Om lys

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Om lys

Legg inn av gbruaset »

Hei!

Har lyst å sette ekstra lys på min suzuki v strom, og da er det særlig disse jeg har lyst på ! http://www.twistedthrottle.com/trade/pr ... w/5283/203" onclick="window.open(this.href);return false;

1: er dette lov i norge?

2. Led lys krever jo lite strøm, det burde ikke knekke batteriet å montere på disse??

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Om lys

Legg inn av RuneMC »

For bil er det regel om en maks grense for lysstyrke totalt som måles i lux eller cd (candela). Ser ut som om det er regler for lykter produsert etter 1994 at hver lykt skal være merket med hvor mange prosent av maks lysmengde lykten bidrar med, og deretter blir det bare å summere opp hovedlys og evt ekstralys og se at man kommer under 100% ( dvs < 480 lux)

Personlig syntes jeg LED lysene så vel blå ut og det er ofte et problem med første generasjoners "hvite" LED. Det begynner å komme LED i handelen nå som er såkalt "varmgul" og disse gir det som oppfattes som hvitt/gulhvitt lys. (Egner seg dermed også for spot'er innendørs som til nå har gitt altfor blått lys - jeg erstattet nettopp 22W lysstoffrør på kjøkkenet med totalt 10W varmgule LED-spot'er fra Clas Ohlson pga energibesparelsen og at man da unngår disse miljøfarlige lysstoffrørene). Hvis du ser på linken under så står det under §28-4 Kjørelys "11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys." Tror neppe at fargen tillates annerledes på MC...

Fant forøvrig denne som lister mange forskjellige krav til merking, lysstyrke, lysbilde, høyde osv...
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... 8-028.html
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Om lys

Legg inn av tagesk »

RuneMC skrev: jeg erstattet nettopp 22W lysstoffrør på kjøkkenet med totalt 10W varmgule LED-spot'er fra Clas Ohlson pga energibesparelsen
Ikke for å ødeleggen den fine følelsen av energisparing, men som regel er det lite å spare med LED i et 220V anlegg.
Over en LED er det et spenningsfall på noen volt (la oss si 2) og strømmen er liten (la oss si 20 mA). Det vil si at en LED bruker noe slikt som 0.04W.
Det er veldig lite.

MEN (det er alltid et men).
De 20 mA kommer fra et 220V anlegg.
Forbruket av energi er derfor nesten 5W. Av dette går 96% prosent bort i strømforsynignen.
Har du 20 LED i parallell (slik de nesten alltid er koblet) bruker de 20 x 20mA x 2V = 0.8W.
Men strømforsyningen bruker 20 x 20mA x 220V = 88W.

88W med lysstoffrør er ganske mye.

Situasjonen med halogen er enda værre. Der kjøper man en 20W 12V halogen for å erstatte en 60W lyspære.
Igjen den fine følelsen av energisparing.
Men 20W i 12V drar halvannen A.
De halvannen Ampere må hentes fra et 220V anlegg.
Der utgjør halvannen Ampere 330W.
Ved å bytte ut en gammeldags 60W pære med en moderne 20W halogen har man femdoblet energiforbruket.
Kjenn på strømforsyningen så kjenner du hvor pengene dine tar veien.

Situasjonen er bedre på motorsykler. Men også der må man inn med en mostand for å begrense spenningen.
I et 14V anlegg (blant amatører kjent som et 12V anlegg) går 4/5 av energien bort i varme.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Online
mekkern
Innlegg: 7657
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Om lys

Legg inn av mekkern »

Tage.....tror du skal regne dette en gang til-med riktige formler.

den 30Whalogenpæra bruker med trafo/likeretter max 32-33watt-av 220v nettet...
Når det gjelder LED så er "tilleggsforbruket" %vis litt større men ikke så mye...litt avhengig av diodetype..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Om lys

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev: den 30Whalogenpæra bruker med trafo/likeretter max 32-33watt-av 220v nettet...
Herregud - jeg må jo være full. 35 i skyggen får ta skylden.
Det opprinnelige spøsmålet var heldigvis knyttet til 12V.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Online
mekkern
Innlegg: 7657
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Om lys

Legg inn av mekkern »

varme kan være farlig ja... må få i seg nok veske... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Om lys

Legg inn av gbruaset »

Men - er det lov i norge, tror dere?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Om lys

Legg inn av Snikkeren »

For at lyktene skal være lovlig i Norge må de være E merket. På lyset som står på sykkelen fra før, skal det stå et E merke og et tall. Den totale summen av alle kjørelysene kan ikke overstige 100 (100 % av 480 lux).
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Om lys

Legg inn av tagesk »

Snikkeren skrev:For at lyktene skal være lovlig i Norge må de være E merket. På lyset som står på sykkelen fra før, skal det stå et E merke og et tall. Den totale summen av alle kjørelysene kan ikke overstige 100 (100 % av 480 lux).
Bilde

For tiden, her i EU (og derfor i lyderiker som Norge vil jeg tro) kan du ha

- Inntil to nærlys. Skal være symmetrisk.
- Inntil to fjernlys. Behøver ikke være symmetrisk
- To tåkelys eller "kjørelys". Skal være symmetrisk.
- "Uendelig" med "markeringslys".

Tåkelysene kan bare brukes sammen med parkyls.

Alt skal være E-merket. Antallet lamper, sammen med E-merkingen, sikrer at du ikke får for mye lys.

Det vil si at oppsettet jeg har ikke er tillatt. Jeg har tre fjernlys.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Om lys

Legg inn av Snikkeren »

tagesk skrev:
Snikkeren skrev:For at lyktene skal være lovlig i Norge må de være E merket. På lyset som står på sykkelen fra før, skal det stå et E merke og et tall. Den totale summen av alle kjørelysene kan ikke overstige 100 (100 % av 480 lux).
Bilde

For tiden, her i EU (og derfor i lyderiker som Norge vil jeg tro) kan du ha

- Inntil to nærlys. Skal være symmetrisk.
- Inntil to fjernlys. Behøver ikke være symmetrisk
- To tåkelys eller "kjørelys". Skal være symmetrisk.
- "Uendelig" med "markeringslys".

Tåkelysene kan bare brukes sammen med parkyls.

Alt skal være E-merket. Antallet lamper, sammen med E-merkingen, sikrer at du ikke får for mye lys.

Det vil si at oppsettet jeg har ikke er tillatt. Jeg har tre fjernlys.

[TaSK]
Man har på bil (under 3,5 tonn) lov til å montere 2 ekstra fjernlys. Man kan ikke montere 3 eller 1. Hvordan reglene er for mc der vet jeg ikke. Regner med det er som fjernlys han skal montere det.

Selv om antall lamper stemmer med regelverket, og de er E merket, vil det ikke si at man er innenfor lovlig total lysstyrke automatisk. Da jeg monterte ekstralys på bilen min monterte jeg ekstralys med tallet 37,5. Originallysene på bilen min hadde tallet 12,5. Da kom jeg akkurat opp i 100%. Disse lysene kunne jeg ikke montert på den gamle bilen min som hadde originalt 20 på hver av lampene.

Så lenge man holder seg innenfor 100% tror jeg ikke han får problemer med politiet.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Om lys

Legg inn av tagesk »

Snikkeren skrev:Da jeg monterte ekstralys på bilen min monterte jeg ekstralys med tallet 37,5.
Originallysene på bilen min hadde tallet 12,5.
Det må jeg si - regner med at det ble litt forbedring med de nye lysene!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Online
mekkern
Innlegg: 7657
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Om lys

Legg inn av mekkern »

nå er det faktisk straks godkjent med DOT og SAE merkede lys også...forandring i kjøretøyforskriften på gang. da har vi ennå større utvalg av ekstralys/markeringslys.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Om lys

Legg inn av RuneMC »

Hmm, tror ikke adapterne til LED- spot'ene bruker 88watt tilsammen - de blir knapt varme... men kan jo måle de når jeg kommer hjem... for lysstoffrør brukes ihvertfall en god del i trafoen som var veldig varm... og mens lysstoffrør må byttes jevnlig holder LED tilnærmet "evig" (uansett mindre ressurs-/energi-krevende å produsere... og uten kvikksølv...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Om lys

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev:...forandring i kjøretøyforskriften på gang. da har vi ennå større utvalg av ekstralys/markeringslys.
Vi andre holder pusten og sitter helt i ro mens du setter deg inn i de nye reglene :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Online
mekkern
Innlegg: 7657
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Om lys

Legg inn av mekkern »

Er stort sett at dispensasjonen som 3-4hjuls kjøretøy har hatt blir innlemmet i forskriften og at 2hjulingene får samme regler.
Dette gjør det enklere å benytte lykter fra fks usa eller andre markeder lovlig..ergo mye større utvalg. ;e
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar