Tenderer eldre motorer mot å svette mer olje om vinteren?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Tenderer eldre motorer mot å svette mer olje om vinteren?

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg har startet min gamle GSX 750 3-4 ganger siden jeg i begynnelsen av november ble "overrasket" av snø - en situasjon
som har vedvart til dags dato. I dag tok jeg den ut i dagslys for å ta en vask, da det var ca 5-6 grader og relativt behagelig vær..
Da la jeg merke til at det tilsynelatende var vesentlig mer oljesvetting fra ulike steder på motoren enn hva jeg har registrert
tidligere. Dette kan sikkert ha en rekke årsaker. Er det noen som har erfaringer med og kunnskap om sannsynlige årsaker?
- Er det feks sannsynlig at motoren svetter mye mer ved noen minutters drift når den startes ved vesentlig lavere temperaturer
enn normalt?
- Blir pakninger mindre tette ved lagring, spesielt i utetemperatur?
- Jeg skiftet fra syntetisk til (statoil) mineralolje i sommer, da jeg ble rådet til dette for denne gamle sykkelen (1980 mod)?
- Ser lekkasjer mye verre ut vinterstid siden de ikke dekkes av støv og skitt som kan "kamuflere" lekkasjer?
- Tidligere har jeg ikke registrert noe vesentlig (?) oljeforbruk, dvs mindre enn 5 dl. på 1000 km.
- Lekkasjene ser ut til i hovedsak å komme høyt oppe på motoren, feks rundt framre deksel over enden på kamaksel (venstre side).
I front, mellom deksel over kamaksler og "toppen" svetter GSXen også olje, spesielt mellom 2. og 3. sylinder.
Jeg håper dette ikke er varsler om tiltrengte vesentlige reparasjoner, men det vil vel vise seg når den kommer i drift om noen
uker..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tenderer eldre motorer mot å svette mer olje om vinteren

Legg inn av Jompa »

Gummipakninger tørker og krymper når de blir gamle, så når du starter opp en kald motor etter lengre lagring, vil den nok
svette mer enn normalt. På endene av kamakslingene er det gummiplugger. Under kamakseldekslene tror jeg det er papirpakning på
sykkelen din.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7668
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tenderer eldre motorer mot å svette mer olje om vinteren

Legg inn av mekkern »

dessuten HAR syntetolje en tendens til å få gamle motorer til å lekke..hvor gamle er pakninger og gummipropper?
Aluminium beveger seg en del med tempratur og kan forandre klaringer når temp går lavere om vinteren(-30")

Kjører syntet på 87 mod min men den har fått det i mange år-skifte til syntet etter fks 25 år på minesral gir ofte lekk..

Starter aldri opp motorene på mc om vinteren-pga kondens i eksosanlegg og motor,etterlader bare batteriet en runde med en liten lader.
Hvis en skal bevege på motoren så bør den kjøres skikkelig varm.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tenderer eldre motorer mot å svette mer olje om vinteren

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev:dessuten HAR syntetolje en tendens til å få gamle motorer til å lekke..hvor gamle er pakninger og gummipropper?
Aluminium beveger seg en del med tempratur og kan forandre klaringer når temp går lavere om vinteren(-30")
Kjører syntet på 87 mod min men den har fått det i mange år-skifte til syntet etter fks 25 år på minesral gir ofte lekk..
Starter aldri opp motorene på mc om vinteren-pga kondens i eksosanlegg og motor,etterlader bare batteriet en runde med en liten lader.
Hvis en skal bevege på motoren så bør den kjøres skikkelig varm.
Ut fra Jompa's uttaleleser er det normalt med noe økt oljesvetting etter lengre lagring. Jeg håper det roer seg etterhvert som
jeg får kjørt litt og pakninger mettes mer med olje. Men, har det først begynt å lekke kan man vel bare håpe at det ikke øker på
såpass at inngrep i motoren må til.
Det er for tiden mineralolje på denne gsx'en. Når du snakker om kondens så var det nok en del i feks eksosanlegg, ja. Det dampet
ganske godt i de minuttene motoren gikk.
For et par dager siden var det relativt tørre veger her, og jeg tenkte jeg skulle klare å komme meg ut på E6 for å ta en tur på kanskje
et par mil. Så kom det plutselig en god del snø, så det ble mindre aktuelt (i nærheten av Trondheim).
Når det gjelder historikk på sykkelen har jeg minimal kjennskap til hva den har vært utsatt for. Det står rundt 76 000 på kilometertelleren,
noe som muligens er realistisk. Det er fin lyd i motoren, med minimalt med rasling og andre ulyder, så forhåpentligvis er den i ok stand.
Jeg kjører forsiktig med den, og den kommer sjelden over 5000 omdr./min., så forhåpentligvis kan den holde en stund til, til tross for at den nok er skrudd en del på av enkelte tidligere eiere. Mange forskjellige skruer i ett og samme område kan indikere at mange "mekanikere" har forsøkt seg siden Another Brick in the wall toppet VG-lista og sykkelen var ny...
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tenderer eldre motorer mot å svette mer olje om vinteren

Legg inn av Jompa »

Ta å kjøp inn pakningene til toppdekslet, de koster ikke mye,så skifter du dem en gang når du f.eks skal sjekke ventiljusteringen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7668
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tenderer eldre motorer mot å svette mer olje om vinteren

Legg inn av mekkern »

gsx750_80 skrev:Det er for tiden mineralolje på denne gsx'en. Når du snakker om kondens så var det nok en del i feks eksosanlegg, ja. Det dampet
ganske godt i de minuttene motoren gikk.
My bad.. trodde du hadde fyllt syntet..

Det værste med kondensvannet er at det i kontakt med lufta utvikler svak svovelsyre-dete spiser eksosanlegga innenfra... ](*,)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tenderer eldre motorer mot å svette mer olje om vinteren

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev:
gsx750_80 skrev:Det er for tiden mineralolje på denne gsx'en. Når du snakker om kondens så var det nok en del i feks eksosanlegg, ja. Det dampet
ganske godt i de minuttene motoren gikk.
My bad.. trodde du hadde fyllt syntet..

Det værste med kondensvannet er at det i kontakt med lufta utvikler svak svovelsyre-dete spiser eksosanlegga innenfra... ](*,)
jeg bruker å spraye 5.56 inn i den ene potta til det damper ut gjennom den andre, og motsatt når jeg setter bort sykkelen for vintern.
Innbiller meg at det hjelper mot rust.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar