg på et framstøt om å få samme pris på min bestilling overfor Tirendo. Hadde antakelig ikke nyttet likevel...
Men hadde jeg ventet til i dag hadde jeg altså spart ytterligere noen kroner.

Uansett, her er linken til Tyrestest.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bra testside @AJ :thumleft Noe som også har brukeres formeninger, da får man et mer nyansert bilde.
Forskjellige kjøretøy og førere med litt avvikende preferanser,

Er det forresten noen som har testet Dunlop Trailmax Mission (også kalt TRX) både foran og bak?
https://www.dunlop.eu/no_no/motorcycle/ ... ssion.html
Syns det mønsteret ser ut til å være noe som kan passe mine behov.
Søkte her og så bare en som hadde kjørt en utenlandstur med kun bakdekket.

Er på mitt andre sett Continental TKC 70, noe jeg er fornøyd med og som funker knall på både tørr og våt asfalt.
Også på våt og kompakt grusvei, men ikke så veldig bra på løsere grus.
Alltids lurt å prøve noe nytt innimellom.

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

Gammelsmurfen skrev: 22 okt 2023, 21:39 Bra testside @AJ :thumleft Noe som også har brukeres formeninger, da får man et mer nyansert bilde.
Forskjellige kjøretøy og førere med litt avvikende preferanser,

Er det forresten noen som har testet Dunlop Trailmax Mission (også kalt TRX) både foran og bak?
https://www.dunlop.eu/no_no/motorcycle/ ... ssion.html
Syns det mønsteret ser ut til å være noe som kan passe mine behov.
Søkte her og så bare en som hadde kjørt en utenlandstur med kun bakdekket.

Er på mitt andre sett Continental TKC 70, noe jeg er fornøyd med og som funker knall på både tørr og våt asfalt.
Også på våt og kompakt grusvei, men ikke så veldig bra på løsere grus.
Alltids lurt å prøve noe nytt innimellom.

Min kompis har dette Dunlop dekket på som 1250GS og der disse slipper ut av svingene på vått, så sitter mine Conti TKC70 som klistret. Å ligge bak han i følge er scary rett og slett, så nei takk til de og her blir det Continental TKC 70 foran og Rocks bak videre på ferden :twothumbs:

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

ErikW skrev: 22 okt 2023, 22:24
Gammelsmurfen skrev: 22 okt 2023, 21:39 Bra testside @AJ :thumleft Noe som også har brukeres formeninger, da får man et mer nyansert bilde.
Forskjellige kjøretøy og førere med litt avvikende preferanser,

Er det forresten noen som har testet Dunlop Trailmax Mission (også kalt TRX) både foran og bak?
https://www.dunlop.eu/no_no/motorcycle/ ... ssion.html
Syns det mønsteret ser ut til å være noe som kan passe mine behov.
Søkte her og så bare en som hadde kjørt en utenlandstur med kun bakdekket.

Er på mitt andre sett Continental TKC 70, noe jeg er fornøyd med og som funker knall på både tørr og våt asfalt.
Også på våt og kompakt grusvei, men ikke så veldig bra på løsere grus.
Alltids lurt å prøve noe nytt innimellom.

Min kompis har dette Dunlop dekket på som 1250GS og der disse slipper ut av svingene på vått, så sitter mine Conti TKC70 som klistret. Å ligge bak han i følge er scary rett og slett, så nei takk til de og her blir det Continental TKC 70 foran og Rocks bak videre på ferden :twothumbs:
Takk for nyttig info! Jeg så at det var en tilbakemelding eller to på vått som var litt negative, høres ut som jeg bør styre unna da.
På asfalt er TKC70 helt konge, enten den er tørr eller våt - sitter som limt.
Har du testet både "vanlig" TKC70 (tror egentlig det kalles Trail) og Rocks bak?
Noe erfart forskjell i så fall?

Svar