Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3443
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev: På søndag møtte jeg en GS i en tunell på sør-vest landet med så kraftige ekstralys at jeg så ikke en dritt. Burde gitt ham fjernlys tilbake.
Det kunne jo vært et uhell ... det har jo skjedd at jeg har glemt å dimme ned både i bil og på sykkel.
En påminnelse fra et møtende lyshorn er jo helt greit.
Hovedlyset var dimmet. Var ekstralysene som blendet. De satt veldig lavt så jeg kunne se hovedlyset.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av simpson »

katana_king skrev:Ja, det var mye tullprat i denne tråden, helt enig, SuperMorten

Man må synes men så klart ikke drive og blende andre midt i øynene og trenger heller ikke refleksvest for å bli sett. Tror mange kjørelærere ville vært enig med meg om jeg sa at; plassering og fartstilpasning i frt andre kjøretøy (at man tenker litt lengere enn nesetippen) gjør at andre ser en mye lettere enn dersom man kjører som en iddiot (dvs ikke fort, men uten å tenke seg om) og har fullt-lys på, så tror jeg ikke det hjelper. F.eks i blindsona til en bil. Da er det lite man får gjort med både refleksvest og fullt-lys.
Du har mye rett i det mener her.
Adferd, plassering i veibanen osv er helt vesentlig for å bli sett og er MYE viktigere er vest og gule striper på jakke.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3443
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
katana_king skrev:Ja, det var mye tullprat i denne tråden, helt enig, SuperMorten

Man må synes men så klart ikke drive og blende andre midt i øynene og trenger heller ikke refleksvest for å bli sett. Tror mange kjørelærere ville vært enig med meg om jeg sa at; plassering og fartstilpasning i frt andre kjøretøy (at man tenker litt lengere enn nesetippen) gjør at andre ser en mye lettere enn dersom man kjører som en iddiot (dvs ikke fort, men uten å tenke seg om) og har fullt-lys på, så tror jeg ikke det hjelper. F.eks i blindsona til en bil. Da er det lite man får gjort med både refleksvest og fullt-lys.
Du har mye rett i det mener her.
Adferd, plassering i veibanen osv er helt vesentlig for å bli sett og er MYE viktigere er vest og gule striper på jakke.
Det er vel heller ikke noe som diskuteres? Tror alle er enige i det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
katana_king skrev:Ja, det var mye tullprat i denne tråden, helt enig, SuperMorten

Man må synes men så klart ikke drive og blende andre midt i øynene og trenger heller ikke refleksvest for å bli sett. Tror mange kjørelærere ville vært enig med meg om jeg sa at; plassering og fartstilpasning i frt andre kjøretøy (at man tenker litt lengere enn nesetippen) gjør at andre ser en mye lettere enn dersom man kjører som en iddiot (dvs ikke fort, men uten å tenke seg om) og har fullt-lys på, så tror jeg ikke det hjelper. F.eks i blindsona til en bil. Da er det lite man får gjort med både refleksvest og fullt-lys.
Dette er jo bare tøys. Ingen vil vel velge å kjøre tankeløst selv om man har lys og vest. Be.
Mulig jeg feiltolket ditt innlegg.
Det er dessverre mange som kjører tankeløst med sykkel, både med og uten vest.
Både med egen og stjålet sykkel.
Jeg velger å tro at oppførsel, kjøremåte, erfaring osv vil hjelpe meg til å overleve som motorsykkelist og ikke vesten.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Nå begynner "ryk og reis" vesten å bli møkkete,kanskje derfor en del av bilistene synes å rave rundt halvfulle og likner halvblinde høner...!! :-k
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av spidair »

Nei. Jeg har vesten med meg da, hengende på siden bak i egen selvsydd taske med KTM logo'n på :)

Den skal bare være med, ikke sant? Man må ikke bruke den hele tiden, kun hvis du av en eller annen grunn skal stoppe... Ble vel påbudt på MC 1.1.14 hvis jeg ikke tar helt på jordet :)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Du er absolutt ikke på jordet...............lev vel :prf
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maabren
Innlegg: 13
Registrert: 22 mai 2014, 01:02
Motorsykkelen din: Tempo
Sted: Vestlandet

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Maabren »

Har aldri brukt refleksvest på mc.

Men fekk her i våres forklart at det å kjøre med "redningsvest" ikkje nødvendigvis hjelper stort og at di som kjører med refleksvest er av den forsiktige typen og stort sett redde ute i trafikkbilde. Lurte sjølvsagt på om det var desse som kjørte med refleksvest i bil omtalen gjaldt, men neida. I tillegg var fluoriserande hjelm for fyrtårn å rekne og tok fokuset vekk fra trafikkbildet.

Dette fekk meg til å tenke litt annleis når eg skulle kjøpe mc-utstyr i våres. Før har eg alltid gått for svart bekledning type skinn samt svart/mørk goretex til vår/haust og helst utan reflekser av noko slag. Husker eg var irritert over 3-4 cm med refleks på mine svarte kjørestøvler, men støvlane var særdeles gode i bruk. Men minnast og nokre mindre heldige episoder der både biler og ein buss ikkje fekk med seg at eg var på veien. Flaks eller nødreaksjoner redda meg sjølv om eg havna både av veien og i grøfta ved nokre anledninger.

Innser at eg ikkje er ung og vågal lenger og har difor kjøpt fluoriserande jakke som eit vår/haust plagg. Har forsatt svart hjelm, bukse og støvler. Når eg så i tillegg skal lærekjøre med son min i sommer/haust blir det og aktuellt med refleksvest type raud L bakpå ryggen. Har ved to annledninger prøvd den fluoriserande jakka og lagt bak meg ca 110 mil. Håpet var at denne fluoriserande jakka skulle få meg meir synlig i trafikkbilde(noko den garantert fekk til) samt skape ein viss avstand til bilister bak meg i form av å være mindre grei å kvile auga på.

Følelsen av å være meir som ein blink bilister bakfra kunne sikte seg inn på vart påtrengande. Behovet for vinglete adferd(mjuke opp ein stiv kropp), som før gjerne resulterte i at avstanden bakover til nærmaste bil auka, hadde nå minimale utslag. Når så ein Tesla tråkla seg nærmare med sine spurt-egenskaper følte eg meg aldeles ikkje trygg på smale svingete vestlandsveier. Ukjent mc og sliten kropp ga ikkje lyst på å øke farten nevneverdig over hundre. Valgte til slutt å slippe forbi hissigheten og heller ta meg ein pause ved første sidevei. Kjærkomment å slappe av men og litt frustrerande tankemessig at kosen med mc-kjøring vart ødelagt av innpåslitne bilister som låg og gnog på bakhjulet mitt.

Har muligens vore vekk fra mc-kjøringa litt for lenge. Alt av det kjøretekniske sitter. Føler meg heller ikkje usikker eller redd oppå ein mc. Men noko i meg er ikkje fornøgd med å være ein mulig blink for bilister bakfra. Blir difor behov for eit ryggmerke som i det minste gir jakka litt meir variasjon. Så får eg heller vurdere kva adferd som gir best utslag overfor di som er innpåslitne. Er heller ikkje sikkert at det var den fluoriserande jakka som lokka til seg desse innpåslitne bilfluene. Kanskje har trafikkbilde forandra seg di siste åra, eller eg var maks uheldig.

Eg er uannsett for at alle skal få velge den bekledning di sjølv føler for å bruke. :-)
1 stk overalt-mc; Suzuki DR 800S Big 1990, desverre noko redusert

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Maabren skrev:
Har muligens vore vekk fra mc-kjøringa litt for lenge. Alt av det kjøretekniske sitter. Føler meg heller ikkje usikker eller redd oppå ein mc. Men noko i meg er ikkje fornøgd med å være ein mulig blink for bilister bakfra. Blir difor behov for eit ryggmerke som i det minste gir jakka litt meir variasjon. Så får eg heller vurdere kva adferd som gir best utslag overfor di som er innpåslitne. Er heller ikkje sikkert at det var den fluoriserande jakka som lokka til seg desse innpåslitne bilfluene. Kanskje har trafikkbilde forandra seg di siste åra, eller eg var maks uheldig.

Eg er uannsett for at alle skal få velge den bekledning di sjølv føler for å bruke. :-)
:prf

Idiotene oppfører seg like idiotisk om du har vest eller ikke :knegg

Jeg har vest og trives med det :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3443
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har sort hjelm, men aldri mer. Så inn i svarte varmt når tempraturen kryper opp over 30 grader.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av LordShaft »

Rett og slett hardkokt


Sony Z2

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av AndreasB »

Bare jeg som ikke ser avstemningen??

Uansett, svaret er nei.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Er nok enig i at det er helt opp til hver enkelt om vi bruker vest eller ei,tror sikkert jeg ville overlevd lenge uten den også... :lol
Hver sin smak sa vintapperen,drakk mens de andre sloss..
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Kom over denne på Facebook, og de som sier gult ikke er mer synlig, kan levere inn førerkortet.
Bilde
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg får vel bare levere førerkortet da :>

Denne ligger nok flere ganger i denne tråden:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=d0nQJX7di7s[/video]




Men fra "spøk" til revolver:
En er nok mer synlig, ja. Men om det hjelper, det er en annen sak.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar