Hva gjør du akkurat nå?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av mekkern »

Bruker rundt 12000kwh på hele husholdningen-enebolig.
har stort sett 21/22 grader inne(mest varmepumpe)innimellom i helgene litt vedfyring for kos.
Leiligheten nede kjører jeg varmepumpe m/timer og 8+ for å hindre overraskelser på vannet.
-varmeovnen som holder garasjen/verkstedet på rundt17/18grader suger nok mest strøm.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Jompa »

Audi Mannen skrev: 08 des 2023, 07:42
Jompa skrev: 06 des 2023, 23:26 Sjekker strømforbruk og kostnad hittil i desember.
Det ser ut til at vi kommer veldig godt ut denne måneden.
Med fast pris på 34,84 øre/kW og strømstøtte er kraftselskapet skyldig oss 102 kroner så langt.


Screenshot_20231206_231758_Ishavskraft.jpg
Å dæven for et strømforbruk :O . Du vet at det går an å lukke vinduer og dører når det er vinter?

Det er da et ganske moderat forbruk.
Hundehus, drivhus og garasje med varme på I perioder trekker nok også endel strøm uten at jeg vet hvor mye.

Så langt lønner det seg ikke med varmepumpe for min del.
Solceller er helt uaktuelt.
Screenshot_20231208_221644_Ishavskraft.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Denne vinterens første snøfresing litt tidligere i kveld, startet som vanlig på første draget så ingen vits å bruke el-start.
Selv om den har stått siden sist vinter så var det momentan start, men jeg hadde selvfølgelig brukt pumpa for å få bensin nok frem.
Joystick for styring av utkaster, så det er lett å ha kontroll på hvor rester av strøsand fra vei og fortau blir skutt ut :crazy:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5289
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av dypen »

Gammelsmurfen skrev: 09 des 2023, 22:16 Denne vinterens første snøfresing litt tidligere i kveld, startet som vanlig på første draget så ingen vits å bruke el-start.
Selv om den har stått siden sist vinter så var det momentan start, men jeg hadde selvfølgelig brukt pumpa for å få bensin nok frem.
Joystick for styring av utkaster, så det er lett å ha kontroll på hvor rester av strøsand fra vei og fortau blir skutt ut :crazy:
Samme her :thumleft Honda :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av rolf-arne »

Lunsj på Hammerfest sykehus, hjerte sjekk om nån tima..18 mil hit..

Gleder meg over flott vær,og ganske mildt..etter noen veldig kalde dager, mest på grunn av sørlig stiv kuling.

Ellers strømforbruk, opp mot 30000 kWh årlig.. 70 talls enebolig...

November gikk på 3000,- kr pluss nettleie...til fratrekk kommer strømstøtte...

Honda fresen er ubenytta så langt, minigraver funker også...slipper å gå så mye...

Bildet er sørover mot sola, innover Porsangerfjorden Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av SveinHa »

Jompa skrev: 08 des 2023, 22:28Det er da et ganske moderat forbruk.
Hundehus, drivhus og garasje med varme på I perioder trekker nok også endel strøm uten at jeg vet hvor mye.

Så langt lønner det seg ikke med varmepumpe for min del.
Dere der oppe i nord har jo alltid hatt "gratis" strøm i forhold til oss i sør-vest (NO2 området), eller dvs. dere har betalt bare en moderat overpris som går an å leve med. Det er jo bare omtrent siste mnd at strømprisene har blitt noenlunde lik i hele landet...

Hvorvidt varmepumpe lønner seg er jo et regnestykke. Min luft/vann varmepumpe har normalt en COP på mellom 3 og 3.6 så om jeg mater den med 1 kWh så får jeg ut 3-3.6 kWh i varme så da er det jo bare å finne fram regnemaskinen...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Gammelsmurfen »

SveinHa skrev: 12 des 2023, 12:31
Jompa skrev: 08 des 2023, 22:28Det er da et ganske moderat forbruk.
Hundehus, drivhus og garasje med varme på I perioder trekker nok også endel strøm uten at jeg vet hvor mye.

Så langt lønner det seg ikke med varmepumpe for min del.
Dere der oppe i nord har jo alltid hatt "gratis" strøm i forhold til oss i sør-vest (NO2 området), eller dvs. dere har betalt bare en moderat overpris som går an å leve med. Det er jo bare omtrent siste mnd at strømprisene har blitt noenlunde lik i hele landet...

Hvorvidt varmepumpe lønner seg er jo et regnestykke. Min luft/vann varmepumpe har normalt en COP på mellom 3 og 3.6 så om jeg mater den med 1 kWh så får jeg ut 3-3.6 kWh i varme så da er det jo bare å finne fram regnemaskinen...
Jeg har fått montert et adapter på HAN-porten på AMS-måleren og driver å lager templates (regnestykker i dette tilfelle).
Har byttet ut termostatene til varmekablene med smarte Zigbee versjoner og strøm-målere med kontaktorer osv. der hvor forbruk ikke rapporteres. Kan sånn sett lage automasjoner som starter min smarte oppvaskmaskin etc. da strømprisen er lav. Unngå neste tariff på nettleien ved å styre unna konstant tariff-peak over en time med å skru av f. eks. varme i et flisegulv eller to noen minutter (man merker jo ikke det pga. treghet og magasinering av varme). Lading på bil, juice opp vann, varme osv. da det er billigere.

MEN så er det jo typisk Norge da... etter høstens endring i modell for strømstøtte. Kompleks nettleie, tariff, energiledd og når på døgnet etc.
Så er det ikke rett frem å spare penger, plutselig er det ikke så billig å gunne på med strøm da prisen er lavere.
Nå er strømstøtten basert på timeprisen på spotpris + mva, ikke snittforbruket som før. Innslagspunktet for støtte er 87,5 øre og skal øke litt fra nyttår. Er strømprisen under det får man ikke en krone, men derfra er det 90% av det overskytende.

Har såvidt begynt å visualisere ting i Home Assistant, det kjører også web-server i boksen i sikringsskapet.
power.png
amsadapter.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av rolf-arne »

SveinHa skrev: 12 des 2023, 12:31
Jompa skrev: 08 des 2023, 22:28Det er da et ganske moderat forbruk.
Hundehus, drivhus og garasje med varme på I perioder trekker nok også endel strøm uten at jeg vet hvor mye.

Så langt lønner det seg ikke med varmepumpe for min del.
Dere der oppe i nord har jo alltid hatt "gratis" strøm i forhold til oss i sør-vest (NO2 området), eller dvs. dere har betalt bare en moderat overpris som går an å leve med. Det er jo bare omtrent siste mnd at strømprisene har blitt noenlunde lik i hele landet...

Hvorvidt varmepumpe lønner seg er jo et regnestykke. Min luft/vann varmepumpe har normalt en COP på mellom 3 og 3.6 så om jeg mater den med 1 kWh så får jeg ut 3-3.6 kWh i varme så da er det jo bare å finne fram regnemaskinen...

Gratis strøm - hmm da lurer jeg på hva du har i nettleie - her var den 33 øre før ny ordninga... og fyringstida er 12 mnd i året
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Gammelsmurfen »

rolf-arne skrev: 12 des 2023, 20:09
SveinHa skrev: 12 des 2023, 12:31
Jompa skrev: 08 des 2023, 22:28Det er da et ganske moderat forbruk.
Hundehus, drivhus og garasje med varme på I perioder trekker nok også endel strøm uten at jeg vet hvor mye.

Så langt lønner det seg ikke med varmepumpe for min del.
Dere der oppe i nord har jo alltid hatt "gratis" strøm i forhold til oss i sør-vest (NO2 området), eller dvs. dere har betalt bare en moderat overpris som går an å leve med. Det er jo bare omtrent siste mnd at strømprisene har blitt noenlunde lik i hele landet...

Hvorvidt varmepumpe lønner seg er jo et regnestykke. Min luft/vann varmepumpe har normalt en COP på mellom 3 og 3.6 så om jeg mater den med 1 kWh så får jeg ut 3-3.6 kWh i varme så da er det jo bare å finne fram regnemaskinen...

Gratis strøm - hmm da lurer jeg på hva du har i nettleie - her var den 33 øre før ny ordninga... og fyringstida er 12 mnd i året
Med de strømprisene dere i nord har, sett opp i mot oss i sone NO1 så er det så godt som gratis.
Mens vi betalte syke 7-8 kr. kilowatt´n sist vinter, så hadde dere lengst nord negativ strømpris :-k
Det mest tragikomiske var at svenskene kjøpte strøm til gi-bort pris i nordnorge og solgte den tilbake sør i norge til blodpris.
De har kabler og ikke sytråder som vi har her til lands, det til tross for de naturressursene vi har :clap:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Jompa »

Strømmen er da ikke gratis, med en produksjonspris på ett halvt øre kilowatten er all strøm i landet overpriset.
I nord er vi pr i dag så "heldige" at vi har reindrifta som begrenser all utbygging av både linjene og kraftproduksjon.
Eneste " spøkelset" er Ekvinor som for flere år siden har bestemt seg for at produksjonen på Melkøya må elektrifisering.
Og Støre og resten av de korrupte nikkedukkene følger på med sin " grønne" misjon.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jompa skrev: 12 des 2023, 21:20 Strømmen er da ikke gratis, med en produksjonspris på ett halvt øre kilowatten er all strøm i landet overpriset.
I nord er vi pr i dag så "heldige" at vi har reindrifta som begrenser all utbygging av både linjene og kraftproduksjon.
Eneste " spøkelset" er Ekvinor som for flere år siden har bestemt seg for at produksjonen på Melkøya må elektrifisering.
Og Støre og resten av de korrupte nikkedukkene følger på med sin " grønne" misjon.
Nei ikke nå, det har vel jevnet seg ut mer nå. Men for et års tid siden var den i perioder egentlig det, men det er nok av andre avgifter og transport/nettleie etc. som gjorde at forbruket aldri er gratis uansett.
Som du sier er det uansett ille at vi skal betale så mye for strømmen her til lands når det er vannkraft for det meste.
Elektrifisering av både Melkøya og sokkelen er helt på bærtur...

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av SveinHa »

Gammelsmurfen skrev: 12 des 2023, 18:57MEN så er det jo typisk Norge da... etter høstens endring i modell for strømstøtte. Kompleks nettleie, tariff, energiledd og når på døgnet etc.
Så er det ikke rett frem å spare penger, plutselig er det ikke så billig å gunne på med strøm da prisen er lavere.
Nå er strømstøtten basert på timeprisen på spotpris + mva, ikke snittforbruket som før. Innslagspunktet for støtte er 87,5 øre og skal øke litt fra nyttår. Er strømprisen under det får man ikke en krone, men derfra er det 90% av det overskytende.
For oss som kan styre strømforbruket er den nye nettleien en katastrofe som sparker bein under mye av sparepotensialet. Nå er det nesten bare å holde seg i lavest effekttariff som gjelder.

Men den beste sparingen er fremdeles den strømmen som ikke blir brukt...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Gammelsmurfen »

SveinHa skrev: 12 des 2023, 23:53
Gammelsmurfen skrev: 12 des 2023, 18:57MEN så er det jo typisk Norge da... etter høstens endring i modell for strømstøtte. Kompleks nettleie, tariff, energiledd og når på døgnet etc.
Så er det ikke rett frem å spare penger, plutselig er det ikke så billig å gunne på med strøm da prisen er lavere.
Nå er strømstøtten basert på timeprisen på spotpris + mva, ikke snittforbruket som før. Innslagspunktet for støtte er 87,5 øre og skal øke litt fra nyttår. Er strømprisen under det får man ikke en krone, men derfra er det 90% av det overskytende.
For oss som kan styre strømforbruket er den nye nettleien en katastrofe som sparker bein under mye av sparepotensialet. Nå er det nesten bare å holde seg i lavest effekttariff som gjelder.

Men den beste sparingen er fremdeles den strømmen som ikke blir brukt...
Ja, det er helt meningsløst når de slår hånda av hverandre. Enova gir støtte (men har redusert noe summer) for at man skal investere i f.eks. smart bereder og andre ting, men i praksis nå så jevner strømstøtten ut på forbruket. Så er nettleiemodellen en brems for å bruke mer strøm når det er billig...🙃🙃

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av rolf-arne »

Venter på julemiddag nummer???Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 789
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Tore L »

Jeg driver ikke bare med MC, har også en båt som akkurat er levert til vinterlagring, med påfølgende spyling, påføring av nytt bunnstoff, service på 2 x motor og drev, og så innendørs lagring til våren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Svar