Vinterlagring i telt?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Vinterlagring i telt?

Legg inn av frodef »

Jeg vurderer å skaffe et lite sånn lagertelt til å putte mc og sykler og slikt i om vinteren. Det vil jo bli kaldt, men ikke kaldere enn en vanlig garasje vil jeg tro, og forhåpentligvis like tørt (?). Noen som har noen erfaring eller meninger om slik vinterlagring?

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av Geir »

Skulle vel fungere greit det. Det er jo om vinteren luften er på det tørreste, og med nok frostveske i et evt. kjølesystem, batteripleie og alt dette her på plass så skulle det vel gå bra. Skal teltet stå på plenen eller uteplassen ville jeg hatt dampsperre under sykkelen da slik at ikke fuktigheten fra underlaget trekker opp og kondenserer og alt det der.

Min sykkel stod ute under tak i hele fjor vinter - sprayet på den Motorkonservering fra Biltema og det funket utmerket. Har kjørt samme opplegget på påhengsen til båten også - helt glimrende.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av frodef »

Geir skrev:Skal teltet stå på plenen eller uteplassen ville jeg hatt dampsperre under sykkelen da slik at ikke fuktigheten fra underlaget trekker opp og kondenserer og alt det der.
Teltet vil stå på (mark)terrassen, så det vil jo være god lufting under, men det er kanskje lurt å legge en plast under sykkelen som du sier.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av frodef »

Apropos: Den beste løsningen for meg hadde vært et spesialtilpasset "telt" med et stativ og en presenning eller to. (Dette fordi det da kan stå inntil to vegger og under et møne, "teltet" blir således bare et tak med litt helling og en vegg.) Presenning er jo lett å få tak i, men er det noen som vet hvordan man kan skaffe/lage et solid stativ? Jeg ser for meg noen rør/profiler i stål/aluminium med noen slags klemmer eller et eller annet til å feste det sammen med, litt sånn byggstilas-aktig. Skulle tro det fantes et marked for slikt i "løsvekt", men jeg har ikke funnet noe... :-k

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av Snikkeren »

Hvis du skal lage stativ selv, så er vel det enkleste å bygge det i tre. Sikkert billigst også.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av frodef »

Snikkeren skrev:Hvis du skal lage stativ selv, så er vel det enkleste å bygge det i tre. Sikkert billigst også.
Ja, jeg har tenkt den tanken også, men jeg ser for meg at metallrør el.l vil være enklere å ta opp og ned i lengden. Men det er helt klart en mulighet.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av Snikkeren »

Du kan jo hengsle stenderene fast i sperrene, så kan du slå de sammen når du ikke trenger de. Noen lekter på undersiden av sperrene som du skrur fast, så er de enkle å løsne igjen. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av frodef »

Hm.. ja du har kanskje rett i at tre er vel så greit. Satser da på impregnerte lekter i 36x48 og noen flatjern til å feste i "raftet" og mot veggene. Så legge lekter i ruter på .. tja, 50x50 cm? i taket, med en noenlunde stram presenning burde vel det bære.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av Snikkeren »

Det er spørst hvor mye snø du regner med at det legger seg oppå.

Tror jeg ville bygget i 48x98. Vil kanskje også være greiere med kryssfinerplater istedenfor lekter oppå. Da er det litt greiere å strekke presenningen, pluss at den ikke samler vann/snø i dumpene.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av frodef »

Snikkeren skrev:Tror jeg ville bygget i 48x98. Vil kanskje også være greiere med kryssfinerplater
Det ville nok blitt solid, men jeg føler vi begynner å strekke begrepet "telt" litt langt nå :knegg Får kanskje kompromisse med ... 48x48 da :)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av Snikkeren »

He he. Etter jeg flyttet til Ørsta har jeg blit vant til en del snø på vinteren. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av Geir »

36x48 med xfinerplate så er kompromisset komplett. Legger du opp til god takhelling glir snøen av før det blir et problem. :thumleft God lufting er btw alltid viktig...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av Duville »

Er litt skeptisk til dette - du må være 100% sikker på at ikke noe som helst ligger inntil på noe sted, Presenning / plast på lakk er vel ikke noe særlig i det dette vil holde på fuktighet. Pass på at ikke presenningen presses ned av snø. Hvis du får god høyde over så vil du få godt fall ned og snø renner av, eventuell kondens vil jo da renne ned langs presenningen og ikke drypper ned på mcen. Du må jo måke litt plass rundt etterhvert som snøen eventuellt faller. Du bør også sikre at det er veldig god lufting i teltet og helst både oppe og nede slik at du får god utskifting av luften.

Trist hvis du må ut og grave frem en MC hvor verdien er redusert med 5 - 6000 på grunn av utelagring og du kanskje kunne fått varm innelagring for en 1000 lapp eller så. Tilrigging koster jo noen kroner også, men hvis du går i gang med prosjektet så kjøper du noen gode skruer og setter dette sammen med og ikke bruker spiker. Med spiker kan du kaste alt i etterkant.

Lykke til med hva du enn gjør

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av frodef »

Saken er at vi har en liten "huk" på ca. 3x4 meter mellom kjøkkenvinduet og boden, en plass som i praksis bare blir nedsnødd om vinteren. Her er det terrassegulv og en levegg i tillegg til boden. Mao. er det bra gulv og to "ordentlige" vegger jeg kan sette mc-en mot, og taket vil jeg se ut av kjøkkenvinduet daglig og måke ved behov. Dessverre her høyden et problem så det blir bare 1.50 på det laveste med litt fall for regnet. En lufteluke i mønet er sikkert lurt ja! Dvs. telttaket vil bli en forlengelse i underkant av takskjegget på boden, så hvis jeg bare ikke lager det tett her burde det bli både tørr og god ventilasjon. Og kanskje følge med med et hygrometer også. Ellers er planen helt klart å lage noe som kan gjenbrukes, tanken er å sette det opp hver oktober og ned igjen når mc-sesongen starter, sikkert tidlig i mars... :jada: Og en skikkelig PVC-presenning, tenker meg obwiik W52 på 650 g/kvm.

Her er en vakker skisse, komplett med rød luftstrømming og impresjonistisk mc :skriver

Bilde

mekkern
Innlegg: 7605
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vinterlagring i telt?

Legg inn av mekkern »

Stift fast pressenningen på en 2x2tom-skru denne fast på husveggen så høyt du kan og sett 2x2" fra denne og ned/ut på gulvet så du får passe helling-disse kan du sette så tett det er hensiktsmessig.
på våren er det bare å sanke inn 2x2"ene og skru løs den 2x2" på veggen og rulle presenningen rundt denne frem til høsten.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar