Hjelmstørrelse - hodemål 63-64 cm: Hjelmanbefaling?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
jeepcato

Hjelmstørrelse - hodemål 63-64 cm: Hjelmanbefaling?

Legg inn av jeepcato »

Er det noen som vet hvor man får kjøpt hjelm i store størrelser ? Jeg kan ikke finne en hjelm som er behagelig å ha på seg ...Noen som har tips til en med "stort" hode ? hehe :)

vir45ago

Legg inn av vir45ago »

Godt å høre at det er flere av oss som er tjukk i hue :D
Spøk tilside. Jeg har også dette problemet, og er også ny motorsyklist.
Er veldig interessert i om noen vet hvor vi får tak i store nok hjelmer.

Brukeravatar
fireman
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Kontakt:

Re: Hjelmstørrelse

Legg inn av fireman »

jeepcato skrev:Er det noen som vet hvor man får kjøpt hjelm i store størrelser ? Jeg kan ikke finne en hjelm som er behagelig å ha på seg ...Noen som har tips til en med "stort" hode ? hehe :)
Hva slags hjelm er det som ønskes, og hvilken str bruker du?

(bruk målbånd, ca 2 cm over øyenbryn og mål omkretsen av hodet der det er størst, målet i cm tilsvarer din størrelse.)

vir45ago

Legg inn av vir45ago »

Jeg for min del ønsker en sort hjelm som kan åpnes.
Gjerne der hakepartiet på hjelmen kan taes av.

Har målt størrelsen til 64 cm med målbånd. :roll:

Brukeravatar
bm
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

vir45ago skrev:Jeg for min del ønsker en sort hjelm som kan åpnes.

Trenger du hjelm med så tykk skalle da.. :lol: :lol: :lol:

litt stygg nå.. :twisted:

vir45ago

Legg inn av vir45ago »

bm skrev:

Trenger du hjelm med så tykk skalle da.. :lol: :lol: :lol:

litt stygg nå.. :twisted:

Nei du kan så si, lurte litt selv også. Kanskje naturhjelmen er best.
Funderte også litt på å bruke turban :lol:
Spøk tilside, har nå skaffet hjelm i rett størrelse.
Det var ikke noe stort problem likevel. :?

Asgroset
Motorsykkelen din: Kawazaki, Ninja 650 2021

Legg inn av Asgroset »

Hei, hva slags hjelm havnet du på? Jeg må ha samme størrelse, minst.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Heisan @Asgroset :vs ! Velkommen her på MCsiden.no, som har eksistert siden juni 2004, et år før siste innlegg i denne tråden... ;)

Derfor tror tror jeg neppe du får noe svar fra brukeren som skrev det siste innlegget den 12. mai i 2005.

Men det er helt klart anledning til å gjeopplive gamle tråder som denne Ut fra hva du skrev antar jeg hjelmbehovet er det samme som beskrevet av @vir45ago ;

Asgroset

Legg inn av Asgroset »

Ah..nybegynnerfeil å ikke se på dato, men ja, samme størrelse. Klarer å måle til 63 cm. Skulle nok hatt en noe oval hjelm. Helst noe som ikke koster skjorta også :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Asgroset skrev: 05 mai 2026, 17:27 Ah..nybegynnerfeil å ikke se på dato, men ja, samme størrelse. Klarer å måle til 63 cm. Skulle nok hatt en noe oval hjelm. Helst noe som ikke koster skjorta også :-)
Jeg hadde en Shark hjelm en gang som ikke passet min hodeform siden den var mer oval enn rund i formen, slik jeg oppfattet den.
Så kanskje begynne der, prøve en Sharkhjelm i din størrelse?

Asgroset

Legg inn av Asgroset »

Takk for tipset. Skal sjekke den. Har kontakt med lokal mc-sjappe her som sikkert kan skaffe

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Re: Hjelmstørrelse - hodemål 63-64 cm: Hjelmanbefaling?

Legg inn av dypen »

Her ville jeg tatt turen til en stor forhandler som har mange typer hjelmer inne da det ikke er en selvfølge at den hjelmen du ønsker passer ditt hode. Har hatt mange hjelmer i løpet av mange år, i senere tid ble ønsket om en Schuberth åpningshjelm øverst på ønskelisten men etter å ha prøvd forskjellige størrelser pluss prøvekjøring kom jeg ikke i mål. Schuberth passer enkelt ikke mitt hode, viktig å finne en hjelm som ikke blir ubehagelig etter 1 - 2 timers kjøring eller lenger tid.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Norsense
Motorsykkelen din: For tiden uten.

Legg inn av Norsense »

Ikke lett dette med hjelm om man har hode og hodeform litt utenfor normalen. Selv ender jeg ofte opp med trykk i panna og kulen i bakhodet pga. hodeformen. Som AJ nevner, så har SHARK noen modeller for ovale skaller. LS2 har/hadde også noen for det de kalte "long oval". Den av hjelmene mine som er mest komfortabel for meg er en Vemar. Det er store forskjeller mellom modellene, ikke bare merkene. Det gjelder å tråle Internet for erfaringer og finne butikker med mest mulig utvalg slik at man kan prøve hjelmen på. Lykke til!

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Sjekk HJC, de passer meg bra og jeg vil si jeg har en rimelig oval skalle. Med 63cm skal du ha 2XL iflg. hjemmesiden deres.

Men ja, du må nesten innom en forhandler (eller flere) og bare prøve masse forskjellig.

Asgroset

Legg inn av Asgroset »

Tusen takk for innspill. Jeg tar det til meg, og skal lete til jeg vet at jeg har funnet den som passer nettopp meg og mitt hode. Spørs bare hvor enkelt det blir ;-) Har en lokal forhandler her som muligens kan hjelpe, og de har HJC hvor jeg har prøvd en som heter HJC I90 i 2XL, men den passer ikke hodeformen min. De har også SHOEI, men jeg er usikker på om det er noe bedre. MDS har de også, skal prøve en i XL, men frykter den også blir liten eller feil passform.

Asgroset

Legg inn av Asgroset »

Norsense skrev: 06 mai 2026, 07:35 Ikke lett dette med hjelm om man har hode og hodeform litt utenfor normalen. Selv ender jeg ofte opp med trykk i panna og kulen i bakhodet pga. hodeformen. Som AJ nevner, så har SHARK noen modeller for ovale skaller. LS2 har/hadde også noen for det de kalte "long oval". Den av hjelmene mine som er mest komfortabel for meg er en Vemar. Det er store forskjeller mellom modellene, ikke bare merkene. Det gjelder å tråle Internet for erfaringer og finne butikker med mest mulig utvalg slik at man kan prøve hjelmen på. Lykke til!
Akkurat det samme som jeg opplever med trykk i panna og kulen i bakhodet. Som jeg skulle sagt det sjøl.

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800, 2006 Moto Guzzi Breva 750

Legg inn av Domino »

Jeg har oval hodeform og trives veldig godt med min LS2 Advant-X Carbon.

Asgroset

Legg inn av Asgroset »

Domino skrev: 06 mai 2026, 14:10 Jeg har oval hodeform og trives veldig godt med min LS2 Advant-X Carbon.
Sjekker ut. Takk for tips.

Svar