Førstehjelp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Førstehjelp

Legg inn av Svein2 »

Tenkte å starte en tråd om førstehjelp, dette er viktig at alle kan og at alle gjør noe hvis man kommer i en situasjon. :8-[

På jobben har vi kurs med jevne mellomrom, lærer det teoretiske med sikring av ulykkessted, varsling og
start av førstehjelp. Ett eksempel på spørsmål jeg stilte som jeg ikke fikk noe ordentlig svar på, er om hjelmen skal av,
jeg mener det, men mange mente det var helsepersonell som skulle gjøre det når de kom. Instruktøren hadde ikke noe fasitsvar.

Kanskje noen har erfaringer med dette, vet det er ett alvorlig tema og at ikke alle har lyst til å skrive om sine
erfaringer, men kanskje andre kan lære noe av det.

Det ble understreket at man kan aldri gjøre noe feil, så lenge man gjør noe. :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Førstehjelp

Legg inn av Snikkeren »

Viktig tema. :thumleft

Angående hjelm så kommer det jo litt an på situasjonen. Dersom personen ikke puster, så er det vel bedre å ta av hjelmen forsiktig slik at man kommer til og får sjekket luftveier, eventuelt munn til munn metoden.
Puster personen fint, og man ikke kan se noe antydninger til alvårlige skader, så ville jeg latt hjelmen være på til kyndig personell kom på plassen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Førstehjelp

Legg inn av Svolp »

Når me er ute på trafikkuhell på jobb og kommer frem før ambulansen så bruker vi stort sett sunn fornuft. Sitter vedkommnde i bilen, ikke fastklemt men har smerter så tar du ikke vedkommende ut av bilen men sørger for og sikre frie luftveier før ambulansen kommer. Hvis det brenner derimot eller er stor fare for brann får vi vedkommende ut fortere en svint. Vedkommende kan bli lam men vil ha en sjanse til og overleve.

Tilbake til spørsmålet ditt angående hjelm så blir det inviduelt fra ulykke til ulykke.. Du ser tydlig på en hjelm om den har fått hard medfart eller ei, er personen våken så spørr du om han har vondt i nakke og rygg.. Har han det og puster greit så la den være på til ambulansen kommer. Er vedkommende bevistløs så sjekker du puls og pust og tar en vurdering om det er en fordel og fjerne hjelmen eller ei.

Viktigste ved et trafikk uhell er og sikre frie luftveier, det klarer du også hvis hjelmen sitter på. Puster ikke personen, så tar vi selvsagt hjelmen av og begynner med hlr.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Førstehjelp

Legg inn av Snikkeren »

Svolp skrev:
Viktigste ved et trafikk uhell er og sikre frie luftveier, det klarer du også hvis hjelmen sitter på.
Kan ikke det bli litt vanskelig å komme til for å sikre frie luftveier hvis personen f.eks. har svelget tungen sin? Varierer jo sikkert en del fra hjelm til hjelm, men ser for meg at f.eks. med Bandit hjelm blir det litt knapt med plass.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Førstehjelp

Legg inn av Svolp »

Snikkeren skrev:
Svolp skrev:
Viktigste ved et trafikk uhell er og sikre frie luftveier, det klarer du også hvis hjelmen sitter på.
Kan ikke det bli litt vanskelig å komme til for å sikre frie luftveier hvis personen f.eks. har svelget tungen sin? Varierer jo sikkert en del fra hjelm til hjelm, men ser for meg at f.eks. med Bandit hjelm blir det litt knapt med plass.
Godt poeng!
Men når en person har svelgt tungen vil personen bli kvalt, mao så vil ikke vedkommende puste. Som jeg nevte på ubeviste personer som ikke puster er det av med hjelmen og få frie luftveier og evt starte HLR.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Førstehjelp

Legg inn av Snill Vaffel »

Luftveier skal sikkres først så hjelmen skal av andre skader kommer i andre rekke.
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Førstehjelp

Legg inn av Duville »

Egne vurderinger og vilje til å gjøre noe og ikke bli paralysert er vel det viktigste. Jeg kom forøvrig over en ansiktsmaske forleden som jeg fikk for en del år siden til bruk ved HLR. La den oppi bagen med det rare i på MCen bare sånn i tilfelle. Den ligger like godt der som i garasjen. Er vel kanskje ikke alltid at det er skjønnheten som vi alle drømmer om å ta pusteøvelser på i en trafikkulykke, man kan jo tenke seg situasjoner hvor en slik maske er grei å ha.......

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Førstehjelp

Legg inn av Snikkeren »

@Svolp: Ja, men da er vi jo enige da. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Førstehjelp

Legg inn av Svolp »

Duville skrev:Egne vurderinger og vilje til å gjøre noe og ikke bli paralysert er vel det viktigste. Jeg kom forøvrig over en ansiktsmaske forleden som jeg fikk for en del år siden til bruk ved HLR. La den oppi bagen med det rare i på MCen bare sånn i tilfelle. Den ligger like godt der som i garasjen. Er vel kanskje ikke alltid at det er skjønnheten som vi alle drømmer om å ta pusteøvelser på i en trafikkulykke, man kan jo tenke seg situasjoner hvor en slik maske er grei å ha.......
Vi bruker noe som heter pocket maske, som er en silikonmaske som legges over nese og munn, den er ganske sikker når det kommer til smitte. Du har slik en plast duk med en filter åpning som du kan blåse gjennom.. sant? Den er bedre en ingenting hvertfall.. Hvis man velger av grunner og ikke ta munn til munn er det ingen som skyter deg for det, etter at en person har fått hjertestans vil det være en del oksygen i blodet så det aller viktigste er hvertfall og starte med brystkompresjoner som vil gjøre en eventuell flimmer i hjertet grovere og dermed er det større sjanse for å lykkes når ambulansen kommer med hjertestarter. Etter det jeg har vært borti, skal jeg ærlig innrømme at jeg setter ikke leppa mine på ukjente folk uten beskyttelse. Enkelt og greit!
Snikkeren skrev:@Svolp: Ja, men da er vi jo enige da. :thumleft
Jupp :prf
Sist redigert av Svolp den 19 mai 2011, 21:23, redigert 1 gang totalt.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Førstehjelp

Legg inn av Knut Morten »

Hei!
Med noe over 30 år i Røde kors, og instruktør i TGF (trafikalt grunnkurs i førstehjelp), tar jeg sjansen på å blande meg inn i denne diskusjonen.
1. HJELMEN SKAL AV!
Hvis pasienten er våken og klar - be pasienten om å ta av hjelmen selv.
Er pasienten IKKE helt våken og klar - ta av hjelmen. Det beste er om en er 2 stk til dette.
En tar godt tak i kjeven på pasienten med en hånd, og legger den andre under nakken for å støtte denne. Den andre tar tak i stroppene på hjelmen - trekker den litt ut - for så å trekke hjelmen forsiktig rett bakover uten å "vippe" for mye (pass på nese og øredobber).
Når så hjelmen er av, skal den som tok av hjelmen sette seg slik at en støtter hodet og nakken med knær/hender. Bli sittende her til hjelpen kommer.

2. Det er IKKE mulig å gi frie luftveier på en god måte med hjelmen på. Selv om pasienten virker våken, kan pasienten kaste opp. Hvis det skjer - Da har du for dårlig tid til å ta hjelmen av på en skånsom måte.

Selv om hjelmen virker uskadet, så er ikke det ett tegn på at pasienten ikke har fått skader.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Førstehjelp

Legg inn av Snikkeren »

Men hvis man da kommer aleine (som man ofte gjør når man kjører mc) til ulykkesstedet, og det ikke er andre til å hjelpe deg der, skal man likevel begynne å ta av hjelmen på en bevisstløs person? Selv om hjelmen ser hel og fin ut?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av evike »

Om ikke like lang fartstid, så like mye kursutdannet så svarer jeg (KM er opptatt med å brette klær):

JA, hjelmen skal av, også om du er alene. Det finnes en teknikk som jeg synes dere skal lære dere. Vi tar gjerne en omgang og instruerer alle Forumistene etter hvert som vi møter dere, så kan dere lære bort videre, om nødvendig.

Pasienten bryr seg neppe om dere er alene eller ikke, han/hun vil få pusteproblemer uansett og hjelmen er bare i veien, både for luftveier og oppkast. En pasient med hjelmen på, som har fått en dult i hodet vil i stor grad reagere med oppkast. Det er en av kroppens momentane reaksjoner på omveltninger.

Hvorvidt hjelmen er hel og fin, har ingenting med pasientens tilstand inni hjelmen å gjøre.

Edit: Dette er ikke noe vi selv synes og mener: Dette er Norsk Førstehjelpsråds retningslinjer.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37990
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av AJ »

Viktig tema, dette.

Tror vi alle har gått av en slik påminnelse og ikke minst som en sjekk for å reflektere over hva vi kan, vet og burde vite om førstehjelp.
Plutselig kan vi alle havne i situasjoner hvor nettopp vår førstehjelp kan redde liv!

Det er ikke store plassen under setet på Tiger, men andre ting må vike for førstehjelpspakka som alltid skal være der.
Ikke store bidraget, denne lille pakka, men som så mye annet kan den være et av mange små bidrag og felles innsats til å redde liv i en kritisk situasjon.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Førstehjelp

Legg inn av Knut Morten »

AJ skrev:Viktig tema, dette.

Tror vi alle har gått av en slik påminnelse og ikke minst som en sjekk for å reflektere over hva vi kan, vet og burde vite om førstehjelp.
Plutselig kan vi alle havne i situasjoner hvor nettopp vår førstehjelp kan redde liv!

Det er ikke store plassen under setet på Tiger, men andre ting må vike for førstehjelpspakka som alltid skal være der.
Ikke store bidraget, denne lille pakka, men som så mye annet kan den være et av mange små bidrag og felles innsats til å redde liv i en kritisk situasjon.
Enig med du i det! :=D>
Litt utstyr og litt kunnskap + sunn fornuft hjelper mye det. :thumleft

Kan jo ta en liten runde på Evike treffet hvis noen vil.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Førstehjelp

Legg inn av Svolp »

Knut Morten skrev:Hei!
Med noe over 30 år i Røde kors, og instruktør i TGF (trafikalt grunnkurs i førstehjelp), tar jeg sjansen på å blande meg inn i denne diskusjonen.
1. HJELMEN SKAL AV!
Hvis pasienten er våken og klar - be pasienten om å ta av hjelmen selv.
Er pasienten IKKE helt våken og klar - ta av hjelmen. Det beste er om en er 2 stk til dette.
En tar godt tak i kjeven på pasienten med en hånd, og legger den andre under nakken for å støtte denne. Den andre tar tak i stroppene på hjelmen - trekker den litt ut - for så å trekke hjelmen forsiktig rett bakover uten å "vippe" for mye (pass på nese og øredobber).
Når så hjelmen er av, skal den som tok av hjelmen sette seg slik at en støtter hodet og nakken med knær/hender. Bli sittende her til hjelpen kommer.

2. Det er IKKE mulig å gi frie luftveier på en god måte med hjelmen på. Selv om pasienten virker våken, kan pasienten kaste opp. Hvis det skjer - Da har du for dårlig tid til å ta hjelmen av på en skånsom måte.

Selv om hjelmen virker uskadet, så er ikke det ett tegn på at pasienten ikke har fått skader.
Jeg er helt uenig i at hjelmen skal tas av uansett hva! Selv om Norsk Førstehjelpsråds sine retningslinjer sier at hjelmen uansett skal av syntes jeg det er feil og konsekvent gå ut i fra dette.. Det er min mening! Har selv prøvd og ta av en hjelm på en forulykka som skreik så j* fordi han hadde så vondt. Enden på visa var at han dro inn på sykehuset med hjelmen på i ambulansen... Første man skal sjekke ved ulykke er at vedkommende puster. Klarer man ikke dette med hjelmen på MÅ den av. Så klart! Hjelper ikke å redde nakken til en som dør pga stengte luftveier. Ingen pust, eller puls så er jeg enig i at det er vanskelig og sikre frie luftveier med hjelmen på og da må den selvsagt av som jeg også skrev tidligere.
Skulle likt og se de som kan fjerne hjelmen skånsomt og forsiktig når vedkommende fyrer løs med smerte hyl og skriking fordi han har fått seg en skikkelig trøkk i nakke/hodet. Dette går på første innsats ved en ulykke for den vanlige mannen i gata og jeg syntes det blir feil og si at det bare er og dra av hjelmen før ambulansen kommer. Puster vedkommende greit, er bevist og tilsnakkelig så mener jeg at den kan være på til fagfolk ankommer med mindre han ikke har noen smerter i nakke/hodet..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar