Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar

Har du kollidert, kjørt ut eller veltet på 2 hjul?

Aldri
19
28%
Har veltet noen ganger
22
32%
Kollidert, men bare småskader
6
9%
Påkjørt med personskade
5
7%
Kjørt utfor veien
10
15%
Andre uhell
6
9%
 
Stemmer totalt: 68

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av Baltazar »

Ønsker å undersøke om myndighetenes statistikk over mc ulykker stemmer..

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av 2000Touring »

Tror jeg veltet stillestående med sykker'n 3 ganger det første året jeg fikk lappen(1996). Samme året la jeg med ned så mye i en sving at jeg bikket over potta, så bakhjulet løftet seg - gikk bra da...
Skylder egentlig kun på lite erfaring.
Etter dette første året har jeg ikke hatt noen hendelser av noen slag :prf
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av pelsen »

Baltazar skrev:Ønsker å undersøke om myndighetenes statistikk over mc ulykker stemmer..
det får du neppe undersøkt med kryss på maks to av dine svaralternativer, dette var en lite gjennomtenkt avstemming

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av Bringisen »

Kolliderte med en annen MC i 1987 , kondemnert sykkel og rype med nakkesleng :( Etter det har jeg heldigvis ikke hatt uhell :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av Baltazar »

pelsen skrev:
Baltazar skrev:Ønsker å undersøke om myndighetenes statistikk over mc ulykker stemmer..
det får du neppe undersøkt med kryss på maks to av dine svaralternativer, dette var en lite gjennomtenkt avstemming
Du virker å være noe bastant i din argumentasjon, men om du virkelig tror at jeg har tenkt til å legge frem data fra denne målingen i en presentasjon for statens vegvesen så tar du noe feil. Er riktig nok ikke noen kontorist med erfaringer innen statistikk og kalkyler, men syntes tema er spennende endog. Håper du tar deg tid til å besvare undersøkelsen og ikke bare kommer med påstander rundt hvor gjennomtenk dette er.

PS: jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg ønsker å forvandle verden :)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av pelsen »

Baltazar skrev:
pelsen skrev:
Baltazar skrev:Ønsker å undersøke om myndighetenes statistikk over mc ulykker stemmer..
det får du neppe undersøkt med kryss på maks to av dine svaralternativer, dette var en lite gjennomtenkt avstemming
Du virker å være noe bastant i din argumentasjon, men om du virkelig tror at jeg har tenkt til å legge frem data fra denne målingen i en presentasjon for statens vegvesen så tar du noe feil. Er riktig nok ikke noen kontorist med erfaringer innen statistikk og kalkyler, men syntes tema er spennende endog. Håper du tar deg tid til å besvare undersøkelsen og ikke bare kommer med påstander rundt hvor gjennomtenk dette er.

PS: jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg ønsker å forvandle verden :)
Den første utelukker resten, så den er grei, De fem neste kan man faktisk bekrefte alle sammen hvis man har krasjet mye, og da er det meningsløst med maks to svaralternativer.
Statistikk er et fag, og det er endel arbeid å sette opp svaralternativene i en meningsmåling. Her er det bare slengt opp noen tilfeldige alternativer og det vil ikke gå an å trekke noen konklusjon ut av svarene. Så jeg har tatt meg tid til å svare på "undersøkelsen", men uten å krysse av.

esstrom
Innlegg: 39
Registrert: 26 des 2009, 12:43
Motorsykkelen din: Honda Magna 94 VF750

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av esstrom »

Er en interessant tema, men må nokk i et større og et mer seriøst fora for å få et reelt svar på om myndighetenes statistikk stemmer. Hvorfor tror du det ikke stemmer?

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av Baltazar »

det nevnes at en vesentlig% av alle mc ulykker skyldes at fører kjører ut av veien uten at andre trafikanter er innvolert..
Kan dette stemme da?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av jhn »

Baltazar skrev:det nevnes at en vesentlig% av alle mc ulykker skyldes at fører kjører ut av veien uten at andre trafikanter er innvolert..
Kan dette stemme da?
Trur det, ja

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Fra Statens veivesen Håndbok 245
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av KawaSuki »

Jeg måtte i asfalten i en sving , i 1968 , pga. is i veibanen . Kom fra våt vei , til is , grunnet
høydeforskjell i terrenget . Forholdsvis lav fart med solid sykkel , " MZ " . :thumleft
Blinklysene var festet på styreenden , så et blinklys gikk fløyten .
Deretter var det bare å lakkere sykkelen " matt svart , med signalgule fartsstriper " . :prop:
Da ble det ny sykkel også , aldri så galt at det ikke er godt for noe ! .

KawaSuki

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av Duville »

Å tro at man kjører på grensen i svinger og ikke tørre enda litt nedlegg - og i stedet ende opp (nesten) i grøfta eller over i motgående kjørefelt har vel alle hatt sine opplevelser om..... Jeg trener litt på å ta svingen enda litt skarpere enn nødvendig og dra på litt heller enn å ha andre bremser i hodet..... :8-[

Gammelgutt

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av Gammelgutt »

Kjørt i husvegg med moped som guttunge. Veltet en gang med moped for mange år siden, veiarbeid, hull i veien, sperrebukker men ingen merking, løs grus på asfalt låste forhjulet.

Ellers har jeg bare hatt stillestående velt med motorsykkel, aldri i fart.
Ellers så har jeg bodd på Velta.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av tagesk »

Duville skrev:Å tro at man kjører på grensen i svinger og ikke tørre enda litt nedlegg - og i stedet ende opp (nesten) i grøfta eller over i motgående kjørefelt har vel alle hatt sine opplevelser om..... Jeg trener litt på å ta svingen enda litt skarpere enn nødvendig og dra på litt heller enn å ha andre bremser i hodet..... :8-[
Min erfaring er entydig: I nesten alle tilfeller så slipper nervene taket før dekkene gjør det.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Godtvoksen

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av Godtvoksen »

tagesk skrev:
Duville skrev:Å tro at man kjører på grensen i svinger og ikke tørre enda litt nedlegg - og i stedet ende opp (nesten) i grøfta eller over i motgående kjørefelt har vel alle hatt sine opplevelser om..... Jeg trener litt på å ta svingen enda litt skarpere enn nødvendig og dra på litt heller enn å ha andre bremser i hodet..... :8-[
Min erfaring er entydig: I nesten alle tilfeller så slipper nervene taket før dekkene gjør det.

[TaSK]
Ja, og resultatet er det samme - så hvorfor da kjøre slik på grensen, som etter mitt hode passer best for de som kjører roadracing på bane under noenlunde trygge forhold.

Før eller siden så slipper nervene eller dekket taket... :8-[

Svar