Side 1 av 3

Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 06 mai 2011, 21:08
av Absalon
Hei!

Som tidligere nevnt i diverse tråder her inne så har jeg akkurat kjøpt meg en Kawasaki Ninja 250 R, og det er denne jeg nå lurer på om jeg skal pynte litt på!

Da jeg ikke har videre erfaring med MC utover å ha hatt lappen i en del år og lest litt blader i enkelte tilfeller, så trenger jeg litt tips og råd.

Jeg har hørt om folk som har byttet ut skiltbraketten, har dere noen tips og hint om hvor man finner slikt?

Samtidig så vurderer jeg å investere i en slip-on, men vet ikke om det har noen nytteverdi utover bedre/tøffere lyd? Gir det noen økning i effekt?

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 06 mai 2011, 21:25
av AJ
Absalon skrev:Hei!
Samtidig så vurderer jeg å investere i en slip-on, men vet ikke om det har noen nytteverdi utover bedre/tøffere lyd? Gir det noen økning i effekt?
Nytteverdien av slip-om potte(r) er først og fremst vektreduksjon i de aller fleste tilfellene. I tillegg mener mange at sykkelen bli penere med slip-on. Jeg er en av de når det gjelder Triumph Tiger MC'en jeg har nå: ARROW-potta gjør seg meget bra på denne og ser mye bedre enn en den originale "dust bin" potta.
På TDM'en jeg hadde var nok originalpottene penere enn Laser Duo-Tech jeg satte på. Så her var det vektreduksjonen som betydde mest.

Hva effekt angår så reklamerer de fleste produsentene med en effektøkning og i mange tilfeller er det nok også slik. Men noen voldsom økning er det aldri snakk om.

En annen side ved slip-ons er selvfølgelig lyden :P :p
Blirt som regel alltid bedre (les: høyere og grommere :knegg ) lyd med slip-ons.
Men om disse tingene forsvarer den høye prisen på mange slip-ons er noe hver enkelt for ta en runde meg seg selv på...

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 07 mai 2011, 00:07
av Absalon
Her var det jo en del gode tips! Får se om jeg investerer i en slip-on eller ikke, foreløpig er jeg ganske så fornøyd med lyden (sikkert fordi jeg ikke vet bedre, hehe).

Er det forresten noen her som har kjørt både kawa 250r og en vfr800 som vet om sittestillingen er noe tilsvarende lik? Vurderer en nyere vfr som min neste sykkel!

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 09 mai 2011, 11:45
av TrondA
Sittestillingen på Ninja 250r er preget av sykkelens størrelse. Knevinkelen er ganske skarp. Bruk kjørebukse som ikke har så mye polstring på baksiden av knærne. Da vil vinkelen være lettere å leve med. Har du lange bein vil du også merke at knærne går på utsiden av innskjæringen i bensintanken. Kjøp tanktrekk fra TopSellerie om dette skulle være noe problem. En skikkelig skinnsal fra Corbin kan løse deg fra den grusomme svampdotten som leveres orginalt. Styreholkene er høyt plassert og gir en kjørestilling i overkroppen som er nesten identisk med Honda VFR800. Den er kjempegod. For å redusere turbulens, bør std. vindskjerm erstattes med høyere vindskjerm. Orginal, sotet versjon er virkelig god!
Dersom du vil se mer enn dine egne albuer når du prøver å få oversikt over trafikken bak deg, bør orginale forlengere på speilarmene monteres.
Det som ikke berører sittestilling, men praktisk nytteverdi, er ettermontert hugger. Den får kontroll over spruten mot bakdemperen. Orginalt går skiten fra bakhjulet rett inn mot simmerringen på bakdemperen. (!) Dessuten holdes kjede og tannhjul mye renere og penere. Anbefales.
Slip-On eksos og nytt skiltfeste er etter min mening mindre viktig.

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 12 mai 2011, 10:36
av Absalon
Takk for gode råd, kan være jeg nå begynner å pynte litt på pendlerverktøyet mitt!!

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 28 des 2011, 14:39
av gsx750_80
Absalon skrev:Takk for gode råd, kan være jeg nå begynner å pynte litt på pendlerverktøyet mitt!!
Hei Jeg vurderer å anskaffe en slik sykkel selv, da jeg pendler omkring 8 mil hver dag (tur/retur).
Er det noen spesielle erfaringer du kunne tenke deg å formidle? Kjøringen foregår på motorveg (bomveg), slik
at trafikken flyter i 85-100 km/t, stort sett. Kan man regne med å komme under 0.4 liter per mil?

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 28 des 2011, 17:07
av ZZR-Tom
Absalon skrev:Her var det jo en del gode tips! Får se om jeg investerer i en slip-on eller ikke, foreløpig er jeg ganske så fornøyd med lyden (sikkert fordi jeg ikke vet bedre, hehe).

Er det forresten noen her som har kjørt både kawa 250r og en vfr800 som vet om sittestillingen er noe tilsvarende lik? Vurderer en nyere vfr som min neste sykkel!
Eg må berre :skriver
Før du fer på en VFR800 i fremtiden så prøv en Triumph Sprint ST1050. Ny pris er tilsvarande og forsikring muligens bedre, men du får 15hk og 25nm meir i en fantastisk motor som lager en lækker lyd :thumleft
Minuset med den er at den er vanskligare å få taki en VFR`n.

Her har du eit forum som du kan kose deg med i vinter http://www.kawiforums.com/ninja-250r/
Ellers er ebay.com full av deler og stasj. Kawaspesialisten her i Norge gjer skikelige gode priser og servic.

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 04 mar 2012, 20:39
av gsx750_80
Elolz skrev:
gsx750_80 skrev:Hei Jeg vurderer å anskaffe en slik sykkel selv, da jeg pendler omkring 8 mil hver dag (tur/retur).
Er det noen spesielle erfaringer du kunne tenke deg å formidle? Kjøringen foregår på motorveg (bomveg), slik
at trafikken flyter i 85-100 km/t, stort sett. Kan man regne med å komme under 0.4 liter per mil?
Er en fin sykkel på motorveien, sammenlagt i år har jeg ligget på 0.28l/mil, dette med blanding av 10-15min småkjøring og halvtimes pendling hver vei. Har da kjørt med åpen slip-on. Har nå også montert KN filter, og da går det litt for magert, så de skulle ta en liten remap under vinterlagringen så regner med forbruket vil øke litt da.

Eneste virkelige minus er IRC Roadwinner dekkene, som min sykkel ihvertfall ble levert med. Dette er diagonaldekk som sporet og føltes ikke noe særlig stabile, i tillegg til såpeglatte på vått føre. Så disse byttet jeg etter få måneder, trist å kaste nesten nye dekk, men de der følte jeg meg absolutt ikke trygg på.

For meg var det ihvertfall et must med double bubble vindskjerm med tanke på motorveikjøring, er 184. Den originale skjermen hjalp meg fint lite.

En an ting jeg har lagt merke til er at det er viktig å justere girpedalen skikkelig slik at den passer for deg. Ellers er det lett at den detter ned i fri når en skal opp i 2.gir. Er en kjent ting å være litt obs på med denne sykkelen, men er altså bare å justere pedalen skikkelig, så er det ordnet :thumleft

Jeg har hatt sykkelen nå i 2 sesonger og er meget fornøyd! :thumleft
Takk for informasjonen, og tips. Jeg kjøper Ninja 250 (overligger) nå i vår..

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 04 mar 2012, 22:11
av geiroc
Hei

Nå har eg ikke 250 da, men eg vurderte å bygge opp igjen en skadesykkel. Fant veldig mye deler på e-bay. Når sant skal sies, kommer vel mesteparten av zx6r en min fra ebay.

Apropo potter.
Eg har en Kerker screw on potte på min. Fant den brukt for en tusing i statene.
Tror de er produsert for 250 og.
Lyden er helt fantastisk.
Hadde en på en gpz600r , det var bare knallrått.
Du kan jo høre den på min kasse her hveffal:
http://www.youtube.com/watch?v=oGSXHXRb1nI" onclick="window.open(this.href);return false;
(Lyden forsvinner kansje litt pga musikken)
Kerker var brukt en del i racing i statene.

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 05 mar 2012, 20:35
av gsx750_80
TrondA skrev:Sittestillingen på Ninja 250r er preget av sykkelens størrelse. Knevinkelen er ganske skarp. Bruk kjørebukse som ikke har så mye polstring på baksiden av knærne. Da vil vinkelen være lettere å leve med. Har du lange bein vil du også merke at knærne går på utsiden av innskjæringen i bensintanken. Kjøp tanktrekk fra TopSellerie om dette skulle være noe problem. En skikkelig skinnsal fra Corbin kan løse deg fra den grusomme svampdotten som leveres orginalt. Styreholkene er høyt plassert og gir en kjørestilling i overkroppen som er nesten identisk med Honda VFR800. Den er kjempegod. For å redusere turbulens, bør std. vindskjerm erstattes med høyere vindskjerm. Orginal, sotet versjon er virkelig god!
Dersom du vil se mer enn dine egne albuer når du prøver å få oversikt over trafikken bak deg, bør orginale forlengere på speilarmene monteres.
Det som ikke berører sittestilling, men praktisk nytteverdi, er ettermontert hugger. Den får kontroll over spruten mot bakdemperen. Orginalt går skiten fra bakhjulet rett inn mot simmerringen på bakdemperen. (!) Dessuten holdes kjede og tannhjul mye renere og penere. Anbefales.
Slip-On eksos og nytt skiltfeste er etter min mening mindre viktig.
Jeg kjørte min første tur med Ninja 250 i dag, ca 4 mil. Kjørestillingen var god. (Jeg er 183 cm) Jeg holdt den
under 4000 omdr/ min., dvs 55-60 km/t, og merket ikke begrensinger i kåpen i slike hastigheter. Antakelig
vil jeg kunne erfare det senere..
Dersom du har ettermontert hugger, er det noen bestemt du vil anbefale?

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 05 mar 2012, 20:39
av gsx750_80
geiroc skrev:Hei

Nå har eg ikke 250 da, men eg vurderte å bygge opp igjen en skadesykkel. Fant veldig mye deler på e-bay. Når sant skal sies, kommer vel mesteparten av zx6r en min fra ebay.

Apropo potter.
Eg har en Kerker screw on potte på min. Fant den brukt for en tusing i statene.
Tror de er produsert for 250 og.
Lyden er helt fantastisk.
Hadde en på en gpz600r , det var bare knallrått.
Du kan jo høre den på min kasse her hveffal:
http://www.youtube.com/watch?v=oGSXHXRb1nI" onclick="window.open(this.href);return false;
(Lyden forsvinner kansje litt pga musikken)
Kerker var brukt en del i racing i statene.
Fin film, og flott natur! Jeg har hatt atskillig større sykler, feks ZX 11 og CB 1100 F, men tror jeg
vil trives utmerket med 250 R'en. Utrolig lettkjørt i alle fall. Ser fram til å få den innkjørt.
Akkurat nå er det mopedhastigheter.. ( < 4000 omdr/min de første 80 milene i følge boka..)
ZX 6 er sikkert en super sykkel!

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 05 mar 2012, 22:38
av Tysnes
Elolz skrev:
gsx750_80 skrev:Akkurat nå er det mopedhastigheter.. ( < 4000 omdr/min de første 80 milene i følge boka..)
ZX 6 er sikkert en super sykkel!
Mange mener den innkjøringsmetoden som blir vedlagt denne sykkelen er veldig dårlig, og vil føre til at motoren ikke vil bli så spenstig som den burde om den metoden følges til punkt og prikke. Vil råde deg til å ta en titt på http://www.ninjette.org , de fleste pleier å kjøre denne inn endel hardere enn dette, for den skal jo kjøres inn til å bli vant til normalt bruk, ikke til mopedhastigheter :-k 4k rpm er jo helt usannsynlig på en sykkel som dette, med rødlinje på 13k rpm, en skal jo kunne holde følge med trafikken. Sykkelen begynner jo ikke å dra skikkelig før 7-8k rpm.

Det viktige er vel å variere turtallet litt og ikke ligge låst i samme turtall på motorvei hele tiden :thumleft
Mange meninger om innkjøring, variert turtall e lurt som nevnt her. ville ikkje vert så redd om turtallet ble litt høyre til tider. dette med max 4000 rpm første 800 km, og etter det max 6000 rpm til 1600 km er det samme som det sto i instruksjonsboka til min 72 mod Kawasaki 90. Så her har det vert blåkopi i mange år, virker det som ;e

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 06 mar 2012, 02:59
av Northman
Hummm... av en eller annen grunn har jeg fått for meg at innkjøring av motorer var noe fra gammelt av, at nye maskiner bil/mc er levert med motorer som alt er kjørt inn?

Meeeen ikke første gangen jeg tar feil :)

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 06 mar 2012, 09:39
av mammut89
jeg må smile hver gang jeg leser inlegg som er stikk i strid med det som står i instruksjonsboka. Lurer på hvem som kan mest om disse motorene, de som lagde de eller de som kjører de...

Jeg tviler sterkt på at de har "glemt" å oppdatere håndboken sin. Jeg ville nå ha holdt meg til håndboken.

Re: Deler til Kawasaki Ninja 250 R

Lagt inn: 06 mar 2012, 10:45
av mekkern
Alle som bygger motorer tester jo motorene på bånn gass samme hvem det er-kawasaki eller MC-xpress...

de har satt "turtallsgrenser" isteden for å prøve å lage en "belastningsgrense"..Noe som garantert kværker motorene er pressing på for lavt turtall...

litt pussig at en skal ha max 4000rpm etter fabrikken har dratt motoren til redline for å sjekke ytelsen før leveranse.. :scratch

følger man vanlig trafikk de første 10-20 varmesyklusene kan man gradvis gi mer og mer turtall og last etter dette.. dette fungerer på både 2 og 4 takt..