Hva er akseptabel lading?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Hva er akseptabel lading?

Legg inn av harlex »

Har en Honda shadow. Lader mellom 13,6 og 13,8V på tomgang. Med rusing synker ladingen noe... gjerne litt under 13 V. Er dette normalt og /eller akseptabelt. Nylig skiftet laderegulator som var defekt. Dynamo skiftet for få år siden... :-k
Og en ting til.... Biltema gel batteri... Er de ikke "klar til bruk?" Mitt nye målte 10 V og nektet i det hele tatt å prøve å koble inn starteren... :sk?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av Kwak »

Batteriet er utladet. Du bør lade dette skikkelig først med en batterilader (ikke beruk lader for bil).
Det er ikke unormalt med lav ladespenning på sykkelen hvis batteriet er tomt. Dette vil øke etterhvert som batteriet blir ladet opp.
Hvis ladespenningen ikke øker vil 13 V generelt være for lavt. Det ideelle er 14,4 V
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av harlex »

Kwak skrev:Batteriet er utladet. Du bør lade dette skikkelig først med en batterilader (ikke beruk lader for bil).
Det er ikke unormalt med lav ladespenning på sykkelen hvis batteriet er tomt. Dette vil øke etterhvert som batteriet blir ladet opp.
Hvis ladespenningen ikke øker vil 13 V generelt være for lavt. Det ideelle er 14,4 V
Har ladet med mc-batterilader i natt og håper batteriet nå er ok....

Synes det er pussig at ladepenningen går ned ved høyere turtall.... Det pleier jo stort sett være omvendt :-k Gjorde
Får se no med det nye batteriet :roll

Etter å ha surfet litt har jeg fått inntrykk av at lading på 13,6-13,8 er akseptabelt i forhold til å unngå utlading... Syntes bare det er pussig at jeg måler 14-14,2 direkte ut fra laderegulatoren.... :-k Det er jo forsåvidt ikke mange muligheter for strømsvinn på veien til batteriet....
Håper alt ordner seg med det nye oppladede batteriet..... :[-o<
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av Crinos »

Om lysene står på kan det være årsaken til at ladespenninga går ned når du ruser opp..
På veldig mange sykler jeg har testet med halogen lys i en eller annen form, øker lyset litt i styrke når jeg ruser opp motoren (om sykkelen er relativt nystartet). Mer lys = trekker mer strøm.

Bare en tanke og ingen fasitt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av harlex »

Crinos skrev:Om lysene står på kan det være årsaken til at ladespenninga går ned når du ruser opp..
På veldig mange sykler jeg har testet med halogen lys i en eller annen form, øker lyset litt i styrke når jeg ruser opp motoren (om sykkelen er relativt nystartet). Mer lys = trekker mer strøm.

Bare en tanke og ingen fasitt.
Du har et poeng men i dette tilfellet er alt lys er av når jeg måler...
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av Kwak »

Det er dessverre ikke uvanlig med en ladespenning på i underkant av 14V både på nye sykler og biler. Dette kan medføre at batteriet aldri blir fulladet og at levetiden forkortes.

Ikke uvanlig med noe spenningstap fra generator til batteri. Motorsykler har ikke akkurat overdimensjonerte elektriske anlegg så en litt tynn kabel fra generator til batteri kan medføre tap.

Ville sjekket om batteriet har skikkelig kontakt på minus siden. Ta av ledningen både på batteriet og ramma/motorblokka og gjør skikkelig rent. Kan godt hende at du har et tap der.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av harlex »

Har nå koblet to ledninger direkte fra regulator til batteri.. paralellt med de som går til batteriet... Lader da 14,5-14,6 v på batteriet :-) Problemet må altså ligge mellom laderegulatoren og batteriet men jeg fatter ikke hvor..... Lurer på å lage en permanent løsning med ledning direkte fra laderegulator til batteri evt. til koblingen ved startreleet.... Men det er jo ikke å fikse problemet. :-k

Kan jo alltids sjekke alle koblinger igjen men har målt dem til å være bra tidligere ](*,)
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av FJZZR »

Du har et spenningsfall mellom batteri og regulator.

Det skal ikke mye motstand til her. Går det en ladestrøm på 10 A vil du få et falle på 1V med en motstand på 0.1 ohm. Dette er ikke helt lett å ohme med et vanlig instrument, men hvis du måler hvor de 2 voltene "blir av" i stedet? Altså + på instrumentet på pluss regulator, og - på batteriets + pol, så måler du kanskje 2 v.

Flytt så instrumentets + nærmere batteriet i kretsen så vil du finne synderen.

Det er forøvrig like sannsynlig at du har spennings fallet på - siden

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av harlex »

FJZZR skrev:Du har et spenningsfall mellom batteri og regulator.

Det skal ikke mye motstand til her. Går det en ladestrøm på 10 A vil du få et falle på 1V med en motstand på 0.1 ohm. Dette er ikke helt lett å ohme med et vanlig instrument, men hvis du måler hvor de 2 voltene "blir av" i stedet? Altså + på instrumentet på pluss regulator, og - på batteriets + pol, så måler du kanskje 2 v.

Flytt så instrumentets + nærmere batteriet i kretsen så vil du finne synderen.

Det er forøvrig like sannsynlig at du har spennings fallet på - siden
Har kommet et steg videre: Sykkelen lader 14,5 hvis jeg lager til en ledning fra - utgang regulator til - pol batteri. Når jeg tar av denne ledningen lader den 13,5 igjen..... Det er altså noe med jordingen da eller? Skjønner imidlertid ikke hva? :scratch Jordingen går jo i tjukk kabel direkte fra - pol til blokken..... Kan den "tjukke kabelen" være defekt/dårlig. Hvordan skal jeg i såfall sjekke det? Det er også to andre ledninger koblet til minuspolen som jeg forøvrig ikke vet hvor går....
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av FJZZR »

Flott!

Nå vet du at feilen er i - delen. Og feilen er helt sikkert mellom jord (chassi) og regulators - kontakt!

Hvordan kan jeg være så sikker?

HVIS det hadde vært bittelittegrann dårlig kontakt mellom starter og batteri, så hadde ikke sykkel startet.

En startmotor trekker 80 A (Ca), og hvis du har 0.1 ohm her, mister du 8 volt, og dermed drar ikke starter rundt!!

Du har nå isolert feilen fra starters strømløp mellom jord og batteri.

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av harlex »

FJZZR skrev:Flott!

Nå vet du at feilen er i - delen. Og feilen er helt sikkert mellom jord (chassi) og regulators - kontakt!

Hvordan kan jeg være så sikker?

HVIS det hadde vært bittelittegrann dårlig kontakt mellom starter og batteri, så hadde ikke sykkel startet.

En startmotor trekker 80 A (Ca), og hvis du har 0.1 ohm her, mister du 8 volt, og dermed drar ikke starter rundt!!

Du har nå isolert feilen fra starters strømløp mellom jord og batteri.
Ja det går fremover men jeg ser allikevel ikke løsningen. :-k Mener du feilen ligger mellom starteren/starterreleet og batteriet. Er det der - utgangen fra regulatoren ender/går via og evt. der det er noe som ikke stemmer...?

Er det flere jordingspunkt og evt. hvor skal jeg lete?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av FJZZR »

Det jeg mener er at det er litt dårlig forbindelse mellom regulator - og sykkelens chassi og dermed batteriets -.

Setter du instrumentets + på regulatorens -, og instrumentets - på batteriets - vil di måle 1,5 - 2v når motor går. Der skal det være 0!

Dette kommer kanskje av at kabel er "brukket" internt der hvor kabelsko til - regulator er klemt på. Irret kontakt er også en mulighet.

Det som er sikkert, er at det er en dårlig kontakt du har "kortsluttet" med ekstra lederen din fra reulator til batteri.

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av harlex »

FJZZR skrev:Det jeg mener er at det er litt dårlig forbindelse mellom regulator - og sykkelens chassi og dermed batteriets -.

Setter du instrumentets + på regulatorens -, og instrumentets - på batteriets - vil di måle 1,5 - 2v når motor går. Der skal det være 0!

Dette kommer kanskje av at kabel er "brukket" internt der hvor kabelsko til - regulator er klemt på. Irret kontakt er også en mulighet.

Det som er sikkert, er at det er en dårlig kontakt du har "kortsluttet" med ekstra lederen din fra reulator til batteri.
OK... Jeg skjønner hva du mener og jeg skal feilsøke mer etter middag..... Men jeg ser ikke hvor forbindelsen som jeg lager ekstra egentlig skal gå. Er det en av de to "småledningene" på minuspolen. Poenget er vel å finne hvor på "minusferden" fra regulatoren til minuspolen det er dårlig kontakt? For å si det "lett" Den ledningen som jeg lager en "snarvei" med... Hvordan skal den egentlig nå (når det lades 14,5 V) minuspolen på batteriet..? Hvor er de kritiske punktene.... Overgangen fra regulator er en.... hvor er de andre sjekkpunktene? Som du skjønner er jeg ikke ekspert på dette området... :redface
Sist redigert av harlex den 05 apr 2011, 17:09, redigert 1 gang totalt.
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av Onsløv »

Skru av kontaktene på batteriets - pol og se om det er noe smuss der og evnt rengjør disse. Følg ledningen til den ender, og se om det er noe irr e.l der.

Om kabelen ikke går rett fra regulatoren til batteriet, så går de sikkert til ramma (jord).
Jeg antar at det er den tykkeste kabelen du skal feilsøke.

Lykke til i videre feilsøking.

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av harlex »

Onsløv skrev:Skru av kontaktene på batteriets - pol og se om det er noe smuss der og evnt rengjør disse. Følg ledningen til den ender, og se om det er noe irr e.l der.

Om kabelen ikke går rett fra regulatoren til batteriet, så går de sikkert til ramma (jord).
Jeg antar at det er den tykkeste kabelen du skal feilsøke.

Lykke til i videre feilsøking.
Det er 3 ledninger fra -polen på batteriet. En feit som går direkte i "blokken" Denne har jeg hatt av og pusset og gnikket på... Ellers er det en ring med 2 ledninger... Det ser ut til meg som om begge dem går fremover til lykt og instumenter... Det eneste jeg jar gjort med dem er å måle (få "pip" fra måleinstrument) i forhold til at de er i kontakt med "jord" Skjønner liksom ikke hvor denne laderegulator minusen kommer inn i bilde i forhold til minuspolen på batteriet...
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Svar