Tatt av Politi

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Tatt av Politi

Legg inn av Cbr »

Fått 1 prikk idag, kjørte MC å tok en kjapp forbikjøring av sivil. 2900.- sko de ha for 75 i 60 sone, de påsto at de kunne tatt lappen å at de hva snille...
Fikk ros for å ha stoppa med engang, de slo på politilys på sivil tidligt for de ville ikke at det sko utarte seg.
De sa og noe om papirarbeid å at bilen deres måtte ha gått inn til sjekk hvis de sko ha tatt lappen.
Mye psykologi kor de dro det hele ut å spurte å fortalte.
Første gang jeg har blitt tatt, protesterte ikke.
Tidligere på dagen fikk jeg bot på 1500.- for manglende bilbeltebruk.
Før det må jeg tilbake 10-15 år for sist bot for beltebruk og tåkelys.
Sucks! Men hatt lappen lenge å vært heldig... Dog vil jeg justere kjørestilen min kraftig.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Tatt av Politi

Legg inn av TBI81 »

Kondolerer. Aldri fått en eneste bot før i fjor jeg. Og da ble det vel ca 7000,- fordelt på to stopp. Slapp unna med to prikker så ser meg igrunn fornøyd 8)

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Tatt av Politi

Legg inn av Gliciouz »

De må jo kunne bevise farten din på noen måte... ?

Uheldig det der ja...

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Tatt av Politi

Legg inn av rogg »

De ville nok skremme deg. her finner du siste satser på bøter..
http://www.sikkertrafikk.no/Boter.htm
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Tatt av Politi

Legg inn av TBI81 »

Oi, da var jeg heldig .. 4200,- for 81kmt i 60-sona fikk jeg. Målt til 84 men fikk litt fratrekk for sikkerhetsmargin osv osv

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Tatt av Politi

Legg inn av Cbr »

Jeg må ta roligere forbikjøringer ikke legg ut å full pinne forbi.
Komme bane på rogaland å jeg får ta meg tur te utlandet og
noen plasser i norge er det svingete veier hvor ekstrem fart
ikke er muligt, men ekstrem nedlegg er.

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Tatt av Politi

Legg inn av StigRune »

Cbr skrev:Jeg må ta roligere forbikjøringer ikke legg ut å full pinne forbi.
Komme bane på rogaland å jeg får ta meg tur te utlandet og
noen plasser i norge er det svingete veier hvor ekstrem fart
ikke er muligt, men ekstrem nedlegg er.
Var faktisk under det inntrykk at det ikke er vanlig praksis å ta folk for å kjøre for fort ved forbikjøringer, og at man har ca 10 sec på å komme ned i fart etter fullført passering...

de kunne forøvrig ikke tatt lappen din før noe over åtti.

Ellers er det nok smart å stoppe med en gang, ja. det å stikke av/prøve å stikke av gjør ikke saken din noe bedre :p
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Tatt av Politi

Legg inn av Cbr »

Deres påstand hva 120km/t, jeg så ikke på speedo under forbikjøring. Ska roa meg ner nå. Kan ha det kjekt for det, er jo ikke bare farten så gjør det kjekt å kjøre mc men svingene. Ka e vitsen å kjøre fort rett frem hvis du ikke kan ta svingene bra.

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Tatt av Politi

Legg inn av StigRune »

damn, men er forsåvidt ganske fort gjort å komme opp i litt fart når man først drar på... Enig, er svingene som gjør det moro å kjøre.
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Tatt av Politi

Legg inn av Svolp »

Snut er ut :thumleft
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Gammelgutt

Re: Tatt av Politi

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg kjørte forbi en saktekjørende sivilbil på vei til Tyrigrava i fjor, men jeg la inn andre gir før forbikjøringen, og Hyosungen sperrer på 80 i andre. Og så la jeg meg i 80. Bilen fulgte etter meg inn på grava, jeg parkerte ved inngangen og bilen snudde og stilte seg med høyre sden mot meg. Så gikk vinduet ned og en stund senere kjørte de. Regner med at de sjekket regnr. og eierskap. og så så de jo at føreren var en gammel grå gubbe. Da antok de nok at det var eieren og at sykkelen ikke var stjålet. :mk

Brukeravatar
Keihin
Innlegg: 2
Registrert: 16 mar 2011, 14:47
Motorsykkelen din: Yamaha R1 99
Sted: Lier
Kontakt:

Re: Tatt av Politi

Legg inn av Keihin »

Hei.

Jeg tør med rimelig stor sikkerhet si at her ble du "lurt" til å godta et forelegg.

Ikke at jeg var der, men kan ikke skjønne at de får til en godkjent måling mens du kjører forbi de. Da gjelder følgende regel fra instruks GP_4027, som ligger under kapittel "INSTRUKS FOR BRUK AV APPARAT FOR GJENNOMSNITTSFARTSMÅLING":
Mobil måling fra politibil som blir forbikjørt
Målingen startes senest idet det forbikjørende kjøretøy ligger side om side med politibilen under forbikjøringen ved at både tids- og distansemåler startes samtidig. Når en passende distanse over minste måledistanse er tilbakelagt, avsluttes målingen med innleggelse av sikkerhetsmargin som beskrevet tidligere.
Dette må jeg tolke som at det kreves "apparat" (police pilot) ved forbikjøring. Det er tydelig at de bare hadde speedometer, og da gjelder:
Måling av kjøretøy
Politiets kjøretøy stabiliserer hastigheten i passende avstand bak det kjøretøy man vil måle hastigheten på. Når man har forvisset seg om at avstanden til kontrollobjektet er konstant eller økende, avleses speedometeret med største nøyaktighet over en strekning på ca. 300-500 meter. Ved måling av bakenforkjørende må avstanden til måleobjektet være konstant eller minkende.
Taktikken til Onkel er enkel: De vet de ikke har noen måling, så da får de det til å høres ut som de er "snille". Skreller av en masse på en fiktiv måling, og skriver ut et forelegg. Som oftest er det trusler om mye verre straff og inndratt førerkort. Hadde du nektet så hadde de f.eks. tatt deg for å ha glemt lappen hjemme, noe de normalt ikke ville ha gjort.

Referanse, side 14 og 20:
https://docs.google.com/viewer?url=http ... gp4027.pdf

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tatt av Politi

Legg inn av Intruder »

Er kanskje rett i enkelte tilfelle,men tror nok politiet her til lands er såpass korrekte
at de ikke finner på ting å gi folk bot for.. :scratch
Men er fullt og helt sikker på at unntak finnes,der som i de fleste sammenhenger ellers. :dontknow
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Keihin
Innlegg: 2
Registrert: 16 mar 2011, 14:47
Motorsykkelen din: Yamaha R1 99
Sted: Lier
Kontakt:

Re: Tatt av Politi

Legg inn av Keihin »

Intruder skrev:Er kanskje rett i enkelte tilfelle,men tror nok politiet her til lands er såpass korrekte
at de ikke finner på ting å gi folk bot for.. :scratch
Men er fullt og helt sikker på at unntak finnes,der som i de fleste sammenhenger ellers. :dontknow
Ikke det jeg sier heller. De mente nok at vedkommende burde få seg en smekk, men det kan være langt mellom den bedømmelsen og bevis som holder i en rettssak.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Tatt av Politi

Legg inn av Svolp »

Jeg har også blitt stoppet etter en forbikjøring. Dette var da i bil men la meg ut og suste forbi i rundt 100km/t i 80-sona. Onkel blå la seg ut bak og vinket meg inn med en gang.
Ble stoppet og fikk beskjed om at dette gikk litt for fort, da spurte jeg hvor fort da? Det burde du klare og fortelle meg sier onkel. Det er du som stoppet meg så jeg vil vite hvor fort det gikk hvis du skal gi meg en bot. Da begynte han med en moralprek på at jeg ikke burde ta forbikjøring ditt og datt her og der. Mao ingen bot.

Henger meg på Keihin, på en forbikjøring har onkel blå svært lite og stille opp med uten en korrekt måling. Så lenge du ikke sier noe om farten har dem ingenting og komme med så sant det ikke er snakk om brutale hastigheter... Da går det jo på vegtrafikkloven §3.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.


Der kan dem ta fra deg lappen og bøtelegge deg på ganske så milde overtredelser hvis du faller innenfor den paragrafen men en lovlig forbikjøring i 100km/t i en 80-sone der onkel ikke tar en måling har han ikke mye og stille opp med.

Trådstarer skriver at de skulle ha 2900 kr for 75 i 60 sone. Hvor fikk dem 75km/t fra? Ren gjetting
Jeg kjørte for fort, det er greit men så lenge dem ikke har bevis på hvor fort det faktisk var syntes jeg det blir litt sirkus aktig og drive og bøtelegge følg på og gjette farten når forbikjøringen tok sted. Jeg godtar aldri slik donald duck arbeid.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar