Bytte drev

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Bytte drev

Legg inn av Bager »

hei, er ny på forumet, og i mcverden egentlig..

Jeg har en yamaha wr 125x og den har et annet drev, enn orginalt.
jeg har alltid trodd det har vært lovlig, men en kamerat sa til meg at det ikke er det. så nå har jeg tenkt på å bytte drev til orginalt.
Blir det tatt som trim? eller blir det en litt mindre bot?

er det noen som vet hva som er orginalt bakdrev til en yamaha wr125x 2009 mod?
er det dyrt?
hvor kan jeg kjøpe det?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Bytte drev

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til MCsiden. :vs

Hva som er originaldrevingen på sykkelen din vet jeg ikke, men en tlf til en Yamaha forhandler så får du nok vite det.

På tung sykkel har jeg alltid hatt originaldreving på, men mopeden jeg hadde som 16 åring var drevet om. Husker jeg måtte inn på kontroll hos biltilsynet, og var veldig nervør i forhold til drevingen.
Jeg satte en plate med mindre hull i mellom sylinderen og eksosanlegget. Da gjorde den kun 45 km/t på rullen til biltilsynet. På den tiden var det jo 50 som var grensen, men det var ikke uvanlig at mopedene gikk 55-60 km/t helt originalt. De spurte hvorfor den gikk så dårlig, men da svarte jeg bare at det var en gammel moped. :thumleft

De sjekket aldri drevingen på den.

Jeg regner med at det ikke er lov på lettmotorsykkel heller, men om det regnes som trim vet jeg ikke. Ved å dreve om endrer du jo ikke noe på motoren, og effekten i den.

Det går jo helt sikkert an å ringe til biltilsynet og spørre de. Trenger ikke å oppgi fullt navn til de, så de får ikke plutselig mistanke om at du har drevet om.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Bytte drev

Legg inn av ArcticTiger »

Vellkommen hit Bager :mc1
Nei vet du hva, det der drevet trur jeg ikke du skal bekymre deg så mye over :[-( Kjør bare pent så du ikke blir fanget av onkel blå så går det nok bra ja :knegg

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bytte drev

Legg inn av mekkern »

Det er vel bare effekten som er begrensningen? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Bytte drev

Legg inn av Snikkeren »

Du sier noe der mekkern. Det er jo ikke som på moped hvor man i tillegg har hastighetsbegrensning.

Da er det vel tut og kjør da. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: Bytte drev

Legg inn av Bager »

Ok, da blir nok sykkelen som den er :P Takk for svar :)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bytte drev

Legg inn av Crinos »

Så lenge den er registrert som lett motorsykkel er det nok kun effekten i motoren du ikke kan endre på.
Hva du gjør med drev er jo helt opp til deg.

Kjør med GOOOD samvittighet! :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Bytte drev

Legg inn av fikse »

Hmm. Tror faktisk jeg har lest et sted at det ikke er tillat å dreve om en lettsykkel. Trpr det henger sammen med ymse EU-regler, og ikke noe sært for Norge. Strengt tatt har vi bare maks volum og maks HK, men jeg mener det er noe greier med de drevene ja. Når det er sagt, vet jeg at snuten her i Bergen er temmelig slepphendt på slike detaljer, så lenge du kjører med vett og sykkelen ellers er i god teknisk stand.
Jeg kommer iallfall til å dreve om min lettsykkel. Har for høy toppfart i forhold til effekt. Uten at jeg har prøvd, antar jeg en toppfart på min på 130 og vel så det. Men da må det være medvind, hjemlengsel og kjøttkaker til middag, om jeg skal klare det :lol Da vil jeg heller ha en sikkerhet at jeg klarer minst 100-110, samma pogger hvor mye det blåser :thumleft Blir jeg stoppet, så har jeg vondt for å se hvilket argument noen skulle bruke for å si at det ikke er forsvarlig, i det minste :[-(
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Gammelgutt

Re: Bytte drev

Legg inn av Gammelgutt »

Mener å ha lest at det ikke er lov å dreve om for å oppnå høyere topphastighet. Dermed er det vel lov å dreve om andre veien. En annen ting er at en lettsykkel har såpass lite effekt slik at den stort sett ikke vil klare å dra fortere med annen utveksling.
Sist redigert av Gammelgutt den 18 okt 2011, 10:27, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Bytte drev

Legg inn av fikse »

Gammelgutt skrev: En annen ting er at en lettsykkel har såpass lite effekt slik at den storte sett ikke vil klare å dra fortere med annen utveksling.
Du har et poeng der. 15 HK river ikke siggen ut av munnviken akkurat :terge Naboens gressklipper har 5 hester mer... :lol
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bytte drev

Legg inn av Crinos »

Snøfreseren til en kammerat av meg har 35hk :p

Men tilbake til dreving. Jeg tror at det er ok å dreve om, dog, jeg kan ikke reglene. Jeg ville tro at så lenge man holder seg innenfor spillereglene med tanke på hva kjøretøyet er godkjent for av topphastighet, så er alt OK.

Jeg har også drevet om sykkelen min. Trenger ikke så høy topphastighet på den, er jo nesten "skummelt" å kjøre over 120 med den :P :p
Nå er den drevet om, slik at jeg har ca 3500 RPM når jeg holder 100km/t i 5th gir.
Det står en kvassere kam i maskinen, og tenninga er programmert om, så motoren trives best mellom 3500 og 5000 RPM.
Uvant for meg, for normalt sett så gjør jeg det motsatt med motorene... Jo lavere RPM og bedre.. Tar meg selv i å leite etter et 6th gir i ny og ne.. haha..

En annen sak med kontroll er... Har de en database med hvor mange tenner et drev kan ha?
"Skal vi se her ja fikse, du har vist litt for mange tenner på dette drevet ditt ja"... og det er jo kun på synlig drev, stort sett er det jo et usynlig drev fremme med girkassa også, som er umulig å kontrollere uten å pelle deler.
Det er vel heller ikke så ofte jeg har sett dem stå med rulle langs veikanten heller.. Med unntak når de har vert på offansiven etter trimma mopeder.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Bytte drev

Legg inn av fikse »

Neida, sjansen er nok minimal. Men, jeg lurer på om det ikke er registrert inn i kjøretøydatabasen, om det ikke står i vognkort. Er ganske sikker på at BT har mulighet til å finne ut av det. I den grad de gidder, selvsagt. Det er vel helst mopper de er ute etter ;e

35 HK gressklipper? Steike!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bytte drev

Legg inn av mekkern »

Rulla er ikke noe å bekymre seg for i det minste-i følge teknisk ansvarlig på SVV så funket de kun på moped.
De har en base om hva som skal være av utstyr på nyere sykler-forgasser/sylinder+++ men er usikker på drev.
men mulig det er noe på Duken ettersom det er satt konstruktiv hastighet på 100kmh?
det de fokuserer på 125ccm er trimming av 2 taktere-som han sa :er ikke noe spesielt å hente på 4 takterne.
Men pass på at det ikke BRÅKER.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Bytte drev

Legg inn av Twister »

Guttungen driver å drever litt frem og tilbake på en Dt 125.. ( litt avhengig av om han pendler på motorvei eller ikke)
Men jeg mener at det ikke er lov å gjøre noe som forandrer "konstruktiv hastighet" og dette er forskjelligfra type til type.
Tror det står i vognkortet.

Men en liten ting ved siden av... :
Poden byttet til en signalgul hjelm i sommer og opplever at politi er velidg imøtekommene med han.
De liker at å se ungdom med kjøreutstyr og gul hjelm.
Selv med sota visir og kanskje litt bråkete sykkel, har han aldri snakket til når han har blitt stoppet i kontroll...
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bytte drev

Legg inn av Crinos »

fikse skrev:35 HK gressklipper? Steike!
Snøfreser! :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar