74 svinger på 6:24 minutter

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Godtvoksen

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev: Nå GV sier han og Mekkeren, som etter det jeg har forstått har kjørt MC både fort og seint gjennom en årrekke, kjører på samme måten så tror jeg det ikke.
Hvor har GV sagt dette? Jeg tror heller ikke noe på et slikt utsagn, for det er ikke sant. GV har kjørt stor MC i to sesonger og det kan ikke sies å være en årrekke...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av tagesk »

Duville skrev:Det var Tage som sa det var umulig å kjøre denne veien raskere enn det han hadde gjort. Det stemmer jo garantert ikke.
Feilformulert av meg.
Jeg tror ikke det er mulig å kjøre særlig fortere dersom du skal ha noen mulighet til å unngå å smelle i fronten på motgående trafikk.
Det er ikke svingene (det vil si veigrep) som er problemet, men at det veldig smalt.
Jeg tar igjen en lastebil.
Som du ser på filmen er det bare så vidt plass til meg ved siden av den.
Møter du den i en sving......

Om noen sikrer at det ikke kommer noen i mot, da kan man sikkert kjøre på tre-fire minutter.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Snikkeren »

Her er en video jeg har lagt ut før her på MCsiden. Den viser ikke 6:24 sammenhengende, men hadde det ikke vært for traileren jeg havnet bak etter 2:35 så hadde det sikkert vært i nærheten. Mellom 3 min og 6:45 talte jeg vel 40 svinger. For de av dere som orker å se så lenge, så ser man at fra 7 min ut i filmen svinger jeg inn på en smalere vei hvor man ikke kan kjøre fullt så fort, men like kjekt likevel.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=9B80m9Iz ... ata_player[/video]

Og dette er ikke den veien jeg tenkte på som jeg skal prøve å filme neste år. Så at vi har veier med like mange svinger som man kan kjøre på 6:24 er jeg helt sikker på.

Edit: Så no at Duville nevnte strekningen mellom Nordfjordeid og Volda, og det er der denne videoen er fra. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:klart rutene er mulig å kjøre raskere OG saktere-men Tages hastighet så bare.....morsom ut... ;-)
etter x antall år på 2 hjul så finner en ut hva som er grei fart ut i fra om det kan dukke opp ting i veien og justerer etter det. Computeren viser snittfart på mellom 70 og 75kmh. dette gjelder blandede veityper og "kosekjøring".
En skal jo ha tid til å nyte turen også..

dette er ei fin rute også...ikke alle partier men..
http://maps.google.no/maps?saddr=Reshje ... 4&t=h&z=14" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjører så ofte jeg kan mellom Bø og Notodden fordi veiene til og fra sammen med veien mellom er så bra. :=D> MEN din vei som du nevner her kommer til å bli prøvd - jeg har kjørt 360, som delvis er en grei vei å kjøre men fikk et par nye forslag nå.... takker!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Snikkeren »

Godtvoksen skrev:
Snikkeren skrev: Selvfølgelig kommer det også an på hvor tett det er mellom svingene, men det jeg mente var at hvis det ikke er fullt så tett med svinger kan man øke farten for å få like mange svinger på samme tid.
Sånn har jeg også forstått det og vært redd for at flere forstod det slik. Det er en svært farlig (fart dreper), og bør ikke være et mål for noen av oss.
Hvis veien tilsier at man må kjøre fortere for å reke over 70 svinger på en gitt tid, så vil ikke det si at risikoen øker. Da kan det godt være at det er vel så forsvarlig å kjøre i et høyere tempo der, enn det tempoet tage holder i videoen sin.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev:Computeren viser snittfart på mellom 70 og 75kmh. dette gjelder blandede veityper og "kosekjøring".
Det er nøyaktig samme snittfart som jeg bruker på strekningen Kvinesdal - Oslo når jeg kjører uten stopp og etter fartsgrensene på E39/E18...

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av NickNei »

Veldig bra film, og en flott vei. Variasjon og flere kombinasjoner man kan se gjennom er aldri feil.
Jeg liker hårnålssvinger også veldig godt, spesielt med harleyen.

Men angående fart, slik jeg opplever det så er de fleste svinger for tamme i fartsgrensen, så da må man ligge litt over da ;-)

Godtvoksen

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Godtvoksen »

Snikkeren skrev:
Godtvoksen skrev:
Snikkeren skrev: Selvfølgelig kommer det også an på hvor tett det er mellom svingene, men det jeg mente var at hvis det ikke er fullt så tett med svinger kan man øke farten for å få like mange svinger på samme tid.
Sånn har jeg også forstått det og vært redd for at flere forstod det slik. Det er en svært farlig (fart dreper), og bør ikke være et mål for noen av oss.
Hvis veien tilsier at man må kjøre fortere for å reke over 70 svinger på en gitt tid, så vil ikke det si at risikoen øker. Da kan det godt være at det er vel så forsvarlig å kjøre i et høyere tempo der, enn det tempoet tage holder i videoen sin.
Jeg syntes jeg aner en holdning om at des fortere des tøffere og flinkere, og den holdningen syntes jeg alle bør bekjempe. Den holdningen er etter min mening både barnslig og dum....men jeg kan jo selvsagt ta feil. I så fall gleder jeg meg til du viser meg en vei her i Norge med over 70 svinger som du kjører på under 7 minutter og da innenfor gjeldene fartsgrense. Jeg antar at når du bruker begrepet "forsvarlig kjøring" = en overholdet gjeldene fartsgrenser?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Snikkeren »

Godtvoksen skrev:
Jeg syntes jeg aner en holdning om at des fortere des tøffere og flinkere, og den holdningen syntes jeg alle bør bekjempe. Den holdningen er etter min mening både barnslig og dum....men jeg kan jo selvsagt ta feil. I så fall gleder jeg meg til du viser meg en vei her i Norge med over 70 svinger som du kjører på under 7 minutter og da innenfor gjeldene fartsgrense. Jeg antar at når du bruker begrepet "forsvarlig kjøring" = en overholdet gjeldene fartsgrenser?
Jeg snakker overhode ikke om å være tøffeste gutt i klassen, men om å kjøre forsvarlig. Dette er jo et begrep som blir individuelt, da en hastighet kan virke rask for en person, men for en annen kan samme hastighet på samme veien virke som lusekjøring.

Når jeg bruker begrepet forsvarlig kjøring mener jeg ikke å overholde fartsgrensene. Hvis du ser på videoen jeg la ut i denne tråden, så er jeg en smule over fartsgrensen, men for meg kjørte jeg forsvarlig. Jeg kjører ikke 100% av hva jeg kan gjøre, så jeg har litt sikkerhetsmarginer.
Og jeg er ganske sikker på at 80 % av alle motorsyklister hadde følt det var forsvarlig å kjøre sånn med samme type sykkel.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Snikkeren skrev:
Godtvoksen skrev:
Snikkeren skrev: Selvfølgelig kommer det også an på hvor tett det er mellom svingene, men det jeg mente var at hvis det ikke er fullt så tett med svinger kan man øke farten for å få like mange svinger på samme tid.
Sånn har jeg også forstått det og vært redd for at flere forstod det slik. Det er en svært farlig (fart dreper), og bør ikke være et mål for noen av oss.
Hvis veien tilsier at man må kjøre fortere for å reke over 70 svinger på en gitt tid, så vil ikke det si at risikoen øker. Da kan det godt være at det er vel så forsvarlig å kjøre i et høyere tempo der, enn det tempoet tage holder i videoen sin.
Jeg syntes jeg aner en holdning om at des fortere des tøffere og flinkere, og den holdningen syntes jeg alle bør bekjempe. Den holdningen er etter min mening både barnslig og dum....men jeg kan jo selvsagt ta feil. I så fall gleder jeg meg til du viser meg en vei her i Norge med over 70 svinger som du kjører på under 7 minutter og da innenfor gjeldene fartsgrense. Jeg antar at når du bruker begrepet "forsvarlig kjøring" = en overholdet gjeldene fartsgrenser?

Hm hvis du kjører Kvinesdal - Oslo med snitthastighet på 70-75 km så holder du ikke fartsgrnsen - da kjører du pr din definisjon ikke forsvarlig. Over tillatt hastighet er uforsvarlig, eller??

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av ArcticTiger »

:thumleft Fin filmsnutt Tage! Det er jo rolig, fint turtempo du holder der, med god sikkerhetsmargin. Kosekjøring.
Det var da ikke såå smalt da, det er nok mulig å kjøre den strekningen atskillig raskere med en mer sportslig preget sykkel og ditto sjåffør, om det er ønskelig :8-[
Veistrekningen minner forøvrig mye om veiene her nord, som feks. E6 over Hamarøya og veiene i Lofoten og Vesterålen.
En annen veistrekning som og har mange sånne svinger er veien langs Vråvatn mellom Vrådal og Vråliosen i Telemark. Sist jeg kjørte der var det ny asfalt, svingene går i ett, en skikkelig fin mc-vei!
Sist redigert av ArcticTiger den 23 okt 2011, 15:00, redigert 1 gang totalt.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Duville »

Har ikke parkert enda men nå kunne jeg tenkt meg en laaaaaaang tur i solskinn, 20 grader og en laaaaang kveld med solskinn foran meg, ute på tur med fine svinger og og ei kald pils i enden av veien....... det blir en laaaang vinter dette......

:~| :notlistening vil ha en sommer NÅÅÅÅÅ.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Duville »

ArcticTiger skrev::thumleft Fin filmsnutt Tage! Det er jo rolig, fint turtempo du holder der, med god sikkerhetsmargin. Kosekjøring.
Det var da ikke såå smalt da, det er nok mulig å kjøre den strekningen atskillig raskere med en mer sportslig preget sykkel og ditto sjåffør, om det er ønskelig :8-[
Veistrekningen minner forøvrig mye om veiene her nord, som feks. E6 over Hamarøya og veiene i Lofoten og Vesterålen.
Enig i det meste. Veiene er vel slik veier rundt om mellom tettsteder her sørpå også... veier som ble påbegynt i den tida de laget veien for hest og kjerre og så utvidet til bilvei etter hvert. Nå lages ikke slike veier lenger, kun vedlikehold av eksisterende veier opprettholdes.....

mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av mekkern »

ArcticTiger skrev:En annen veistrekning som og har mange sånne svinger er veien langs Vråvatn mellom Vrådal og Vråliosen i Telemark. Sist jeg kjørte der var det ny asfalt, svingene går i ett, en skikkelig fin mc-vei!
den veien er også flott-spesiellt hvis den er asfaltert i det senere..fv455 eller fv38?ned mot kviteseid også.
litt usikker på veien over fjelltoppen mellom bø og notodden for den var så som så for et par år siden.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av tagesk »

ArcticTiger skrev:+
Veistrekningen minner forøvrig mye om veiene her nord, som feks. E6 over Hamarøya...
Nå har jeg jo kjørt over den holmen der noen titalls ganger.

Min erfaring er at med bil ligger man ikke mange tiendedeler under fartsgrensen i gjennomsnitt fra ferge til ferge (tunell - ferge i disse dager) selv om man holder fartsgrensen.
Det er bare i folkeminnet at veien over Hamarøya er dårlig.
Mener nå jeg.

Hustruen, for eksempel, forteller om den gangen hun kjørte en splitter ny bil over der, og trodde ikke hun skulle greie å få bilen helskinnet over.
Det henger liksom igjen, det der.
Litt graving viser at vi i denne sammenhengen snakker om 1967!

Men vi venter i spenning på videoen du lager som viser at jeg husker feil 8)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar