Reiseplanlegger...hva bruker du??

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Reiseplanlegger...hva bruker du??

Legg inn av Globe »

FIkk et tips i dag fra Gizmodude om et nettsted hvor en kan legge ut sine turer (planlegging og loggfil) og deretter dele dette ut. Nå er det mange slike nettsider, men synes den så litt spennende ut, og hadde lyst til å dele tipset videre med dere. Jeg har laget meg profil der inne og laget mcsiden.no som norsk MC-klubb :-) Her kan turer planlegges, deles og embeddes direkte inn her i innlegg på forumet.

Info om hva nettsiden kan bidra med og til, kan leses her: http://tourstart.org/uploaded_content/c ... 81d637.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Nettsiden finner dere her, de av dere som har lyst til å sjekke den ut:
http://tourstart.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

En av de kjekke featurene på denne siten, er at planleggeren kan overføre til og fra Garmin GPS :thumleft

Er det andre verktøy/nettsteder dere benytter dere av som kan være kjekke å tipse om?

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Reiseplanlegger...hva bruker du??

Legg inn av XRing »

Jeg har en TomTom Rider II, og har funnet Tyre. Strålende lite verktøy som bruker Google Maps evt. Google Earth til ruteplanlegging, og lagrer ruten som .itn-fil på TomTomen.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Reiseplanlegger...hva bruker du??

Legg inn av evike »

Bruker en gammel versjon av AutoRoute for å legge omtrentlig rute (de gamle veiene forsvinner jo ikke helt og holdent).
Ute i terrenget bruker jeg så TomTom bil-utgave i hendig lita veske på sykkelen, for å finne veien til punktene langs ruta.

Kombinasjonen pleier å bli sånn passelig ålreit. Som kjent kjører jo aldri motorsyklister seg BORT, de bare oppdager nye steder.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Reiseplanlegger...hva bruker du??

Legg inn av Globe »

Tyre...hørtes ut som en meget nyttig app. :thumleft

Garmin, som jeg har, kan benytte eksportmulighet fra Google Maps, men et problem (og det finner jeg som en stor begrensning) er at den da ikke kan lese "via-punkter", kun start og stopp for turen. Man må da enten lage mange start og stopp-ruter, og så snekre dem sammen i selve Garmin...noe som er et veldig knot, eller man må legge til viapunkter på Garmin etterpå, og da er liksom litt av hele vitsen med bruken av Google Maps borte. Garmin har i det hele tatt et svært dårlig ruteplanleggersystem...synes jeg da :[-( Skal man legge en rute med viapunkter, og legge disse viapunktene inn med litt interessante sideveier og omveier...ja så synes jeg det hele er svært så knotete, tregt og meget dårlig tilrettelagt for dette.

Har håp om at denne nye siten som jeg refererer til i starten av emnet, også kan eksportere viapunktene fra ruteplanlegeren....om ikke...må jeg jo vurdere Tom-Tom Rider II :-k

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Reiseplanlegger...hva bruker du??

Legg inn av XRing »

Jeg mener Tyre skal klare å skrive filer som kan brukes av Garmin-enheter. Men jeg tror ikke den klarer å laste opp filene direkte til GPSen slik som til TomTom-dingser (Tyre fungerer med alle TomToms). Uansett har en jo alltid GPSBabel.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Reiseplanlegger...hva bruker du??

Legg inn av Globe »

Se her ja... :thumleft Her dukka det opp nyttige tips..*LIKER!

Den skal sjekkes ut :=D>

Svar