Tenkte å skifte olje på framgaflene - da må de vel demonteres?
Diversion 900
Skifte olje på framgaflene
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Sted: Oslo
Skifte olje på framgaflene
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Skifte olje på framgaflene
Det er vel kanskje like greit , særlig hvis det er lenge sia sist. Så får du gjort reint inni beina før du fyller på ny olje. Min erfaring er at det gjerne samler seg litt "grakse" nederst i beina, som er greit å få ut...
Er det lenge sia det ble skifta simmer-ringer og støvringer? De koster ikke mye, og er enkle å skifte når du har beina ute. Så vet du at allt er iorden til sessongen
Er det lenge sia det ble skifta simmer-ringer og støvringer? De koster ikke mye, og er enkle å skifte når du har beina ute. Så vet du at allt er iorden til sessongen
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Sted: Oslo
Re: Skifte olje på framgaflene
Takk!
Ikke byttet noe der tidligere går jeg ut i fra. 2002-mod - gått 15 000!
Men olja skal vel skiftes av og til har jeg skjønt.
Diversion er ganske myk, så det kunne kanskje vært lurt å fyllt på noe tykkere olje.
Ikke byttet noe der tidligere går jeg ut i fra. 2002-mod - gått 15 000!
Men olja skal vel skiftes av og til har jeg skjønt.
Diversion er ganske myk, så det kunne kanskje vært lurt å fyllt på noe tykkere olje.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Skifte olje på framgaflene
Om ingenting er gjort med fremgaffelen siden 2002 ville jeg absolutt anbefale å bytte zimmerringer og rett og slett ta en liten overhaling på hele fremgaffelen. Se over lagerskåler i krona og lignende.. Det er aldri dumt å ta noen ekstra forhåndsregler (sjekker) når man kjører to-hjuling og er mer utsatt enn i bil.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Skifte olje på framgaflene
opp-ned gafler må vanligvis demonteres noe for oljebytte, mens den gamle typen gjerne har en dreneringsplugg i bunn som muliggjør oljebytte uten demontering. Er olja som kommer ut fin er alt iorden, kommer det ut gørr kan man jo vurdere å demontere for vask og sjekk.
Hvis den ikke lekker er det heller ikke noe grunn til å bytte simmeringene, de nye er ikke bedre enn gamle som er iorden.
Hvis den ikke lekker er det heller ikke noe grunn til å bytte simmeringene, de nye er ikke bedre enn gamle som er iorden.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Skifte olje på framgaflene
Ja, så lenge dem ikke lekker er dem like gode. Men jeg har selv en bedre følelse av å kjøre med nye som muligens varer lengre enn de gamle... om alt er gjort riktig.pelsen skrev:opp-ned gafler må vanligvis demonteres noe for oljebytte, mens den gamle typen gjerne har en dreneringsplugg i bunn som muliggjør oljebytte uten demontering. Er olja som kommer ut fin er alt iorden, kommer det ut gørr kan man jo vurdere å demontere for vask og sjekk.
Hvis den ikke lekker er det heller ikke noe grunn til å bytte simmeringene, de nye er ikke bedre enn gamle som er iorden.
Så når man da har alt av, og det er nærmere 10 år siden sist dette ble gjort (evt var nytt) så ville jeg vurdert en bytte zimmerringer uansett om de gamle gjorde jobben sin eller ei :)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Skifte olje på framgaflene
Enig med pelsen,lekker det ikke,så er tettningene som står i god nok. Moppen er jo bare kjørt 15000.
Yamaha har vel ofte en liten drenerings-skrue nesten helt nede på gaffelen. Hvis så er tilfelle på moppen din,så kan du drenere der. Hvis olja er rein og fin,så ville jeg ikke gjort så mye mere ut av det,enn å fylle på ny. Toppen må selvfølgelig av uansett,men da kan du gjøre det uten å demontere gaffelbeina.
Når det er sagt,så er det jo ikke allverden å ta av hjulet,for så å ta ett og ett bein.
Om gaffelen føles myk,så er kanskje en ny fjær veien å gå.
Yamaha har vel ofte en liten drenerings-skrue nesten helt nede på gaffelen. Hvis så er tilfelle på moppen din,så kan du drenere der. Hvis olja er rein og fin,så ville jeg ikke gjort så mye mere ut av det,enn å fylle på ny. Toppen må selvfølgelig av uansett,men da kan du gjøre det uten å demontere gaffelbeina.
Når det er sagt,så er det jo ikke allverden å ta av hjulet,for så å ta ett og ett bein.
Om gaffelen føles myk,så er kanskje en ny fjær veien å gå.
ikkebike.norwegianforum.net
- Kjellrf
- Innlegg: 1606
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Skifte olje på framgaflene
Jeg ville ikke ta av gaffelen. Drener ut olja vha bunnskruen/tappeskruen (husk å løsne toppbolten først). Jeg liker å skru av forhjulet og evt forskjermen hvis jeg har tappeskrue, da kan jeg fylle på diesel/parafin og pumpe opp og ned på nedre beinet noen ganger. Da får du vasket ut dritt inni gaffelen. Hell av, gjenta hvis væsken er godt møkkete. Fyll på ny olje. og gjenta på det andre beinet.
Lykke til! :)
Lykke til! :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Sted: Sør for Bergen...
Re: Skifte olje på framgaflene
Med bare 15k på telleren hadde jeg nok gjort som de fleste andre her og begynt med å se på oljen uten å demontere for mye. Har samme sykkel som deg men riktignok noe eldre. Hvis de ikke har gjort endringer på gaffelen er det ingen tappeskrue på gaflene og alternativet blir da å sru ut festeskruen i bunn av demperne når hjulet er tatt av. Ulempen er at det ligger en aluminiumshylse i bunn som festeskruen er gjenget i. Denne hylsen tetter godt mot selve bunnen av demperen selv uten festeskruen slik at du neppe får drenert all olje og skitt den veien. Men igjen; hva du bør gjøre videre ser du rimelig fort av den oljen du tross alt får drenert...
Har laget en liten sak her som går på gaffelbein til -95 900 Diversion:
Har laget en liten sak her som går på gaffelbein til -95 900 Diversion:
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Skifte olje på framgaflene
Min erfaring: Om de ikke lekker, la pakningene stå. Men løsne støvringen, og rengjør selve tetteringen med en Sealmate, og hold deg til anbefalt viskositet, evt en lavere viskositet. Sealmate-en rengjør og gir nytt liv i gamle pakninger. Ang olje så kjører vi her i Gnore som oftest i kaldt vær (i forhold til...), så iallfall ikke tykkere olje. Er gaffelen slapp, så er det fjørene du vil gjøre noe med, ikke oljen. Fjørene kan du fikse billig med å legge inn mellomlagsringer som du finner på bla.a. Biltema i RF utførelse. Disse legger du mellom topp-lokket og fjøren, for å lage avstand der. Legg på f.eks 10-15mm med slike skiver, og det hjelper en god slump på slappe greier Alternativt er nye fjører, da går du får progressive fjører. F.eks Hagon lager greie fjører til mange modeller, og de er rimelige, og de fleste MCsjapper skaffer de
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7011
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Skifte olje på framgaflene
Og husk; Rett oljemengde når du fyller ny olje !!!!!
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Sted: Oslo
Re: Skifte olje på framgaflene
Takker for alle innspill!
Litt forskjellige meninger, men sånn er det. Da får jeg gå i tenkeboksen - og det ligger et par saker der fra før.
Hyggelig å ha noe å tenke på i vinter!
Litt forskjellige meninger, men sånn er det. Da får jeg gå i tenkeboksen - og det ligger et par saker der fra før.
Hyggelig å ha noe å tenke på i vinter!
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)