Effektanlegg....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37895
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Effektanlegg....

Legg inn av AJ »

Kanskje litt på siden av hva tråden handler om, men likevel...
Nyheten om samarbeidet mellom Akrapovic og Yamaha overrasket i hvert fall meg bittelitt... Spennende nyhet, egentlig.
http://www.yamaha-motor.eu/no/nyheter/i ... ?id=480130" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke sett så mange Yamaha-sykler med Akra-anlegg, men det blir det sikkert en forandring på nå etter hvert...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Effektanlegg....

Legg inn av NickNei »

Bytter du bare potter er det greit, mangellapp og visning hvis du er uheldig, men drar du av catalysatoren, da er du livsfarlig. Miljøet dør jo som kjent nesten umiddelbart, så da er skiltene i fare.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Effektanlegg....

Legg inn av frodef »


Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Northman »

Støy dreper 50.000 i året fikk jeg beskjed om av en VV mann, selv om han måtte innrømme at det nok ikke var MC-musikk ;)

Du får visning, så behold den gamle potta så du kan bytte før visningen.

På min 600 bandit bytet jeg til en Geforce slipon, tror den var britisk? Har en dyp god lyd, høres ut som om den er større enn 600. Handlet fra Bikerman, men det var bare tull, tok evigheter før før potta kom, og oppfølgingen fra selger var latterlig dårlig, men jeg fikk litt avslag på potta så får vel ikke være for bitter :)

Ikke alle eksoser er E-merket, min originale er ikke det, men det er ikke alle hos VV som er klar over dette...
It is better to exist unknown to the law.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Effektanlegg....

Legg inn av pelsen »

hmm, RC8Ren min ble levert med Akrapovic-anlegg i titan, er ikke det lovlig? :knegg
Det er mye skruing å sette på originalanlegget, og mappet vil jo heller ikke stemme.
Ute på landeveien er det ikke ofte man blir stoppet pga lyd, har man bråkesykkel er det lurt å la være og dure rundt i sentrum.

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Northman »

pelsen skrev:hmm, RC8Ren min ble levert med Akrapovic-anlegg i titan, er ikke det lovlig? :knegg
Det er mye skruing å sette på originalanlegget, og mappet vil jo heller ikke stemme.
Ute på landeveien er det ikke ofte man blir stoppet pga lyd, har man bråkesykkel er det lurt å la være og dure rundt i sentrum.
Så mange skruer er det vel ikke? min har 2skruer per grenrør + kåpe og demper skruer, er ikke så galt :)

Mappingen er vel ikke noe stress, både de som kjører MC og vegvesenet er klar over at vi har såkalte "visnings" potter, og at det blir byttet rimelig kjapt etter at mangellappen er godkjent :)

Har aldri blitt stoppet i sentrum, men sikkert fordi jeg setter kursen raskest mulig ut av sentrum hver gang, lite givende sted å kjøre hvis man ikke finner ei god gågate med mye tilskuere og man klarer å showe litt uten å drite seg ut :D
It is better to exist unknown to the law.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Effektanlegg....

Legg inn av pelsen »

Northman skrev:Så mange skruer er det vel ikke? min har 2skruer per grenrør + kåpe og demper skruer, er ikke så galt :)

Mappingen er vel ikke noe stress, både de som kjører MC og vegvesenet er klar over at vi har såkalte "visnings" potter, og at det blir byttet rimelig kjapt etter at mangellappen er godkjent :)

Har aldri blitt stoppet i sentrum, men sikkert fordi jeg setter kursen raskest mulig ut av sentrum hver gang, lite givende sted å kjøre hvis man ikke finner ei god gågate med mye tilskuere og man klarer å showe litt uten å drite seg ut :D
har ingen aning om hvor mye jobb det er å sette tilbake originalanlegget, denne sykkelen har jeg ikke skrudd så mye på ennå,
Det mappet som er i nå passer definitivt ikke med originalanlegget m/kat, men jeg tipper at de som kontrollerer ikke har utstyr til å finne ut av utslippene.
Men; sist jeg ble stoppa var i en kontroll i Halden i 1984 med bonnevillen, de hørte på lyden, så inni pottene og ba meg kjøre pent der det var folk :knegg

Brukeravatar
Micke
Innlegg: 74
Registrert: 11 feb 2011, 15:07
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S -00

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Micke »

Jag köpte en potte från http://www.fuelexhausts.com" onclick="window.open(this.href);return false;, men jag tänkte inte på det där med E-märkning. Den har brittisk BSAU märkning, vilket jag har förstått är samma sak.
Någon som vet om det är lika lätt att få den godkänd på trafikstationen?

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Effektanlegg....

Legg inn av ZZR-Tom »

pelsen skrev:hmm, RC8Ren min ble levert med Akrapovic-anlegg i titan, er ikke det lovlig? :knegg
Det er mye skruing å sette på originalanlegget, og mappet vil jo heller ikke stemme.
Ute på landeveien er det ikke ofte man blir stoppet pga lyd, har man bråkesykkel er det lurt å la være og dure rundt i sentrum.
Er den levert som ny med Akra anlegg, så rekner no eg med at den er type godkjent med det, slik som ZZR1400 preformance, der blir den solgt med Akra potter.
Og fjerne/sette på orginal pottene er no en small sak og dei aller fleste slip on`s på inj sykkla, er det ingen behov for mapping, så klart det gjer best forhold med ny mapp men aller best med et custom mapp stillt inn på benk av folk som kan geiene sine.

På min sykkel så er det enkelte potter som kjem i konflikt med kuffert settet og på Triumphen eg hadde tidligare så måtte eg senke pottene for å få på kuffertane.
Beowulf er et merke som er populært på ZZR i UK, og skal vist vere bra kvalitet og greie priser.
Men vist du bestiller fra dei, så send mail om ka kuffert sett du har og om du har midt støtte, er ikkje sikkert det er problem for Banditen, men vist det skulle vere det så sørger Beowulf at du får det slik at det passer.

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Mysterion »

man får uorginale slip ons med DB killer som er E godkjent. da kan dette skrives i vognkort og man kan kjøre med dette, og slipper en del trøbbel. DB killeren tar man sef ut :D
blitt stoppet og fått visning på potta mi, bt fyrn spurte om den bråkte, jeg sa sef nei: startet opp sykkelen og han vridde på gassen og det klang godt i skogen der :D ....visning....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Kwak »

1. Du blir ikke avskiltet, men må vise sykkelen hos biltilsynet med orginalt anlegg.

2. Moderne motorer er ikke bare strupet med hensyn til støykrav, men også avgass utslipp. Det betyr at motorene er temmelig fine-tunet med så små dyser som mulig for å redusere CO. Dermed er hovedregelen at hvis du gjør endringer på innsugsiden (f.eks åpnere luftfiltre) eller avgass siden (åpnere potter) så BØR/MÅ du dyse om forgassere eller mappe om insprøytning. Hvis du ikke gjør dette kan motoren gå for magert med brente ventiler eller stempeltopper som resultat. Og/eller motoren går dårligere enn før pga mager blanding. Hvis du får dette gjort skikkelig av noen som kan det så får du ikke bare en motor med lyd, men også en som puster bedre og går penere (og litt bedre)
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Hans Martin
Innlegg: 1
Registrert: 07 jan 2013, 02:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R 125

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Hans Martin »

Jeg lurer på en ting; er det lovlig å ha akrapovic på yamaha yzf R 125 i Norge?
Jeg har tenkt til å kjøpe den skjønner du... Og har helt sinnsykt lyst på from lyd! Og synes akra hørtes best ut på YouTube ^^ ;) noen som har svaret? ^^

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Effektanlegg....

Legg inn av mekkern »

Lovlig hvis du får papirer på at potta ikke støyer for mye på din modell og du får dette innskrevet i vognkort.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Effektanlegg....

Legg inn av KydeX »

Hva er støygrensa da for å få det godkjent? Jeg har en yamaha FZ6 med Akrapovic slipon. Den hadde det på når jeg kjøpte den brukt. Jeg burde vel prøve å få den godkjent med det da jeg ikke har originalpotta.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Effektanlegg....

Legg inn av omaas »

Hans Martin skrev:Jeg lurer på en ting; er det lovlig å ha akrapovic på yamaha yzf R 125 i Norge?
Jeg har tenkt til å kjøpe den skjønner du... Og har helt sinnsykt lyst på from lyd! Og synes akra hørtes best ut på YouTube ^^ ;) noen som har svaret? ^^
Det kan være problemer med lette og mellomtunge sykkler med effektgrensen.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar