Ulyd i motor på honda cb 1100F

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av Glenn »

Hei.
Ser at det er en lignende tråd her, men drister meg til å spørre alikevel.
Jeg har en Honda CB 1100F Baldor fra 1985. Er sikkert en 83 mod som er solgt i 85.

Har nettopp kjøpt denne sykkelen med div feil, og har derfor ikke hatt start på den før.
På veldig lav tomgang kommer det en rasle/ knattelyd fra motoren. Langt fremme og helt nede. Tror ikke dette skyldes kløtsjen som nevnt i en tidligere tråd her.
Jeg tror at det rasler i "primær kjedet" som går fra veivaksel og bak til girkassa. Ser at dette har hydraulisk stramming, så det er ingenting jeg kan gjøre med det. Tror det er helt ufarlig å kjøre med.
Er det noen her som kan bekrefte/avkrefte om dette er riktig.

Sykkelen har gått 90 tusen. Har nettopp bytta til 20/50 mineral olje fra Penzoil. Har ikke kjørt den varm. Kun testa ca 300 meter.

Mvh Glenn

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av mekkern »

spør bare-på spesifisert tomgang,er det ulyder da?

"alle" motorer høres jævlige ut rett før de stanser..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av Tysnes »

Glenn skrev:Hei.
Ser at det er en lignende tråd her, men drister meg til å spørre alikevel.
Jeg har en Honda CB 1100F Baldor fra 1985. Er sikkert en 83 mod som er solgt i 85.

Har nettopp kjøpt denne sykkelen med div feil, og har derfor ikke hatt start på den før.
På veldig lav tomgang kommer det en rasle/ knattelyd fra motoren. Langt fremme og helt nede. Tror ikke dette skyldes kløtsjen som nevnt i en tidligere tråd her.
Jeg tror at det rasler i "primær kjedet" som går fra veivaksel og bak til girkassa. Ser at dette har hydraulisk stramming, så det er ingenting jeg kan gjøre med det. Tror det er helt ufarlig å kjøre med.
Er det noen her som kan bekrefte/avkrefte om dette er riktig.

Sykkelen har gått 90 tusen. Har nettopp bytta til 20/50 mineral olje fra Penzoil. Har ikke kjørt den varm. Kun testa ca 300 meter.

Mvh Glenn
tenker lyden er vekke når den er varm, og går fint på tomgang. gassere som ikke er sykronosert (ujevn tomgang)kan og være årsak til lyd. Ufarlig, tror nok det ja :-)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av Tysnes »

mekkern skrev:spør bare-på spesifisert tomgang,er det ulyder da?

"alle" motorer høres jævlige ut rett før de stanser..
Min høres ut som en blandemaskin, når den er kald og går lavt på tomgang ;e

Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av Glenn »

Ja det er kun på tomgang uansett om den står i gir eller ikke. Typisk, hvis du kjører på tomgang. Så fort turtallet økes forsvinner den.
Skal kjøre den varm i morgen.
Høres ikke ut som en blandemaskin, men er en tydelig lyd.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg hadde en tilsvarende sykkel men 750 engang, med samme symptomer som du beskriver. Det var kamkjedestrammern som ikke var i orden, så kamkjedet var slakkt. Fikk ordnet strammern (gjengene var gåne, de satte i helicoilgjenger) og etter det og en forgassersynk gikk mottorn jevnt og fint uten rasslingen. Men den var bare gått 38.000 da, din er kanskje litt mer slitt og rasler naturlig nok "noe mer" :-k

Og velkommen hit :thumleft :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av Jompa »

Hvis kamkjedestrammeren er dårlig skal du være forsiktig, og få ordnet den før noe galt skjer.
hvis kamkjeden ryker havarerer motorn. Hondaen har motor som går "baklengs" så strammeren sitter frmfor cylindrene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av Kjellrf »

En kompis har dårlig erfaring med Pennzoil mineral på CB900F. Den blei fort "kracka", dvs svart og dårlig. Måtte bytte hver 2500- 3000 km, og da merket han at motoren gikk penere etter oljeskift.

Så kjøpte han Motul 5100 , og dette skjedde ikke. Sykkelen gikk fint 5-6000 km på oljeskiftet uten disse problemene.

CB900 og 1100 er kravstor på olja.

Har sett deler av kamkjedestrammere som ga seg i ung alder på CB1100
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av Glenn »

En av feilen jeg kjøpte sykkelen med var en skikkelig ulyd. Det var skruen som låser kjedestrammern til kjedet som går mellom kammene som var ødelagt på gjengene som ArcticTiger beskriver. Har også satt inn nye gjenger. Begge kjedene er justert. Tror ikke det kommer noe lyd her fra. Får se når den blir kjørt god og varm.

På denne så sitter strammeren bak kjedet, så den går nok ikke baklengs.

Takk for alle gode svar.

Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av Glenn »

Den gammle olja var ganske dårlig, så jeg skifter vel olje igjen etter noen få mil.
Hvor kjøper dere Motul 5100?

Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av Glenn »

Lyden forsvant når den ble varm ja. Da er den vel i orden. :-)
Merka meg også at det er behov for en forgasser jobb i vinter.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av joo »

Bra du har en heil vinter å skru på.
Tenkte å nevne at der kan være rare lyder etter oppstart de første gangene når en sykkel har stått veldig lenge, men det har du funnet ut av nå ;) På BMW må man kanskje kjøre et par småturer før f.eks strammerne har fått fullgod funksjon. Hydrauliske saker som setter seg over tid. Så jeg starter sykkelen minst en gang i måneden og kjører den halvvarm rett utafor døra på vinterlageret.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av mekkern »

synkronisering av forgasserne etter en skikkelig rens og ventiljustering pleier å gjøre susen. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

froms
Innlegg: 1
Registrert: 02 jun 2012, 14:38
Motorsykkelen din: Honda CB1100F Super Boldor

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av froms »

Hei.

Jeg har en likedan sykkel og har hatt en del rasle lyd i motoren. Jeg justerte kamkjeden men det ble ikke borte. Jeg tok da av dekslene på venstre side av motoren og det viste seg at de 3 skruene som sitter i start clutchen var helt løse. Jeg tok start clutchen helt fra hverandre, renset alle delene i bensin og satte det sammen igjen med locktite på skruene. Det ble veldig mye bedre. Har nok en litt slitt start clutch på sykkelen så helt stille er det fremdeles ikke og jeg vurderer å bytte den ut.

Det er jo ikke sikkert at denne lyden på din sykkel skyldes det samme men det er jo ganske enkelt å sjekke, for sikkerhets skyld.

Frank Romsdal.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ulyd i motor på honda cb 1100F

Legg inn av Kjellrf »

Starterclutsjen på CB1100 er et svakt punkt, ja. Hvis huset fortsatt er helt (det pleier å sprekke etterhvert og ikke virke lengre) kan du forbedre funksjonen ved å bytte fjører, ruller, bolter og hylser (3 av hver).
Dessuten er den svært var for hva slags batteri du bruker, du må ha et batteri som leverer høy startstrøm.
Derfor anbefaler jeg sterkt (jobbet med Honda i 14 år) at du kun bruker Yuasa's YB14L-A2 batteri, da det leverer 30% mer strøm enn konkurrentenes 14Ah batterier. Det var svært typisk at de som hadde problemer, ikke brukte Yuasa. Med mindre startstrøm vil motoren gå saktere, og starterclutsjen vil lettere slure. Når clutsjen slurer, vil det oppstå vibrasjoner som gjør at boltene løsner, og huset kan sprekke.

Og husk Loctite for å feste boltene,
Sist redigert av Kjellrf den 08 jun 2012, 16:56, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar