Street trackeren "Tripster"
Re: Street trackeren "Tripster"
Vel da er "Tripster"en omtrent ferdig...
Men... Det ble ikke den "grand finale" som jeg så for meg desverre...
Under prøveturen gikk den som sagt litt "sperrete og surt" i tillegg til mer vibrasjone enn jeg regnet med.. .... Så jeg tok de justeringene som jeg skrev om tidligere... Uten at det ble no bedre.... Virket fortsatt som den gikk å små ristet...
Med forgassere garantert reine, og justert inn tenningen på nytt og like ille gange, begynnte jeg å tvile litt...
Så jeg tok av toppdekselet og ser at jeg har bommet på en tann på registert... ( ser at jeg har satt over ett merkene riktig, men da med kamkjedet slakt på motsatt side av strammeren, og med strammeren på, kom posisjonen til kammene et hakk bakover... ) Så glad og fornøyd tok jeg ut kammer og flyttet de riktige og tenkte at nå blir det andre boller :[-o<
Men... Nå går den fint på tomgang og på over 6000omd... mellom der, virker ikke sylinder 2
Etter mange timer med feilsøking på coiler, kabling, plugger osv osv kom jeg på at jeg kunne prøve tenningslampa på alle sylindre..
Sylinder 1 og 3 oppfører seg som de skal. legger seg pent på 10 grader fortenning ved 1000omd og øker til 38 grader som den skal ihht til boka... og jeg ser at den forandrer kurvene avhengig av vilken kurve jeg har satt på selve hjernen.
Men sylinder 2 legger seg pent på 10 graqder på tomgang den også, men etter det, blinker lampa bare sporadisk.
kommer tilbake litt igjen over 6000.... men ikke alltid...
Så da er det nye elektroniske tenningsanlegget ikke i orden... Ny slik er i Tyskland og jeg hadde håpet å kjøre Tripster til DK i morgen tidlig... .. Vel det går ikke, jeg har kastet inn håndkle for denne gang :-(
Jeg er i dialog med fabrikanten av tenningsanlegget og de virker som forventet løsningsorientert, så det løser seg helt sikkert på et vis
Nå lokker et deilig treff i Aalborg med gode venner og godt drikke..
Jeg skal legge ut litt skikkelige bilder og en vidoesnutt når alt er i orden jeg.
Og TAKK til alle som har fulgt tråden, fått masse gode innspill, nytt navn til sykkelen og kost meg skikkelig!!!!
Erik
Men... Det ble ikke den "grand finale" som jeg så for meg desverre...
Under prøveturen gikk den som sagt litt "sperrete og surt" i tillegg til mer vibrasjone enn jeg regnet med.. .... Så jeg tok de justeringene som jeg skrev om tidligere... Uten at det ble no bedre.... Virket fortsatt som den gikk å små ristet...
Med forgassere garantert reine, og justert inn tenningen på nytt og like ille gange, begynnte jeg å tvile litt...
Så jeg tok av toppdekselet og ser at jeg har bommet på en tann på registert... ( ser at jeg har satt over ett merkene riktig, men da med kamkjedet slakt på motsatt side av strammeren, og med strammeren på, kom posisjonen til kammene et hakk bakover... ) Så glad og fornøyd tok jeg ut kammer og flyttet de riktige og tenkte at nå blir det andre boller :[-o<
Men... Nå går den fint på tomgang og på over 6000omd... mellom der, virker ikke sylinder 2
Etter mange timer med feilsøking på coiler, kabling, plugger osv osv kom jeg på at jeg kunne prøve tenningslampa på alle sylindre..
Sylinder 1 og 3 oppfører seg som de skal. legger seg pent på 10 grader fortenning ved 1000omd og øker til 38 grader som den skal ihht til boka... og jeg ser at den forandrer kurvene avhengig av vilken kurve jeg har satt på selve hjernen.
Men sylinder 2 legger seg pent på 10 graqder på tomgang den også, men etter det, blinker lampa bare sporadisk.
kommer tilbake litt igjen over 6000.... men ikke alltid...
