Side 1 av 2
HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 26 jan 2011, 19:08
av AJ
Selv en av verdens beste motorsykler har noen svakheter. Tiger'n kan ikke akkurat briefe breibeint med motorsykkelhistoriens beste hovedlys.
Derfor har jeg vurdert å skaffe et slikt HID kit for å få bedre lys.
Dette er noe jeg har veldig lite greie på.
Derfor spør jeg her på MCsiden.no:
Dere med erfaring på området; har dette noe for seg? Mye jobb å 'bygge om' og hvor bra blir resultatet?
Spesielle ting jeg bør være oppmerksom på/ta hensyn til?
Tiger'n har for øvrig samme system som BMW, dvs. dette Canbus-systemet...
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 26 jan 2011, 19:48
av MaxTron
AJ skrev:Selv en av verdens beste motorsykler har noen svakheter. Tiger'n kan ikke akkurat briefe breibeint med motorsykkelhistoriens beste hovedlys.
Derfor har jeg vurdert å skaffe et slikt HID kit for å få bedre lys.
Dette er noe jeg har veldig lite greie på.
Derfor spør jeg her på MCsiden.no:
Dere med erfaring på området; har dette noe for seg? Mye jobb å 'bygge om' og hvor bra blir resultatet?
Spesielle ting jeg bør være oppmerksom på/ta hensyn til?
Tiger'n har for øvrig samme system som BMW, dvs. dette Canbus-systemet...
Prince of darkness??
Har ikke gjort dette sjøl, men har lest en del, og vurdert mye fram og tilbake.
Ting en må sjekke:
Hvor mye plass er tilgjengelig? disse pærene bygger vist en god del lengre både inne i lampa og bak.
Vist dette ikke er oppgitt i en annonse må det sjekkes ut før innkjøp.
Disse høyspent-trafoene må plasseres, gjemmes en plass, og det er en for hver pære. Nå finnes det vel etter hvert ekstra småe med tanke på motorsykkelbruk, men sist æ var å las på ett forum om dette hevda flere at de småe trafoene hadde betraktelig mindre holdbarhetstid, og ble mye varmere. Dette høres forsåvidt logisk ut.
En annen ting er kabelen fra trafo til pære, denne er som regel veldig kort, og æ har inntrykk av at den IKKE tåler mye bøying. Vist du har plass nok til å plassere trafoen(e) i kåpa, og denne følger med når du svinger er ikke dette noe problem, ei heller vist man har ei kåpe med lys som ikke svinger selvfølgelig. Må man derimot plassere trafoen(e) på sykkelen, og lysa svinger sammen med kaffelen ser æ trøbbel både med tanke på lengde og bøybarhet på denne kabelen.
En annen ting er tilgang og pris på reserve pærer til DET systemet en velger, de varer jo lenge, men ikke evig. Og man kan bestandig være uheldig å få en "mandagspære".
Dette er bare tanker og vurderinger æ sjøl har gjort, har som sakt ikke kommet så langt at æ har prøvd enda.
Forresten: Alle skryter av STOOOR forbedring av lyset. Men lovlig er det jo ikke.....
Forresten: hva er dette Canbus-systemet??
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 26 jan 2011, 20:00
av Banditmannen
Her er en test fra MC-avisa, som jeg fant hos Dybvik Trading, på en av snokerundene mine. :-)
http://www.dybvik-trading.no/content/fi ... Cavisa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dybvik-trading.no/content/fi ... _4300k.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 26 jan 2011, 20:03
av AJ
Takker for nyttig info, folkens!
Kommer til å studere MC-Avisa artikkelen nærmere.
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 27 jan 2011, 14:23
av skullerud
HID gir bedre lys, men sist jeg sjekka, så må det være selvjusterende lykter, og man blir avskiltet om man blir stoppet med HID-konverteringskit som ikke er orginale, og som ikke er selvnivelerende. (siste gang jeg hørte om dette var i vinter i Levanger/Verdal, hvor politiet avskiltet flere biler pga ettermonterte HID-kit)
Det man kan gjøre, som er lovlig, er å trekke kraftigere kabler direkte fra batteriet til lyktene, og montere rele koblet til det orginale ledningsnettet.
Har med svært gode resultater gjort dette på flere eldre biler, og vil tro at det ikke er noe dårligere på MC.
Biltema selger disse kit'ene ferdig, og med litt tilpassing (det er laget for bil, og 2 hovedlykter), så burde du få samme resultat.
En annen ting, er jo om du har glassglass eller plastglass i lykta, og om evt plastglass kan ha blitt "grått". Da hjelper det veldig å polere lykteglasset.
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 27 jan 2011, 15:35
av MaxTron
skullerud skrev:HID gir bedre lys, men sist jeg sjekka, så må det være selvjusterende lykter, og man blir avskiltet om man blir stoppet med HID-konverteringskit som ikke er orginale, og som ikke er selvnivelerende. (siste gang jeg hørte om dette var i vinter i Levanger/Verdal, hvor politiet avskiltet flere biler pga ettermonterte HID-kit)
Sånn har æ og oppfatta loven.
Er selvfølgelig mulig æ monterer det uansett i nær fremtid, siden argumentene om at en ser bedre, og blir sett tidligere veier tyngre...
Det som overrasker er de artiklene som Banditmannen linka til, dette er , som æ forstår, fra MC-avisa, og de er vel rimelig seriøse?
Merkelig da at de ikke nevner at dette faktisk er ulovlig!!???!!
Det er jo faktisk ulovlig bare å gå opp i vattstyrke på pæra, går man fra en H4 som orginalt er 55/60W til en som er på 80/100W gir dette merkbart bedre lys (så lenge generator OG ledningsnett takler dette). Vil ikke påstå at lyset blir dobbelt så bra, men betraktelig bedre. Men dette er altså ulovlig. Og de hevder jo at HID-pære gir 3 ganger så kraftig lys, minst!
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 27 jan 2011, 15:38
av skullerud
Hvor mange ganger har ikke MCavisa blitt tatt i å "stjæle" artikler fra fles hell for leather, inkl bilder, direkteoversette, uten å vise til kilden?
MCavisa var en gang i tida (omtrent på midten/slutten av 90-tallet) seriøse, men det er leeenge siden, IMNSHO.
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 27 jan 2011, 15:45
av MaxTron
Syns jo det er helt greit at de tester og anbefaler både produktet og leverandøren.
Men de burde ihvertfall nevne at det er ulovlig, så får leserne vurderes selv nytteverdi mot "risiko"
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 27 jan 2011, 16:34
av Banditmannen
Krav om automatisk høydejustering gjelder vel bare for bil vel?

Eller?

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 27 jan 2011, 18:25
av mekkern
HVIS reflektoren er E merket for HID pærer går det bra på MC..pr.definisjon kan du sette på lykta fra fks BMWene som har HID orginalt.
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 27 jan 2011, 18:28
av MaxTron
mekkern skrev:HVIS reflektoren er E merket for HID pærer går det bra på MC..pr.definisjon kan du sette på lykta fra fks BMWene som har HID orginalt.
Og hvilke modeller er det??
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 27 jan 2011, 18:36
av 2000Touring
MaxTron skrev:
Forresten: Alle skryter av STOOOR forbedring av lyset. Men lovlig er det jo ikke.....
Har vurdert å bytte til Xenon på min R850R. Vil ikke akkurat skryte av lysene på den når det er mørkt.
Hvor har du det fra at det ikke er lovlig? Er fullt klar over reglene for å ha Xenon på bil, men er usikker på reglene for MC.
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 27 jan 2011, 18:52
av mekkern
MaxTron skrev:mekkern skrev:HVIS reflektoren er E merket for HID pærer går det bra på MC..pr.definisjon kan du sette på lykta fra fks BMWene som har HID orginalt.
Og hvilke modeller er det??
K1200LT/GT...
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 27 jan 2011, 18:54
av AJ
Begynner å lure på om jeg heller skal gå for
Osram Nightbreaker i stedet...

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Lagt inn: 27 jan 2011, 21:09
av MaxTron
mekkern skrev:MaxTron skrev:mekkern skrev:HVIS reflektoren er E merket for HID pærer går det bra på MC..pr.definisjon kan du sette på lykta fra fks BMWene som har HID orginalt.
Og hvilke modeller er det??
K1200LT/GT...
Har prøvd å google litt på de modellene du nevner, men kan ikke finne noen med HID som standard, finner derimot flere forum der det beskrives å montere HDI-kit på disse, og noen sider som selger HDI-kit til de. Merkelig vist det er standard...?
Har du noen linker som beskriver at de faktisk har HID som standard??
Derimot fant æ at den nye BMW 1600'n har HID, men bare på nærlyset.
Men den har jo også ikke bare automatisk nivåregulering på nærlyset, men også ett system som gjør at det følger veien i svinger, og i forhold til nedbrekk. Og dermed både gir ett bedre lys, og en unngår å blende møtende trafikk.
Tror dette er det første og eneste HID-lys som er lovlig på motorsykkel i EU.
correct me if I'm wrong!