Deler til Seca 750

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
kijons
Innlegg: 9
Registrert: 06 jun 2010, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 750 Seca
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Deler til Seca 750

Legg inn av kijons »

Hei hei

Har anskaffet meg en Yamaha xj 750 seca, der jeg trenger noen deler, men det ser jo ut som om de er umulig å finne?

Til dere alle....vet dere hvor jeg kan finne et komplett speedometer eller en bremseskive foran i første omgang?

På forhånd takk for hjelpen.



ps......Til dere som har en slik sykkel......ser at det sitter en liten hvit "beholder" under styret på sykkelen (høyre side) som er tom, hva kan det være for no`?

mvh

Jon

XS750
Innlegg: 2
Registrert: 15 mar 2010, 20:32
Motorsykkelen din: 1977 Yamaha XS750
Sted: Oslo

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av XS750 »

Hvilken årsmodell er det vi snakker om.

Jeg har en 1980 XS400 som delesykkel.

kijons
Innlegg: 9
Registrert: 06 jun 2010, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 750 Seca
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av kijons »

Hei

Jeg har en 1984 modell, trur ikke bremseskiva går til denne som jeg har. Ei heller speedometeret. Har søkt mye å nettet uten hell ](*,)

js

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av Duville »

kijons skrev:Hei

Jeg har en 1984 modell, trur ikke bremseskiva går til denne som jeg har. Ei heller speedometeret. Har søkt mye å nettet uten hell ](*,)

js

Kanskje han som solgte den hadde grunn til å selge??

kijons
Innlegg: 9
Registrert: 06 jun 2010, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 750 Seca
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av kijons »

he he....der fikk jeg den :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37930
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av AJ »

Du har selvfølgelig sjekket med Elpack?

Velkommen til MCsiden.no, forresten :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kijons
Innlegg: 9
Registrert: 06 jun 2010, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 750 Seca
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av kijons »

Hei hei

Fra forrige innlegg......NEI! det var ikke derfor han solgte den. Han hadde rett og slett litt for mange sykler. Speedometeret viste jeg om da jeg kjøpte sykkelen, men ikke bremseskiven. Sikkert ikke no big deal og få tak i nytt, men siden den ligger på rundt 1500-2300,-.kroner, prøver jeg andre metoder først.

Nei, jeg har ikke sjekket så mye rundt enda, da dette er helt nytt for meg, men takk for tipset. Tar gjerne i mot fler nettadresser :=D>

på forhånd takk for hjelpen.

Jon

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av Erman »

@ kijons

Jeg har nylig (april) importert en slik 1982 XJ750 Seca (første gang reg. i Norge 1984), så vi kan være til hjelp for hverandre...

Først ville jeg surfet til xjbikes.com
Det er en ressursside med masse flinke folk (hovedsaklig amerikanere).

Du finner mye brukt på ebay.com

Wemoto i Storbritannia har en del deler: http://www.wemoto.com/bikes/Yamaha/XJ_750/82-84

Her er ellers svar til dine spørsmål fra første post:
Hvorfor trenger du ny bremseskive? Er den skeiv, for tynn (5 mm er standard) osv. ? Du finner nye bremseskiver hos brems.no , men det kan være lurt å forsikre seg om at de vil passe. Ikke glem at høyreskive og venstreskive er forskjellige mtp rotasjonsretning. Feil montering kan føre til at bremseklossene slites fortere enn forventet.

Den hvite beholderen under styret er Hovedsylinderen, og inneholder bremsevæske til kalipperne foran. Denne er underlig plassert, men Yeimåha må ha tenkt "ut av syn, ut av sinn" da de designet sykkelen. IKKEkjør uten at denne er toppet med bremsevæske, samt en overhaling av kalipperne foran.
Følg wire fra bremsehendel til hovedsylinder. Denne går til en pumpe som trykker væske nedover i systemet.
Under er en link til Jalmars overhaling av en Kawasaki, men fremgangsmåten er lik for XJ750. Jeg har nylig avsluttet overhaling etter Jalmars post, og det gikk kjempefint. http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=704

Komplette speedo til Seca er vanskelig å finne per dags dato. Du må gjerne finne vrakhandlere eller internett, men det vanligste når speedoen er såpass gåen at alt må skiftes ut, er at man erstatter den med et noe enklere system. Dette innebærer riktignok tukling med de elektriske koblingene, men er fullt gjennomførbart.
Sist redigert av Dexter den 18 jun 2010, 10:44, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Redigert linker
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

kijons
Innlegg: 9
Registrert: 06 jun 2010, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 750 Seca
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av kijons »

Hei og takk for et raskt svar :-)

Grunnen til at jeg må skifte bremseskive er at det er en ca 2 cm lang sprekk i bremseskiven. Tusen takk for opplysningene til forskjellige nettsteder iht. deler til min sykkel. Når det gjelder speedometeret, viste jeg om at km nåla gikk sine egne veier :redface , så....det hadde vært en ide og vist hvor mye jeg ligger i når jeg kjører...i tillegg er også km nåla knekt. vet ikke om det går ann og skifte bare den ene delen...eller om jeg må bytte ut hele speedometeret. Vile si at sykkelen er i meget god stand iht årgang og pris. Jeg bruker sykkelen frem og tilbake til arbeide hver dag. Lakken på sykkelen er dårlig, så jeg har avtalt med et lakkeringsverksted om at jeg leverer delene til høsten (når sykkelen står alikevel inne). Fikk en pris på 2500,- så dette hørtes lovende ut. Prøver å få kromen på motoren blank og har prøvd forskjellige virkemidler....har du noe forslag der?


mvh

Jon

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av Erman »

Km-telleren kan du midlertidig erstatte med en sykkelcomputer. Det blir en "ghetto-mod", men er fullt brukbart. Bare pass på at den går opp til 3 siffer...

Man kan bytte ut deler av instrumentene, så lenge du får tak i erstatningsdeler. Vet om et par demonterte instrumentpaneler på ebay. Bare å sjekke der.

Motorblokken er i aluminium, så jeg tror ikke krompolish gjør nytten der. Jeg brukte kobberbørste og Dremel første gang. Det fungerte sånn til dels. Nå vasker jeg bare med Aluvask.


Men jeg vil fraråde deg fra å kjøre med tom hovedsylinder, med mindre denne er erstattet med en nyere variant? Har du fungerende forbremser?
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

kijons
Innlegg: 9
Registrert: 06 jun 2010, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 750 Seca
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av kijons »

Heisann....det visste seg at den hvite boksen under styre IKKE var tom likevel....det så bare slik ut :redface.... boksen har vært i kamp med solen :D Ja, det går sikkert an og erstatte km telleren med en annen, men jeg venter og ser om det dukker opp noe etterhvert. Kjøpte du din sykkel på finn eller?



mvh

Jon

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av Erman »

Jepp.. Fant en veldig fin rødtopp som en mossefamilie skulle gifte bort.... :lol

Som sagt, sykkelcomputer funker som en erstatning.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

kijons
Innlegg: 9
Registrert: 06 jun 2010, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 750 Seca
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av kijons »

Så flott....så denne jeg også. Den var utrolig fin. :thumleft Skal sjekke opp noe annet vedr. km telleren. Helt håpløst å kjøre slik i lengden, særlig når jeg og kona drar ut på E6 ](*,) ...litt kjekt å vite hvor mye man ligger i liksom... :redface

ha en god dag


mvh

Jon

mekkern
Innlegg: 7605
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av mekkern »

Sigma sykkelcomuter fra claes-ohlson funker gull til 300+
denne kan du programere til hjulstørrelsen -sjekke med gps og korrigere slik at den er 100%
her har du alle funksjoner som trip total klokke snittfart/maxfart kjøretid.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Deler til Seca 750

Legg inn av Erman »

mekkern skrev:Sigma sykkelcomuter fra claes-ohlson funker gull til 300+

Det er her jeg begynner å lure på hva enkelte syklister driver med....
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Svar