Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 30 des 2022, 06:46 Det får meg til å lure litt...

Hva er egentlig fordelen med LEDlys på en bil? Mindre strømforbruk er det jo ikke siden man uansett må laste kretsen for å blidgjøre canbus. Varmeutviklingen blir også et problem da man må ta høyde for dette?

Så lenge ikke canbus og bilen ellers er konfigurert for bruk av LED lys så kan jeg ikke se noen grunn til å konvertere til LED i en bil som bruker halogenpærer?

Mulig jeg snakker rundt meg sjøl litt her nå, men regner med jeg kjapt blir rettet på hvis jeg åpenbart misser noe :)
Kan egentlig like godt bruke HID pærer(gassutladning/xenon) på H7 da disse har et bedre lysbilde og kan ha samme fargetemperatur,
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg tenker at hvis LED skal ha noe for seg med tanke på strømbesparing i bil så må vel alt bygges om til LED fra starten av. Altså 12V fra batteriet, rett gjennom en effektiv regulator som spytter ut 5V til canbus vedrørende LED belysning. Det vil trolig få ned varmeutviklingen på pæresiden betraktelig.

Uten at jeg har satt meg dypt inn i hvordan canbus og slikt fungerer.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av FredrikE24 »

Canbusen er bare en kommunikasjonsbus som brukes mellom ulike moduler i bilen. Så er det normalt lysmodulen i bilen som skrur av og på lys basert på hva som er satt av innganger på lysmodulen og varsler feks. om pærefeil via canbus til modulen i instrumentpanelet i dashbordet.

Hvorfor man kaller det for canbus-kompatibelt vet jeg ikke helt, men i utgangspunktet handler det om å erstatte originalpærene med pærer som ikke genererer en feilkode i dashbordet når pæresjekken gjøres. Feilsignalet går fra lysmodulen(LCM) til instrumentpanelet via CANbus.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 30 des 2022, 17:29 Canbusen er bare en kommunikasjonsbus som brukes mellom ulike moduler i bilen. Så er det normalt lysmodulen i bilen som skrur av og på lys basert på hva som er satt av innganger på lysmodulen og varsler feks. om pærefeil via canbus til modulen i instrumentpanelet i dashbordet.

Hvorfor man kaller det for canbus-kompatibelt vet jeg ikke helt, men i utgangspunktet handler det om å erstatte originalpærene med pærer som ikke genererer en feilkode i dashbordet når pæresjekken gjøres. Feilsignalet går fra lysmodulen(LCM) til instrumentpanelet via CANbus.
Er det mulig å finne koblingsskjema til en slik lysmodul til spesifikke biler? Altså hvordan disse er laget?

Må jo være mulig å gjøre om disse til å godta LED pærer uten å gi feilmelding?

Hvis det er en mikrokontroller som leser lasten på en pære så kan man jo trolig lure denne på et vis?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av FredrikE24 »

Det er bare å deaktivere pæresjekk, eller kode om. På BMW er ikke dette noe problem.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev: 30 des 2022, 12:56
Bjerknez skrev: 30 des 2022, 06:46 Det får meg til å lure litt...

Hva er egentlig fordelen med LEDlys på en bil? Mindre strømforbruk er det jo ikke siden man uansett må laste kretsen for å blidgjøre canbus. Varmeutviklingen blir også et problem da man må ta høyde for dette?

Så lenge ikke canbus og bilen ellers er konfigurert for bruk av LED lys så kan jeg ikke se noen grunn til å konvertere til LED i en bil som bruker halogenpærer?

Mulig jeg snakker rundt meg sjøl litt her nå, men regner med jeg kjapt blir rettet på hvis jeg åpenbart misser noe :)
Kan egentlig like godt bruke HID pærer(gassutladning/xenon) på H7 da disse har et bedre lysbilde og kan ha samme fargetemperatur,
Som mekkern skriver er det enklere å bruke HID pærer i fjernlyset selv om det ikke er helt lovlig.
Det er ikke lov å endre på lysene da de skal være som de var da bilen ble typegodkjent.
Jeg hadde xenonpærer i fjerlysene på en Saab 95 for noen år siden, og fikk mangellapp og beskjed om å bytte til H7 halogen.

Begrunnelsen fra verkstedet var først at bilen ikke hadde automatisk høyderegulering av nærlysene
Da jeg sa at det bare var xenon i fjernlysene måtte verksmesteren bla opp i forskriften.

Ok, han hadde rett i at det var forbudt.
Så det ble til at jeg bytta pærer, viste bilen en gang til og fikk ny godkjenning i to år.
Neste gang brukte jeg et annet verksted som enten overså.eller ikke brydde seg om hva slags pærer som var i lyktene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Jeg har satt LED-pærer i ryggelysene på Skodaen. Det gir bedre ryggelys (vi rygger inn fra fylkesveien) og jeg får ingen feilmelding. Vinn-vinn!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Feilmeldinga baserer seg vel på manglende strømforbruk - pære brent = ingen strøm . så når man setter inn LED som nesten ikke bruker strøm så får man altså feilmelding... ingen problem det - bare man har vett nok til å kjøpe gammel nok bil.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 03 jan 2023, 07:32 Feilmeldinga baserer seg vel på manglende strømforbruk - pære brent = ingen strøm . så når man setter inn LED som nesten ikke bruker strøm så får man altså feilmelding... ingen problem det - bare man har vett nok til å kjøpe gammel nok bil.
Helt riktig.

Dessuten kan man kjøpe såkalte "canbus sikre" LED pærer. Men disse har jeg lest blir vannvittig varme. Sikkert ikke problem på ryggelys som normalt sett ikke står på så lenge, men "canbus sikre" LED hovedlys vil jeg nesten påstå kan være farlige med tanke på lykter og kontakter som kan smelte.

Grunnen er fordi det sitter motstander i denne pæren som trekker rundt 2 ampere rett til jord for å lure "canbus" til å tro at det faktisk sitter en halogenpære der. det blir rundt 25 watt som disse motstandene må omvandle til varme og det er litt.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Flere "canbus- sikre " pærer har kjølevifte
Jeg syns det blir for dumt, da er det bedre å bruke xenon. Litt lavere strømforbruk enn halogen og mye mer lys.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 03 jan 2023, 17:28 Flere "canbus- sikre " pærer har kjølevifte
Jeg syns det blir for dumt, da er det bedre å bruke xenon. Litt lavere strømforbruk enn halogen og mye mer lys.
Enig.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Nå får det være nok bilsnakk her for ei stund.
I dag satte jeg varme på i garasjen for å sjekke ventilene. Det er ikke gjort tidligere såvidt forrige eier visste, og skulle ha vært gjort ved 20 000 km.
Sykkeln har passert 24 000 nå.
Litt demontering av kabler og slangen som fører friskluft inn i eksosen etter eksosventilene gjennom 3 reedventiler oppå toppdekslet. Dette for å gi renere eksos .

De 6 skruene som holder dekslet var lette å komme til og løsnet lett, helt etter boka.
Og så var det stopp. Ingen mulighet å løfte dekslet opp.
Opp med boka og lese.
Bank veldig forsiktig med en gummiklubbe på hele dekslet til det løsner, evt bruk en trekloss og hammer.
Så der stod jeg i nærmere en halvtime å banket på treklossen, litt hardere etterhvert som tålmodigheten tok slutt.

Det begynte å bli fristende å slå inn et skrujern i skjøten mellom topp og toppdeksel, men jeg lot det være.
I forkant av av dekslet stikker det to tre millimeter ut, så løsninga ble ei 30 cm lang og tynn eikelist som jeg kunne sette mot kanten og slå på nedenfra uten å treffe hverken radiator, oljekjøler eller eksosrørene.
Noen få lette slag med hammeren, og så løsna dekslet endelig.
Fikk lirka det av og bort og begynte å måle
Samtliga 12 ventiler var innenfor maks og minimum klaring.
Så i morra kveld skal dekslet skrues fast med riktig moment, kabler og slanger settes tilbake på plass, det samme skal luftfilterboksen med nytt filter.
Gasswirene fikk en omgang med silikonbasert smurning i kveld, sannsynligvis for første gang.
20230103_211326.jpg
Innsugsventil på cyl nr 2.
Klaring mellom 0,10 og 0,20 , godkjent.
Eksosventilene skal være mellom 0,20 og 0,30
20230103_211352.jpg
Det ser ganske trangt ut mellom ramma og motoren. Det er allikevel greit nok med plass.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Veldig godt å få «huka» ut ventilsjekk på service lista :thumleft Bra du hadde tålmod så du ikke dora inn skrutrekker’n :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

dypen skrev: 04 jan 2023, 07:29 Veldig godt å få «huka» ut ventilsjekk på service lista :thumleft Bra du hadde tålmod så du ikke dora inn skrutrekker’n :)
Det hadde jeg nok ikke gjort uansett, å bruke
"tungt skyts" mot aluminium sitter langt inne.
Trakk til toppdekselboltene nå I kveld.
14 Nm er ikke mye
Til helga blir det nok sikkert litt mere skruing, alt som er over motoren og kanskje bytte olje.
Jeg får se, etter 40 år er det ikke såå artig å skru når hele arbeidsuka går med til skruing.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Har helt klart forståelse for det! Arbeide som dette utføres når du har lyst og ikke under tidspress, plutselig kan det dukke opp uforutsette gjøremål eller du bare ønsker å pusse litt ekstra :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar