Automatisk lett lappen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

Tror ikke noen har sagt i mot deg på at det er fornuftig med rustløserkurs og andre typer frivillige kurs. Rustløserkurs kjører vi gjerne 15 20 mil for å delta på så får vi kjøretrening på toppen, men obligatorisk er tullete. Du har også sammenlignet ferdighetene til ferske 20 åringer med ferdighetene til en 50 åring som har tatt opp kjøringen. Det 20 åringen har i tekniske ferdigheter kan i stror grad oppveies med erfaring, vett, forstand, forpliktelser erfaring2 og så videre..... men jeg konstanterer at i hvert fall svært få har iverksatt sitt eget forslag om kjøretimer nå når det ikke er påbudt selv om det er svært fornuftig....

Edit - ad være ekkel - måtte bare røyke ut litt om hvor fornuftig forkjemperene for utvidet kjøreopplæring egentlig synes det var med denne opplæringen er, er det bare preik eller er det virkelig noen som gjør som de sier og prediker....

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av ejs »

:thumleft
"Alle" mener vel at de er bedre enn gjennomsnittet.Gjelder vel også MC kjøring.

Må si at jeg har vært på rustløser kurs,ga meg igrunnen ingenting.

Mere utbytte med noen timer på stor parkerings plass hver vår.

Panikkbremsing fra 80km,,,8-tall til fothvilere skrape ,unnamanøvere.......
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37919
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av AJ »

ejs skrev::thumleft
"Alle" mener vel at de er bedre enn gjennomsnittet.Gjelder vel også MC kjøring.

Må si at jeg har vært på rustløser kurs,ga meg igrunnen ingenting.

Mere utbytte med noen timer på stor parkerings plass hver vår.

Panikkbremsing fra 80km,,,8-tall til fothvilere skrape ,unnamanøvere.......
Tar sjansen på å støtte ejs, jeg.
Kan kanskje bli mer diskusjon av dette, men jeg har ikke følt noe påtrengende behov for rustløserkurs...
Har satt meg inn i teorien og praktiserer hver dag når jeg kjører; føler ikke behov for noen "lærer" som skal "plukke av" meg uvaner...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Duville skrev:Tror ikke noen har sagt i mot deg på at det er fornuftig med rustløserkurs og andre typer frivillige kurs. Rustløserkurs kjører vi gjerne 15 20 mil for å delta på så får vi kjøretrening på toppen, men obligatorisk er tullete. Du har også sammenlignet ferdighetene til ferske 20 åringer med ferdighetene til en 50 åring som har tatt opp kjøringen. Det 20 åringen har i tekniske ferdigheter kan i stror grad oppveies med erfaring, vett, forstand, forpliktelser erfaring2 og så videre..... men jeg konstanterer at i hvert fall svært få har iverksatt sitt eget forslag om kjøretimer nå når det ikke er påbudt selv om det er svært fornuftig....

Edit - ad være ekkel - måtte bare røyke ut litt om hvor fornuftig forkjemperene for utvidet kjøreopplæring egentlig synes det var med denne opplæringen er, er det bare preik eller er det virkelig noen som gjør som de sier og prediker....
Nei ingen har sagt mæ imot om rustløser, men flere har sagt at den erfaringa man får i løpet av 20-30 år i bil veie opp for en god opplæring, kanskje ikke med reine ord, men sånn har æ tolka det. Det e æ altså uenig i. Vett og forstand har æ ikke kommentert siden det ikke e tid til sånne ting i en nødsituasjon, da e det innøvde reflekser man har størst nytte av. Vett og forstand spiller kanskje en større rolle i forkant av en nødsituasjon.
Men at man har vett og forstand e ingen garanti mot å havne i farlige situasjoner
AJ. Æ har heller ikke følt kjempe behov for rustløser, æ øve en del på egenhånd i likhet med mange andre, men æ trur likevel at æ også hadde hatt nytte av det. Men æ synes det blir langt og dyrt å kjøre 120 mil hver vei for et kurs, hadde det vært nærmere hadde æ tatt et kurs, uten tvil

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

ejs skrev::thumleft
"Alle" mener vel at de er bedre enn gjennomsnittet.Gjelder vel også MC kjøring.

Må si at jeg har vært på rustløser kurs,ga meg igrunnen ingenting.
Nå skal jeg være helt ærlig. Jeg er nok ikke bedre enn gjennomsnittet. Helt sikkert derfor jeg i fjor hadde stort utbytte av rustløserkurs hvor vi lærte om -og på en lukket bane trente vi på nødbremsing og unnamanøvrering. Jeg er av de som kjører så forsiktig på veien at de færreste vil nok kjøre kolonne sammen med meg. 37 år bak bilrattet hvorav 25 år som yrkesjåfør har gitt meg erfaring nok til at jeg velger å være svært forsiktig i trafikken. Jeg mener også det ikke er stedet for å utfordrer egne grenser for mye. Utfordring av egne grenser bør etter min mening gjøres på en lukket bane og ikke i trafikken hvor du kan skade andre en deg selv. Det er en grunn til jeg ikke er påmeldt mcsiden.no sin Road Trip , det til tross for at jeg skal til Harstad i år. Tror at når jeg har fått meg et rustløserkurs til, pluss mulig ekstraundervisning på nedlegg mv. og denne sesongen på baken så har jeg fått såpass mye øvelse at jeg nærmer meg gjennomsnittet. :mk

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av ArcticTiger »

Når skal du til Harstad a GV? Skal du kjøre sykkel oppover?

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

ArcticTiger skrev:Når skal du til Harstad a GV? Skal du kjøre sykkel oppover?
Det blir vel en gang mellom medio Juli og medio August som vi har lagt ferien. Vi har et sted i Lyngen kommune, men min svigermor er på sykehjem i Harstad så vi blir også å dra dit når vi er i Lyngen. Jeg får se om jeg skal kjøre MC. I fjor hadde jeg med "Blåmann" på bilhenger. Har ikke bilhenger som passer til Silkesvarten, så vi får se om jeg kjører MC opp.. :D

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av ArcticTiger »

Godtvoksen skrev:
ArcticTiger skrev:Når skal du til Harstad a GV? Skal du kjøre sykkel oppover?
Det blir vel en gang mellom medio Juli og medio August som vi har lagt ferien. Vi har et sted i Lyngen kommune, men min svigermor er på sykehjem i Harstad så vi blir også å dra dit når vi er i Lyngen. Jeg får se om jeg skal kjøre MC. I fjor hadde jeg med "Blåmann" på bilhenger. Har ikke bilhenger som passer til Silkesvarten, så vi får se om jeg kjører MC opp.. :D
Det går jo an å leie en sykkel her oppe og, hvis du syns det blir for langt å kjøre. Så vidt jeg vet leier Harleyforhandleren i Ballangen http://www.arcticharley.no/" onclick="window.open(this.href);return false; ut sykkler. Og kommer du forbi her (E6 noe sør for Narvik) så er du velkommen til en kaffe og litt juging i Mekka vet du :mc1

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Relax »

AJ skrev:
ejs skrev::thumleft
"Alle" mener vel at de er bedre enn gjennomsnittet.Gjelder vel også MC kjøring.

Må si at jeg har vært på rustløser kurs,ga meg igrunnen ingenting.

Mere utbytte med noen timer på stor parkerings plass hver vår.

Panikkbremsing fra 80km,,,8-tall til fothvilere skrape ,unnamanøvere.......
Tar sjansen på å støtte ejs, jeg.
Kan kanskje bli mer diskusjon av dette, men jeg har ikke følt noe påtrengende behov for rustløserkurs...
Har satt meg inn i teorien og praktiserer hver dag når jeg kjører; føler ikke behov for noen "lærer" som skal "plukke av" meg uvaner...

Slike kurs er kanskje som andre kurs....svært avhengig av lærer'n ...
Om man har 30 års erfaring , er professor i hvasomhelst, betyr ikke nødvendigvis at man er god lærer... Dårlige kurs er KJEDELIGE,,,,,,gode kurs veldig inspirende....
"Do the right thing"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Mener at rustløser kurs er for folk som ikke har kjørt mye..
På det kurset som jeg var på ,så var det flere som hadde årets første tur denne dagen,dette var i Mai..
Dersom man har kjørt endel, pluss har interesse av MC kjøring,da er det ikke noe nytt å lære på et rustløser kurs.

(saktekjøring,slalom,breming unnamanøvere i sving...)
If it ain't broke, I'll break it.

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

ejs skrev::thumleft

Mener at rustløser kurs er for folk som ikke har kjørt mye..
På det kurset som jeg var på ,så var det flere som hadde årets første tur denne dagen,dette var i Mai..
Dersom man har kjørt endel, pluss har interesse av MC kjøring,da er det ikke noe nytt å lære på et rustløser kurs.

(saktekjøring,slalom,breming unnamanøvere i sving...)
Derfor bør det ikke være noen obligatorisk etteropplæring. Det bør være frivillig som i dag og da kun tas av folk som er motivert til å ta slike kurs, og mener at de har utbytte av det. At noen må ha et "spark i baken" for å kunne ta et slike kurs, bør ikke være et argument for at det skal være obligatorisk. Mener en at en selv trenger etteropplæring og likevel ikke tar det frivillig og på egenhånd, så er min påstand at en ikke er voksen nok til å ha MC-lappen.. ;e

Sløse bort tid ressurser med å gjøre det obligatorisk er bare tull...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

Relax skrev:
AJ skrev:
ejs skrev::thumleft
"Alle" mener vel at de er bedre enn gjennomsnittet.Gjelder vel også MC kjøring.
Slike kurs er kanskje som andre kurs....svært avhengig av lærer'n ...
Om man har 30 års erfaring , er professor i hvasomhelst, betyr ikke nødvendigvis at man er god lærer... Dårlige kurs er KJEDELIGE,,,,,,gode kurs veldig inspirende....
Veldig enig. Slike kurs er veldig mye opp til læreren, men det er også veldig avhengig av deg selv og ikke minst de øvrige deltakerene om det skal bli vellykket. Å delta på kurs er ikke bare å være der. Man må være opplagt og overse at det blir sagt saker og ting man vet inderlig godt fra før og så ta med seg det som er nytt.

Klart - en som har kjørt jevnt 5 - 10` i alle år etter lappen er tatt vil ha en begrenset effekt av dette og det er jo egentlig dette vi snakker om og diskuterer i denne tråden. Enkelte ønsker å pålegge slike kurs ved lov for alle fordi de synes det er er god ide, mange av oss andre ønsker å la dette være opp til enhver. De fleste er litt glad i livet og vet hvor "skoen trykker" og kjører deretter.

På slike kurs får man ikke minst tid til å snakke litt med andre i samme situasjon og komme i kontakt med andre likesinnede.


Bytheway - Gratuulerer med Gull nr 2 :)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Kawasaki »

MaxTron skrev:Og når det finns folk som hevder at de ikke har behov for resertifisering fordi de kjører en lettstyrt sykkel :oh , behøver Æ strengt tatt ikke å komme med flere argumenter FOR!!

Behovet er jo dermed bevist :thumleft

Haha.Gjøk ;e

Du tar ut noe jeg skrev som en vits,og lager en påstand ut av det.

Nå har du jo selv fortalt at siden det ikke passer deg så godt mht jobb og lang vei til sånne rustløserkurs etc,så har det ikke blitt annet enn egentrening på deg der oppe i ødemarken. Du er antagelig livsfarlig å møte etter veien :lol

Og siden jeg har bevist behovet for sånt, så vil jeg bare opplyse om at jeg kjørte Karmøy-Gardermoen t/retur for å delta på et sånt "Førerutviklingskurs". Noen uker senere kjørte jeg Karmøy-Rudskogen t/retur for å fullføre dette kurset. Hver av disse turene er ca 50 mil en vei.
Så kan dere pinglegutter sitte der oppe "så veldig langt unna" og fortelle oss andre hva vi bør ha av oppfrisking og resertifisering.

Har også en go-kart bane hvor jeg er hyppig innom for å fjerne kyllingstriper på moppen min,og prøver å strekke mine egne/moppens grenser.Hittil så har jeg fremdeles holdt meg på banen,etter å ha kjørt som "en tulling". Med dette har jeg lært at hittil har begrensningene ligget hos fører. Ved å overføre denne erfaringen til kjøring etter veien,som foregår adskillig mere sivilisert,så vil jeg påstå at jeg tar vare på min egen oppdatering.
Har også hatt min bedre halvdel bakpå på den banen,for å vise henne at det ikke er så veldig farlig å legge seg godt i svingene.Dette har også hun hatt nytte av,da nettopp å legge seg i svingene har vært det hun har hatt litt respekt for.

Sånn,det er stort sett hva jeg har å skryte av. Jeg påstår at det holder i massevis,dere finner ikke mange bedre sjåfører enn meg her i verden.Det er nesten så jeg blir flau,så flink er jeg. :redface
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev: Nå har du jo selv fortalt at siden det ikke passer deg så godt mht jobb og lang vei til sånne rustløserkurs etc,så har det ikke blitt annet enn egentrening på deg der oppe i ødemarken. Du er antagelig livsfarlig å møte etter veien :lol

Og siden jeg har bevist behovet for sånt, så vil jeg bare opplyse om at jeg kjørte Karmøy-Gardermoen t/retur for å delta på et sånt "Førerutviklingskurs". Noen uker senere kjørte jeg Karmøy-Rudskogen t/retur for å fullføre dette kurset. Hver av disse turene er ca 50 mil en vei.
Så kan dere pinglegutter sitte der oppe "så veldig langt unna" og fortelle oss andre hva vi bør ha av oppfrisking og resertifisering.
Æ trudde at det va æ som bodde i ødemarka og veldig langt unna (tippe ca120 mil til ACR)
:ills Ikke kall mæ en pinglegutt for da kjøre æ fort både 120 og 220 mil for å gi dæ en :orefk
Men litt alvor, hvordan vurderer du nytten av et slikt kurs?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:Æ trudde at det va æ som bodde i ødemarka og veldig langt unna (tippe ca120 mil til ACR)
:ills Ikke kall mæ en pinglegutt for da kjøre æ fort både 120 og 220 mil for å gi dæ en :orefk
Men litt alvor, hvordan vurderer du nytten av et slikt kurs?

Hehe,før du er kommet halvveis,så ligger du vel som et slakt på en parkeringsplass,sånn som på det nye profilbildet :lol Men hvis du mot formodning klarer å komme på ørefikavstand til meg,så blir resultatet det samme.Bare at da legger jeg V-stromen oppå deg etterpå ;e :terge

Så var det visst litt alvor også: Jeg tok dette kurset hovedsaklig for å få meg en tur på bane.Har du dette,så kan du kjøre hver Torsdag på Rudskogen med Senior-Mc. Første del på Gardermoen bestod av litt kjeglekjøring og brems og unnamanøver og sånt.Og litt gruskjøring/bremsing.Greit nok,men ingenting revolusjonerende.Ikke noe som du selv ikke kan få til på en skjermet plass.(hele Finnmark,feks)
Andre delen på Rudskogen bestod hovedsaklig av sporvalg.Greit nok det også,selv om å treffe idealsporet på en oversiktelig bane etter min mening ikke kan sammenlignes med uoversiktelig landevei. Siste "passet" var det frikjøring,innen visse grenser.
Nytteverdien totalt sett? Tja,vet ikke jeg. Tror transport-etappene til/fra var like nyttige.

Personlig har jeg hatt mest nytte av mine ego-tripper på en liten go-kart bane,hvor jeg har funnet ut at moppen min henger alvorlig mye bedre på veien enn jeg hadde trodd. Overført til gatebruk,har det betydd at jeg har sluttet å være skeptisk hvis jeg skulle bli nødt å bryte den enda mere ned i en sving som var litt bråere enn forventet.
ikkebike.norwegianforum.net

Svar