Tråden om røyking og snus...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av LordShaft »

Ja jeg har hørt flere måter å gjøre det på, som igrunn høres ut som veldig gode måter å "endelig" slutte på. Det aller viktigste er jo å finne måten som fungerer for seg selv.

6 år siden ja :thumleft Har du noen gang vurdert å begynne på igjen? Ikke bare i et svakt øyeblikk, men faktisk sagt til deg selv at du har lyst å begynne på igjen ?+

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:
6 år siden ja :thumleft Har du noen gang vurdert å begynne på igjen? Ikke bare i et svakt øyeblikk, men faktisk sagt til deg selv at du har lyst å begynne på igjen ?+
Kan ikke si det, nei.
Likte dog godt å snuse og kjenner det sitrer i kroppen fortsatt når venner og kolleger trekker fram en snusboks for å la meg minnes 'gamledager'...

Snus er jo egentlig den eneste fornuftige måten å bruke tobakk på :-) Mener nå jeg i hvert fall.
Mange hyggestunder med snus... Men i sum er jeg likevel glad jeg er kvitt 'uvanen'...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av tomsnes »

Twister har jo fått nytt verksted, og siden jeg er så heldig å både få mekke og røyke der, synes jeg det var på sin plass med ett passende askebeger. :prf

20130205_145118a.jpg
20130205_144938a.jpg
20130205_144931a.jpg
Og ja, det er bedre å la være å røyke.. :notlistening
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av LordShaft »

AJ skrev:
LordShaft skrev:
6 år siden ja :thumleft Har du noen gang vurdert å begynne på igjen? Ikke bare i et svakt øyeblikk, men faktisk sagt til deg selv at du har lyst å begynne på igjen ?+
Kan ikke si det, nei.
Likte dog godt å snuse og kjenner det sitrer i kroppen fortsatt når venner og kolleger trekker fram en snusboks for å la meg minnes 'gamledager'...

Snus er jo egentlig den eneste fornuftige måten å bruke tobakk på :-) Mener nå jeg i hvert fall.
Mange hyggestunder med snus... Men i sum er jeg likevel glad jeg er kvitt 'uvanen'...
Jeg skal nok ikke si at jeg aldri kommer til å røre snus igjen. Men tror det kan være fornuftig å holde seg unna en stund. For det er utrolig godt, og jeg har hatt mye glede av å ha en pris under leppa :-)
Jeg blir ikke veldig fristet når jeg ser andre ta seg en pris, men når jeg kjenner lukten av snus derimot :[-o<

Det jeg ser etter å ha kuttet snusen helt, er at jeg brukte snus mye mer enn jeg strengt talt "trengte" bare for at jeg savnet rutinen, ikke at jeg trengte nikotinen. Så skulle jeg finne på å ta meg en pris igjen, så vil jeg aldri la forbruket blir så høyt igjen :-k (tror jeg)

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Bjønnavind »

Godtvoksen skrev:Budsjettet holder fortsatt, ikke ei krone har jeg betalt for min VTX 1800. Har bare omprioritert livet mitt, og sluttet når jeg første gang satt meg på Silkesvarten - etter å ha røyka i 42 år uten tidligere forsøk på stopp:

Bilde
Hang meg litt opp i det bildet her..

4-5 pakker per UKE??? :oh
Det er 50 gram tobakk i én sånn pakke, og jeg (og de fleste jeg kjenner) ruller ca 40 "rullingser" på en sånn pakke.. Tillogmed muttern som tenner en ny røyk idét hun er ferdig med den forrige klarer ikke 4-5 pakker på ei uke. 3-4 klarer hun nok, men den siste pakka er jo nesten umulig. :P :p

Jeg har hørt om røykere som ligger på ca 40 om dagen, men de har oksygentank ved sofaen og rullestol. :P :p

Jeg var fast røyker i 14 år, med et gjennomsnitt på 10-15 røyk om dagen. Sluttet til fordel for snus for litt over 1 år siden, og snuser hele tiden med mindre jeg sover eller spiser. Hver bleie ligger i leppa i ca 2 timer før jeg bytter.

Iogmed at jeg bor relativt nærme svenskegrensa så har jeg et snusbudsjett på rundt 600 kr i måneden.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av LordShaft »

Snusbudsjett på 600 i måneden! ikke for å være frekk, men satan det var nesten ufint sagt hehehe :lol
Legg på 2000,- så hadde du mitt budsjett :-#

Godtvoksen

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Godtvoksen »

Bjønnavind skrev:
Bilde

4-5 pakker per UKE??? :oh
Det er 50 gram tobakk i én sånn pakke, og jeg (og de fleste jeg kjenner) ruller ca 40 "rullingser" på en sånn pakke.. Tillogmed muttern som tenner en ny røyk idét hun er ferdig med den forrige klarer ikke 4-5 pakker på ei uke. 3-4 klarer hun nok, men den siste pakka er jo nesten umulig. :P :p
Jeg har vært oppe i ca 6 pakker pr. uke - så det er et svært nøkternt regnestykke... ;e

Røkte jeg "ferdigsydde" så gikk det tre 20 pakninger pr. dag. Jeg var nok det en betegner som storrøyker...og jeg har røkt i 42 år.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Bjønnavind »

Godtvoksen skrev:
Bjønnavind skrev:
Bilde

4-5 pakker per UKE??? :oh
Det er 50 gram tobakk i én sånn pakke, og jeg (og de fleste jeg kjenner) ruller ca 40 "rullingser" på en sånn pakke.. Tillogmed muttern som tenner en ny røyk idét hun er ferdig med den forrige klarer ikke 4-5 pakker på ei uke. 3-4 klarer hun nok, men den siste pakka er jo nesten umulig. :P :p
Jeg har vært oppe i ca 6 pakker pr. uke - så det er et svært nøkternt regnestykke... ;e

Røkte jeg "ferdigsydde" så gikk det tre 20 pakninger pr. dag. Jeg var nok det en betegner som storrøyker...og jeg har røkt i 42 år.
... Jeg har nesten ikke ord.. Det er MYE tobakk :shock:

Men desto mer imponerende at du har klart å slutte! Applaus! :-)

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Bjønnavind »

LordShaft skrev:Snusbudsjett på 600 i måneden! ikke for å være frekk, men satan det var nesten ufint sagt hehehe :lol
Legg på 2000,- så hadde du mitt budsjett :-#
Hehe.. Hurra for Sverige :-) Betaler ca 350 kr for 10 bokser general.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Busa Trond »

Dimzum skrev:I forhold til regnestykket bør man heller begynne med heroin og kokain. Det er vistnok så dyrt at hvis man slutter har man råd til en hvilken som helst sykkel i løpet av et par uker. :thumleft
En kamerat av meg havnet dessverre utpå i ungdommen. Han kom heldigvis ut av det igjen å lever et helt normalt liv nå, med familie og flott jobb. Han rulla røyken sin selv en stund ++ :[-X .
Han sier det at på det verste brukte han rundt 2000-3000kr om dagen. Det hadde jammen blitt en flott sykkel det :prf

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av lasse_hansen »

Hmm, tråd for meg kanskje?? Jeg snuser, og har snuset i 3-4år nå... Ønsker egentlig å slutte, mye pga det koster endel.. MEN, har prøvd, og det funker dårlig, blir rastløs, irritert på det meste, og ender med at jeg kjøper meg en boks til, sånn forsetter det hver gang jeg sier til meg selv at jeg skal slutte..

Folkens, hvordan klare å slutte?? Jeg klarer ikke være streng nok med meg selv trur jeg, tips mottas med takk :-k

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av LordShaft »

Ikke ta dette ille opp, ment med litt humor :-#
Slutt å vær en kjerring :P :p

Jeg sluttet "enkelt". Jeg kikket på boksen, tenkte over hvor mange år jeg har snuset, og hvor mye penger som er blitt brukt. Og bestemte meg for at NÅ er det slutt.
Har ikke hatt noe spesielt sug, ikke vært noe spes irritert. Litt rastløs, men det løser jeg med å trene. Kjenner mest på det med vanene. Det å putte noe i lippa etter hvert måltid.
Vil du virkelig slutte, så klarer du det. Finn en grunn, eller noe som motiverer deg. Å stick to it!!! :thumleft

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av lasse_hansen »

haha, akkurat der skal jeg værra ei kjerring, eller ei lita søt pike gitt... hehe..
Har prøvd å slutte utallige ganger det siste året nå, men går like dritt hver gang. Jobber som rørlegger, og når jeg prøver å kutte ut snusen så kommer fort irritasjonen, spesielt om jeg jobber hos noen "vrange" mennesker, for å si det pent.. Det er IKKE en kjekk kombo.. Da går det så verktøy og kobber spruter, og firma blir en kunde fattigere :lol

Nei så ille har det ikke vært enda, men kjenner jeg blir fort irritert etter 4-5timer uten snus... Bruker bleie snus, haha, så går 1stk boks omdagen, innimellom 1,5boks... Så når jeg tenker meg om, så blir det endel kroner i mnd... :redface

Ps. Sitter med en snus i kjeften nå og, kjekt når jeg skriver om å prøve å slutte :sk?

Edit: Noen som har testa nikotinfri snus? Kanskje det er skrittet å gå, for når jeg tar meg en snus, er det mest for vane, trur jæ...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av LordShaft »

Jeg tror du er mer avhengig av selve rutinen med å ha noe under lippa. Ikke så veldig avhengig av nikotinen! Jeg er levende overbevist om at det er bedre å kutte med en gang.

Men du kan jo prøve AJ sitt tips. Det fungerte jo veldig bra for han. Han trappet ned gradvis...
AJ skrev:
LordShaft skrev:
Kjekt å høre at du ikke har falt for fristelsen igjen AJ... Har du vært mange årene uten?
Husker ikke helt nøyaktig i farten, men det er i hvert fall mer enn seks år siden.

Å trappe ned over en uke gikk som nevnt helt fint. Men man må være fast bestemt på å holde denne fristen og legge inn gode rutiner, noe jeg mener jeg gjorde, i løpet av nedtrappingsuka.
En av rutinene var å drøye lenger å lenger med å legge innpå en pris etter måltidene og heller konsentrere seg om andre ting i minuttene og etter hvert timene som gikk før man tok den (etterlengtede... :knegg ) prisen og nøt den så lenge at den 'forsvant' av seg selv.. ;-)

Brukeravatar
showman
Innlegg: 23
Registrert: 26 jan 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Ducati Monster 695

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av showman »

Jeg har sluttet å snuse! Det er mulig!

Snuste fra jeg var 17, til jeg var 26. Sluttet 28 Desember 2012. Har nå vært snusfri i over 6 uker :)

Svar