GPS-applikasjoner på smarttelefon..

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Godtvoksen

GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg ser det er stor utvikling av GPS-applikasjoner til smarttelefoner. Selv har jeg nettopp lastet ned Sygic-GPS og prøver den ut på min nyinnkjøpte LG med Android plattform. Er det andre som har testet nevnte applikasjon, eventuelt andre GPS-applikasjoner?

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Geir »

Hadde en HTC HD2 tidligere som hadde en tidsbegrenset preinstallert navigasjonsapplikasjon som het CoPilot. Den var faktiskså bra at jeg kjøpte lisens - var bare noen hundrelapper. Denne hadde fotoboksvarsling, POI'er, kjapp rutekalkulasjon, gode kart, enkelt brukergrensesnitt osv. mye likt en "skikkelig" navigasjonsenhet...

Ser de holder på med enn app til iPhone - til Android er den visst på plass alt... https://market.android.com/details?id=c ... emiumeupan" onclick="window.open(this.href);return false;
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Crinos »

Jeg bruker den som er inkludert med HTC Desire S... KJEMPE bra å bruke!
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Godtvoksen

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Godtvoksen »

Crinos skrev:Jeg bruker den som er inkludert med HTC Desire S... KJEMPE bra å bruke!
Og den er kun for HTC Desire S? Eller kan den lastes ned fra Android marked?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Crinos »

Godtvoksen skrev:
Crinos skrev:Jeg bruker den som er inkludert med HTC Desire S... KJEMPE bra å bruke!
Og den er kun for HTC Desire S? Eller kan den lastes ned fra Android marked?
Har ikke funnet den på marked, tror det er en HTC greie, ikke bare Desire S men alle nyere HTC telefoner... HTC Desire hadde ikke denne installert.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Geir »

Crinos skrev:Jeg bruker den som er inkludert med HTC Desire S... KJEMPE bra å bruke!
Hva heter dette unikumet da?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Bjørn
Innlegg: 54
Registrert: 22 aug 2010, 20:02
Motorsykkelen din: KAV. VN800A
Sted: Kvinesdal

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Bjørn »

Bruker Ovi Kart på min Nokia, virker vel så nøyaktigt som tom tomen i bilen

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Crinos »

Geir skrev:
Crinos skrev:Jeg bruker den som er inkludert med HTC Desire S... KJEMPE bra å bruke!
Hva heter dette unikumet da?
HTC Bilpanel - Er skrevet om det i PC-World også. (under 100 nyttige apps for sommeren).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Geir »

Crinos skrev:
Geir skrev:
Crinos skrev:Jeg bruker den som er inkludert med HTC Desire S... KJEMPE bra å bruke!
Hva heter dette unikumet da?
HTC Bilpanel - Er skrevet om det i PC-World også. (under 100 nyttige apps for sommeren).
Hmmm... Fant en omtale av den her: http://www.idg.no/macworld/article210519.ece?curPage=7" onclick="window.open(this.href);return false; Levert av Route66. Virker som en kjekk liten sak det der. Ser at de har en app på gang for Android market men nada for iPhone så da utgår den for min del.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av werner »

Har no som heter "igo" på min samsung galaxy og synes den fungerer bra
det jeg har brukt den. Har ikke peiling på slik så det var en som lastet den ned og instalerte den for meg...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Dexter »

Jeg driver og leker meg litt med waze... har oppretta egen gruppe for MCsiden der. Jeg må jo si at jeg er ikke videre imponert, men jeg blir litt poeng-hekta. Det som er litt morsomt er at du kan se andre brukere på kartet. Du kan rapportere og få andres rapporter i det område du kjører live. Du kan skrive til andre brukere i ditt område også. + mye mer sikkert
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Godtvoksen

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev:Jeg driver og leker meg litt med waze... har oppretta egen gruppe for MCsiden der. Jeg må jo si at jeg er ikke videre imponert, men jeg blir litt poeng-hekta. Det som er litt morsomt er at du kan se andre brukere på kartet. Du kan rapportere og få andres rapporter i det område du kjører live. Du kan skrive til andre brukere i ditt område også. + mye mer sikkert

Det står følgende på nettsiden deres:
The driving community in Norway has only recently begun developing, so it'll take a bit of time until waze begins to deliver its full value in your area. Note that when starting out, there may be no map at all and you'll need to actually pave the roads as you go. If you like mapping, though, it's a great time to get involved and you'll have a ton of fun!
Jeg syntes med første øyekast at dette ser ut som kan bli et artig konsept... :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:
Dexter skrev:Jeg driver og leker meg litt med waze... har oppretta egen gruppe for MCsiden der. Jeg må jo si at jeg er ikke videre imponert, men jeg blir litt poeng-hekta. Det som er litt morsomt er at du kan se andre brukere på kartet. Du kan rapportere og få andres rapporter i det område du kjører live. Du kan skrive til andre brukere i ditt område også. + mye mer sikkert

Det står følgende på nettsiden deres:
The driving community in Norway has only recently begun developing, so it'll take a bit of time until waze begins to deliver its full value in your area. Note that when starting out, there may be no map at all and you'll need to actually pave the roads as you go. If you like mapping, though, it's a great time to get involved and you'll have a ton of fun!
Jeg syntes med første øyekast at dette ser ut som kan bli et artig konsept... :thumleft
Waze...? :eh
Link, anyone...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av Dexter »

Godtvoksen skrev:
Dexter skrev:Jeg driver og leker meg litt med waze... har oppretta egen gruppe for MCsiden der. Jeg må jo si at jeg er ikke videre imponert, men jeg blir litt poeng-hekta. Det som er litt morsomt er at du kan se andre brukere på kartet. Du kan rapportere og få andres rapporter i det område du kjører live. Du kan skrive til andre brukere i ditt område også. + mye mer sikkert

Det står følgende på nettsiden deres:
The driving community in Norway has only recently begun developing, so it'll take a bit of time until waze begins to deliver its full value in your area. Note that when starting out, there may be no map at all and you'll need to actually pave the roads as you go. If you like mapping, though, it's a great time to get involved and you'll have a ton of fun!
Jeg syntes med første øyekast at dette ser ut som kan bli et artig konsept... :thumleft
Ja, altså her er man med på å "lage" eller videreutvikle det produktet som man også sammenligner med andre tilsvarende produkter. Jeg har allerede begynt å registrere veier som ikke er på kartet. Legge inn gatenavn osv. Så jeg bruker det ikke så mye som navigasjon egentlig, men det er litt gøy å være med på å komplettere litt på kartene. Jeg har kjørt et par ganger gjennom Oslo med dette greiene på og da kom et opp fortløpende advarsler og informasjon om biler som hadde stoppet på veiskuldrene, tett regn, saktegående trafikk osv. Selv kan man med bare noen tastetrykk legge inn egne rapporter som da deles automatisk med de som er innen rekkevidden av rapportsted. (jeg tar imot alt innen 25km radius, det kan man justere selv)

Link til AJ: Waze.com
Det er det samme for skylda hvem som har den...

espenski
Innlegg: 12
Registrert: 15 mai 2009, 09:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 1200
Sted: Nesodden

Re: GPS-applikasjoner på smarttelefon..

Legg inn av espenski »

Kjøpte ny garmin Zumo 220 til ferien. Samtidig lastet jeg ned Navigon til min Samsung mobil (android). Konklusjonen er klar: Zumo suger!!! Navigon på mobilen fungerte mye bedre som GPS. Zumoen falt ut stadig vekk (alpene), klarte ikke å kalkulere ruter (men ga meg riktig kart og posisjon, men ikke hvor jeg skulle). Dessuten er Garmins kart veldig vanskelig å lese når det f.eks blir mange filer. Ofte viste Garmin kun en fil, mens det i virkeligheten var 3-4 (i Munchen og Hamburg). Navigon viser med mye bedre grafikk antall filer og hvilken du skal ligge i. Navicon viser også at den vet at du er tunneller. Det er ganske greit ettersom mange tunneller er flere km lange og du mister GPS signalet. Når Garmin mister signalet begynner den å rekalkulere ruta.... Det kan fort bli litt forvirrende. Navigon til Android kan du kjøpe for 480,-, tror jeg. Eneste utfordringen med GPS på mobilen er å se skjermen.Selv om du har den under plastikk på tankveska er det ikke lett i sterkt sollys eller regnvær. Der er Garmins Zumo mye bedre, ettersom den er utviklet for MC og derfor tåler regn, støv og vibrasjoner etc. og at det følger med skikkelige festebraketter med den.
Alt i alt er jeg veldig skuffet over Garmin og veldig glad jeg lastet ned Navigon som backup før vi la ut på Europa turen.
PS. Ovennevnte problemer med Garmin var kun noen av en drøss med problemer og svakheter.....

Svar