Uønsket reklame = uønsket trafikk

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av RuneMC »

Fikk meg en liten tankevekker idag.

Har igrunnen ikke reservert meg mot uadressert reklame i postkassa pga at det av og til kan være greit med IKEA kataloger og slikt, men det meste går jo rett i papirsøpla...

Idag lå jeg bak en Latvisk registrert hvit varebil oppover til boligfeltet der jeg bor og det som trigget meg var at i en uoversiktlig sving under en jernbanebru så lå han relativt midt i veien... ga ham en tut siden jeg ikke liker tanken på å møte sånne når jeg kjører motsatt vei. Jeg parkerte hjemme og litt etter registrerte jeg at han kom tilbake fra litt lenger opp i feltet og stod lenge ved postkassestativet. Gikk ned for å ta en titt etterpå og da var det ikke noe oppslag fra håndverker som jeg tenkte, men masse ny reklame i postkassa.

Hmm, ved å ikke si nei til denne typen reklame så bidrar jeg faktisk ikke bare til mer papiravfall (med negative miljø-konsekvenser) men også til å importere mer trafikk til veiene våre som er helt unødvendig og potensielt farlig.

Har nå bestilt "Nei til reklame" merkelapp fra renovasjonsselskapet.

Rett skal være rett, endel norske kjører også som de skulle fått lappen pr brevkurs, men LT, LV og PL biler er nå engang overrepresentert med dårlig kjøring etter det jeg har sett ved selvsyn - og ser absolutt ingen grunn til å sponse det, når formålet er så unyttig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av SheDevil »

Jeg har allerede reservert meg for uønsket reklame selv om det betyr at jeg kanskje kan gå glipp av noen "godbiter" innimellom men det jeg ikke vet noe om, har jeg ikke godt av :-J

Er altfor mye reklame som kommer i postkassa, det er det ingen tvil om gitt :mk
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av Snikkeren »

Tror nok ikke de latviske "arbeiderne" hadde latt seg stoppe av en liten klistrelapp på postkassen. ](*,)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av SheDevil »

Snikkeren skrev:Tror nok ikke de latviske "arbeiderne" hadde latt seg stoppe av en liten klistrelapp på postkassen. ](*,)
Skulle du motta uadressert reklame på tross av at du har reservert deg bør du klage til Forbrukerombudet, telefon 23 40 06 00, e-post post@forbrukerombudet.no. Du kan også klage til ditt lokale postkontor, eller si fra til Postens kundeservice sentralt, tlf. 810 00 710 eller e-post kundeservice@posten.no.
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av RuneMC »

Er vel stort sett Norpost.no som distribuerer ren uadressert reklame som dette var... og vil nok klage til forbrukerombudet om det ikke respekteres ja...

Men er nok avhengig av at en sterkere opinion mobiliserer mot dette for at det skal merkes... dessverre vil nok bilene kjøre stort sett samme ruta om det er 10kg eller 20kg reklame som skal distribueres...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av SheDevil »

Det har du nok dessverre rett i, sånn sett ja :-k
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av Snikkeren »

cbrdama skrev:
Snikkeren skrev:Tror nok ikke de latviske "arbeiderne" hadde latt seg stoppe av en liten klistrelapp på postkassen. ](*,)
Skulle du motta uadressert reklame på tross av at du har reservert deg bør du klage til Forbrukerombudet, telefon 23 40 06 00, e-post post@forbrukerombudet.no. Du kan også klage til ditt lokale postkontor, eller si fra til Postens kundeservice sentralt, tlf. 810 00 710 eller e-post kundeservice@posten.no.
No skal ikke jeg uttale meg om akkurat de latvierene der, men det er utrolig mange øst-europeere som farter rundt i landet og tar på seg diverse jobber. Ikke nok med at arbeidet sjeldent blir fagmessig utført, men stort sett så er de ikke mva registrert, eller registrert på noen som helst måte i Brønnøysundregisteret. Det at noen klager på at de legger reklame i postkassen deres tror jeg er det minste de har å bekymre seg over.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Gammelgutt

Re: Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av Gammelgutt »

RuneMC skrev: Rett skal være rett, endel norske kjører også som de skulle fått lappen pr brevkurs, men LT, LV og PL biler er nå engang overrepresentert med dårlig kjøring etter det jeg har sett ved selvsyn
Disse bilistene skremmer meg, ligger helt oppi hekken på forankjørende gjerne med store varebiler. Ser også stadig trailersjåfører som ikke holder avstand på motorveier. :bandana

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av RuneMC »

Har fått bekreftet at det var et bud som kjørte for Norpost.

Gir en ny dimensjon til diskusjonen om Norge virkelig trenger så mye arbeidskraft fra EU.
Er vel mer snakk om at det er en beleilig lavtlønnet arbeidskraft som norske arbeidsgivere vet å utnytte.
Billig for arbeidsgiverne, men dyrt for samfunnet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av pelsen »

RuneMC skrev:Har fått bekreftet at det var et bud som kjørte for Norpost.

Gir en ny dimensjon til diskusjonen om Norge virkelig trenger så mye arbeidskraft fra EU.
Er vel mer snakk om at det er en beleilig lavtlønnet arbeidskraft som norske arbeidsgivere vet å utnytte.
Billig for arbeidsgiverne, men dyrt for samfunnet.
Utenlandsk bud med bil fra hjemlandet som kjører i Norge...
Er man bosatt i Norge må man kjøre norsk bil som det er betalt norske avgifter på.
Det er ikke akkurat like vilkår for konkurranse.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av Baron von Waffel »

pelsen skrev:Utenlandsk bud med bil fra hjemlandet som kjører i Norge...
Er man bosatt i Norge må man kjøre norsk bil som det er betalt norske avgifter på.
Det er ikke akkurat like vilkår for konkurranse.
Nei. Og derfor er myndighetene ute etter å ta disse. Mange av dem risikerer å få krav om avgifter for import av sine biler. Slike krav sendes stadig. Men de må jo ha vært bosatt her en stund før det blir aktuelt.

Min svigersønn jobber nå som avisbud med bil. Han er nylig kommet hit fra england. Men bilen han bruker er kjøpt i Norge av meg og står derfor på norske skilter.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Gammelgutt

Re: Uønsket reklame = uønsket trafikk

Legg inn av Gammelgutt »

pelsen skrev:
RuneMC skrev:Har fått bekreftet at det var et bud som kjørte for Norpost.

Gir en ny dimensjon til diskusjonen om Norge virkelig trenger så mye arbeidskraft fra EU.
Er vel mer snakk om at det er en beleilig lavtlønnet arbeidskraft som norske arbeidsgivere vet å utnytte.
Billig for arbeidsgiverne, men dyrt for samfunnet.
Utenlandsk bud med bil fra hjemlandet som kjører i Norge...
Er man bosatt i Norge må man kjøre norsk bil som det er betalt norske avgifter på.
Det er ikke akkurat like vilkår for konkurranse.
Privatbil kan en kjøre i to år på utenlandske skilter som utlending i Norge. Hvordan det forholder seg ved yrkeskjøring vet jeg ikke.

Svar