Stell av skinn kjøreklær.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av ArcticTiger »

Tekstil med membran er vel det vanligste i mc-bekledning nå for tida. Men noen av oss liker skinndressen eller en todelt løsning med skinn snekkerbukse og skinnjakke. Jeg syns skinnklærne er behagelig å kjøre i, og har sett hvor god beskyttelse det gir om man skulle være uheldig å gå overende.
En av ulempene med skinn er at det er begrenset hvor mye regn skinnet tåler før en er klissblaut og kald. Skinnet blir og "utvaska" og stivt ette en tids bruk.
Så hvordan best vedlikeholde skinnet, så det blir mykt, vanntett og varer lenge?

Jeg stillte dette spm på et engelsk/amerikansk forum, og fikk råd om å smøre/impregnere skinneklærne med balsam fra
http://www.renapur.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Etter å ha prøvd dette nå i to sesonger er jeg godt fornøyd :thumleft .
Renapur balsam består av diverse oljer og bivoks. Hvis du smører det på i for lav temperatur krever det mye arbeid å påføre. Det går veldig mye lettere hvis du feks. sitter i sola og smører skinnet mens det er sol-varmt. Voksen smelter da, og trekker godt inn i skinnet. Vær ekstra påpasselig å mette sømmene.
Skinnet blir mykt, det får en fin glans og vannet preller av som "vann på gåsa". Men helt vanntett blir det ikke. Jeg har kjørt i 1-2 timer i regn uten å bli våt igjenom skinnet. Det svake punkt er sømmer og glidelåser, der lekker det fortsatt inn litt etter ei stund.

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av Steinkastar »

Hei !

Takker for info.

Leter selv etter noe å smøre inn skinndressen min med så om noen andre har tips/gode erfaringer å komme med, mottas de med takk :)
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av Steinkastar »

Elolz skrev:En ting jeg lurer litt på (nå som sommervarmen kanskje snart begynner å melde seg i Bergen også), er at en blir vel gjerne svett under skinndressen i solsteiken? Dressen får vel etterhvert en viss aroma? :knegg Hvordan håndtere dette, går det å vaske den med noe? :scratch

hehe ikke så lurt å kjøre med "Tank-top/siglet", kjør med en tynn t-skjorte, den tar bort det meste av din "Odør".
Det går an å vaske innerforet (den tynne lille skiten) i dressen da, om din har det?
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av Onsløv »

Kjører stort sett med teknisk ull innerst, da slipper huden å bade i svette, og dette er MYE mer behagelig enn å ha på seg en etterhvert dyvåt tskjorte.
At svetten trekker inn i ytterklærene får da være. Henger de opp til lufting ute av og til, og værste odøren forsvinner vel da...
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av Canutus »

Løfter en aldrende tråd her :roll
Noen her som har prøvd Dainese sin PROTECTION&CLEANING?
https://www.dainese.no/protectioncleaning/g834i2209205

Selv har jeg brukt samme "Renapur Leather Balsam" som han i åpningsinnlegget til det meste jeg har hatt av skinn, så blankt-skinn-fenomenet var ikke uventet.
Kjøredressen har jeg aldri behandlet før (bortsett ifra støvlene), men etter noen år med forsiktig bruk tenkte jeg det var på tide. Smurte inn dressen for noen dager siden og den er fortsatt veldig blank svart, før var jakke og bukse nokså matt svart. Jeg er ikke veldig bekymret for at den ikke blir det igjen etter litt bruk, men hadde vært greit med ett produkt som "tørker" raskere og gir tilbake den litt matte sorte skinnfargen.
I tillegg vil det vel også bli nokså glatt sadel nå, men det er vel bare en gylden anledning til å begynne med vektforskyvning og kneskrap :crazy:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av Bjerknez »

Det kan hende jeg tar feil, men jeg tenker litt sånn at skinn er skinn, mer eller mindre. Om det er en skinnsofa, skinnsko, skinnstøvler, skinnjakke etc. er vel mer eller mindre ett fett med tanke hva slags produkt man bruker? Forskjellen ligger kanskje i konsistensen?

Jeg tenker at en god skinnbalsam som skal rense bør være tyntflytende. Slik at den trekker seg inn litt. Den fete guffa man får kjøpt er mer for beskyttelsen sin skyld mener jeg.

Men altså... jeg er ingen skomaker...

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av mekkern »

Jeg tenkte som så at skinn er skinn og det er ikke så mye forskjell om det er i live eller ikke-så jeg gned inn Spenol på hanskene og det fungerte utmerket.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av pingvin »

Husker leste test en gang hvor de hadde gått rimelig vitenskapelig til verks med masse testlapper de hadde i sol, regn etc.

Konklusjonen var vel at slik litt tyntflytende skinnbehandling man kjøper til skinnmøbler fungerer best mens fett ikke ble anbefalt da tettet porene så forhindret at skinnet puster og ofte hadde uheldig pH som ikke skinnet hadde godt av. Men om skal prøve å få skinnet mer vanntett må en ha noe mer fettaktig, kanskje mest aktuelt for støvler.

De hadde også en referanselapp de ikke gjorde noe med og viste seg at den klarte seg egentlig ganske bra den også :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 18 aug 2022, 19:45 Husker leste test en gang hvor de hadde gått rimelig vitenskapelig til verks med masse testlapper de hadde i sol, regn etc.

Konklusjonen var vel at slik litt tyntflytende skinnbehandling man kjøper til skinnmøbler fungerer best mens fett ikke ble anbefalt da tettet porene så forhindret at skinnet puster og ofte hadde uheldig pH som ikke skinnet hadde godt av. Men om skal prøve å få skinnet mer vanntett må en ha noe mer fettaktig, kanskje mest aktuelt for støvler.

De hadde også en referanselapp de ikke gjorde noe med og viste seg at den klarte seg egentlig ganske bra den også :D
Ja, som jeg tenkte dette. Med fett så "forsegler" man kanskje skinnet bedre, men poenget er vel at skinnet skal "puste"? Jeg har størst tro på tynnere midler som også renser samtidig som det gir litt fukt.

Men strengt tatt kan man rense skinn med vanlig citrus avfetting også (utblandet). Eller rett og slett en fuktig fille med zalovann på. Tåler hendene dine det, så tåler salen det mener jeg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av AJ »

Veksler mellom å bruke disse to:
SAM_9058.JPG
Begge funker veldig bra, ut fra hva jeg har erfart.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 18 aug 2022, 19:59
Men strengt tatt kan man rense skinn med vanlig citrus avfetting også (utblandet). Eller rett og slett en fuktig fille med zalovann på. Tåler hendene dine det, så tåler salen det mener jeg.
Er sånn halvflink til å tørke verste insektgriset og evt skitt bare med fuktig klut/håndkle etter turer og når bruker skinnbehandling får man også litt rengjøring med på kjøpet, ser filla blir møkkete.

Men er det egentlig noen som har skinnsal da, tror det i praksis egner seg dårlig til formålet (ikke minst i regn) så er ikke alle saler i ymse kunstskinnvarianter?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av mekkern »

pingvin skrev: 18 aug 2022, 20:35
Bjerknez skrev: 18 aug 2022, 19:59
Men strengt tatt kan man rense skinn med vanlig citrus avfetting også (utblandet). Eller rett og slett en fuktig fille med zalovann på. Tåler hendene dine det, så tåler salen det mener jeg.
Er sånn halvflink til å tørke verste insektgriset og evt skitt bare med fuktig klut/håndkle etter turer og når bruker skinnbehandling får man også litt rengjøring med på kjøpet, ser filla blir møkkete.

Men er det egentlig noen som har skinnsal da, tror det i praksis egner seg dårlig til formålet (ikke minst i regn) så er ikke alle saler i ymse kunstskinnvarianter?
man får noen ettermarkedssaler i skinn/lær ellers så er det 99% plastikk-ku..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 18 aug 2022, 20:35
Bjerknez skrev: 18 aug 2022, 19:59
Men strengt tatt kan man rense skinn med vanlig citrus avfetting også (utblandet). Eller rett og slett en fuktig fille med zalovann på. Tåler hendene dine det, så tåler salen det mener jeg.
Er sånn halvflink til å tørke verste insektgriset og evt skitt bare med fuktig klut/håndkle etter turer og når bruker skinnbehandling får man også litt rengjøring med på kjøpet, ser filla blir møkkete.

Men er det egentlig noen som har skinnsal da, tror det i praksis egner seg dårlig til formålet (ikke minst i regn) så er ikke alle saler i ymse kunstskinnvarianter?
Du har nok trolig rett i at det ikke er snakk om ekte skinn ja. Det må jo tåle vann og det gjør jo ikke skinn over tid. Så vi snakker nok noe kunstig materiale som er vanntett her ja. Og da kan man i praksis som jeg skriver bruke vanlig mild avfetting for å rense. Man kommer sikkkert langt med fuktig klut også som du skriver. Er jo begrenset hvor skitten en slik sal blir... :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 19 aug 2022, 03:29 Du har nok trolig rett i at det ikke er snakk om ekte skinn ja. Det må jo tåle vann og det gjør jo ikke skinn over tid. Så vi snakker nok noe kunstig materiale som er vanntett her ja. Og da kan man i praksis som jeg skriver bruke vanlig mild avfetting for å rense. Man kommer sikkkert langt med fuktig klut også som du skriver. Er jo begrenset hvor skitten en slik sal blir... :)
Fuktig klut på skinn (jakke, bukse, støvler, hansker), salen vasker jeg med såpe/svamp sammen med resten av sykkelen :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Stell av skinn kjøreklær.

Legg inn av Canutus »

Canutus skrev: 18 aug 2022, 13:50 I tillegg vil det vel også bli nokså glatt sadel nå, men det er vel bare en gylden anledning til å begynne med vektforskyvning og kneskrap :crazy:
Bare for å ikke bli missforstått, så impregnerer jeg ikke sadel, men ved å "balsamere" buksen, så blir nok kanskje den buksen glatt mot sadel inntill den har tørket ut litt, Men vil nok prøve å gnikke av det "overflødige" videre før bruk.

Svar