Så da er det nye elektroniske tenningsanlegget ikke i orden... Ny slik er i Tyskland og jeg hadde håpet å kjøre Tripster til DK i morgen tidlig... .. Vel det går ikke, jeg har kastet inn håndkle for denne gang :-(
Jeg er i dialog med fabrikanten av tenningsanlegget og de virker som forventet løsningsorientert, så det løser seg helt sikkert på et vis
Nå lokker et deilig treff i Aalborg med gode venner og godt drikke..
Jeg skal legge ut litt skikkelige bilder og en vidoesnutt når alt er i orden jeg.
Og TAKK til alle som har fulgt tråden, fått masse gode innspill, nytt navn til sykkelen og kost meg skikkelig!!!!
Erik
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Re: Street trackeren "Tripster"
Endelig!!!
Tiden og motivasjonen for å få i gang igjen denne etter gearkasse ras på prøveturen er i gang..
Det viste seg etter jeg tok meg motoren til Per Skalleberg i Andebu (Mc guru!!) og vi hadde en brainstorming rundt "raset", at det var nedre gearaksel som hadde forskjøvet seg sideveis slik at jeg fikk inn både 3 og 2 gear på en gang.. Det gikk jo ikke noe spes godt.. Men gleden var stor da det ikke har gått noe annet i stykker. Jeg truet jo den ikke da jeg hørte begynte å kneppe litt nedi der...
Så nå står motoren på bukken sin, bolten til akslingen er sikret med moment og låsesikring fra locktite :[-o<
Nå som det er oppe igjen, honet jeg sylindre lett på nytt, bestilte nye ringer og noe småtteri...
Det var endel gjennomslag fra sylindre på prøveturen, så ringene var nok mer slitt enn jeg trodde.
Da er re-montering og så få motoren i ramma igjen..
Nye coiler har jeg også fått meg, så nå er det duket for å utnytte den elektroniske tenningen fullt ut også. Håper den blir like lett startet som en Honda påhenger.. :-)
Ved montering av de nye ringene fikk jeg et uventet problem..
På 2 av stemplene var det øverste sporet for stempelringen rett og slett for smalt!! så jeg måtte ta i bruk litt redneck metoder med dremel, og en av-knekt ring for å finjustere bredden på sporene.. masse jobb, men det ser ut som jeg har fått det ganske rett og bladsøkeren viser meg at jeg er innenfor toleransene på 0,05mm slakk mellom ringen og godset... Kan disse sporene bli "trykt sammen" på noe vis???
Jeg måtte også tilpasse åpningen på ringene til å passe i sylinderen. Det skulle være mellom 0,2-0,5mm eller noe. Men det var ikke klaring i det hele tatt.. De klemte faktisk... Er dette vanlig? det å justere nye ringer??? åååå hvor jeg gleder meg til å høre tripplen rope til meg igjen :-) :-)
Tiden og motivasjonen for å få i gang igjen denne etter gearkasse ras på prøveturen er i gang..
Det viste seg etter jeg tok meg motoren til Per Skalleberg i Andebu (Mc guru!!) og vi hadde en brainstorming rundt "raset", at det var nedre gearaksel som hadde forskjøvet seg sideveis slik at jeg fikk inn både 3 og 2 gear på en gang.. Det gikk jo ikke noe spes godt.. Men gleden var stor da det ikke har gått noe annet i stykker. Jeg truet jo den ikke da jeg hørte begynte å kneppe litt nedi der...
Så nå står motoren på bukken sin, bolten til akslingen er sikret med moment og låsesikring fra locktite :[-o<
Nå som det er oppe igjen, honet jeg sylindre lett på nytt, bestilte nye ringer og noe småtteri...
Det var endel gjennomslag fra sylindre på prøveturen, så ringene var nok mer slitt enn jeg trodde.
Da er re-montering og så få motoren i ramma igjen..
Nye coiler har jeg også fått meg, så nå er det duket for å utnytte den elektroniske tenningen fullt ut også. Håper den blir like lett startet som en Honda påhenger.. :-)
Ved montering av de nye ringene fikk jeg et uventet problem..
På 2 av stemplene var det øverste sporet for stempelringen rett og slett for smalt!! så jeg måtte ta i bruk litt redneck metoder med dremel, og en av-knekt ring for å finjustere bredden på sporene.. masse jobb, men det ser ut som jeg har fått det ganske rett og bladsøkeren viser meg at jeg er innenfor toleransene på 0,05mm slakk mellom ringen og godset... Kan disse sporene bli "trykt sammen" på noe vis???
Jeg måtte også tilpasse åpningen på ringene til å passe i sylinderen. Det skulle være mellom 0,2-0,5mm eller noe. Men det var ikke klaring i det hele tatt.. De klemte faktisk... Er dette vanlig? det å justere nye ringer??? åååå hvor jeg gleder meg til å høre tripplen rope til meg igjen :-) :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Re: Street trackeren "Tripster"
Her snakker vi pågangsmot! Imponerende bygg! Stå på så hyler nok treern snart!
- Kjellrf
- Innlegg: 1601
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Street trackeren "Tripster"
Gapet på ringene kan være litt bob-bob ja. På en Kawa Z1000J hadde nye std stempelringer for stort gap på std stempler, så vi måtte kjøpe overdim og file ned. Ikke rart den sykkelen var/er kjent for å bruke olje...
Fint du er i gang igjen! :)
Fint du er i gang igjen! :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6986
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Street trackeren "Tripster"
Nå var det vel øverste sporet i stemplene som var for trangt, og ikke gapet i ringene ?Kjellrf skrev:Gapet på ringene kan være litt bob-bob ja. På en Kawa Z1000J hadde nye std stempelringer for stort gap på std stempler, så vi måtte kjøpe overdim og file ned. Ikke rart den sykkelen var/er kjent for å bruke olje...
Fint du er i gang igjen! :)
Finnes ringene i flere tykkelser,( høyder) ? Uorginale ringer med dårlig tilpassing ?
Har vært borti mopedstempel der ringsporet var omtrent klistra igjen etter varmskjæring, men ellers er det vel vanligere at sporene slites og blir romsligere i høyda.
Kan jo være koksa igjen også, men da skulle man sett sot i sporet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Street trackeren "Tripster"
Det er egentlig rett begge deler...
Gaper på ringene måtte tilpasses. Men det rareste var nok at sporet var for trangt... Og det på 2 av 3 stempler... Jeg målte også tykkelsen på ringene og de var like på alle 3 setta..
Det var ikke noe koks, og de gamle ringene passet jo... liker ikke helt det der..
Kanskje jeg får spare til nye stempler og bore opp til neste overmål (0,5)...
Uansett; det er tilpasset og stempler, sylinderrekke og toppe er på plass igjen:-)
og jeg håper (og tror) at dette virker fint så lenge.. :[-o<
Gaper på ringene måtte tilpasses. Men det rareste var nok at sporet var for trangt... Og det på 2 av 3 stempler... Jeg målte også tykkelsen på ringene og de var like på alle 3 setta..
Det var ikke noe koks, og de gamle ringene passet jo... liker ikke helt det der..
Kanskje jeg får spare til nye stempler og bore opp til neste overmål (0,5)...
Uansett; det er tilpasset og stempler, sylinderrekke og toppe er på plass igjen:-)
og jeg håper (og tror) at dette virker fint så lenge.. :[-o<
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Re: Street trackeren "Tripster"
Da er motor på plass igjen og litt modifiseringer er påbegynt.
Tomsnes og Helmax var innom på lørdag og hjalp meg inn med motoren og da begynner det å likte sykkel igjen..
Siden de alltid kommer med masse ideer, og jeg mangler fortsatt løftebord, ble lagde vi et provisorisk bord og taljet hele sykkelen opp i taket.
Kjenner nå at løftebord står høyt på ønskelista... Disse motorene har et primerkjede som strekker seg mye. i min motor var det ikke veldig ille, men nok til at kjedet gnager vekk litt alu på et sted når jeg motorbremser..
Kjedet blir da slakt i overkant og begynner å slenge...
Jeg leste en del på dette på nett og fant ut at noen lagde en slags strammer i underkant av kjedet..
Men slik som denne er jeg usikker på.. Finnes ikke fjæring og vil nok knekke av det tynne godset den er skrudd i mot veivhuset
Denne har jo fjæring, men er redd dette nylon eller "pommen" eller hva det er, vil slites fort.. Så jeg prøver med litt fra begge ideer og lagde dreide en rulle av "Pom", satt inn et par kulelager og lagde en brakett som beveger seg rundt et av festene til brakettes som holder clutch akselen. Denne braketten står nå helt i senter med kjedet, men jeg har satt på en liten fjær som holder den mot en skive sideveis, og spor i rulla som også vil sentrere hele greia... håper jeg da.. :[-o<
Snart oppstart igjen
Tomsnes og Helmax var innom på lørdag og hjalp meg inn med motoren og da begynner det å likte sykkel igjen..
Siden de alltid kommer med masse ideer, og jeg mangler fortsatt løftebord, ble lagde vi et provisorisk bord og taljet hele sykkelen opp i taket.
Kjenner nå at løftebord står høyt på ønskelista... Disse motorene har et primerkjede som strekker seg mye. i min motor var det ikke veldig ille, men nok til at kjedet gnager vekk litt alu på et sted når jeg motorbremser..
Kjedet blir da slakt i overkant og begynner å slenge...
Jeg leste en del på dette på nett og fant ut at noen lagde en slags strammer i underkant av kjedet..
Men slik som denne er jeg usikker på.. Finnes ikke fjæring og vil nok knekke av det tynne godset den er skrudd i mot veivhuset
Denne har jo fjæring, men er redd dette nylon eller "pommen" eller hva det er, vil slites fort.. Så jeg prøver med litt fra begge ideer og lagde dreide en rulle av "Pom", satt inn et par kulelager og lagde en brakett som beveger seg rundt et av festene til brakettes som holder clutch akselen. Denne braketten står nå helt i senter med kjedet, men jeg har satt på en liten fjær som holder den mot en skive sideveis, og spor i rulla som også vil sentrere hele greia... håper jeg da.. :[-o<
Snart oppstart igjen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Sted: Andebu
Re: Street trackeren "Tripster"
Se her ja! Vært flink nå!!
Det var morro å se hvordan du løste problemet med det slakke kjedet! Satser på at det funker bra!
Gleder meg til å høre musikken!
Det var morro å se hvordan du løste problemet med det slakke kjedet! Satser på at det funker bra!
Gleder meg til å høre musikken!
-
- Innlegg: 7611
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Street trackeren "Tripster"
stilig!
men hvis du bremser på gear-bånner fjæra? i så fall tror jeg du får støy?
men hvis du bremser på gear-bånner fjæra? i så fall tror jeg du får støy?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Street trackeren "Tripster"
Hmmm... Det er ikke umulig... Vet ikke hvor stram denne fjæra burde være.. .eller om det hele er en av mine mindre bra påfunn...mekkern skrev:stilig!
men hvis du bremser på gear-bånner fjæra? i så fall tror jeg du får støy?
Det burde jo ringe en bjelle når det ikke er originalt montert..
Men jeg tenker at det skader ikke å prøve, det er jo bare å plukke det ut igjen om det ikke blir som ønsket. Jeg må uansett opp med dekselet etter noen mil for å se om det gnager på hjulet..
Vel det er laget og jeg innbiller meg det kan komme noe godt ut av sånne hjemmelagede greier noen ganger også..
Hvordan er det løst på andre motorer? Er det vanlig at det ikke er noe form for stramming??
Erik
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
-
- Innlegg: 7611
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Street trackeren "Tripster"
Hvis ikke fjæringa bånner ved motorbrems tror jeg det blir bra..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Sted: Melhus
Re: Street trackeren "Tripster"
Er litt skeptisk skeptisk til å bruke rulle for strammingen. Grunnen er at det kommer et nytt "knekkpunkt" for kjedet.Twister skrev: Hmmm... Det er ikke umulig... Vet ikke hvor stram denne fjæra burde være.. .eller om det hele er en av mine mindre bra påfunn...
Det burde jo ringe en bjelle når det ikke er originalt montert..
Men jeg tenker at det skader ikke å prøve, det er jo bare å plukke det ut igjen om det ikke blir som ønsket. Jeg må uansett opp med dekselet etter noen mil for å se om det gnager på hjulet..
Vel det er laget og jeg innbiller meg det kan komme noe godt ut av sånne hjemmelagede greier noen ganger også..
Hvordan er det løst på andre motorer? Er det vanlig at det ikke er noe form for stramming??
Erik
Kamkjedestrammere er der for at kjedet skal holde en fin bue mellom drevene når belastning endres og hindre "rasling" og ikke for å stramme kjedet.
De kalles jo for oftest en guide.
Løsningen med glider som du prøvde på det ene bildet ville jeg ha valgt, men med en bladfjær som fjæring, trenger ikke noe hardt trykk mot kjedet for å holde buen stabil.
-omaas
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Sted: Drammen
Re: Street trackeren "Tripster"
har byttet en del registerreimer på dieselmotorer produsert i Tyskland.
der er det brukt strammehjul( med innebygd fjæring), noe som burde tilsvare det du har gjort her.
Dette fungerer sikkert fint.
der er det brukt strammehjul( med innebygd fjæring), noe som burde tilsvare det du har gjort her.
Dette fungerer sikkert fint.
Re: Street trackeren "Tripster"
Enig med OMAAS, ville satset på glider istedet for rulle. Var jo flott laget til den rulla,bevares. Og hadde det vært en reim som skulle rullet over,så hadde jeg hatt trua. Men her har du et kjede som vil gi en "ujevn" belastning for hvert ledd som skal rulle over. Litt skeptisk.
Men dette ser du jo som du selv sier når du åpner opp igjen,etter en stund.Best så det er,så blir det suksess.
Men dette ser du jo som du selv sier når du åpner opp igjen,etter en stund.Best så det er,så blir det suksess.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Street trackeren "Tripster"
Hmm.. dette med knekkpunkt på kjedet har jeg ikke tenkt noe på... trodde det ikke ville bli så voldsomt stress i den "knekken" siden det er på "slakksiden" av kjedet. ( ikke ved motorbrems som mekkern var inne på da.. ) Det er jo ikke uvanlig å bytte retning på kjeder ellers??
MEN: jeg ser det litt mer tydelig når jeg tenker på hva kawasaki skrev: "ujevn" belastning. Når jeg ser på kjedet har det jo ganske lange "rygger" som jo vil lage en kantene linje over rulla... = bråk...
Uansett... Selve holderen til rulla, (som var det vanskeligste å lage) kan jo modifiseres til holde en slik guide istedenfor rulle om dette ikke er vellykket og jeg fortsatt har lyst til å bruke tid på å prøve og feile..
( eller være gjøre det kjedelig å kjøpe et nytt primærkjede.. )
Tusen takk for innspill
MEN: jeg ser det litt mer tydelig når jeg tenker på hva kawasaki skrev: "ujevn" belastning. Når jeg ser på kjedet har det jo ganske lange "rygger" som jo vil lage en kantene linje over rulla... = bråk...
Uansett... Selve holderen til rulla, (som var det vanskeligste å lage) kan jo modifiseres til holde en slik guide istedenfor rulle om dette ikke er vellykket og jeg fortsatt har lyst til å bruke tid på å prøve og feile..
( eller være gjøre det kjedelig å kjøpe et nytt primærkjede.. )
Tusen takk for innspill
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87