Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Godtvoksen

Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av Godtvoksen »

Naar jeg sist host kjopte min VTX 1800 sa fulgte orginalpotte med pa kjopet. Det viser seg na at det mangler noen deksler mv. til orginalpotta og det vil koste ca 3000 NOK og bestille det som mangler av deler. Er dette noe det er urimelig og be om at selger bor dekke? Eller var det noe jeg burde ha skjekket nar jeg overtok MC og den demonterte orginalpotte? Hva mener dere?

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av mekkern »

Spørsmålet er jo om du "fikk med" eller om den var en del av kontraktsbeløpet? :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av Snikkeren »

Godtvoksen skrev:Naar jeg sist host kjopte min VTX 1800 sa fulgte orginalpotte med pa kjopet. Det viser seg na at det mangler noen deksler mv. til orginalpotta og det vil koste ca 3000 NOK og bestille det som mangler av deler. Er dette noe det er urimelig og be om at selger bor dekke? Eller var det noe jeg burde ha skjekket nar jeg overtok MC og den demonterte orginalpotte? Hva mener dere?
Hmm. Kanskje jeg burde sjekket originalpotten til Gliset. Det er fremdeles innpakket i pappen det var pakket inn i når jeg kjøpte sykkelen. :8-[
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av Geir »

Hadde forsøkt en henvendelse til selger uansett, men som mekkern skriver; avhenger av hva som faktisk er kontraktsfestet. Privat eller forhandlerkjøp btw?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Godtvoksen

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev:Spørsmålet er jo om du "fikk med" eller om den var en del av kontraktsbeløpet? :-k

Det var et privatkjop og det star vel at orginalpotte folger med, maa sjekke narmere kontrakten naar jeg kommer hjem fra ferie...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37918
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:Naar jeg sist host kjopte min VTX 1800 sa fulgte orginalpotte med pa kjopet. Det viser seg na at det mangler noen deksler mv. til orginalpotta og det vil koste ca 3000 NOK og bestille det som mangler av deler. Er dette noe det er urimelig og be om at selger bor dekke? Eller var det noe jeg burde ha skjekket nar jeg overtok MC og den demonterte orginalpotte? Hva mener dere?
Tok meg tid først nå til å lese denne posten. Synes det var en tildels voldsom kostnda på de delene som mangler... :-k
Litt rart at det mangler deler også synes jeg...
Da jeg solgte TDM'en med påmontert Laser Duo-Tech slip-on potter, fulgte begge originalpottene med og disse besto ikke av noen løse deler annet enn skruene til å feste på pottene på sykkelen. Dvs. si at deler som varmeskjold og festeanordninger/festeklemmer osv. var fastmontert. Originalpottene til TDM'en er slik konstruert at det ikke lar seg gjøre å fjerne såkalte "db-killers" fra utstøtningsrøret heller. Dvs. ingen løse deler over hodet.
Derfor synes jeg det er rart at originalpottene til VTX'en er laget slik at man kan fjerne/skru av deler på disse...

Jeg trodde faktisk at de fleste originalpotter er laget på samme måte som TDM-pottene, som én hel del hvor det er vanskelig å fjerne fastmonterte deler som f.eks. varmeskjold/pyntedeksler osv.

Om du burde sjekket om originalpottene var komplette før kjøp? Antakelig burde du nok det. Kun en svært imøtekommende selger vil dekke kostnaden kr. 3000,- så lang tid etter kjøpet - tror jeg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av MaxTron »

Godtvoksen skrev:
mekkern skrev:Spørsmålet er jo om du "fikk med" eller om den var en del av kontraktsbeløpet? :-k

Det var et privatkjop og det star vel at orginalpotte folger med, maa sjekke narmere kontrakten naar jeg kommer hjem fra ferie...
Dette er nok desverre helt etter hvordan ordlyden er ja :sorry
Står det Orginalpotte så er det vel det du har fått...
Står det Orginalannlegg, eller komplett orginalanlegg/potte blir det litt anderledes.

Men nå er jo de fleste greie, og vist dette er en forglemmelse fra selger, og han fortsatt har delen liggende så burde jo dette ordne seg :-)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av Banditmannen »

MaxTron skrev:Men nå er jo de fleste greie, og vist dette er en forglemmelse fra selger, og han fortsatt har delen liggende så burde jo dette ordne seg :-)
Var det første jeg tenkte! Har du snakka med selger? Hvis han er som mc-folk flest(etter min erfaring), sparer han på alt som blir skrudd av, når nytt skal på!
Har selv allerede opparbeida meg et ganske stort lager av deler som er til overs! :knegg
Kan jo rett å slett bare være en forglemmelse... :-)

Godtvoksen

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av Godtvoksen »

Det er delene 17 og 20 som mangler. Selger har sagt han skal lete i garasjen, men saa langt har han ikke funnet dem. Paa del 20 saa er det egentlig bare de to festeklipsene som mangler, men en maa kjope hele del 20 for aa faa tak i dem... :scratch

Godtvoksen

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av Godtvoksen »

MaxTron skrev: Står det Orginalannlegg, eller komplett orginalanlegg/potte blir det litt anderledes.
Det staar faktisk orginal eksosystem, se anonnse:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23048507

Teksten i anonnsen er ogsaa kopiert i kjopskontrakten...

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av MaxTron »

Må vel gå ann å lage de to "halve rørklemmene" der?? Få tak i noe rustfri flattjern i passende dimensjom å sveise på muttrer...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av mekkern »

eksosanlegget har du jo.... men manko på et pyntedeksel og et par clips.. :-k
tror du er saka hvis han ikke finner delene... :sorry
Eventuellt trekke dette for retten tror jeg blir plundrete...

Han kan jo også si at du har rotet bort de manglende delene..spesielt siden det har gått en stund..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev:eksosanlegget har du jo.... men manko på et pyntedeksel og et par clips.. :-k
tror du er saka hvis han ikke finner delene... :sorry
Eventuellt trekke dette for retten tror jeg blir plundrete...

Han kan jo også si at du har rotet bort de manglende delene..spesielt siden det har gått en stund..
Jeg har spurt dere om raad, og ingen har gitt meg raad om aa kreve penger til manglende deler fra selger. Da blir det nok det raadet jeg folger, for naar de fleste her syntes det er droyt og be om, saa blir det neppe lettere og faa forstaaelse fra selger.. :knegg :lol

Godtvoksen

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av Godtvoksen »

MaxTron skrev:Må vel gå ann å lage de to "halve rørklemmene" der?? Få tak i noe rustfri flattjern i passende dimensjom å sveise på muttrer...
Joda for en handyman og dersom en har utstyr saa er nok det en enkel sak, for de av oss som har ti - tolv tommeltotter saa maa vi betale verkstedet timepris for et slikt arbeid. Da gaar det gjerne opp i opp om en kjoper nye deler eller betaler timepris.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Orginalpotte fulgte med paa kjopet...

Legg inn av Svolp »

Da kommer jeg med et råd.

Kontakt selger, si det som det er og spør om han har glemt de delene du mangler? Kanskje de ligger gjemt vekk en plass..
Du klarer nok og ymse frem på måten han forklarer seg på om han viste at delene manglet eller om det faktisk er glemt.

Hvis han hadde mistet de delene når du overtok sykkelen er det mulig han tok en spansk en og da er det nok ikke mye og hente. Hvis prisen du betalte ikke er så langt unna summen på linken du viste er det ikke mye og klage på syntes jeg.

Når jeg kjøpte sykkelen min fra forhandler, fikk jeg med 2stk sidekofferter uten nøkkel da jeg trudde at nøkkelen i toppboksen passet til sidekoffertene også.. Noe den ikke gjorde.
Bestilte da nytt sylindersett til 550kr og saken var løst. Gadd aldri og ringe en gang.

Kenneth

EDIT: så ikke at selger hadde leita i garagen.
Sist redigert av Svolp den 22 jan 2011, 11:31, redigert 1 gang totalt.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar