Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5299
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Er avhengig av å ha på brillene før hjelmen tas på, med helhjelm er det ikke mulig å få mine briller på og skulle jeg være så heldig å få brillene på kan jeg bare glemme å få stengene bak ørene. Hadde jeg hatt briller med litt stive stenger ville ikke det vært noe problem, har bevist briller uten infatning / ramme rundt glassene da de ikke dogger så lett, enklere å pusse samt veldig lette. Se bilde så skjønner dere problemet med helhjelm, har en men da kjører jeg uten briller :)
IMG_5144.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

20231018_084621.jpg
20231018_084629.jpg
20231018_084956.jpg
Litt flere garasjebilder.
Bakhjulet er klart for montering. Jeg har brukt noen timer på å fjerne rust, polere og male eikemuttre med hammerslaglakk.
Resultat er ikke perfekt, men jeg er fornøyd med utført jobb.
Da gjenstår bare oljeskift på motor, gear og gaffel smøring av wire og en liten shining av div kromede deler på motoren og rundt omkring før sykkelen kan trilles innerst i kroken og få lakenet trekt over seg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ekstrem forskjell i fra utgangspunktet, så du har all grunn til å være fornøyd med å ha fått det såpass bra uten å kjøpe nye eiker.
Alufolie-trikset er tydeligvis noe som faktisk virker, selv om man sikkert må jobbe en del der hvor det er mye rust og sitter litt dypere.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Et siste skrytebilde, hjulet levert og montert
20231019_133744.jpg
I kveld blir det olje og filterbytte på Lillechopperen, luftfilteret er vasket så da gjenstår smøring av wirer og lading av batteriet.
Og så står min sykkel for tur.

Tredje etappe av turen til Sølvgården startet med klarvær og iskald tåke de første milene sørover fra Alvdal.
Jeg hadde lyst til å gå innom Aukrust- museet før jeg kjørte, men det åpnet ikke før kl 10.

Det gikk radig nedover Østerdalen og første ordentlige stopp ble på Elverum.
Der spiste jeg lunch og tok meg tid til å vaske sykkelen. Man stiller da ikke på treff med gørrsvart sykkel ?

I løpet av turen oppdaget jeg at Google map har stemme som man kan ha på øret
Vel, enda klarte jeg å kjøre meg bort i Hamar sentrum. Nå skal det nevnes at det var endel omkjøring og enveiskjøring som hverken Google eller jeg visste om.
Videre sørover langs E6, svinge av mot Hønefoss litt nord for Gardermoen
20230818_150324.jpg
20230818_145938.jpg
Jeg stoppet her ved 22.juli minnestedet .
Ei jente jeg kjenner mistet broren sin på Utøya.

Tok turen rundt Tyrifjorden og svippet innom sentrum av Vikersund før jeg fortsatte vestover
Middag på Notodden.
Av en eller annen merkelig grunn trudde jeg at dagsetappen skulle bli ca 50 mil.
Den ble nærmere 80 og i ellevetida på kvelden parkerte jeg her.
20230818_223125.jpg
Først gikk jeg innom hytta som hadde en blå Guzzi fremfor trappa og hilste på AJ.
Han ble sånn passelig lang i maska da jeg banka på hyttedøra.

Snartur innom restauranten på hotellet før jeg sjekket inn på rommet.
Det var skikkelig artig å treffe de andre, både dem jeg har truffet før og nye fjes.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 19 okt 2023, 22:40 Først gikk jeg innom hytta som hadde en blå Guzzi fremfor trappa og hilste på AJ.
Han ble sånn passelig lang i maska da jeg banka på hyttedøra.
Det er nok ganske sant siden jeg hadde sluttet å tro på at du var på vei til treffet. Det var jo blitt litt sent på kvelden etter hvert.
Men veldig hyggelig at du dukket opp :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av hansiver »

Dagsetapper på 80 mil er imponerende. Rekorden min i Europa var nok rundt 70 mil på en dag. Her i varmen er jeg fornøyd og sliten etter rundt 50 mil (rekorden er nok 60), men vi prøver å ikke overstige 45 mil når vi er på tur

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Noen bilder fra treffet.
20230819_105101.jpg
20230819_112642.jpg
20230819_112648.jpg
20230819_105046.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Fine bilder. Og gode og ikke altfor fjerne minner :thumleft .

Gleder meg allerede til treffet i -24!
Kanskje utvide dette med en dag?

Uansett ikke noe tema i denne tråden, men i denne --> viewtopic.php?p=431480#p431480 :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Neste års treff kan nok bli tema i denne tråden, det blir i såfall til neste år.
Treff i Østfold eller i Sverige innenfor er jo ikke helt uoverkommelig for min del.
Sånn pluss minus 180 mil.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Fine bilder - ikke minst av felgene som gir meg mot til å begynne på mine , detaljer på CBXèn -- skal bare få isolert garasjen og plateslått veggene så begynner bil/sykkel arbeidet - ja noen kaller det kos , jeg også av og til...

Minner fra treff turen, er fine å ha i alle tråder... skal huske på å trekke inn "air-baggen" når folk fotograferer.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

For å gjøre meg ferdig med treffet , søndag morgen eller tidlig formiddag var det tid for å starte hjem.
Kjørte I lag med de som skulle østover de første milene. Noen kilometer oppover Setesdalen og så bar det rett til fjells.
Etter kaffestoppen på en plass jeg ikke husker navnet på sa jeg hade og dro til fjells igjen.

Her har jeg tatt pause ved Heddal Stavkirke.
20230820_135806.jpg
Vel, turen var preget av mye regn.
Jeg fikk den første skyllinga rett før Hokksund og så ble det bare verre utover ettermiddagen.
Da jeg kom til Lunner og kjørte under ei jernbanebru (??) var det så mye vann på veien at det var omtrent som å kjøre i ei elv.
Det ble parkering under tak på Sirkel K til det verste var over.
Oppover mot Lillehammer kjørte jeg den gamle E6 som går parallelt med motorveien, så slapp jeg å bli dusja av trailerne hele tida.
Jeg hadde tenkt å komme meg til Trøndelag første kvelden, men stoppet på Kvam.
Pilgrimcamping ved kirka.
Ringte dit ganske sent på kvelden og fikk beskjed om at nøkkelen stod i døra på noen av hyttene.
Betaling med Vipps.

Her har "pilegrimen" akkurat gått av hesten og tatt seg litt mjød og en kveldsrøyk.
20230820_231551.jpg
Neste dag starta med opphold, men straks jeg kom til Dovrefjell begynte regnværet igjen.
Mer eller mindre, mest mer helt til Østersund.

Jeg holdt meg innenfor nedbørsområdet hele dagen.
Først fra sør til nord og deretter fra vest til øst
chrome_skjermdump_1692637813209.png
Kom frem til Storuman sent på kvelden.
Der lå det en konvolutt med nøkkel i resepsjonen, koden til inngangsdøra hadde jeg fått da jeg ringte hotellet tre timer tidligere.

Tredje og siste dag av hjemturen.
Et godt stykke opp i Norrland kom sola.
20230822_124939.jpg
Og etter etpar timer var hanskene sånn noenlunde tørre.
Milene gikk fort unna nordover E45 veldig fort til tider.
Fin oversiktlig vei og veldig lite trafikk.

Lunch i Porjus.
Det ligger flere kraftverk nedover langs Luleelven . Her er ett av dem.
20230822_142044.jpg
20230822_142743.jpg
Jeg var hjemme i ti-tida om kvelden.
Sliten, frossen og fornøyd.
20230822_221426.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Imponerende "pilgrimstur", intet mindre :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Takk for det, AJ
Nå ble det mye skriving om været, og det var mye vær på turen.
Litt om sykkelen.
Jeg fikk konstatert at koffertene og toppboksen er vanntett.
Jeg sitter godt på sykkelen , ikke plaget med verkende knær eller skuldre selv om sittestillinga er en helt annen enn på Electraen.
Og Sprinten er utvilsomt den mest lettkjørte av de 4 syklene jeg har hatt. Retningsstabil samtidig som den er veldig villig i svinger
Det siste fikk jeg nytte av da jeg møtte en bil på ei smal bru i en knapp høyresving et stykke opp for Hovden.
Jeg lå for langt ut mot venstre i svingen og bilen var i alle fall tett på midtstripa, om ikke over på min side.
Av ren refleks svippet jeg meg inn til høyre uten mere dramatikk.
Alt er ikke perfekt, fartsvinden treffer meg midt i fjeset så kjøring med åpent visir fører til rennende øyne og bombardering av insekter.
Turbulens er ikke noe problem.
Bensinforbruk, varierer rundt omkring 0 5 liter på mila.
Med 20 liters tank rekker det for meg.
Kjører ca 30 mil før jeg fyller
Det eneste jeg er misfornøyd med er fjernlyset
Alt for svakt og for kort rekkevidde.
Det blir xenonpære før sykkelen settes under lakenet , settet ligger klart i garasjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 26 okt 2023, 15:31
Det eneste jeg er misfornøyd med er fjernlyset
Alt for svakt og for kort rekkevidde.
Det blir xenonpære før sykkelen settes under lakenet , settet ligger klart i garasjen.
Er det ikke xenon på denne, da... :scratch ?
Mener det var det på min Tiger 1050 SE, som heller ikke hadde noe fjernlys å skrive hjem om...

Så akkurat dét var ikke noe savn da Truimph'en ble ofret til fordel for Moto Guzzi Stelvio V8 1200. Med to store runde lykter med halogenpærer møtte jeg ganske of lyshorn fra bilister på dagtid. Som nok trodde jeg kjørte på fullt lys.
Meget godt lys på den sykkelen!

Har faktisk også opplevd detg samme med Guzzi 850'en jeg har nå.
Samme der, kun en parklyspære og en halogen.
Så kanskje disse gamledagse lyktene ikke er så halvgæerne likevel... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

AJ skrev: 26 okt 2023, 20:05
Jompa skrev: 26 okt 2023, 15:31
Det eneste jeg er misfornøyd med er fjernlyset
Alt for svakt og for kort rekkevidde.
Det blir xenonpære før sykkelen settes under lakenet , settet ligger klart i garasjen.
Er det ikke xenon på denne, da... :scratch ?
Nei, men nå er det.
Jeg monterte xenonsettet, pære, ballast og kabler i dag.
Det var endel knoting med å få pæra på plass i lykta, iflg Instruksjonsboka skal øverste del av kåpa demonteres for å komme til baksida av lyktene.
Vel, det er plass til å stikke ei hand inn bakom fra undersida av kåpa , det som er litt vanskelig er å få låst klipset som holder pæra på plass når man ikke ser hva man holder på med.
Men det gikk til slutt.

Resten var greit, ballasten er skrudd fast på innersida av " hanskerommet " og ledningene stripset pent, usynlig og unna vei inni kåpa.
20231028_111942.jpg
20231028_191730.jpg
Lyset ble hvitt, nærlysene ser nesten brune ut , men det er nok kameraet .
Hvor godt det ble får jeg ikke vite før neste sesong.
Men jeg tviler litt på at det blir tre ganger så mye lys , som reklamen lovte.

Ellers står "servicen" igjen
Oljeskift og gå gjennom sjekklista, kjededrev ,
bremseklosser, osv.
Motoren fikk ikke skikkelig vask før det ble frost.
20231028_112041.jpg
Jeg får nøye meg med en lettere vask eller støvtørking i garasjen.
Motoren er uansett ikke synlig for almenheten , den må ikke skinne som denne.
20231025_114258.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar