HELT ny. trenger deres erfaringer!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Svolp »

Hei.

Hondan ser kjekk ut men dette er en fulleffekt, ikke en mellomklasse. Husk at det er antall hk som stort sett setter skille fra mellomtung til fulleffekt, noen ganger kubikk.
Sykkel nr to er jo en trimma lettvekter, litt usikker på reglene rundt trimming av lett-mc men når effekten overstiger 15% av orginal effekt skal det betales hk avgift hos tollvesenet. Blir du stoppa med en 125 kubikk med 34hk vil det bli en dyr affære selv om du har/får førerkortet på mellomtung hvis hk avgiften ikke er betalt.

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av MaxTron »

Svolp skrev:Hei.

Hondan ser kjekk ut men dette er en fulleffekt, ikke en mellomklasse. Husk at det er antall hk som stort sett setter skille fra mellomtung til fulleffekt, noen ganger kubikk.
Sykkel nr to er jo en trimma lettvekter, litt usikker på reglene rundt trimming av lett-mc men når effekten overstiger 15% av orginal effekt skal det betales hk avgift hos tollvesenet. Blir du stoppa med en 125 kubikk med 34hk vil det bli en dyr affære selv om du har/får førerkortet på mellomtung hvis hk avgiften ikke er betalt.

Kenneth
Skulle til å skrive noe lignende ;e
Hondaen er nok den mest driftssikkre og solide motoren av disse to, vet ingenting spesielt om denne sykkelen (sikkert noen her inne som han informere om denne modellen spesiellt), men honda er generelt bra på motorer. En firetakter er også oftest mere driftssikker enn en 2-takter. (Hondaen er 4-takt, Aprillia'en er 2-takt)

Som Svolp skriver ser Hondaen ut til å være en fulleffekt, den er oppgitt til å ha 68hk, mens maks tilatt effekt på en mellomklassesykkel er 34. Det står også at den er registrert som en mellomklasse selv om den altså ikke er det !! Blir du stoppa med denne mens du ennå har bare mellomklassesertifikat vil du få straff for å kjøre tung sykkel uten tilstrekkelig førerkort + straff for at sykkelen er i en annen klasse enn den er registrert som, dokumentfalsk..??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av ZZR-Tom »

VFR`n er registrert som mellom klasse men den er nok fiksa slik at du får fulleffekt, om du vil gå for å kjøre ulovelig er en sak opp til deg sjølv men du bør være klar over konsekvensane det kan føre til.
Om sykkelen er i god stand er vanskelig/umulig å sjå på ei annonse, du må nok stad og sparke litt i dekka og ta urderinga sjølv.

Som det er sagt tidligare mengen ganger så ring og hør på forsikringane før du kjøper noke, er ikkje morro å betale 30 000kr i året for en sykkel som en ga 24 000kr for.

Kor stort budsjett ser du for deg når det gjelder innkjøp av sykkel? Husk at med kjøreutstyr så kjem en fort opp i 10 000kr og så er det forsikring, og eventuelt nye dekk som koster nokre tusen, omregistrering på 1500kr og sertifikatet som enkelte plasser koster over 20 000kr

Gammelgutt

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Gammelgutt »

TrondA skrev:Ser at Ninja 250r blir mye omtalt på denne tråden. Har en tidlig 2008 utgave av denne sykkelen og tilbakelagt ca 45.000 km på den. Har seks år erfaring med ZZR600.
Ninja 250r bør ikke betraktes som en R-sykkel, men gjør en strålende innsats som Norges minste sportstourer. Den synes skapt for lange soloturer i norsk tempo. Den er oppsiktsvekkende driftsikker og har et driftsbudsjett som har gjort meg rik...

Et tips til trådstarter Freez91: Selv om denne sykkelen er lett å selge til lavt verditap, kan denne sykkelen dekke behovene dine for et helt liv på motorsykkel.
Er den treig, sier du...? Jeg har på vei til Hamburg målt 163 km/t med GPS der feriebagasjen var tung og stor. I norsk trafikk kan dette bety pallesnekring med vann og brød som lønn i dager og uker... 0-100 km/t på drøye 7 sekunder krever stor motor i en bil for¨å matche.
Disse verdiene er de laveste du finner i sykkelparken. Men, etter 22 år på motorsykkel alene på turer i norske vestlandssvinger, holder i det massevis for meg!
Jeg har en 2009 Hyosung gt 250(nøgen), og den klarer seg godt motormessig både i Norge og Sverige. Den er litt større enn Ninja 250, men har "bare" 30 hk, men veier det samme.

Har planer om å bytte sykkel i år så den skal selges.

Den er gubbekjørt (en gammel fjøsnisse) har gått "bare" 5300 mil. Har bagster tanktrekk og bag (ryggsekk), nesten nye drev og D.I.D X-ringkjede, senterstøtte, vaskbart BMC luftfilter, nye simringer forgaffel, nyserved (hovedservice med ventilsjekk (trengte ikke justering). :gk

KennethV
Innlegg: 53
Registrert: 21 sep 2010, 01:20
Motorsykkelen din: Snart..
Sted: Stavanger

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av KennethV »

Hei.
Det viktigaste du kan gjere no, er vel å sette opp eit budsjett på ting som du trenger.
Køyreutstyr, Mc-lappen, MC og diverse andre småting some er kjekt å ha.

Og som mange andre har sagt, så ikkje finn på å ta A1, gå for A med ein gang. Sjansen for at du vil ha noko større er stor, og då har du ihvertfall lappen til å køyre det lovleg.

Når det kjem til kjøp av sykkel, så har du vist forslag på motorsykler som varierer frå ca 20k til 50k, så hadde vore greit å fått ein litt meir presis sum av deg.
Men ville nok gått for ein 250ccm som for eks. Kawasakien du vurderte i første posten. Og ikkje for dei større syklane som er satt ned. Dette er for vekta er lågare og motoren er optimalisert for 34 hk.

Viss lommeboka tillater det, så sjekk ut Honda CBR 600RR. Billigare forsikring enn på R6, ZX6R osv. Kan jo og vurdere CBR600F, sportstourer.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Banditmannen »

Svolp skrev:Hei.

Hondan ser kjekk ut men dette er en fulleffekt, ikke en mellomklasse. Husk at det er antall hk som stort sett setter skille fra mellomtung til fulleffekt, noen ganger kubikk.
Sykkel nr to er jo en trimma lettvekter, litt usikker på reglene rundt trimming av lett-mc men når effekten overstiger 15% av orginal effekt skal det betales hk avgift hos tollvesenet. Blir du stoppa med en 125 kubikk med 34hk vil det bli en dyr affære selv om du har/får førerkortet på mellomtung hvis hk avgiften ikke er betalt.

Kenneth
Den er vel strengt tatt ikke trimma, da jo er 15 hk versjonen som er plombert.
Men problemet er at den er for lett til å registreres som mellomklasse, da den veier for lite i forhold til vekta.
Finner flere forskjellige oppgitte vekter på RS 125, men de fleste oppgir enten 114 kg. eller 142 kg
Vet ikke men tror begge kan være riktige, der 114 er tørrvekt, og 142 er kjøreklar med fulle tanker(bensin/olje/vann)

En mellomklassesykkel kan ha maks 25 kw(ca 34 hk), og en effekt til vekt forhold på 0,16 kw pr. kg.
Det vil altså si at sykkelen må veie minimum156,25 kg for å ha maksimaleffekten på 25 kw(34 hk)
Og Aprilia RS 125 på 142 kg vil da kunne ha maks 22.7 kw(ca.30,8 hk)

Freez91
Innlegg: 10
Registrert: 14 mar 2011, 09:41
Motorsykkelen din: ukjent

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Freez91 »

Hvordan er egentlig regelen med lett, mellomtung og tung MC? hva er max hk, slagvolum osv.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27065353" onclick="window.open(this.href);return false; denne er lovlig? Det står at man lett kan fjerne plombering. Da vil den ikke lenger være lovlig å kjøre?

Forresten, så sier kjørelæreren min at hvis jeg tar lappen for A1 nå, så blir den automatisk til A tung når jeg fyller 21 neste år.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27071105" onclick="window.open(this.href);return false; vurdert denne også.

Budsjettet på sykkel er på rundt 30-40 tusen.

KennethV
Innlegg: 53
Registrert: 21 sep 2010, 01:20
Motorsykkelen din: Snart..
Sted: Stavanger

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av KennethV »

Her er ein grei oversikt over dei forskjellige klassane.
http://www.motorogsport.no/estore/nyhet ... nyhetid=33

Den er nok lovleg, så lenge det er registert inn i vognkortet. Og fjerner du plomberinga, så blir den ulovleg ja.

Enten så har reglane forandra seg(som eg tviler på), eller så tar køyrelæraren din feil.
Her har du link til tingene du må gjennom for å få lappen.
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel

Viss du går for ein Kawasaki 250R, så får du ein ganske ny sykkel og som er ganske lettsolgt vil eg tru.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av ZZR-Tom »

Meiner no at A1=Lett sykkel og A= tung/mellomklasse sykkel.
Tar du A(mellomklasse siden du er under 21) så får du kun lov til å kjøre max 34hk og du finner ikkje større R sykkler som mellom klasse en 600cc.
Når du tar A mellomklasse så får du automatisk Tung lappen når du enten har hatt lappen i 2 år eller fyller 21, det er det som skjer først av dei to tinga som avgjer når du får tung mc. A1 så må du vel ta oppkjøring på tung mc for å få A?
Trur du roter mellom A1 og A mellomklasse.

Har du en registrert 34hk mellomklasse sykkel så er det ulovelig å fjerne plomberinga og kan føre til at lappen din forsvinner og du må ta den på nytt igjen etter nokre månder. Og for å ikkje nevne vist en eventuel ulykke så kan du også risikere å ikkje få den fulledekninga av forsikringsselskapet og i værste tilfelle så kan dei kansje kreve pengenetilbake ved skade på andre personer/gjenstander etc.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Banditmannen »

Freez91 skrev:Forresten, så sier kjørelæreren min at hvis jeg tar lappen for A1 nå, så blir den automatisk til A tung når jeg fyller 21 neste år.
Da tror jeg nok du misforstår kjørelæreren din, A1 er bare for lett motorsykkel, 125 kubikk med maks 15 hester.
Du derimot kan ta A, men siden du er under 21, har du ikke lov å kjøre annet en mellomklassesykler, som vil si maks 600 kubikk, og maks 25 kw(34 hk)

Suzuki GSXR 600 burde gå greit, og den er gratis å registrer om til fulleffekt(da den er eldre en 10 år)
Apriliaen er for lett til å ha så mange hk, så den er neppe godkjent som mellomklasse(men jeg kan ta feil)

Sykkelen MÅ være registrert/godkjent som mellomkklasse! Blir du tatt på en sykkel som har mer effekt, kan det bli ganske kostbart, for ikke å snakke om hvis du kommer ut for et uhell... :-k

Freez91
Innlegg: 10
Registrert: 14 mar 2011, 09:41
Motorsykkelen din: ukjent

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Freez91 »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27450902" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27409601" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25774278" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27038466" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27086822" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25229499" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27065353" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27250547" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27471147" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27469469" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27330563" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27308054" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27292147" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27244966" onclick="window.open(this.href);return false; denne her ønsker jeg meg virkelig.

Her er noen sykler jeg godt kunne tenkt meg.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av ZZR-Tom »

GPZ 500 er TUNG mc ikkje mellom klasse mc med 34hk

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av Snikkeren »

@Freez91:
Av alle de syklene der, var det kun disse tre som er mellomklasse:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27250547" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27065353" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27086822" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av ZZR-Tom »

ZX6r ninja o.l kan vere en fordel å ringe å høre på forsikring for det kan hende du fort kjem til å legge vekk slike sykkler då deifort kan kome oppi en pris på 30 000kr i forsikring

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!

Legg inn av ZZR-Tom »


Svar